Decyzja 2015/1635 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1635
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Urzędowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1211/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Urząd 5 , w szczególności jego art. 13,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0081/2015),
1.
udziela komitetowi zarządzającemu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, komitetowi zarządzającemu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0081/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (zwanego dalej Urzędem) na rok budżetowy 2013 zamknął się kwotą 3 557 219 EUR, co stanowi wzrost o 11,51 % w porównaniu z 2012 r. oraz wynika ze zmienionego ostatnio charakteru organu;
B.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego ogólny wkład Unii do budżetu Urzędu na rok 2013 wyniósł 3 556 000 EUR, co stanowi wzrost o 11,47 % w stosunku do roku 2012,
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z zadowoleniem, że odnośnie do trzech uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2011 i oznaczonych jako znajdujące się "w trakcie realizacji" w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i wszystkie uwagi są teraz oznaczone w sprawozdaniu Trybunału za rok 2013 jako "zrealizowane"; zwraca ponadto uwagę, że w związku z dziesięcioma uwagami poczynionymi w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 również podjęto działania naprawcze i osiem z nich jest teraz oznaczonych jako "zrealizowane", a dwie jako "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że Urząd podjął działania mające na celu rozwiązanie kwestii związanych z wykonaniem i monitorowaniem budżetu; działania te polegały na miesięcznych posiedzeniach kierowników Urzędu poświęconych kwestiom budżetowym oraz na dokonywaniu szczegółowych przeglądów postępów w zakresie wykonania budżetu, które raz na kwartał otrzymuje komitet zarządzający celem przedstawienia swoich uwag;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 89,55 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 76,58 %;
4.
na podstawie sprawozdania Trybunału stwierdza, że wskaźniki wykonania budżetu Urzędu znacznie się poprawiły w porównaniu z 2012 r., co świadczy o lepszym planowaniu i terminowej realizacji działań; zauważa jednak, że wciąż istnieją możliwości poprawy;
5.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Urzędu na rzecz dokładniejszego planowania budżetowego oraz ograniczenia do minimum przypadków anulowania środków na zobowiązania; apeluje do Urzędu o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wynikach tych działań;

Zobowiązania i przeniesienia

6.
z niepokojem zauważa, że poziom anulowanych przeniesień z 2012 r. pozostawał na stosunkowo wysokim poziomie i wyniósł 28 %, podczas gdy w 2012 r. wynosił 45 %; na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że wysoki poziom anulowanych przeniesień w dalszym ciągu będzie monitorowany w ramach analizy przenoszonych kwot na koniec roku, co powinno doprowadzić do ogólnego spadku poziomu przeniesień;
7.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, obniżył się z 19 % w 2012 r. do 13 % w 2013 r.; przyznaje, że przeniesienia te były związane przede wszystkim z umowami podpisanymi w drugiej połowie 2012 r. i dotyczącymi działań planowanych na lata 2013-2014;

Procedury udzielania zamówień i naboru pracowników

8.
zauważa, że w odniesieniu do 2013 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w jego sprawozdaniu jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Urzędu lub jego procedur naboru pracowników;
9.
zwraca uwagę, że na koniec roku Urząd zatrudniał 25 pracowników i miał sześć wakatów w ramach 28 zatwierdzonych stanowisk pracy; przyznaje, że w 2013 r. Urząd zakończył sześć procedur naboru i zatrudnił członków zespołu na dwóch stanowiskach AST, trzech stanowiskach dla pracowników kontraktowych oraz na jednym stanowisku dla oddelegowanego eksperta krajowego na okres dwóch miesięcy; odnotowuje, że w 2013 r. rozpoczęto dwie dodatkowe procedury naboru;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Urzędu zauważa, że zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1211/2009 Urząd musi prowadzić swoją działalność wraz z Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej przy zachowaniu wysokiego stopnia przejrzystości oraz ma obowiązek dbać o to, aby zainteresowane podmioty publiczne i inne otrzymywały obiektywne, wiarygodne i łatwo dostępne informacje o wynikach jego pracy;
11.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że odpowiada on za zarządzanie wszystkimi dokumentami powstającymi w związku z działalnością Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej, a także za maksymalną przejrzystość pracy tego organu, zgodnie z obowiązującymi przepisami; odnotowuje ponadto, że zadania te są realizowane poprzez prowadzenie publicznego rejestru dokumentów organu i Urzędu oraz strony internetowej, jak i poprzez dbanie o przejrzystość i skuteczność wewnętrznych procedur organu i Urzędu;

Kontrola wewnętrzna

12.
zwraca uwagę, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji dokonała ograniczonego przeglądu w zakresie merytorycznej adekwatności standardów kontroli wewnętrznej oraz skuteczności ich wdrożenia, przy czym kontrolą objęto 16 standardów kontroli wewnętrznej przyjętych przez komitet zarządzający w maju 2011 r.; zauważa ponadto, że w wyniku ograniczonego przeglądu, a także przy uwzględnieniu faktu niedawnego powołania Urzędu i obecnej sytuacji w zakresie jego działalności operacyjnej i administracyjnej Służba Audytu Wewnętrznego wydała 18 zaleceń, w tym jedno "o zasadniczym znaczeniu" oraz cztery "bardzo istotne";
13.
stwierdza, że dwa punkty pozostają otwarte: wprowadzenie odpowiednich kontroli bezpieczeństwa informacji oraz ustanowienie procesu zarządzania ryzykiem systematycznym; odnotowuje, że Urząd szuka obecnie właściwego rozwiązania w celu zamknięcia tych dwóch kwestii w najbliższym czasie; wzywa Urząd do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach czynionych w tej sprawie;
14.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że po tej kontroli przygotował on plan działania, który Służba Audytu Wewnętrznego uznała za wyraz właściwego podejścia do zidentyfikowanych zagrożeń, dzięki któremu - jeżeli plan zostanie wdrożony - zagrożenia te zostaną opanowane;

Inne uwagi

15.
głęboko ubolewa nad tym, że w 2013 r. w 91 % przypadków zwrot kosztów dla ekspertów był spóźniony; zwraca ponadto uwagę, że w pierwszej połowie 2013 r. płatności były spóźnione średnio o 78 dni, a w drugiej połowie 2013 r. - o 33 dni; na postawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że zbada on różne metody ograniczenia skali opóźnień płatności do wyznaczonych maksymalnie 30 dni; wzywa Urząd do pilnego rozwiązania tego problemu oraz do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na temat podjętych środków oraz ich wyników;
16.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 28.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 28.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.162

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1635 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015