uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2 i 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 472/2013 stosuje się do państw członkowskich, które w chwili jego wejścia w życie otrzymują już pomoc finansową, w tym z Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS).
(2) Rozporządzenie (UE) nr 472/2013 zawiera przepisy dotyczące zatwierdzania programów dostosowań makroekonomicznych dla państw członkowskich otrzymujących pomoc finansową; przepisy te muszą być spójne z postanowieniami umowy w sprawie ustanowienia EMS.
(3) W odpowiedzi na złożony przez Cypr w dniu 25 czerwca 2012 r. wniosek o pomoc finansową z EMS Rada przyjęła w dniu 25 kwietnia 2013 r. decyzję 2013/236/UE 2 , zgodnie z którą Cypr zobowiązany był rygorystycznie wdrażać program dostosowań makroekonomicznych.
(4) W dniu 24 kwietnia 2013 r. rada zarządzająca EMS podjęła decyzję o udzieleniu co do zasady pomocy stabilizacyjnej Cyprowi oraz zatwierdziła protokół ustaleń dotyczący szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej oraz jego podpisanie przez Komisję w imieniu EMS.
(5) W związku z wejściem w życie rozporządzenia (UE) nr 472/2013 program dostosowań makroekonomicznych został przyjęty w formie decyzji wykonawczej Rady 3 . Ze względu na jasność i pewność prawa program został ponownie przyjęty na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 472/2013. Pod względem treści program pozostał niezmieniony względem programu zatwierdzonego decyzją 2013/236/UE, ale uwzględniono w nim również wyniki przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 1 ust. 2 tej decyzji. Jednocześnie decyzja 2013/236/UE została uchylona.
(6) Decyzja wykonawcza Rady 2013/463/UE została zmieniona decyzją 2014/169/UE oraz decyzją 2014/919/UE. W związku z ostatnimi zmianami sytuacji należy ją ponownie zmienić.
(7) Zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji wykonawczej 2013/463/UE Komisja, w porozumieniu z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) i Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW), dokonała szóstego przeglądu służącego ocenie postępów poczynionych we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także ich skuteczności i wpływu na gospodarkę i społeczeństwo. W wyniku tego przeglądu stwierdzono, że - odzwierciedlając kroki podjęte przez władze Cypru do końca pierwszego kwartału 2015 r. - należy dokonać zmian w obszarach reformy sektora finansowego, polityki budżetowej i reform strukturalnych, w szczególności w odniesieniu do: (i) dalszego ścisłego monitorowania płynności sektora bankowego; (ii) usprawnienia regulacji dotyczących zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych i nadzoru nad nimi; (iii) dalszych środków służących wzmocnieniu zarządzania zagrożonymi kredytami przez banki oraz zapewnieniu długoterminowej zrównoważonej restrukturyzacji, z uwzględnieniem celów w zakresie restrukturyzacji kredytów zagrożonych i analizy celowego ogłaszania niewypłacalności; (iv) złożenia wniosku ustawodawczego umożliwiającego sprzedaż kredytów; (v) przedstawienia wniosku ustawodawczego, zgodnie z którym wydane akty własności są niezwłocznie przenoszone na nabywców, przy jednoczesnym zabezpieczeniu przed nadużyciami; (vi) stałego monitorowania wdrażania ram w zakresie niewypłacalności i egzekucji z nieruchomości i uzyskanych wyników, zapewniając, by ramy te wspomagały realizację swoich celów i zasad; (vii) aby uwzględnić wyniki budżetowe w pierwszym kwartale 2015 r. - skorygowania docelowego salda pierwotnego na 2015 r. do nadwyżki wynoszącej co najmniej 264 mln EUR (1,5 % PKB) oraz dalszego dostosowania docelowej nadwyżki pierwotnej na lata 2016-2018, również aby pozostawała zgodna ze ścieżką dostosowań określoną na podstawie paktu stabilności i wzrostu; (viii) pełnego wdrożenia krajowego systemu opieki zdrowotnej do 2017 r.; (ix) rozpoczęcia funkcjonowania nowego zintegrowanego urzędu podatkowego poprzez ustanowienie jednego procesu rejestracji i przyjęcie nowego kodeksu postępowania podatkowego; (x) przyjęcia planu reform administracji publicznej prowadzących do udoskonalenia mechanizmu ustalania wynagrodzenia, wprowadzenia nowego systemu oceny i awansowania personelu oraz zwiększenia mobilności pracowników; (xi) konsolidacji świadczeń dla osób niepełnosprawnych i studentów; (xii) wprowadzenia do regulacji dotyczących rynku nieruchomości dalszych wymogów mających na celu przyspieszenie wydawania aktów własności; (xiii) przygotowania analizy stanowiącej wkład do krajowej strategii w dziedzinie turystyki w ramach planu działania na rzecz wzrostu gospodarczego; oraz (xiv) wyboru uregulowań i organizacji rynku w sektorze energetycznym oraz dalszego rozdzielenia cypryjskiej spółki energetycznej.
(8) W trakcie realizacji kompleksowego programu działań Cypru Komisja powinna zapewnić temu krajowi dodatkowe wskazówki w zakresie polityki oraz pomoc techniczną w określonych dziedzinach. Państwo członkowskie objęte programem dostosowań makroekonomicznych, które nie posiada wystarczających zasobów administracyjnych, może zwrócić się o pomoc techniczną do Komisji, która może w tym celu utworzyć grupy ekspertów.
(9) Władze Cypru powinny zasięgać, zgodnie z obowiązującymi przepisami i praktykami krajowymi, opinii partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w trakcie przygotowywania, wdrażania, monitorowania i oceny programu dostosowań makroekonomicznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.196.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/1208 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/463/UE w sprawie zatwierdzenia programu dostosowań makroekonomicznych dla Cypru |
| Data aktu: | 14/07/2015 |
| Data ogłoszenia: | 24/07/2015 |