(Jedynie teksty w języku czeskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim, niemieckim i polskim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 9 lipca 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Belgii, Republice Czeskiej, Niemczech, na Litwie, w Niderlandach i w Polsce przekazały Komisji list intencyjny z dnia 27 kwietnia 2014 r. zawierający wniosek w sprawie przedłużenia kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie o odcinki do Republiki Czeskiej i do granicy polsko-ukraińskiej.
(2) Komisja rozpatrzyła wniosek zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i uznała go za zgodny z art. 5 tegoż rozporządzenia. W szczególności wyniki przeprowadzonej przez radę zarządzającą korytarza analizy rynku transportowego dotyczącej kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie wskazują, iż w korytarzu tym istnieje znaczny potencjał dalszego wzrostu natężenia ruchu między głównymi portami Morza Północnego a Republiką Czeską oraz południową Polską, zwłaszcza w przypadku transportu kombinowanego. Ponadto proponowane przedłużenia przyniosłyby dodatkową korzyść w postaci utworzenia punktu kompleksowej obsługi (określonego w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 913/2010) do celów zarządzania zdolnością przepustową infrastruktury w korytarzach transportu towarowego między portami Morza Północnego a, odpowiednio, Republiką Czeską oraz południową Polską. Wnioski w sprawie przedmiotowych przedłużeń są zgodne z projektem korytarza F, zawartym w europejskim planie wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), określonym w decyzji Komisji 2012/88/UE 2 . Proponowane przedłużenia przyniosą również poprawę w zakresie połączeń między kolejowymi korytarzami towarowymi zrealizowanymi w celu stworzenia europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy, w szczególności poprzez zapewnienie bezpośredniego połączenia między kolejowym korytarzem towarowym Morze Północne-Morze Bałtyckie a korytarzem Ren-Dunaj w Republice Czeskiej. Ponadto wnioskowane przedłużenia mogłyby przyczynić się do poprawy komunikacji kolejowej przez wschodnią granicę UE i na połączeniach lądowych Europa-Azja.
(3) Przedłużenie kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie nie powinno wpłynąć negatywnie na rozwój kolejowego korytarza towarowego Wschód/wschodnia część regionu Morza Śródziemnego, przewidzianego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i również obejmującego połączenie między portami Morza Północnego a Republiką Czeską.
(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.181.82 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/1111 w sprawie zgodności przedłożonego wspólnie przez zainteresowane państwa członkowskie wniosku dotyczącego przedłużenia kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy |
| Data aktu: | 07/07/2015 |
| Data ogłoszenia: | 09/07/2015 |
| Data wejścia w życie: | 09/07/2015 |