(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 4507)(Jedynie teksty w języku czeskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim, niemieckim i polskim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 9 lipca 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Belgii, Republice Czeskiej, Niemczech, na Litwie, w Niderlandach i w Polsce przekazały Komisji list intencyjny z dnia 27 kwietnia 2014 r. zawierający wniosek w sprawie przedłużenia kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie o odcinki do Republiki Czeskiej i do granicy polsko-ukraińskiej.
(2) Komisja rozpatrzyła wniosek zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i uznała go za zgodny z art. 5 tegoż rozporządzenia. W szczególności wyniki przeprowadzonej przez radę zarządzającą korytarza analizy rynku transportowego dotyczącej kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie wskazują, iż w korytarzu tym istnieje znaczny potencjał dalszego wzrostu natężenia ruchu między głównymi portami Morza Północnego a Republiką Czeską oraz południową Polską, zwłaszcza w przypadku transportu kombinowanego. Ponadto proponowane przedłużenia przyniosłyby dodatkową korzyść w postaci utworzenia punktu kompleksowej obsługi (określonego w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 913/2010) do celów zarządzania zdolnością przepustową infrastruktury w korytarzach transportu towarowego między portami Morza Północnego a, odpowiednio, Republiką Czeską oraz południową Polską. Wnioski w sprawie przedmiotowych przedłużeń są zgodne z projektem korytarza F, zawartym w europejskim planie wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), określonym w decyzji Komisji 2012/88/UE 2 . Proponowane przedłużenia przyniosą również poprawę w zakresie połączeń między kolejowymi korytarzami towarowymi zrealizowanymi w celu stworzenia europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy, w szczególności poprzez zapewnienie bezpośredniego połączenia między kolejowym korytarzem towarowym Morze Północne-Morze Bałtyckie a korytarzem Ren-Dunaj w Republice Czeskiej. Ponadto wnioskowane przedłużenia mogłyby przyczynić się do poprawy komunikacji kolejowej przez wschodnią granicę UE i na połączeniach lądowych Europa-Azja.
(3) Przedłużenie kolejowego korytarza towarowego Morze Północne-Morze Bałtyckie nie powinno wpłynąć negatywnie na rozwój kolejowego korytarza towarowego Wschód/wschodnia część regionu Morza Śródziemnego, przewidzianego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i również obejmującego połączenie między portami Morza Północnego a Republiką Czeską.
(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: