a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgłaszanie spójnych, dokładnych i porównywalnych danych dotyczących obciążenia aktywów zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 2 jest niezbędne do uzyskania obrazu pozycji płynności instytucji.
(2) Sprawozdawczość w zakresie obciążenia aktywów powinna w jak największym stopniu opierać się na już istniejących pojęciach stosowanych w sprawozdawczości dotyczącej pozycji bilansowych na potrzeby rachunkowości i wymogów ostrożnościowych, tak aby ograniczyć do minimum ponoszone przez instytucje obciążenia związane z wdrożeniem i sprawozdawczością.
(3) Zgodnie z zasadą proporcjonalności mniejsze instytucje, które nie odnotowują istotnych poziomów obciążenia aktywów, nie powinny podlegać szczegółowym wymogom w zakresie sprawozdawczości stosowanym w odniesieniu do większych instytucji.
(4) Wymogi w zakresie sprawozdawczości powinny obejmować wszystkie formy obciążenia aktywów, w tym obciążenia warunkowe, ponieważ mają one zasadnicze znaczenie jako istotne ryzyko dla profilu płynności i wypłacalności instytucji, szczególnie instytucji o istotnych poziomach obciążenia aktywów.
(5) Instytucje emitujące obligacje zabezpieczone, o których mowa w art. 52 ust. 4 akapit pierwszy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 3 , powinny przekazywać informacje dotyczące obciążenia tych aktywów.
(6) Aby zapewnić spójność sprawozdawczości nadzorczej dotyczącej funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych, informacji finansowych, strat z tytułu udzielonych kredytów zabezpieczonych nieruchomościami, dużych ekspozycji, wskaźnika dźwigni, płynności i obciążenia aktywów oraz zapewnić wspólne dane nadzorcze charakteryzujące się wysoką jakością i dokładnością, pozycje danych wskazane w tabelach określających dane podlegające obowiązkowej sprawozdawczości w załącznikach I, III, IV, VI, VIII, X, XII oraz XVI do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014 należy przekształcić w jednolity model punktów danych.
(7) Jednolity model punktów danych powinien stanowić uporządkowane przedstawienie pozycji danych oraz identyfikować wszystkie koncepcje biznesowe mające znaczenie do celów jednolitej sprawozdawczości nadzorczej, a także powinien zawierać wszystkie odpowiednie specyfikacje techniczne konieczne do dalszego rozwoju jednolitych narzędzi informatycznych na potrzeby sprawozdawczości.
(8) W celu zapewnienia jakości, spójności i dokładności pozycji danych zgłaszanych przez instytucje właściwym organom w zakresie funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych, informacji finansowych, strat z tytułu udzielonych kredytów zabezpieczonych nieruchomościami, dużych ekspozycji, wskaźnika dźwigni, płynności i obciążenia aktywów pozycje danych powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji.
(9) Z uwagi na ich szczególny charakter zasady walidacji i definicje punktów danych podlegają regularnej aktualizacji, tak aby zapewnić ich stałą zgodność z obowiązującymi wymogami regulacyjnymi, analitycznymi i informatycznymi. Ze względu na długotrwałość obecnej procedury przyjmowania i publikacji szczegółowy jednolity model punktów danych i zasady walidacji nie mogą być zmieniane odpowiednio szybko i terminowo, tak aby trwale zapewnić jednolitą sprawozdawczość nadzorczą w Unii. Szczegółowy model punktów danych określony w załączniku XIV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014 i szczegółowe zasady walidacji określone w załączniku XV do tego rozporządzenia należy zatem zastąpić rygorystycznymi kryteriami jakościowymi dotyczącymi jednolitego modelu punktów danych oraz zasadami walidacji, które będą publikowane w formie elektronicznej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego na jego stronie internetowej.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 o wydanie opinii.
(12) Aby zapewnić instytucjom i właściwym organom wystarczającą ilość czasu na wdrożenie wymogów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu w sposób zapewniający uzyskiwanie danych wysokiej jakości, pierwszym sprawozdawczym dniem odniesienia powinien być w przypadku wszystkich instytucji dzień 31 grudnia 2014 r.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |