uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy 1 , w szczególności jej art. 8,
(1) Kody i subkody określone w załączniku I do dyrektywy 2006/126/WE należy zaktualizować w świetle postępu technicznego i naukowego, zwłaszcza w dziedzinie zmian w pojazdach i wsparcia technicznego dla kierowców niepełnosprawnych.
(2) Aby uwzględnić nowe osiągnięcia technologiczne, przy ustalaniu kodów i subkodów należy wziąć pod uwagę kryterium funkcji. Na potrzeby uproszczeń administracyjnych niektóre kody należy również skreślić, połączyć z innymi kodami lub skrócić.
(3) W celu zmniejszenia obciążenia niepełnosprawnych kierowców, tam gdzie to możliwe, należy umożliwić im prowadzenie pojazdu bez zmian technicznych. Ponieważ nowoczesna technologia pojazdów umożliwia takim kierowcom obsługę niektórych standardowych pojazdów o ograniczonej mocy, np. w odniesieniu do układu kierowniczego lub hamulcowego, w celu zapewnienia kierowcom większej elastyczności przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznej eksploatacji pojazdu należy wprowadzić kody, które umożliwiłyby prowadzenie pojazdów o maksymalnej mocy zgodnej z tą, jaką kierowca może osiągnąć.
(4) Niektóre kody, które obecnie obejmują tylko uwarunkowania medyczne, mogą być istotne również dla innych celów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez ograniczenie ilości sytuacji wysokiego ryzyka, np. w przypadku początkujących i starszych kierowców. W związku z tym należy również stworzyć sekcję takich kodów dotyczących ograniczonego użycia.
(5) W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego kilka państw członkowskich wprowadziło programy umożliwiające kierowcom prowadzenie wyłącznie pojazdów wyposażonych w alkomaty blokujące zapłon lub planuje wprowadzenie takich programów. W celu ułatwienia wdrażania i akceptacji alkomatów blokujących zapłon, biorąc pod uwagę zalecenie zawarte w sprawozdaniu "Zapobieganie prowadzeniu pojazdów mechanicznych po spożyciu alkoholu przy pomocy alkomatów blokujących zapłon" 2 , należy wprowadzić zharmonizowany kod.
(6) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną państw członkowskich i Komisji z dnia 28 września 2011 r. dotyczącą dokumentów wyjaśniających 3 państwa członkowskie zobowiązały się do składania, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, jednego lub więcej dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2006/126/WE.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Praw Jazdy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.107.68 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2015/653 zmieniająca dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy |
| Data aktu: | 24/04/2015 |
| Data ogłoszenia: | 25/04/2015 |
| Data wejścia w życie: | 15/05/2015 |