a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. W tym celu stosuje się kompleksową homologację typu UE oraz wzmocniony system nadzoru rynku w odniesieniu do pojazdów kategorii L i ich układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 168/2013.
(2) Termin "pojazdy kategorii L" obejmuje szeroki zakres typów pojazdów lekkich wyposażonych w dwa, trzy lub cztery koła, takich jak rowery z napędem, motorowery dwu- i trójkołowe, motocykle dwu- i trójkołowe, motocykle z wózkiem bocznym i pojazdy czterokołowe (czterokołowce), takie jak drogowe pojazdy czterokołowe, pojazdy terenowe i inne czterokołowce.
(3) Decyzją Rady 97/836/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("zrewidowane porozumienie z 1958 r.").
(4) Decyzją 97/836/WE Unia przyjęła również regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) nr 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 28, 31, 34, 37, 38, 39, 43, 44, 46, 48, 58, 66, 73, 77, 79, 80, 87, 89, 90, 91, 93, 97, 98, 99, 100 i 102.
(5) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 110 dotyczący specjalnych elementów składowych pojazdów samochodowych wykorzystujących sprężony gaz ziemny (CNG) w swoim układzie napędowym oraz dotyczący pojazdów w zakresie instalacji specjalnych homologowanych elementów składowych pojazdów samochodowych wykorzystujących sprężony gaz ziemny (CNG) w swoim układzie napędowym. Decyzją Rady 2000/710/WE 3 Unia przyjęła również regulamin EKG ONZ nr 67 w sprawie zatwierdzenia specjalnego wyposażenia dla pojazdów silnikowych napędzanych skroplonym gazem ropopochodnym (LPG).
(6) Producenci występują o udzielenie homologacji typu pojazdów kategorii L, ich układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 168/2013. W ustawodawstwie unijnym większość wymogów dotyczących części pojazdów pochodzi z odpowiednich regulaminów EKG ONZ. Regulaminy EKG ONZ są stale zmieniane wraz z postępem technicznym i odpowiednie przepisy unijne muszą również być regularnie i odpowiednio aktualizowane. Aby uniknąć powtarzania pracy, grupa wysokiego szczebla ds. CARS 21 zaleciła 4 , aby kilka dyrektyw unijnych zastąpić poprzez włączenie do prawa unijnego odpowiednich regulaminów EKG ONZ i ich obowiązkowe stosowanie.
(7) Możliwość stosowania regulaminów EKG ONZ na mocy ustawodawstwa unijnego stanowiącego o uwzględnieniu tych regulaminów EKG ONZ na potrzeby homologacji typu UE pojazdów przewidziano w rozporządzeniu (UE) nr 168/2013. Na mocy tego rozporządzenia homologację typu na podstawie regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, uznaje się za homologację typu UE na podstawie tego rozporządzenia oraz jego aktów delegowanych i wykonawczych.
(8) Obowiązkowe stosowanie regulaminów EKG ONZ pozwoli uniknąć dublowania nie tylko wymagań technicznych, ale również procedur certyfikacji i procedur administracyjnych. Ponadto homologacja typu oparta bezpośrednio na normach ustalonych na szczeblu międzynarodowym może poprawić dostęp do rynku w państwach trzecich, zwłaszcza tych, które są umawiającymi się stronami zrewidowanego porozumienia z 1958 r., i tym samym zwiększyć konkurencyjność przemysłu Unii.
(9) Właściwe jest włączenie regulaminów EKG ONZ nr 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 26, 28, 30, 31, 34, 37, 38, 39, 43, 44, 45, 46, 48, 53, 54, 55, 56, 57, 60, 62, 64, 67, 72, 74, 75, 76, 77, 78, 81, 82, 87, 90, 91, 97, 98, 99, 100, 104, 106, 110, 112, 113, 116, 119, 121, 122, 123 i 127 do wykazu obowiązkowo stosowanych regulaminów EKG ONZ, który znajduje się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
(10) W art. 22 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz w jego załącznikach IIB i VIII określono wymogi w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Wymogi dotyczące siodełek i siedzeń, kierowalności, właściwości przy pokonywaniu zakrętów i zwrotności, prób trwałości układów, części i wyposażenia o znaczeniu kluczowym dla bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz integralności konstrukcji pojazdu uznaje się za najważniejsze pod względem bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów kategorii L, podobnie jak wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego, które zostały dodane w celu dostosowania do postępu technicznego. Wymogi dotyczące tabliczki z ograniczeniem maksymalnej prędkości pojazdu i jej umiejscowienia na pojeździe oraz dotyczące konstrukcji chroniących przy przewróceniu się pojazdu zostały dostosowane, aby uwzględnić specjalne właściwości pojazdów kategorii L7e-B, które zostały zaprojektowane do użytkowania poza drogami, ale poruszają się również po utwardzonych drogach publicznych.
(11) W przypadku rowerów z pedałami ograniczenie do "czterech" stosunku mocy napędu pomocniczego do rzeczywistej mocy wytwarzanej podczas pedałowania, o którym mowa w załączniku XIX, powinno być przedmiotem dalszych badań naukowych i oceny. Po udostępnieniu danych naukowych i statystyk dotyczących pojazdów wprowadzanych do obrotu wymieniony powyżej stosunek wynoszący "cztery" może zostać poddany rewizji w przyszłym przeglądzie niniejszego rozporządzenia.
(12) Niniejsze rozporządzenie stosuje się od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 168/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52.
2 Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.
3 Dz.U. L 290 z 17.11.2000, s. 29.
4 Sprawozdanie opublikowane przez Komisję w 2006 r., zatytułowane "CARS 21: Konkurencyjny system regulacji rynku samochodowego dla XXI wieku".
5 Dz.U. L 215 z 14.8.2010, s. 27.
6 Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 119.
7 Dz.U. L 166 z 18.6.2013, s. 55.
8 Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 81.
9 Dz.U. L 84 z 30.3.2011, s. 46.
10 Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 1.
11 Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 2.
12 Dz.U. L 257 z 30.9.2010, s. 231.
13 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
14 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
15 Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 33.
16 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
17 Dz.U. L 57 z 2.3.2011, s. 54.
18 Załącznik VII zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
19 Dz.U. L 42 z 12.2.2014, s. 1.
20 Dz.U. L 292 z 10.11.2010, s. 2.
21 Dz.U. L 200 z 31.7.2010, s. 38.
22 Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 231.
23 Dz.U. L 196 z 28.7.2010, s. 5.
24 Załącznik VIII zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
25 Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 290.
26 Załącznik IX zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
27 Dz.U. L 166 z 18.6.2013, s. 88.
28 Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 46.
29 Dz.U. L 237 z 8.8.2014, s. 1.
30 Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 27.
31 Dz.U. L 109 z 28.4.2011, s. 1.
32 Dz.U. L 233 z 9.9.2011, s. 95.
33 Załącznik XV zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
34 Dyrektywa Rady 92/23/EWG z dnia 31 marca 1992 r. odnosząca się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. L 129 z 14.5.1992, s. 95).
35 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1).
36 Załącznik XVI zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
37 Dz.U. L 75 z 14.3.2014, s. 29.
38 Załącznik XVII zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
39 Dz.U. L 188 z 16.7.2008, s. 32.
40 Załącznik XVIII zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
41 Załącznik XIX zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1824 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.