Decyzja wykonawcza 2014/89/UE w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wykonanie obowiązków w zakresie współpracy administracyjnej określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 14 lutego 2014 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wykonanie obowiązków w zakresie współpracy administracyjnej określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/89/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI"), który został oficjalnie ustanowiony rozporządzeniem w sprawie IMI, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w praktycznym wdrażaniu wymogów w zakresie wymiany informacji określonych w prawie Unii dotyczącym rynku wewnętrznego, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczeniu wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.

(2) Dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 określa pewne wspólne zasady przyznawania uprawnień maszynistom pociągów w celu zniwelowania różnic krajowych, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki Unii w zakresie swobody przepływu pracowników, swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług w ramach wspólnej polityki transportowej, aby ułatwić przepływ maszynistów pociągów pomiędzy państwami członkowskimi. Obejmują one w szczególności wzajemne powiązanie krajowych rejestrów licencji i świadectw maszynistów.

(3) Europejska Agencja Kolejowa (ERA) ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 powstała, aby wspierać Komisję w zapewnieniu zharmonizowanego podejścia do interoperacyjności i bezpieczeństwa kolei w Unii.

(4) W "Studium wykonalności interoperacyjnych rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających" przygotowanym przez ERA i przyjętym w dniu 2 kwietnia 2013 r. uznano, że IMI stanowi odpowiednie narzędzie do wprowadzenia wymiany informacji pomiędzy krajowymi rejestrami licencji i zalecono uruchomienie projektu pilotażowego.

(5) W decyzji Komisji 2010/17/WE 4 określono, że Europejska Agencja Kolejowa jest odpowiedzialna za monitorowanie aplikacji pilotażowej i składanie sprawozdań w sprawie jej funkcjonowania. Rozporządzenie w sprawie IMI nakłada na Komisję obowiązek przeprowadzenia oceny wyników projektu pilotażowego.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ

Artykuł  1

Zakres i cele projektu pilotażowego

W celu sprawdzenia skuteczności systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI") do celów wykonania przepisów wymienionych w art. 4 i 5 poniżej Komisja realizuje projekt pilotażowy.

Artykuł  2

Właściwe organy

Do celów niniejszej decyzji organy państw członkowskich są to władze określone w art. 16 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 (zwane dalej "właściwymi organami").

Artykuł  3

Monitorowanie i sprawozdawczość

W celu umożliwienia Europejskiej Agencji Kolejowej wywiązania się z zadań monitorowania i przedstawienia sprawozdania, o których mowa w art. 3 ust. 2 decyzji 2010/17/WE, Komisja dostarcza Agencji dane statystyczne i informacje dotyczące korzystania z IMI.

Artykuł  4

Współpraca administracyjna między właściwymi organami

1.
Na potrzeby projektu pilotażowego IMI jest wykorzystywany w komunikacji pomiędzy właściwymi organami do wymiany informacji określonych w następujących przepisach:
a)
art. 22 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE, w związku z pkt 4 i 5 załącznika I do decyzji 2010/17/WE;
b)
art. 29 ust. 2 dyrektywy 2007/59/WE;
c)
art. 29 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE;
d)
art. 29 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku wniosków o przeprowadzenie kolejnej inspekcji lub o zawieszenie.
2.
Współpraca administracyjna na podstawie ust. 1 jest prowadzona zgodnie z procedurą określoną w załączniku I.
Artykuł  5

Współpraca administracyjna między właściwymi organami a Komisją

1.
Na potrzeby projektu pilotażowego IMI jest stosowany w komunikacji pomiędzy właściwymi organami i w komunikacji pomiędzy tymi właściwymi organami a Komisją do wymiany informacji określonych w następujących przepisach:
a)
art. 29 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku informacji kierowanych do Komisji i innych właściwych organów;
b)
art. 29 ust. 4 lit. c) dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku informacji kierowanych do Komisji i innych właściwych organów;
c)
art. 29 ust. 4 akapit drugi dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku informacji kierowanych do Komisji i innych właściwych organów;
d)
art. 29 ust. 5 dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku spraw kierowanych do Komisji.
2.
Współpraca administracyjna na podstawie ust. 1 jest prowadzona zgodnie z procedurą określoną w załączniku II.
Artykuł  6

Ocena

1.
Komisja przeprowadza ocenę projektu pilotażowego, aby ocenić, czy cel określony w art. 1 został osiągnięty, i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z tej oceny nie później niż po upływie trzech lat od rozpoczęcia projektu, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
a)
kwestie ochrony danych;
b)
racjonalność pod względem kosztów;
c)
efektywne funkcje tłumaczenia;
d)
łatwość w obsłudze;
e)
ogólne zadowolenie użytkownika.
2.
Podstawą oceny projektu pilotażowego są informacje statystyczne uzyskane z systemu IMI oraz informacje zwrotne od uczestników, w tym przynajmniej jedna ankieta internetowa dla użytkowników skierowana do właściwych organów.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PROCEDURA DOTYCZĄCA WNIOSKÓW O UDZIELENIE INFORMACJI

ZAŁĄCZNIK  II

PROCEDURA POWIADOMIENIA

1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1.
2 Dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty (Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 51).
3 Rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową (rozporządzenie w sprawie Agencji) (Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2010/17/WE z dnia 29 października 2009 r. w sprawie przyjęcia podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 8 z 13.1.2010, s. 17).
5 Dyrektywa 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei) (Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.45.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/89/UE w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wykonanie obowiązków w zakresie współpracy administracyjnej określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
Data aktu: 14/02/2014
Data ogłoszenia: 15/02/2014
Data wejścia w życie: 07/03/2014