(2014/89/UE)(Dz.U.UE L z dnia 15 lutego 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI"), który został oficjalnie ustanowiony rozporządzeniem w sprawie IMI, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w praktycznym wdrażaniu wymogów w zakresie wymiany informacji określonych w prawie Unii dotyczącym rynku wewnętrznego, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczeniu wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.
(2) Dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 określa pewne wspólne zasady przyznawania uprawnień maszynistom pociągów w celu zniwelowania różnic krajowych, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki Unii w zakresie swobody przepływu pracowników, swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług w ramach wspólnej polityki transportowej, aby ułatwić przepływ maszynistów pociągów pomiędzy państwami członkowskimi. Obejmują one w szczególności wzajemne powiązanie krajowych rejestrów licencji i świadectw maszynistów.
(3) Europejska Agencja Kolejowa (ERA) ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 powstała, aby wspierać Komisję w zapewnieniu zharmonizowanego podejścia do interoperacyjności i bezpieczeństwa kolei w Unii.
(4) W "Studium wykonalności interoperacyjnych rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających" przygotowanym przez ERA i przyjętym w dniu 2 kwietnia 2013 r. uznano, że IMI stanowi odpowiednie narzędzie do wprowadzenia wymiany informacji pomiędzy krajowymi rejestrami licencji i zalecono uruchomienie projektu pilotażowego.
(5) W decyzji Komisji 2010/17/WE 4 określono, że Europejska Agencja Kolejowa jest odpowiedzialna za monitorowanie aplikacji pilotażowej i składanie sprawozdań w sprawie jej funkcjonowania. Rozporządzenie w sprawie IMI nakłada na Komisję obowiązek przeprowadzenia oceny wyników projektu pilotażowego.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ