Rozporządzenie 1175/2014 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 823/2010

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1175/2014
z dnia 30 października 2014 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 823/2010
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 452/2008 ustanawia wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk europejskich dotyczących edukacji i uczenia się przez całe życie.

(2) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 823/2010 2 wprowadzono środki służące realizacji poszczególnych działań statystycznych w celu tworzenia statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie, objętych dziedziną 2 rozporządzenia (WE) nr 452/2008.

(3) Przy tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie krajowe i unijne organy statystyczne powinny uwzględniać zasady zawarte w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, zatwierdzonym przez Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego we wrześniu 2011 r.

(4) Zbieranie danych dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie musi być regularnie dostosowywane do zmian i nowych zjawisk w dziedzinie uczenia się przez całe życie, aby zaspokajać potrzeby w zakresie nowych informacji.

(5) Aby wspierać wysoki poziom harmonizacji wyników badania w różnych państwach, Komisja powinna opracować wytyczne metodologiczne dotyczące realizacji badania.

(6) Należy zatem uchylić rozporządzenie (UE) nr 823/2010.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zbieranie danych w ramach drugiego badania dotyczącego udziału i braku udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie (zwanego dalej "drugim badaniem dotyczącym edukacji dorosłych") jest prowadzone między dniem 1 lipca 2016 r. a dniem 31 marca 2017 r. Okresem odniesienia, dla którego zbierane są dane dotyczące udziału w zajęciach z zakresu uczenia się przez całe życie, jest okres 12 miesięcy poprzedzających wywiad.

Artykuł  2

Przedział wiekowy populacji objętej badaniem to 25-64 lata. Nieobowiązkowo badanie może objąć grupy wiekowe: 18-24 lata oraz 65-69 lat.

Artykuł  3

Zmienne dotyczące zagadnień objętych drugim badaniem dotyczącym edukacji dorosłych, zgodnie z wykazem pod dziedziną 2 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 452/2008, oraz ich podział określono w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Dobór próby oraz standardy precyzji niezbędne do spełnienia wymogów związanych ze źródłami danych i wielkościami próby, określonymi pod dziedziną 2 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 452/2008, określono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) standardowe sprawozdania dotyczące jakości odnoszące się do drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych. Struktura sprawozdania jest zgodna ze standardową strukturą sprawozdania dotyczącego jakości Europejskiego Systemu Statystycznego, w szczególności uwzględniając kryteria jakości, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 452/2008, oraz dalsze wymogi określone w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6
1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) oczyszczone z błędów zbiory danych jednostkowych odnoszące się do drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych w terminie sześciu miesięcy od zakończenia okresu zbierania danych krajowych.
2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) standardowe sprawozdania dotyczące jakości odnoszące się do drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych w terminie trzech miesięcy od daty dostarczenia zbiorów danych jednostkowych.
Artykuł  7

Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu są wymogami minimalnymi. Państwa członkowskie mogą wprowadzić dalsze krajowe wymogi odnoszące się do drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  8

Niniejszym uchyla się rozporządzenie (UE) nr 823/2010. Odesłania do uchylonego rozporządzenia uznaje się za odesłania do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zmienne

Uwagi do tabeli:

Przekazywane są wszystkie zmienne. Dane i metadane, o których mowa w art. 6, są udostępniane Eurostatowi z wykorzystaniem usług pojedynczego punktu wprowadzania danych. Kody i wykazy kodów przedstawione w tabeli poniżej mają wyłącznie charakter indykatywny. Komisja (Eurostat) zapewnia definicje struktury danych i formaty przekazywania danych.

1.
Podstawowe informacje na temat osoby
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
PAŃSTWO PAŃSTWO ZAMIESZKANIA Wszyscy
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO
REGION REGION ZAMIESZKANIA Wszyscy
2 cyfry Kod zgodnie z NUTS na poziomie 2 cyfr
DEGURB STOPIEŃ URBANIZACJI OBSZARU, NA KTÓRYM ZNAJDUJE SIĘ GOSPODARSTWO DOMOWE Wszyscy
1 Obszar gęsto zaludniony
2 Obszar pośredni
3 Obszar słabo zaludniony
REFYEAR ROK PRZEPROWADZENIA WYWIADU Wszyscy
4 cyfry
REFMONTH MIESIĄC PRZEPROWADZENIA WYWIADU Wszyscy
1-12
RESPID IDENTYFIKATOR RESPONDENTA Wszyscy
numeryczny Kod identyfikacyjny każdego wpisu
RESPWEIGHT WAGA DLA OSÓB Wszyscy
numeryczny Waga dla osób (3 cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
NFEACTWEIGHT WAGA DLA DZIAŁAŃ POZAFORMALNYCH NFENUM ≥ 1
numeryczny Waga dla działań pozaformalnych wybranych w ramach NFERAND1 i NFERAND2 (3 cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
0 NFENUM = 0
INTMETHOD ZASTOSOWANA METODA ZBIERANIA DANYCH Wszyscy
10 Korespondencyjna, wersja nieelektroniczna
11 Korespondencyjna, wersja elektroniczna
20 Wywiad bezpośredni, wersja nieelektroniczna
21 Wywiad bezpośredni, wersja elektroniczna
30 Wywiad telefoniczny, wersja nieelektroniczna
31 Wywiad telefoniczny, wersja elektroniczna
40 Wykorzystanie internetu
50 Mieszana metoda zbierania danych (np. korespondencyjna i wywiad bezpośredni)
(HHNBPERS) LICZBA OSÓB MIESZKAJĄCYCH W TYM SAMYM GOSPODARSTWIE DOMOWYM (WŁĄCZAJĄC RESPONDENTA) Wszyscy
HHNBPERS_tot 0-98 Łączna liczba osób w gospodarstwie domowym
HHNBPERS_0_13 0-98 W wieku 0-13 lat
HHNBPERS_14_24 0-98 W wieku 14-24 lata
HHNBPERS_25plus 0-98 W wieku 25 lat i starsze
-1 Brak odpowiedzi
HHTYPE RODZAJ GOSPODARSTWA DOMOWEGO Wszyscy
10 Jednoosobowe gospodarstwo domowe
21 Samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat
22 Para bez dziecka (dzieci) w wieku poniżej 25 lat
23 Para z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat
24 Para lub samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat oraz inne osoby mieszkające w gospodarstwie domowym
30 Inny
-1 Brak odpowiedzi
HHINCOME MIESIĘCZNY DOCHÓD EKWIWALENTNY NETTO GOSPODARSTWA DOMOWEGO Wszyscy
1 Poniżej 1. kwintyla
2 Między 1. a 2. kwintylem
3 Między 2. a 3. kwintylem
4 Między 3. a 4. kwintylem
5 Powyżej 4. kwintyla
-1 Brak odpowiedzi
PŁEĆ PŁEĆ Wszyscy
1 Mężczyzna
2 Kobieta
ROK I MIESIĄC URODZENIA
BIRTHYEAR 4 cyfry 4 cyfry roku urodzenia Wszyscy
BIRTHMONTH 1-12 2 cyfry miesiąca urodzenia Wszyscy
CITIZEN OBYWATELSTWO Wszyscy
0 Takie samo jak państwo zamieszkania
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO
-1 Brak odpowiedzi
BIRTHPLACE PAŃSTWO URODZENIA Wszyscy
0 Urodzony(-a) w tym państwie
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO
-1 Brak odpowiedzi
RESTIME LICZBA LAT ZAMIESZKANIA W TYM PAŃSTWIE BIRTHPLACE 0
1 Pobyt nieprzekraczający 1 roku
2-10 Liczba lat w przypadku osób przebywających w tym państwie od 2 do 10 lat
11 Pobyt dłuższy niż 10 lat
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (BIRTHPLACE = 0)
MARSTADEFACTO FAKTYCZNY STAN CYWILNY (związek kohabitacyjny) Wszyscy
1 Osoba żyjąca w związku kohabitacyjnym
2 Osoba nieżyjąca w związku kohabitacyjnym
-1 Brak odpowiedzi
HATLEVEL POZIOM WYKSZTAŁCENIA (najwyższy ukończony poziom kształcenia lub szkolenia zgodny z definicją ISCED 2011, kodowanie na podstawie klasyfikacji ISCED zgodnej z mappingiem dostarczonym Eurostatowi) Wszyscy
000 Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 trwającymi krócej niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, sekwencyjny (tj. dający dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
-1 Brak odpowiedzi
HATFIELD DZIEDZINA NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO POZIOMU KSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIA HATLEVEL = od 300 do 800
0000-9998 Poziom 1 klasyfikacji kształcenia (grupy ISCED - F)
lub

nieobowiązkowo

lub podpodziały klasyfikacji kształcenia (podgrupy lub nazwy ISCED - F)
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (HATLEVEL od 300 do 800)
HATYEAR ROK, W KTÓRYM UKOŃCZONO NAJWYŻSZY POZIOM KSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIA HATLEVEL 000, -1
4 cyfry Cztery cyfry roku, w którym ukończono najwyższy poziom kształcenia lub szkolenia
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1)
HATVOC ORIENTACJA NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO POZIOMU KSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIA HATLEVEL = od 300 do 400 oraz (REFYEAR - HAT YEAR) ≤ 20
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ od 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
DROPEDUC NIEUKOŃCZONE KSZTAŁCENIE FORMALNE (w przypadku kilku nieukończonych programów - program o najwyższym poziomie) HATLEVEL 000, -1 oraz (REFYEAR - HAT YEAR) ≤ 20
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20)
DROPEDUCLEVEL POZIOM NIEUKOŃCZONEGO KSZTAŁCENIA FORMALNEGO DROPEDUC = 1
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 trwającymi krócej niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, sekwencyjny (tj. dający dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (DROPEDUC 1)
DROPEDUCVOC ORIENTACJA NIEUKOŃCZONEGO KSZTAŁCENIA FORMALNEGO DROPEDUCLEVEL = od 300 to 400 oraz (REFYEAR - HATYEAR) ≤ 20
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (DROPEDUCLEVEL ≠ od 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20)
MAINSTAT OBECNY GŁÓWNY STATUS ZATRUDNIENIA Wszyscy
W okresie prowadzenia badania osoba pracuje lub wykonuje wolny zawód, łącznie z bezpłatną pracą dla przedsiębiorstwa rodzinnego, łącznie z płatną praktyką lub płatnym stażem itp.
11 - w pełnym wymiarze czasu pracy
12 - w niepełnym wymiarze czasu pracy
20 Osoba bezrobotna
31 Uczeń, student, dalsze szkolenie, bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
32 Osoba jest na emeryturze, wcześniejszej emeryturze lub zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej
33 Osoba trwale niepełnosprawna
34 Osoba odbywająca zasadniczą służbę wojskową lub wykonująca obowiązkową pracę społeczną
35 Osoba wykonuje prace domowe/wypełnia obowiązki rodzine
36 Inna osoba nieaktywna zawodowo
-1 Brak odpowiedzi
EMP12M ZATRUDNIENIE W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY MAINSTAT = od 20 do 36
W dowolnym okresie w ciągu ostatnich 12 miesięcy osoba pracowała lub wykonywała wolny zawód, łącznie z bezpłatną pracą dla przedsiębiorstwa rodzinnego, łącznie z płatną praktyką lub płatnym stażem itp.
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (MAINSTAT = 11, 12)
JOBSTAT STATUS ZAWODOWY MAINSTAT = 11, 12
11 Osoba pracująca na własny rachunek, zatrudniająca pracowników
12 Osoba pracująca na własny rachunek, niezatrudniająca pracowników
21 Pracownik najemny mający stałą pracę lub umowę na czas nieokreślony
22 Pracownik najemny mający pracę tymczasową lub umowę o pracę na czas określony
30 Pracownik rodzinny/pomagający członek rodziny
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (MAINSTAT 11, 12)
JOBISCO ZAWÓD MAINSTAT = 11, 12
2 cyfry Kod ISCO-08 na poziomie 2 cyfr
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (MAINSTAT 11, 12)
LOCNACE DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA JEDNOSTKI LOKALNEJ MAINSTAT = 11, 12
2 cyfry Kod NACE Rev. 2 na poziomie 2 cyfr
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (MAINSTAT 11, 12)
LOCSIZEFIRM LICZBA OSÓB PRACUJĄCYCH W JEDNOSTCE LOKALNEJ JOBSTAT = 11, 21, 22, 30
1 od 1 do 9 osób
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
2 od 10 do 19 osób
3 od 20 do 49 osób
4 od 50 do 249 osób
5 250 osób lub więcej
7 Nie wiadomo dokładnie, ale co najmniej 10 osób
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (JOBSTAT 11, 21, 22, 30)
JOBTIME ROK, W KTÓRYM OSOBA ZACZĘŁA PRACOWAĆ NA SWOIM OBECNYM GŁÓWNYM STANOWISKU PRACY MAINSTAT = 11, 12
4 cyfry 4 cyfry odnośnego roku
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (MAINSTAT 11, 12)
NAJWYŻSZY UKOŃCZONY POZIOM KSZTAŁCENIA RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH) RESPONDENTA
HATFATHER OJCIEC (OPIEKUN PŁCI MĘSKIEJ) Wszyscy
1 Najwyżej wykształcenie średnie I stopnia
2 Wykształcenie średnie II stopnia
3 Wykształcenie wyższe
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (ojciec nieznany)
HATMOTHER MATKA (OPIEKUNKA PŁCI ŻEŃSKIEJ) Wszyscy
1 Najwyżej wykształcenie średnie I stopnia
2 Wykształcenie średnie II stopnia
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
3 Wykształcenie wyższe
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (matka nieznana)
PAŃSTWO URODZENIA RODZICÓW
BIRTHFATHER PAŃSTWO URODZENIA OJCA Wszyscy
0 Urodzony w tym państwie
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (ojciec nieznany)
BIRTHMOTHER PAŃSTWO URODZENIA MATKI Wszyscy
0 Urodzona w tym państwie
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (matka nieznana)
2.
Dostęp do informacji na temat możliwości nauki oraz poradnictwa
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
SEEKINFO OSOBA SZUKAŁA INFORMACJI NA TEMAT MOŻLIWOŚCI NAUKI W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY (w ramach kształcenia formalnego lub pozaformalnego) Wszyscy
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
GUIDEINST OTRZYMANE OD INSTYTUCJI/ORGANIZACJI INFORMACJE LUB PORADY/ POMOC DOTYCZĄCE MOŻLIWOŚCI NAUKI W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
-1 Brak odpowiedzi
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
GUIDEINST1 Tak, otrzymałem/otrzymałam od instytucji/ organizacji bezpłatne informacje lub poradę/ pomoc na temat możliwości nauki
GUIDEINST2 Tak, zapłaciłem/zapłaciłam instytucji/organizacji za informacje lub poradę/pomoc na temat możliwości nauki
GUIDEINST3 Nie, nie otrzymałem/otrzymałam od instytucji/ organizacji żadnych informacji ani porady/ pomocy na temat możliwości nauki
Każda zmienna GUIDEINST_x jest kodowana: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -1 jeśli brak jest odpowiedzi
GUIDESOURCE ŹRÓDŁO BEZPŁATNYCH INFORMACJI LUB PORADY/POMOCY DOTYCZĄCYCH MOŻLIWOŚCI NAUKI, OTRZYMANYCH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY GUIDEINST_1 = 1
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (GUIDEINST_1 1)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
GUIDESOURCE1 Instytucje kształcenia lub szkolenia (szkoła, szkoła wyższa, w tym uniwersytet, ośrodek kształcenia i szkolenia zawodowego, instytucja kształcenia dorosłych, centrum walidacji)
GUIDESOURCE2 Służby zatrudnienia
GUIDESOURCE3 Pracodawca lub organizacje pracodawców
GUIDESOURCE4 Związek zawodowy lub rada zakładowa
GUIDESOURCE5 Inne instytucje/organizacje oferujące bezpłatne informacje lub porady/pomoc na temat możliwości nauki (inne niż wymienione powyżej)
Każda zmienna GUIDESOURCE_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (GUIDEINST_1 ≠ 1), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
GUIDETYPE RODZAJ BEZPŁATNYCH INFORMACJI LUB PORADY/POMOCY DOTYCZĄCYCH MOŻLIWOŚCI NAUKI, OTRZYMANYCH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY GUIDEINST_1 = 1
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (GUIDEINST_1 1)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
GUIDETYPE1 Informacje lub porady/pomoc dotyczące możliwości nauki
GUIDETYPE2 Ocena umiejętności i kompetencji za pomocą testów, audytów umiejętności lub wywiadów
GUIDETYPE3 Informacje lub porady/pomoc dotyczące procedury walidacji/uznawania umiejętności, kompetencji lub wcześniejszej nauki
GUIDETYPE4 Inne rodzaje informacji lub porad/pomocy
Każda zmienna GUIDETYPE_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (GUIDEINST_1 ≠ 1), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
GUIDEMODE SPOSÓB PRZEKAZANIA BEZPŁATNYCH INFORMACJI LUB PORADY/POMOCY DOTYCZĄCYCH MOŻLIWOŚCI NAUKI, OTRZYMANYCH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY GUIDEINST_1 = 1
0 Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (GUIDEINST_1 1)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
GUIDEMODE1 Kontakt bezpośredni
GUIDEMODE2 Kontakt za pośrednictwem internetu, telefonu, emaila lub innych mediów
GUIDEMODE3 Kontakt za pomocą aplikacji komputerowej służącej udzieleniu informacji lub porad/ pomocy (w tym narzędzi samooceny)
GUIDEMODE4 Brak kontaktu, wyłącznie informacje zawarte w przeznaczonych do tego celu materiałach (książki, plakaty, strony internetowe, ulotki, programy telewizyjne itp.)
Każda zmienna GUIDEMODE_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (GUIDEINST_1 ≠ 1), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
3.
Uczestnictwo w kształceniu formalnym
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
FED UCZESTNICTWO W KSZTAŁCENIU FORMALNYM W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
FEDNUM LICZBA FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH, W KTÓRYCH OSOBA UCZESTNICZYŁA W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
0 Brak (FED = 2)
1-99 Liczba działań
FEDLEVEL POZIOM OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGO FEDNUM ≥ 1
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 trwającymi krócej niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, sekwencyjny (tj. dający dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDFIELD DZIEDZINA OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGO FEDNUM ≥ 1 oraz FEDLEVEL = od 300 do 800
0000-9998 Poziom 1 klasyfikacji kształcenia (grupy ISCED - F)
lub

nieobowiązkowo

lub podpodziały klasyfikacji kształcenia (podgrupy i nazwy ISCED-F)
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub FEDLEVEL od 300 do 800)
FEDVOC ORIENTACJA OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGO FEDLEVEL= od 300 to 400
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDLEVEL od 300 do 400)
FEDSTARTYEAR ROK, W KTÓRYM ROZPOCZĘŁO SIĘ OSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIE EDUKACYJNE FEDNUM ≥ 1
4 cyfry Rok, w którym rozpoczęło się ostatnie formalne działanie edukacyjne
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDSTARTMONTH MIESIĄC, W KTÓRYM ROZPOCZĘŁO SIĘ OSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIE EDUKACYJNE FEDNUM ≥ 1
1-12 Miesiąc, w którym rozpoczęło się ostatnie formalne działanie edukacyjne
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDCOMP UKOŃCZENIE OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGO FEDNUM ≥ 1
1 Nie, osoba zrezygnowała przed zakończeniem działania
2 Nie, działanie jest w toku
3 Tak, osoba ukończyła działanie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDDIST OSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIE EDUKACYJNE W FORMIE NAUCZANIA NA ODLEGŁOŚĆ FEDNUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDDISTOL NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ W FORMIE KURSU INTERNETOWEGO FEDDIST = 1
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDDIST 1)
FEDOERA WYKORZYSTANIE INTERNETOWYCH ZASOBÓW EDUKACYJNYCH PRZY OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIU EDUKACYJNYM FEDNUM ≥ 1
1 Bardzo często
2 Często
3 Czasami
4 Nigdy
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDOERB KONTAKT Z INNYMI OSOBAMI (NP. NAUCZYCIELAMI, UCZNIAMI) ZA POŚREDNICTWEM EDUKACYJNYCH STRON INTERNETOWYCH/PORTALI PRZY OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIU EDUKACYJNYM FEDNUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDREASON PRZYCZYNY UCZESTNICTWA W OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIU EDUKACYJNYM FEDNUM ≥ 1
0 Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
FEDREASON_01a W celu lepszego wykonywania pracy
FEDREASON_01b W celu poprawy perspektyw zawodowych
FEDREASON02 Aby zmniejszyć ryzyko utraty pracy
FEDREASON_03 Aby zwiększyć możliwości znalezienia pracy lub zmiany pracy/zawodu
FEDREASON04 Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą
FEDREASON05 Uczestnictwo było obowiązkowe
FEDREASON06 Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu
FEDREASON07 Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w dziedzinie, która mnie interesuje
FEDREASON08 Aby otrzymać świadectwo/dyplom
FEDREASON09 Aby spotkać nowych ludzi/dla przyjemności
Każda zmienna FEDREASON_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (FEDNUM = 0), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
FEDWORKTIME OSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIE EDUKACYJNE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) FEDNUM ≥ 1
1 Tylko podczas płatnych godzin pracy
2 Głównie podczas płatnych godzin pracy
3 Głównie poza płatnymi godzinami pracy
4 Tylko poza płatnymi godzinami pracy
5 Nie pracowałem/pracowałam wtedy
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDNBHOURS ŁĄCZNA LICZBA GODZIN NAUCZANIA W RAMACH OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGO FEDNUM ≥ 1
1-9999 Liczba godzin nauczania
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDPAID PŁATNOŚĆ ZA CZESNE, REJESTRACJĘ, OPŁATY EGZAMINACYJNE, WYDATKI NA KSIĄŻKI LUB TECHNICZNE POMOCE NAUKOWE W ZWIĄZKU Z OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIEM EDUKACYJNYM FEDNUM ≥ 1
1 Całość opłacił respondent
2 Część opłacił respondent, część kto inny
3 Całość opłacił kto inny
4 Działanie bezpłatne
5 Respondent nie wie, kto płacił
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDPAIDBY CZĘŚCIOWEJ LUB CAŁKOWITEJ PŁATNOŚCI ZA CZESNE, REJESTRACJĘ, OPŁATY EGZAMINACYJNE, WYDATKI NA KSIĄŻKI LUB TECHNICZNE POMOCE NAUKOWE W ZWIĄZKU Z OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIEM EDUKACYJNYM DOKONAŁ(-Y): FEDNUM ≥ 1 oraz FEDPAID = 2 lub 3
0 Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub (FEDPAID ≠ 2 oraz FEDPAID 3))
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
FEDPAIDBY1 Pracodawca lub przyszły pracodawca
FEDPAIDBY2 Publiczne służby zatrudnienia
FEDPAIDBY3 Inne instytucje publiczne
FEDPAIDBY4 Członek gospodarstwa domowego lub krewny
Każda zmienna FEDPAIDBY_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub (FEDPAID ≠ 2 oraz FEDPAID ≠ 3)), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
FEDUSEA OBECNE WYKORZYSTANIE UMIEJĘTNOŚCI LUB WIEDZY NABYTYCH PODCZAS OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGO FEDNUM ≥ 1
1 W znacznym stopniu
2 W wystarczającym stopniu
3 W niewielkim stopniu
4 Wcale
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDUSEB SPODZIEWANE WYKORZYSTANIE UMIEJĘTNOŚCI LUB WIEDZY NABYTYCH PODCZAS OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGO FEDNUM ≥ 1
1 W znacznym stopniu
2 W wystarczającym stopniu
3 W niewielkim stopniu
4 Wcale
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDOUTCOME EFEKTY NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI/ WIEDZY NABYTYCH PODCZAS OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGO FEDNUM ≥ 1
0 Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
FEDOUTCOME1 Znalezienie (nowej) pracy
FEDOUTCOME3 Wyższa pensja/wynagrodzenie
FEDOUTCOME2 Awans na wyższe stanowisko
FEDOUTCOME4 Nowe obowiązki
FEDOUTCOME5 Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych
FEDOUTCOME6 Poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w ogólnych dziedzinach itp.
FEDOUTCOME7 Jeszcze nie ma żadnych efektów
Każda zmienna FEDOUTCOME_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (FEDNUM = 0), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
4.
Uczestnictwo w kształceniu pozaformalnym
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
(NFE) UDZIAŁ W KTÓRYMŚ Z PONIŻSZYCH DZIAŁAŃ W CELU DOSKONALENIA WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI W DOWOLNEJ DZIEDZINIE (W TYM ZAINTERESOWAŃ) W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
NFECOURSE a) KURSY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFEWORKSHOP b) WARSZTATY I SEMINARIA Wszyscy
1 Tak
2 Nie
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
NFEGUIDEDJT c) NADZOROWANE ZDOBYWANIE KWALIFIKACJI W TRAKCIE PRACY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFELESSON d) LEKCJE PRYWATNE Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFENUM LICZBA POZAFORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
0 Zero (NFECOURSE = 2 oraz NFEWORKSHOP = 2 oraz NFEGUIDEDJT = 2 oraz NFELESSON = 2)
1-99 Liczba działań
IDENTYFIKACJA DZIAŁAŃ (DO 7)
(NFEACT01) 01 - Identyfikacja 1. działania
NFEACT01 TYPE RODZAJ DZIAŁANIA NFENUM ≥ 1
1 Kursy
2 Warsztaty i seminaria
3 Nadzorowane zdobywanie kwalifikacji w trakcie pracy
4 Lekcje prywatne
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEACT01 PURP CEL DZIAŁANIA NFENUM ≥ 1
1 Głównie związany z pracą
2 Głównie przyczyny osobiste/niezwiązane z pracą
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEACT01_WORK-TIME DZIAŁANIE ODBYWAŁO SIĘ W CAŁOŚCI LUB W PRZEWAŻAJĄCEJ CZĘŚCI PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (W TYM PŁATNEGO URLOPU I URLOPU ZA NADGODZINY) NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie (także: w tym czasie nie pracowałem/ pracowałam)
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEACT01PAIDBY DZIAŁANIE EDUKACYJNE BYŁO CZĘŚCIOWO LUB W CAŁOŚCI OPŁACANE PRZEZ PRACODAWCĘ NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie (także: w tym czasie nie pracowałem/ pracowałam)
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
(NFEACT02) 02 - Identyfikacja 2. działania NFENUM ≥ 2
NFEACT02_TYPE Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT02_PURP Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT02_WORKTIME Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT02_PAIDBY Kodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT03) 03 - Identyfikacja 3. działania NFENUM ≥ 3
NFEACT03_TYPE Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT03_PURP Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT03_WORKTIME Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT03_PAIDBY Kodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT04) 04 - Identyfikacja 4. działania NFENUM ≥ 4
NFEACT04_TYPE Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT04_PURP Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT04_WORKTIME Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT04_PAIDBY Kodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT05) 05 - Identyfikacja 5. działania NFENUM ≥ 5
NFEACT05_TYPE Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT05_PURP Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT05_WORKTIME Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT05_PAIDBY Kodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT06) 06 - Identyfikacja 6. działania NFENUM ≥ 6
NFEACT06_TYPE Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT06_PURP Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT06_WORKTIME Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT06_PAIDBY Kodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT07) 07 - Identyfikacja 7. działania NFENUM ≥ 7
NFEACT07_TYPE Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT07_PURP Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT07_WORKTIME Kodowane jak (NFEACT01)
NFEACT07_PAIDBY Kodowane jak (NFEACT01)
NFERAND1 KOD 1. LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA NFENUM ≥ 1
01-07 Kod identyfikacyjny 1. losowo wybranego działania (kod działania taki sam jak w przypadku zmiennych NFEACTxx)
-2 Nie dotyczy (NFENUM=0)
NFERAND1 TYPE Jak podany w przypadku NFEACT01_TYPE do NFEACT07_TYPE dla 1. losowo wybranego działania
NFEFIELD1 DZIEDZINA 1. DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ -2
0000-9998 Poziom 1 klasyfikacji kształcenia (grupy ISCED-F)
lub

nieobowiązkowo

lub podpodziały klasyfikacji kształcenia (podgrupy lub nazwy ISCED-F)
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEDIST1 1. DZIAŁANIE W FORMIE NAUCZANIA NA ODLEGŁOŚĆ NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEDISTOL1 NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ W PRZYPADKU 1. DZIAŁANIA W FORMIE KURSU INTERNETOWEGO NFEDIST1 = 1
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFEDIST1 1)
NFEOERA1 WYKORZYSTANIE INTERNETOWYCH ZASOBÓW EDUKACYJNYCH PRZY 1. DZIAŁANIU NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEOERB1 KONTAKT Z INNYMI OSOBAMI (NP. NAUCZYCIELAMI, UCZNIAMI) ZA POŚREDNICTWEM EDUKACYJNYCH STRON INTERNETOWYCH/PORTALI PRZY 1. DZIAŁANIU NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEREASON1 PRZYCZYNY UCZESTNICTWA W 1. DZIAŁANIU NFERAND1 ≠ -2
0 Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
NFEREASON1_01a W celu lepszego wykonywania pracy Działanie związane z pracą
NFEREASON1_01b W celu poprawy perspektyw zawodowych Działanie związane z pracą
NFEREASON102 Aby zmniejszyć ryzyko utraty pracy Działanie związane z pracą
NFEREASON103 Aby zwiększyć możliwości znalezienia pracy lub zmiany pracy/zawodu Działanie związane z pracą
NFEREASON104 Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą Działanie związane z pracą
NFEREASON113 Z powodu zmian organizacyjnych lub technologicznych w miejscu pracy Działanie związane z pracą
NFEREASON111 Wymagane przez pracodawcę lub przepisy prawa
NFEREASON106 Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu
NFEREASON107 Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w dziedzinie, która mnie interesuje
NFEREASON108 Aby otrzymać świadectwo
NFEREASON109 Aby spotkać nowych ludzi/dla przyjemności
NFEREASON110 Z przyczyn zdrowotnych
NFEREASON112 W celu lepszego wykonywania pracy wolontariackiej
Każda zmienna NFEREASON1_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = -2), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
NFENBHOURS1 ŁĄCZNA LICZBA GODZIN NAUCZANIA W RAMACH 1. DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ -2
1-9999 Liczba godzin nauczania
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEPROVIDER1 PODMIOT PROWADZĄCY 1. DZIAŁANIE NFERAND1 ≠ -2
1 Formalna instytucja edukacyjna
2 Pozaformalne instytucje edukacyjne i szkoleniowe
3 Instytucja komercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjnoszkoleniowe (np. dostawcy sprzętu)
4 Pracodawca
5 Organizacje pracodawców, izby handlowe
6 Związki zawodowe
7 Stowarzyszenia non-profit, np. towarzystwo kulturalne, partia polityczna
8 Osoby fizyczne (np. studenci udzielający lekcji prywatnych)
9 Instytucja niekomercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjno-szkoleniowe (np. biblioteki, muzea, ministerstwa)
10 Inny
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFECERT1 ZAŚWIADCZENIE/CERTYFIKAT/ŚWIADECTWO/DYPLOM OTRZYMANE W WYNIKU 1. DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ -2
1 Tak, wymagane przez pracodawcę, organizację zawodową lub przepisy prawa
2 Tak, niewymagane przez pracodawcę, organizację zawodową ani przepisy prawa
3 Nie (potwierdzenie uczestnictwa)
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEPAID1 PŁATNOŚĆ ZA CZESNE, REJESTRACJĘ, OPŁATY EGZAMINACYJNE, WYDATKI NA KSIĄŻKI I TECHNICZNE POMOCE NAUKOWE NFERAND1 ≠ -2
1 Całość opłacił respondent
2 Część opłacił respondent, część kto inny
3 Całość opłacił kto inny
4 Działanie bezpłatne
5 Respondent nie wie, kto płacił
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEPAIDBY1 CZĘŚCIOWEJ LUB CAŁKOWITEJ PŁATNOŚCI ZA CZESNE, REJESTRACJĘ, OPŁATY EGZAMINACYJNE, WYDATKI NA KSIĄŻKI LUB TECHNICZNE POMOCE NAUKOWE W PRZYPADKU 1. DZIAŁANIA DOKONAŁ(-Y) NFERAND1 ≠ -2 oraz NFEPAID1 = 2 lub 3
0 Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2 lub (NFEPAID1 ≠ 2 lub 3))
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
NFEPAIDBY11 Pracodawca lub przyszły pracodawca
NFEPAIDBY12 Publiczne służby zatrudnienia
NFEPAIDBY13 Inne instytucje publiczne
NFEPAIDBY14 Członek gospodarstwa domowego lub krewny
Każda zmienna NFEPAIDBY1_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = -2 lub (NFEPAID1 ≠ 2 lub 3)), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
NFEPAIDVAL1 POKRYTE OSOBIŚCIE LUB PRZEZ CZŁONKA GOSPODARSTWA DOMOWEGO BĄDŹ KREWNEGO KOSZTY CZESNEGO, REJESTRACJI, OPŁAT EGZAMINACYJNYCH, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI LUB TECHNICZNE POMOCE NAUKOWE W PRZYPADKU 1. DZIAŁANIA NFEPAID1 = 1 lub NFEPAID1 = 2 lub (NFEPAID1 = 3 oraz NFEPAIDBY1_4 = 1)
W euro
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy [NFEPAID1 1 i NFEPAID1 ≠ 2 oraz (NFEPAID1 = 3 i NFEPAIDBY1_4 1)]
NFEUSEA1 OBECNE WYKORZYSTANIE UMIEJĘTNOŚCI LUB WIEDZY NABYTYCH PODCZAS 1. DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ -2
1 W znacznym stopniu
2 W wystarczającym stopniu
3 W niewielkim stopniu
4 Wcale
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEUSEB1 SPODZIEWANE WYKORZYSTANIE UMIEJĘTNOŚCI LUB WIEDZY NABYTYCH PODCZAS 1. DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ -2
1 W znacznym stopniu
2 W wystarczającym stopniu
3 W niewielkim stopniu
4 Wcale
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEOUTCOME1 EFEKTY NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI/ WIEDZY NABYTYCH PODCZAS 1. DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ -2
0 Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
NFEOUTCOME11 Znalezienie (nowej) pracy
NFEOUTCOME13 Wyższa pensja/wynagrodzenie
NFEOUTCOME12 Awans na wyższe stanowisko
NFEOUTCOME14 Nowe obowiązki
NFEOUTCOME15 Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych
NFEOUTCOME16 Poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w ogólnych dziedzinach itp.
NFEOUTCOME17 Jeszcze nie ma żadnych efektów
Każda zmienna NFEOUTCOME1_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = -2), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
NFERAND2 KOD 2. LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA

Zmienne i kodowanie analogiczne jak w przypadku NFERAND1

5.
Trudności w uczestnictwie w formalnym i pozaformalnym kształceniu
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
DIFFICULTY TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z UCZESTNICTWEM (LUB CZĘSTSZYM UCZESTNICTWEM) W FORMALNYM LUB POZAFORMALNYM KSZTAŁCENIU W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Osoba uczestniczyła w formalnej lub pozaformalnej edukacji, ale nie chciała w niej uczestniczyć więcej
2 Osoba uczestniczyła w formalnej lub pozaformalnej edukacji i chciała w niej uczestniczyć więcej
3 Osoba nie uczestniczyła w formalnej ani pozaformalnej edukacji i nie chciała w niej uczestniczyć
4 Osoba nie uczestniczyła w formalnej ani pozaformalnej edukacji, lecz chciała w niej uczestniczyć
-1 Brak odpowiedzi
NEED BRAK POTRZEBY (DALSZEGO) KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA DIFFICULTY = 1 lub 3
1 Tak
2 Nie
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (DIFFICULTY 1 lub 3)
DIFFTYPE RODZAJ TRUDNOŚCI (DIFFICULTY = 2 lub 4) lub NEED = 2
0 Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy [(DIFFICULTY ≠ 2 lub 4) oraz NEED ≠ 2]
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
DIFFTYPE_01 Trudność 01 - Wymagania wstępne
DIFFTYPE02 Trudność 02 - Koszty
DIFFTYPE03 Trudność 03 - Brak wsparcia ze strony pracodawcy lub służb publicznych
DIFFTYPE04 Trudność 04 - Harmonogram
DIFFTYPE05 Trudność 05 - Odległość
DIFFTYPE06 Trudność 06 - Brak dostępu do komputera lub internetu
DIFFTYPE07 Trudność 07 - Obowiązki rodzinne
DIFFTYPE_08a Trudność 08a - Zdrowie
DIFFTYPE_08b Trudność 08b - Wiek
DIFFTYPE09 Trudność 09 - Inne przyczyny osobiste
DIFFTYPE10 Trudność 10 - Brak odpowiedniego działania edukacyjnego lub szkoleniowego
DIFFTYPE12 Trudność 12 - Złe doświadczenia związane z wcześniejszą nauką
Każda zmienna DIFFTYPE_xx jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (DIFFICULTY ≠ 2 lub 4), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
DIFFMAIN NAJWAŻNIEJSZA TRUDNOŚĆ (DIFFICULTY = 2 lub 4) lub NEED = 2
3 cyfry Kod przyczyny od 01 do 12 (kod trudności taki sam jak w przypadku zmiennej DIFFTYPE)
-2 Nie dotyczy [(DIFFICULTY ≠ 2 lub 4) oraz NEED ≠ 2]
-1 Brak odpowiedzi
6.
Uczestnictwo w uczeniu się nieformalnym
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
(INF) UCZESTNICTWO W NASTĘPUJĄCYCH INNYCH DZIAŁANIACH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY (CELOWE UCZENIE SIĘ SŁUŻĄCE POPRAWIE WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI, W PRACY LUB W CZASIE WOLNYM) Wszyscy
INFFAMILY UCZENIE SIĘ OD CZŁONKA RODZINY, PRZYJACIELA, KOLEGI LUB WSPÓŁPRACOWNIKA
1 Tak
2 Nie
INFMATERIAL UCZENIE SIĘ Z WYKORZYSTANIEM MATERIAŁÓW DRUKOWANYCH (KSIĄŻEK, CZASOPISM BRANŻOWYCH ITP.)
1 Tak
2 Nie
INFCOMPUTER UCZENIE SIĘ Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA (Z DOSTĘPEM DO INTERNETU LUB BEZ)
1 Tak
2 Nie
INFMEDIA UCZENIE SIĘ ZA POMOCĄ TELEWIZJI/ RADIA/WIDEO
1 Tak
2 Nie
INFMUSEUM UCZENIE SIĘ PODCZAS WIZYT Z PRZEWODNIKIEM W MUZEACH, OBIEKTACH HISTORYCZNYCH, PRZEMYSŁOWYCH LUB PRZYRODNICZYCH
1 Tak
2 Nie
INFLIBRARIES UCZENIE SIĘ W OŚRODKACH EDUKACYJNYCH (W TYM W BIBLIOTEKACH)
1 Tak
2 Nie
7.
Języki
Nazwa zmiennej Kod Opis Filtr
LANGMOTHER JĘZYK(-I) OJCZYSTY(-E) Wszyscy
Kody na podstawie klasyfikacji państw ISO
2 cyfry 1. język
2 cyfry 2. język (00, jeśli brak)
LANGUSED INNE JĘZYKI POZA OJCZYSTYM(-I) Wszyscy
0-99 Liczba innych języków
-1 Brak odpowiedzi
LANGUSED1 2 cyfry 1 - Kod pierwszego języka lub 00 (brak)
LANGUSED2 2 cyfry 2 - Kod drugiego języka lub 00 (brak)
LANGUSED3 2 cyfry 3 - Kod trzeciego języka lub 00 (brak)
LANGUSED4 2 cyfry 4 - Kod czwartego języka lub 00 (brak)
LANGUSED5 2 cyfry 5 - Kod piątego języka lub 00 (brak)
LANGUSED6 2 cyfry 6 - Kod szóstego języka lub 00 (brak)
LANGUSED7 2 cyfry 7 - Kod siódmego języka lub 00 (brak)
Każda zmienna LANGUSED_x jest kodowana na podstawie klasyfikacji państw ISO
LANGBEST1 PIERWSZY NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGUSED 0, -1
Na podstawie klasyfikacji państw ISO
2 cyfry 1. język (kod 2-cyfrowy)
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (LANGUSED = 0, -1)
LANGLEVEL1 ZNAJOMOŚĆ PIERWSZEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGBEST1 -1, -2
0 Osoba tylko rozumie i potrafi stosować kilka słów i wyrażeń
1 Osoba rozumie i potrafi używać najczęstszych codziennych wyrażeń. Osoba używa tego języka w odniesieniu do znanych rzeczy i sytuacji.
2 Osoba rozumie istotę jasno sformułowanego przekazu i potrafi tworzyć proste teksty. Osoba potrafi opisać swoje doświadczenia i wydarzenia oraz komunikuję się dosyć płynnie.
3 Osoba rozumie szeroki zakres wymagających tekstów i posługuje się tym językiem w sposób elastyczny. Osoba opanowała ten język prawie całkowicie.
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (LANGBEST1 = -1, -2)
LANGBEST2 DRUGI NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGUSED 0, 1, -1
Na podstawie klasyfikacji państw ISO
2 cyfry 2. język (kod 2-cyfrowy)
-1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (LANGUSED = 0, 1, -1)
LANGLEVEL2 ZNAJOMOŚĆ DRUGIEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGBEST2 -1, -2
Kodowane jak LANGLEVEL1

ZAŁĄCZNIK  II

Wymagania dotyczące doboru próby i precyzji

1.
Dane drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych są oparte na reprezentatywnych w skali krajowej próbach losowych.

Wagi należy obliczyć, biorąc pod uwagę w szczególności prawdopodobieństwo selekcji oraz dostępne dane zewnętrzne dotyczące rozkładu badanej populacji według płci, grup wiekowych [25-34; 35-54; 55-64], wykształcenia [najwyżej wykształcenie średnie I stopnia (poziom ISCED 1 lub niższy, programy ISCED 2 oraz ISCED 3 trwające krócej niż 2 lata); wykształcenie średnie II stopnia (poziomy ISCED 3 oraz 4); wykształcenie wyższe (poziomy ISCED od 5 do 8)]; zatrudnienia [osoba zatrudniona lub bezrobotna]; regionu [poziom NUTS II], w przypadku gdy takie dane zewnętrzne są uważane za wystarczająco wiarygodne na poziomie krajowym.

2.
Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 452/2008 wielkość próby drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych ustalana jest na podstawie potrzeb w zakresie precyzji, tak aby efektywna wielkość krajowej próby była nie większa niż 5 000 osób, przy założeniu losowania badania prostego.

Absolutny margines błędu dla zmiennej, o której mowa w pkt 3, nie przekracza progu ustalonego w pkt 3, chyba że wymaga to efektywnej wielkości krajowej próby większej niż 5 000 osób. W takim przypadku wymagana efektywna wielkość krajowej próby wynosi 5 000 osób.

3.
Drugie badanie dotyczące edukacji dorosłych powinno zostać opracowane w taki sposób, aby szacowany absolutny margines błędu nie przekraczał 1,4 punktu procentowego w przypadku szacowanego wskaźnika uczestnictwa w kształceniu pozaformalnym dla całej populacji odniesienia w wieku od 25 do 64 lat.

Wymóg ten zostaje złagodzony do progu 1,7 punktu procentowego w przypadku państw o populacji w wieku 25-64 lata wynoszącej od jednego do trzech i pół miliona.

Ten sam wymóg zostaje złagodzony do progu 2,0 punktów procentowych w przypadku państw o populacji w wieku 25-64 lata wynoszącej mniej niż jeden milion.

4.
Absolutny margines błędu, o którym mowa w pkt 3, jest połową rozpiętości 95 % przedziału ufności.

Efektywne wielkości krajowych prób powinny być dostosowane ze względu na efekt zastosowanego schematu doboru próby oraz przewidywany całkowity brak odpowiedzi, tak aby określić rzeczywiste wielkości próby na etapie planowania.

Wymagania te dotyczą próby osób fizycznych będących rezydentami w wieku od 25 do 64 lat. W przypadku krajowych prób o szerszym zakresie dane szacunkowe odnoszące się do populacji rezydentów w wieku od 25 do 64 lat powinny spełniać określone powyżej wymogi w zakresie precyzji.

ZAŁĄCZNIK  III

Wymagania dotyczące jakości i standardowe sprawozdania dotyczące jakości

Standardowe sprawozdanie dotyczące jakości przedkłada się zgodnie ze standardową strukturą sprawozdania dotyczącego jakości Europejskiego Systemu Statystycznego. Szczególną uwagę poświęca się odpowiedniości, dokładności, terminowości i punktualności, dostępności i jasności, porównywalności oraz spójności, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 452/2008.

Państwa członkowskie składają standardowe sprawozdania dotyczące jakości określone w art. 6 niniejszego rozporządzenia. Składanie sprawozdań odbywa się z zastosowaniem formatów przekazywania ustanowionych przez Komisję (Eurostat). Do sprawozdania dotyczącego jakości dołącza się egzemplarz krajowego kwestionariusza.

Standardowe kryteria jakości stosuje się w następujący sposób.

1. ODPOWIEDNIOŚĆ

- Realizacja badania oraz stopień, w jakim statystyki spełniają obecne i potencjalne potrzeby użytkowników.

- Opis i klasyfikacja użytkowników.

- Indywidualne potrzeby każdej grupy użytkowników.

- Czy potrzeby te zostały zaspokojone i w jakim stopniu.

2. DOKŁADNOŚĆ

2.1. Błędy próby

- Opis planu doboru próby oraz rzeczywistej próby.

- Opis sposobu obliczania ostatecznych czynników ważenia, w tym zastosowany model braku odpowiedzi oraz zmienne pomocnicze.

- Współczynniki zmienności danych szacunkowych zgodnie z warstwami próby w odniesieniu do wskaźników będących przedmiotem zainteresowania, wymienionych w załączniku II pkt 3.

- Oprogramowanie do szacowania wariancji.

- Opis zastosowanych pomocniczych zmiennych i informacji.

- Opis błędów systematycznych w próbie i wynikach w odniesieniu do analizy braku odpowiedzi.

2.2. Błędy niezwiązane z próbą

2.2.1. Błędy pokrycia

- Opis rejestru użytego przy doborze próby oraz jego ogólnej jakości.

- Informacje zawarte w rejestrze oraz częstotliwość ich aktualizacji.

- Błędy wynikające z rozbieżności pomiędzy operatem losowania a populacją i podpopulacjami docelowymi (nadmierne pokrycie, niepełne pokrycie, błędne klasyfikacje).

- Metody zastosowane w celu uzyskania tych informacji.

- Uwagi na temat przetwarzania błędnych klasyfikacji.

2.2.2. Błędy pomiaru

Ocena błędów, które wystąpiły na etapie zbierania danych np. z powodu:

- projektowania kwestionariusza (wyniki badań wstępnych lub metody laboratoryjne, strategie zadawania pytań),

- jednostki sprawozdawczej/respondenta (reakcje respondentów),

- narzędzi zbierania danych oraz wykorzystania źródeł administracyjnych (zgodność między pojęciami administracyjnymi a stosowanymi w badaniu, np. okres odniesienia, dostępność poszczególnych danych),

- sposobów zbierania danych.

2.2.3. Błędy przetwarzania

Opis procesu weryfikacji danych:

- zastosowany system i narzędzia przetwarzania,

- błędy wynikające z kodowania, weryfikacji, ważenia, opracowywania danych w formie tabeli itp.,

- kontrole jakości na poziomie makro i mikro,

- podział korekt i nieudanych weryfikacji na brakujące wartości, błędy i anomalie.

2.2.4. Błędy z powodu braku odpowiedzi

Opis środków przedsięwziętych w celu ponownego skontaktowania się z respondentem:

- wskaźniki odpowiedzi jednostek i wskaźniki odpowiedzi na dane pytanie,

- ocena całkowitego i częściowego braku odpowiedzi,

- pełne sprawozdanie dotyczące procedur imputacji, w tym zastosowanych metod imputacji lub ponownego ważenia,

- uwagi metodologiczne oraz wyniki analizy braku odpowiedzi lub inne metody oceny skutków braku odpowiedzi.

3. TERMINOWOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ

Tabela terminów przedstawiająca daty rozpoczęcia i zakończenia każdego z następujących etapów projektu: zbieranie danych, przypomnienia i działania następcze, kontrola i weryfikacja danych, dalsza walidacja i imputacja, badanie braku odpowiedzi (w stosownych przypadkach), szacowanie, przekazanie danych Eurostatowi oraz rozpowszechnianie wyników krajowych.

4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ

- Warunki dostępu do danych.

- Plan rozpowszechniania wyników.

- Kopia wszelkich dokumentów metodologicznych odnoszących się do dostarczonych statystyk.

5. PORÓWNYWALNOŚĆ

W stosownych przypadkach państwa powinny przedstawić następujące uwagi:

- odstępstwa od europejskiego kwestionariusza i definicji,

- czy badanie było powiązane z innym badaniem krajowym,

- w jakim stopniu badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem istniejących danych w rejestrach,

- opis, w jaki sposób spełniono wymagania niniejszego rozporządzenia, tak aby umożliwić ocenę porównywalności danych.

6. SPÓJNOŚĆ

- Porównanie statystyk dotyczących tego samego zjawiska lub pytania z innych badań bądź źródeł.

- Opis, w jaki sposób spełniono wymagania niniejszego rozporządzenia, tak aby umożliwić ocenę geograficznej porównywalności danych.

7. KOSZT I OBCIĄŻENIE

Analiza obciążeń i korzyści na szczeblu krajowym z uwzględnieniem na przykład:

- przeciętnego czasu na odpowiedź na kwestionariusz,

- problematycznych pytań lub modułów badania,

- problemów z klasyfikacją i definicją działań edukacyjnych, problemów z innymi klasyfikacjami,

- zmiennych, które były najbardziej/najmniej użyteczne przy zbieraniu danych na temat udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie,

- szacowanego lub faktycznego poziomu zadowolenia krajowych użytkowników danych,

- obciążenia respondentów,

działań na rzecz zmniejszenia obciążenia.

1 Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 227.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 823/2010 z dnia 17 września 2010 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. L 246 z 18.9.2010, s. 33).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.316.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1175/2014 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 823/2010
Data aktu: 30/10/2014
Data ogłoszenia: 04/11/2014
Data wejścia w życie: 24/11/2014