Decyzja 2014/746/UE ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 października 2014 r.
ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 7809)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/746/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 października 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że podstawą rozdzielania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych prowadzącym instalacje jest sprzedaż aukcyjna w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS"), począwszy od roku 2013. W latach 2013-2020 kwalifikujący się prowadzący instalacje będą jednak nadal otrzymywać bezpłatne uprawnienia, zgodnie z zasadami określonymi w dyrektywie 2003/87/WE i decyzji Komisji 2011/278/UE 2 .

(2) Brak ambitnego międzynarodowego porozumienia w sprawie zmiany klimatu, mającego na celu ograniczenie wzrostu temperatury na świecie do 2 °C mógłby zniweczyć korzyści płynące z działań prowadzonych przez Unię. Brak wiążących działań na szczeblu międzynarodowym mógłby doprowadzić do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych w państwach trzecich, w których przemysł nie podlega porównywalnym ograniczeniom w zakresie emisji dwutlenku węgla (tj. do "ucieczki emisji"). W odniesieniu do ryzyka ucieczki emisji dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że z zastrzeżeniem wyniku międzynarodowych negocjacji Komisja sporządza wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji ("wykaz sektorów i podsektorów"). Te sektory i podsektory powinny otrzymać bezpłatne uprawnienia w wysokości 100 % liczby określonej na podstawie dyrektywy 2003/87/WE i decyzji 2011/278/UE, z zastrzeżeniem międzysektorowego współczynnika korygującego, o którym mowa w art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, określonego w załączniku II do decyzji Komisji 2013/448/UE 3 .

(3) W związku z powyższym Komisja przeanalizowała stopień, w jakim państwa trzecie o decydującym udziale w produkcji światowej w sektorach i podsektorach zawartych w wykazie zobowiązują się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych w tych sektorach, a także czy te zobowiązania są porównywalne do zobowiązań Unii i czy są wykonywane w tym samym czasie. Analizie poddano również zakres, w jakim wydajność instalacji znajdujących się w tych krajach jest porównywalna do instalacji zlokalizowanych w Unii. Komisja doszła do wniosku, że nie można ustalić wystarczającej porównywalności zobowiązań do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, dlatego porównywalność efektywności w zakresie niskoemisyjności nie jest istotna.

(4) Pierwszy wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji został sporządzony na lata 2013 i 2014 na mocy decyzji Komisji 2010/2/UE 4 w 2009 r.

(5) Ocena powinna opierać się na szeregu kryteriów ilościowych i jakościowych i uwzględniać dane z trzech ostatnich lat. W związku z tym Komisja wykorzystała dane z lat 2009, 2010 i 2011, ponieważ dane z 2012 r. były dostępne jedynie w odniesieniu do niektórych parametrów.

(6) W celu sporządzenia wykazu sektorów i podsektorów Komisja oceniła ryzyko ucieczki emisji sektorów i podsektorów na poziomie NACE-4 statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej w Unii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . NACE-4 jest poziomem zapewniającym optymalną dostępność danych precyzyjnie określających sektory. Sektor jest oznaczony na czterocyfrowym poziomie klasyfikacji NACE, a podsektor jest oznaczony na sześciocyfrowym poziomie CPA lub ośmiocyfrowym poziomie Prodcom, tj. wg klasyfikacji towarów stosowanych w odniesieniu do statystyk dotyczących produkcji przemysłowej w Unii, wynikającej bezpośrednio z klasyfikacji NACE.

(7) Sektory zostały najpierw poddane ocenie w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE. Aby zastosować te kryteria ilościowe, Komisja musiała określić kwotę dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich związanych z wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE.

(8) Dodatkowe koszty bezpośrednie związane z ilością uprawnień, jakie sektor musiałby zakupić, gdyby nie był uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji, zostały obliczone na podstawie danych dotyczących bezpośrednich emisji CO2 na poziomie sektorowym. Dane w dzienniku transakcji Unii Europejskiej (zwanym dalej "EUTL") uznaje się za najbardziej dokładne i przejrzyste źródło danych o emisji CO2 na poziomie instalacji i dlatego wykorzystuje się je do obliczenia kosztów bezpośrednich dla sektorów. Dla sektorów i gazów cieplarnianych objętych systemem EU ETS od dnia 1 stycznia 2013 r. dane o emisjach nie są dostępne w EUTL. W związku z tym w takich przypadkach Komisja wykorzystała dane dotyczące bezpośredniej emisji CO2 dostarczone przez państwa członkowskie w ramach krajowych środków wykonawczych na podstawie decyzji 2011/278/UE.

(9) W celu określenia dodatkowych kosztów pośrednich Komisja zebrała dane na temat zużycia energii elektrycznej na poziomie sektorowym w państwach członkowskich, zapewniając, by nie doszło do podwójnego liczenia zużycia energii elektrycznej podczas stosowania różnych kodów NACE. W celu określenia emisji związanych z produkcją energii elektrycznej zużywanej przez różne sektory w wykazie sektorów i podsektorów w decyzji 2010/2/UE Komisja wykorzystała współczynnik średnich emisji uzyskany z ogólnego koszyka paliw do produkcji energii elektrycznej, ponieważ uznano, że jest on oparty na najbardziej wiarygodnych danych. Taki sam współczynnik średnich emisji wykorzystano do ocen leżących u podstaw niniejszej decyzji.

(10) Ponadto w celu określenia dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich Komisja musiała oszacować średnią cenę emisji dwutlenku węgla. W celu sporządzenia pierwszego wykazu sektorów i podsektorów oceny uwzględniały zakładany koszt emisji dwutlenku węgla wynoszący 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2. W okresie stosowania decyzji 2010/2/UE wystąpiła znaczna różnica między zakładaną ceną emisji dwutlenku węgla wykorzystaną do oceny a faktyczną ceną, która była znacznie niższa. W swoim komunikacie zatytułowanym "Ramy polityczne na okres 2020-2030 dotyczące klimatu i energii" 6 Komisja zaproponowała jednak cel bezwarunkowego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 40 % do 2030 r., w porównaniu z 1990 r., a także odpowiedni cel w zakresie odnawialnych źródeł energii. Komisja zaproponowała również ustanowienie rynkowej rezerwy stabilizacyjnej w EU ETS. W tych okolicznościach należy się spodziewać, że ceny emisji będą w przyszłości kształtowały się bardziej pod kątem średnio- i długoterminowego ograniczenia emisji. Uznaje się zatem za uzasadnione dalsze stosowanie zakładanej ceny emisji, tj. 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2 do ocen leżących u podstaw niniejszej decyzji.

(11) Dodatkowe koszty bezpośrednie i pośrednie oblicza się jako udział w wartości dodanej brutto. W odniesieniu do oszacowania wartości dodanej brutto na poziomie sektorowym wykorzystano dane pochodzące ze statystyki strukturalnej dotyczącej przedsiębiorstw Eurostatu.

(12) Ponadto Komisja przeprowadziła ocenę intensywności handlu dla każdego sektora i podsektora na podstawie danych uzyskanych z bazy danych Eurostatu Comext.

(13) W sumie Komisja oceniła 245 sektorów przemysłowych i 24 podsektorów klasyfikowanych w NACE jako "górnictwo i wydobywanie" oraz "przetwórstwo przemysłowe". Sektory i podsektory wymienione w pkt 1 załącznika do niniejszej decyzji spełniają kryteria określone w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE i powinny zostać uznane za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(14) Oceny na podstawie kryteriów jakościowych określonych w art. 10a ust. 17 dyrektywy 2003/87/WE zostały przeprowadzone w odniesieniu do sektorów, których nie uznano za narażone na ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 i 16. Ocenę jakościową przeprowadzono w sektorach, które spełniały kryteria jakościowe w kontekście opracowania poprzedniego wykazu, w sektorach uważanych za przypadki graniczne, a także na prośbę przedstawicieli przemysłu.

(15) W przypadku sektorów "wykańczanie materiałów włókienniczych" (kod NACE 1330), "produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny" (kod NACE 2332), "produkcja wyrobów gipsowych budowlanych" (kod NACE 2362), "odlewnictwo żeliwa" (kod NACE 2451) oraz "odlewnictwo metali lekkich" (2453) zaktualizowano oceny jakościowe przeprowadzone w kontekście opracowania poprzedniego wykazu sektorów i podsektorów obowiązujące na 2013 i 2014 r. Stwierdzono, że nadal istnieją okoliczności uzasadniające uwzględnienie tych sektorów w wykazie sektorów i podsektorów. W związku z tym sektory te należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji również w odniesieniu do lat 2015-2019.

(16) Ocenę jakościową przeprowadzono w sektorze "produkcja słodu" (kod NACE 1106), ponieważ sektor ten stanowił przypadek graniczny w odniesieniu do art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE. Biorąc pod uwagę wzrost kosztów wynikający z wdrożenia dyrektywy 2003/87/WE, ocena wykazała wysoki poziom intensywności handlu oraz znaczny spadek rentowności tego sektora w UE. Niska marża zysku ogranicza zdolność instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(17) Sektory wymienione w pkt 2 załącznika należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria jakościowe.

(18) Ponieważ wykaz sektorów i podsektorów, które uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji ma zostać zawarty w załączniku i obowiązywać przez okres od 2015 do 2019 r., niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

(19) Dla celów pewności prawa i przejrzystości decyzja 2010/2/UE powinna zostać uchylona ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2015 r.

(20) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sektory i podsektory wymienione w załączniku uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

Artykuł  2

Decyzja 2010/2/UE traci moc z dniem 1 stycznia 2015 r.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2014 r.

W imieniu Komisji

Connie HEDEGAARD

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Sektory i podsektory uważane, zgodnie z art. 10a ust. 13 dyrektywy 2003/87/WE, za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

1. W OPARCIU O KRYTERIA OKREŚLONE W ART. 10a UST. 15 ORAZ 16 DYREKTYWY 2003/87/WE

1.1. Na poziomie NACE-4

Kod NACE Opis Spełnione kryteria
0510 Wydobywanie węgla kamiennego C
0610 Górnictwo ropy naftowej C
0620 Górnictwo gazu ziemnego C
0710 Górnictwo rud żelaza C
0729 Górnictwo pozostałych rud metali nieżelaznych C
0891 Wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów C
0893 Wydobywanie soli A
0899 Górnictwo i wydobywanie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane A, C
1020 Przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków C
1041 Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych C
1062 Wytwarzanie skrobi i wyrobów skrobiowych A
1081 Produkcja cukru A
1086 Produkcja artykułów spożywczych homogenizowanych i żywności dietetycznej C
1101 Destylowanie, rektyfikowanie i mieszanie alkoholi C
1102 Produkcja win gronowych C
1104 Produkcja pozostałych niedestylowanych napojów fermentowanych A
1310 Przygotowanie i przędzenie włókien tekstylnych C
1320 Produkcja tkanin C
1391 Produkcja dzianin metrażowych C
1392 Produkcja gotowych wyrobów tekstylnych, z wyłączeniem odzieży C
1393 Produkcja dywanów i chodników C
1394 Produkcja wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowych C
1395 Produkcja włóknin i wyrobów wykonanych z włóknin, z wyłączeniem odzieży C
1396 Produkcja pozostałych technicznych i przemysłowych wyrobów tekstylnych C
1399 Produkcja pozostałych wyrobów tekstylnych, gdzie indziej niesklasyfikowana C
1411 Produkcja odzieży skórzanej C
1412 Produkcja odzieży roboczej C
1413 Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej C
1414 Produkcja bielizny C
1419 Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży C
1420 Produkcja wyrobów futrzarskich C
1431 Produkcja wyrobów pończoszniczych C
1439 Produkcja pozostałej odzieży dzianej C
1511 Garbowanie i wyprawa skór; wyprawa i barwienie skór futerkowych C
1512 Produkcja toreb bagażowych, toreb ręcznych i podobnych wyrobów rymarskich i kaletniczych C
1520 Produkcja obuwia C
1622 Produkcja gotowych parkietów podłogowych C
1629 Produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania C
1711 Produkcja masy włóknistej A, C
1712 Produkcja papieru i tektury A
1724 Produkcja tapet C
1910 Wytwarzanie i przetwarzanie koksu A, C
1920 Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej A
2012 Produkcja barwników i pigmentów C
2013 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych A, C
2014 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych A, C
2015 Produkcja nawozów i związków azotowych A, B
2016 Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych C
2017 Produkcja kauczuku syntetycznego w formach podstawowych C
2020 Produkcja pestycydów i pozostałych środków agrochemicznych C
2042 Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych C
2053 Produkcja olejków eterycznych C
2059 Produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana C
2060 Produkcja włókien chemicznych C
2110 Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych C
2120 Produkcja leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych C
2211 Produkcja opon i dętek z gumy; bieżnikowanie i regenerowanie opon z gumy C
2219 Produkcja pozostałych wyrobów z gumy C
2311 Produkcja szkła płaskiego A
2313 Produkcja szkła gospodarczego A
2314 Produkcja włókien szklanych A/C(1)
2319 Produkcja i obróbka pozostałego szkła, włączając szkło techniczne C
2320 Produkcja wyrobów ogniotrwałych C
2331 Produkcja ceramicznych kafli i płytek A, C
2341 Produkcja ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych C
2342 Produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnych C
2343 Produkcja ceramicznych izolatorów i osłon izolacyjnych C
2344 Produkcja pozostałych ceramicznych wyrobów technicznych C
2349 Produkcja pozostałych wyrobów z ceramiki C
2351 Produkcja cementu B
2352 Produkcja wapna i gipsu B
2370 Cięcie, formowanie i wykańczanie kamienia C
2391 Produkcja wyrobów ściernych C
2410 Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych A
2420 Produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze stali C
2431 Produkcja prętów ciągnionych na zimno C
2441 Produkcja metali szlachetnych C
2442 Produkcja aluminium A, C
2443 Produkcja ołowiu, cynku i cyny A
2444 Produkcja miedzi C
2445 Produkcja pozostałych metali nieżelaznych C
2446 Przetwarzanie paliw jądrowych A, C
2540 Produkcja broni i amunicji C
2571 Produkcja wyrobów nożowniczych i sztućców C
2572 Produkcja zamków i zawiasów C
2573 Produkcja narzędzi C
2594 Produkcja złączy i śrub C
2599 Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana C
2611 Produkcja elementów elektronicznych C
2612 Produkcja elektronicznych obwodów drukowanych C
2620 Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych C
2630 Produkcja sprzętu telekomunikacyjnego C
2640 Produkcja elektronicznego sprzętu powszechnego użytku C
2651 Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych C
2652 Zegary i zegarki C
2660 Produkcja urządzeń napromieniowujących, sprzętu elektromedycznego i elektroterapeutycznego C
2670 Produkcja instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego C
2680 Produkcja magnetycznych i optycznych niezapisanych nośników informacji C
2711 Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów C
2712 Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej C
2720 Produkcja baterii i akumulatorów C
2731 Produkcja kabli światłowodowych C
2732 Produkcja pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli C
2733 Produkcja sprzętu instalacyjnego C
2740 Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego C
2751 Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego C
2752 Produkcja nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego C
2790 Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego C
2811 Produkcja silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych C
2812 Produkcja sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego C
2813 Produkcja pozostałych pomp i sprężarek C
2814 Produkcja pozostałych kurków i zaworów C
2815 Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych C
2821 Produkcja pieców, palenisk i palników piecowych C
2822 Produkcja urządzeń dźwigowych i chwytaków C
2823 Produkcja maszyn i sprzętu biurowego (z wyłączeniem komputerów i urządzeń peryferyjnych) C
2824 Produkcja narzędzi ręcznych mechanicznych C
2825 Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych C
2829 Produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana C
2830 Produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwa C
2841 Produkcja maszyn do obróbki metalu C
2849 Produkcja pozostałych narzędzi mechanicznych C
2891 Produkcja maszyn dla metalurgii C
2892 Produkcja maszyn dla górnictwa, kopalnictwa i budownictwa C
2893 Produkcja maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojów C
2894 Produkcja maszyn dla przemysłu tekstylnego, odzieżowego i skórzanego C
2895 Produkcja maszyn dla przemysłu papierniczego C
2896 Produkcja maszyn do obróbki gumy lub tworzyw sztucznych oraz wytwarzania wyrobów z tych materiałów C
2899 Produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana C
2910 Produkcja pojazdów samochodowych C
2931 Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych C
3011 Produkcja statków i konstrukcji pływających C
3012 Produkcja łodzi wycieczkowych i sportowych C
3030 Produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn C
3091 Produkcja motocykli C
3092 Produkcja rowerów i wózków inwalidzkich C
3099 Produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana C
3109 Produkcja pozostałych mebli C
3211 Produkcja monet C
3212 Produkcja wyrobów jubilerskich i podobnych C
3213 Produkcja sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych C
3220 Produkcja instrumentów muzycznych C
3230 Produkcja sprzętu sportowego C
3240 Produkcja gier i zabawek C
3250 Produkcja urządzeń, instrumentów i wyrobów medycznych i dentystycznych C
3291 Produkcja mioteł, szczotek i pędzli C
3299 Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana C
(1) Sektor "produkcja włókien szklanych" określany jest za pomocą dwóch kodów CPA: "231411 Taśmy przędzy, niedoprzędy, przędza i nici cięte, z włókien szklanych" i "231412 Arkusze cienkie (woale), taśmy, maty, wojłoki, płyty i pozostałe wyroby z włókien szklanych, z wyłączeniem tkanin". Oceniony na poziomie NACE-4 sektor nie spełnia kryteriów określonych w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE. Natomiast podsektor 231411 spełnia kryterium określone w art. 10a ust. 16 lit. b), a podsektor 231412 spełnia kryterium określone w art. 10a ust. 15. Ponieważ dwa kody CPA obejmują cały sektor "produkcja włókien szklanych", w celu ułatwienia odniesienia sektor ten dodaje się do wykazu na poziomie NACE-4.

1.2. Na poziomie CPA lub Prodcom

CPA lub Prodcom Opis Spełnione kryteria
081221 Kaolin i pozostałe gliny kaolinowe C
08122250 Łupki i gliny pospolite, do celów budowlanych (z wyłączeniem bentonitu, gliny ogniotrwałej, iłów porowatych, kaolinu i glin kaolinowych); andaluzyt, cyjanit i sylimanit; mulit; ziemie szamotowe lub dynasowe C
10311130 Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane, włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym A
10311300 Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i kulek A
10391725 Przecier pomidorowy i pasta, zagęszczone C
105121 Mleko odtłuszczone w proszku C
105122 Mleko pełne w proszku C
105153 Kazeina C
105154 Laktoza i syrop laktozowy C
10515530 Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w granulkach lub w innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek środka słodzącego A, C
108211 Pasta kakaowa, nawet odtłuszczona C
108212 Masło, tłuszcz i olej kakaowe C
108213 Proszek kakaowy niesłodzony C
10891334 Drożdże piekarnicze C
20111150 Wodór B
20111160 Azot B
20111170 Tlen B
203021 Gotowe pigmenty, środki matujące i farby; szkliste emalie i glazury; pobiałki (masy lejne); ciekłe materiały do nadawania połysku itp.; fryta szklana C
239914 Grafit sztuczny; grafit koloidalny i półkoloidalny; preparaty na bazie grafitu lub pozostałego węgla w postaci półproduktów C
23991910 Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne, włącznie z ich mieszaninami, luzem, w arkuszach lub w belach A
23991920 Wermikulit porowaty, iły porowate, żużel spieniony i podobne porowate materiały mineralne, włącznie z ich mieszaninami A
25501134 Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb itp. A, C

Kryteria, na podstawie których dany sektor uznaje się za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji są następujące:

A: kryterium określone w art. 10a ust. 15 dyrektywy 2003/87/WE;

B: kryterium określone w art. 10a ust. 16 dyrektywy 2003/87/WE;

C: kryterium określone w art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE.

2. W OPARCIU O KRYTERIA OKREŚLONE W ART. 10a UST. 17 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACE Opis
1106 Produkcja słodu
1330 Wykończanie wyrobów włókienniczych
2332 Produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny
2362 Produkcja wyrobów budowlanych z gipsu
2451 Odlewnictwo żeliwa
2453 Odlewnictwo metali lekkich
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Decyzja Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1).
3 Decyzja Komisji 2013/448/UE z dnia 5 września 2013 r. dotycząca krajowych środków wykonawczych w odniesieniu do przejściowego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych zgodnie z art. 11 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 240 z 7.9.2013, s. 27).
4 Decyzja Komisji 2010/2/UE z dnia 24 grudnia 2009 r. ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji (Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
6 COM(2014) 15 final/2 z dnia 28 stycznia 2014 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.308.114

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/746/UE ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019
Data aktu: 27/10/2014
Data ogłoszenia: 29/10/2014
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/01/2015