uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 16 ust. 1 lit. a),
(1) Do chwili obecnej nie określono żadnych szczegółowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) dla chlorku benzalkonium (BAC) i chlorku didecylodimetyloamonu (DDAC), a substancje te nie zostały ujęte w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) BAC nie jest zatwierdzoną substancją czynną w środkach ochrony roślin zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 2 . DDAC został zatwierdzony jako substancja czynna w środkach ochrony roślin do stosowania w przypadku upraw roślin ozdobnych, ale wszystkie pozwolenia na środki ochrony roślin zawierające DDAC zostały wycofane w następstwie wycofania zatwierdzenia 3 . Obie substancje są stosowane jako produkty biobójcze stosowane do dezynfekcji. Zastosowanie to może prowadzić do wykrywalnych pozostałości w żywności.
(3) Komisja otrzymała od państw członkowskich i podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa informacje wskazujące na obecność BAC i DDAC w określonych produktach lub na ich powierzchni, prowadzącą do występowania wyższego poziomu pozostałości niż domyślny NDP w wysokości 0,01 mg/kg, określony w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", zgromadził dane z monitorowania w latach 2012 i 2013, aby zbadać obecność pozostałości BAC i DDAC w żywności. Dane te zostały przygotowane przez państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze i wykazały, że substancje te są obecne na różnych poziomach w zależności od źródła pochodzenia i produktu, ale często przekraczają domyślny NDP w wysokości 0,01 mg/kg. Wyniki te stanowią dowód nieuniknionej obecności BAC i DDAC w określonych produktach lub na ich powierzchni.
(5) Urząd przekazał sprawozdanie techniczne dotyczące oceny statystycznej zebranych danych 4 . Urząd ocenił, czy tymczasowe NDP zaproponowane przez służby Komisji w wystarczającym stopniu chronią konsumentów w przypadku ich ewentualnego narażenia na pozostałości wynikające ze stosowania BAC i DDAC w produktach biobójczych, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP 5 . Urząd przekazał sprawozdanie oraz opinię Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W swojej uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że chociaż w odniesieniu do oceny ryzyka występuje dużo niepewności ze względu na ograniczoną ilość dostępnych informacji, oczekuje się, że proponowane tymczasowe NDP zapewnią wystarczającą ochronę konsumentów. Urząd wziął pod uwagę oceny stanu zdrowia przeprowadzone w odniesieniu do BAC i DDAC przez niemiecki Bundesinstitut für Risikobewertung (BfR) 6 (7 . Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku skrajnie dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD). Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości BAC.
(7) Należy określić tymczasowe NDP dla BAC i DDAC w oparciu o dostępne dane z monitorowania i uzasadnioną opinię Urzędu. Takie tymczasowe NDP powinny zostać poddane przeglądowi w ciągu pięciu lat, aby ocenić nowe dane i informacje, które staną się dostępne.
(8) Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.304.43 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1119/2014 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlorku benzalkonium i chlorku didecylodimetyloamonu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 16/10/2014 |
| Data ogłoszenia: | 23/10/2014 |
| Data wejścia w życie: | 12/11/2014 |