Decyzja 2014/713/UE w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2015

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 października 2014 r.
w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2015
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/713/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 ("rozporządzenie w sprawie energii elektrycznej"), w szczególności jego art. 6 ust. 1,

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 2 ("rozporządzenie w sprawie gazu"), w szczególności ich art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opracowywanie i wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci stanowią ważne działania, które należy podjąć w celu pełnej integracji wewnętrznego rynku energii. Trzecim pakietem energetycznym ustanowiono ramy instytucjonalne służące opracowywaniu kodeksów sieci w celu zharmonizowania, w stosownych przypadkach, technicznych, eksploatacyjnych i rynkowych zasad regulujących funkcjonowanie sieci energii elektrycznej i gazu. W tych ramach kluczową rolę przewidziano dla Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER), europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych ("ENTSÓ") oraz dla Komisji Europejskiej, których zadaniem jest opracowywanie kodeksów sieci w ścisłej współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami. Obszary, w odniesieniu do których można opracować kodeksy sieci, określono w art. 8 ust. 6 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu.

(2) Niezależnie od możliwości opracowania kodeksów sieci zgodnie z procesem określonym w art. 6 i 8 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu Komisja może we własnym zakresie opracować wytyczne, a następnie wszcząć procedurę ich przyjęcia, aby stały się one prawnie wiążące. Obszary, w odniesieniu do których można opracować wytyczne, określono w art. 18 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej oraz w art. 23 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gazu.

(3) Pierwszy etap na drodze do powstania wiążących europejskich kodeksów sieci, czyli roczny wykaz priorytetów określający obszary, które należy uwzględnić w ramach opracowywania kodeksów sieci, musi zostać ustanowiony przez Komisję zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu. Przed wyznaczeniem rocznych priorytetów Komisja Europejska musi skonsultować się z ACER, ENTSO i innymi zainteresowanymi stronami. W niniejszej decyzji wyznaczono priorytety zgodnie z decyzją Komisji, której podstawę stanowi wynik konsultacji społecznych.

(4) Zharmonizowane przepisy dotyczące procedur zarządzania ograniczeniami w przesyle gazu, alokacji zdolności przesyłowych i bilansowania zostały już przyjęte w latach 2012 i 2013.

(5) Konsultacje społeczne, wymagane zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu odbyły się w okresie od dnia 26 lutego do dnia 9 maja 2014 r. Komisja otrzymała 20 odpowiedzi 3 , w tym odpowiedzi od ENTSO energii elektrycznej. ACER i ENTSO gazu nie przedłożyły odpowiedzi w ramach konsultacji publicznych. W trakcie konsultacji publicznych większość zainteresowanych stron poparła ustalenie priorytetów w odniesieniu do już rozpoczętych prac i podkreśliła znaczenie odpowiedniego i dobrze skoordynowanego wdrożenia przyjętych kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci. Ponadto w dniu 3 czerwca 2014 r. ACER poinformowała Komisję, że zgodnie z wynikami działania rozpoznawczego 4 przeprowadzonego przez tę agencję w celu ustalenia, czy konieczne jest wprowadzenie zharmonizowanych zasad dotyczących handlu gazem w odniesieniu do technicznej i eksploatacyjnej organizacji usług dostępu do sieci i bilansowania systemu (zwanych dalej "RfT"), zasady takie nie są obecnie potrzebne.

(6) Mając na uwadze odpowiedzi zainteresowanych stron oraz różnorodne działania niezbędne do zapewnienia pełnej integracji rynku wewnętrznego energii, a także fakt, że wszystkie zainteresowane strony, w tym Komisja, ACER, ENTSO-E i ENTSOG, będą musiały przeznaczyć na wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci znaczne zasoby, Komisja postanowiła nie dodawać żadnych nowych obszarów do rocznego wykazu priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do gazu, a ponadto usunąć z niego proponowane RfT.

(7) Komisja podjęła również decyzję o ponownym umieszczeniu w rocznym wykazie priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do gazu zharmonizowanych zasad dotyczących interoperacyjności i wymiany danych, ponieważ ostateczne przyjęcie odnośnego kodeksu sieci nastąpi dopiero na początku 201 5 r., a nie, jak planowano początkowo, pod koniec 2014 r. W przypadku rocznego wykazu priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do energii elektrycznej Komisja postanowiła umieścić w nim ponownie zharmonizowane zasady dotyczące: (i) bezpieczeństwa pracy systemu; (ii) planowania pracy sieci; (iii) zasad alokacji zdolności i zarządzania ograniczeniami, w tym zasady dobrego zarządzania na potrzeby rynku dnia następnego i rynku dnia bieżącego, z uwzględnieniem obliczania zdolności; (iv) wymagań wobec wytwórców w związku z przyłączaniem do sieci; oraz (v) przyłączania odbiorców. Początkowo planowano zakończenie przyjmowania tych kodeksów w 2014 r., jednakże potrzeba wprowadzenia dalszych zmian, wskazana w analizie przeprowadzonej przez Komisję i podkreślana również w odpowiedziach uzyskanych w ramach konsultacji publicznych, oznacza, że kodeksy te także należy dodać do wykazu na 2015 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja ustanawia niniejszy roczny wykaz priorytetów na rok 2015 na potrzeby opracowywania zharmonizowanych zasad dotyczących sieci elektroenergetycznych:

-
zasady przyłączania do sieci:
-
zasady dotyczące wymagań wobec wytwórców w związku z przyłączeniem do sieci (etap przyjmowania przez Komisję),
-
przyłączanie odbiorców (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące połączenia wysokonapięciowego systemu przesyłowego prądu stałego (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące pracy systemu:
-
zasady dotyczące regulacji częstotliwości i mocy oraz rezerw regulacyjnych (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące wymogów i procedur w sytuacjach awaryjnych (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące bezpieczeństwa pracy systemu (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące planowania pracy sieci (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady alokacji zdolności i zarządzania ograniczeniami na potrzeby rynku dnia następnego i rynku dnia bieżącego, z uwzględnieniem obliczania zdolności (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące bilansowania, w tym zasady dotyczące sieciowej rezerwy mocy (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych (działanie rozpoznawcze przeprowadzane przez ACER w celu przygotowania wytycznej ramowej 5 ).
-
Do dnia 31 lipca 2013 r. każdy krajowy organ regulacyjny przedkłada ACER swoją metodykę i kryteria oceny inwestycji oraz ponoszonego podwyższonego ryzyka, jeżeli są one dostępne.
-
ACER ułatwia wymianę dobrych praktyk i wydaje zalecenia do dnia 31 grudnia 2013 r.
-
Do dnia 31 marca 2014 r. każdy krajowy organ regulacyjny publikuje swoją metodykę i kryteria wykorzystywane do oceny inwestycji oraz ponoszonego podwyższonego ryzyka.

W oparciu o dane uzyskane w wyniku powyższych zadań Komisja decyduje o ewentualnej potrzebie wydania prawnie wiążących wytycznych.

Artykuł  2

Komisja ustanawia niniejszy roczny wykaz priorytetów na rok 2015 na potrzeby opracowywania zharmonizowanych zasad dotyczących sieci przesyłowych gazu:

-
zasady dotyczące interoperacyjności i wymiany danych (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące ogólnounijnego rynkowego podejścia do alokacji "nowo zbudowanej" zdolności przesyłowej gazu (zakończenie prac nad propozycją zmian w kodeksie sieci dotyczącym mechanizmów alokacji zdolności i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję).
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2014 r.

W imieniu Komisji

Jose Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 21 Iz 14.8.2009, s. 15.
2 Dz.U. L 21 Iz 14.8.2009, s. 36.
4 W decyzji Komisji 2013/442/UE w sprawie rocznego wykazu priorytetów na 2014 r. przewidziano wspomniane działanie rozpoznawcze (Dz.U. L 224 z 22.8.2013, s. 14).
5 Jeżeli chodzi o zasady dotyczące zachęt inwestycyjnych, w rozporządzeniu TEN-E, w szczególności w jego art. 13, określono przepisy w celu zapewnienia przyznania odpowiednich zachęt projektom dotyczącym infrastruktury przesyłu gazu i energii elektrycznej będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania. W tym zakresie w rozporządzeniu TEN-E określono następujące zadania:

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.296.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/713/UE w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2015
Data aktu: 13/10/2014
Data ogłoszenia: 14/10/2014
Data wejścia w życie: 03/11/2014