uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z forum konsultacyjnym, o którym mowa w art. 18 dyrektywy 2009/125/WE,
(1) Dyrektywą 2009/125/WE nałożono na Komisję obowiązek określenia wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko i które wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy ich wpływu na środowisko poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Artykuł 16 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2009/125/WE stanowi, że zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 19 ust. 3, i z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 15 ust. 2 oraz po konsultacji z forum konsultacyjnym Komisja musi wprowadzić, odpowiednio, środki wykonawcze dla produktów mających duży potencjał ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sposób efektywny kosztowo, takich jak urządzenia gospodarstwa domowego, w tym piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne.
(3) Komisja przeprowadziła badania przygotowawcze w celu dokonania analizy technicznych, środowiskowych i ekonomicznych aspektów stosowanych w gospodarstwie domowym urządzeń kuchennych, takich jak piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne. Powyższe badania przeprowadzono przy udziale zainteresowanych stron z UE i państw trzecich, a ich wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(4) Głównym aspektem środowiskowym, który uznano za istotny w kontekście niniejszego rozporządzenia, jest zużycie energii w fazie użytkowania przedmiotowych urządzeń.
(5) Funkcje trybu czuwania i wyłączenia mogą odpowiadać za znaczną część całkowitego poboru mocy przez domowe urządzenia kuchenne, np. piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne. Dla takich urządzeń pobór mocy w tych trybach pracy jest jednym z wymogów dotyczących minimalnej efektywności energetycznej. Wymogi dotyczące trybów czuwania i wyłączenia dla domowych piekarników i płyt grzejnych są ustalane na podstawie wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1275/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia 2 .
(6) Roczne zużycie energii przez domowe piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne oszacowano na poziomie 755 PJ (zużycie energii pierwotnej) w UE w 2010 r. Przewiduje się, że jeżeli nie zostaną zastosowane żadne szczególne środki, w 2020 r. roczne zużycie energii wyniesie 779 PJ. Z przeprowadzonych badań przygotowawczych wynika, że zużycie energii przez te produkty może zostać znacznie obniżone.
(7) Połączenie wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w niniejszym rozporządzeniu oraz wymogów dotyczących etykietowania określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 65/2014 3 , prawdopodobnie doprowadzi do rocznych oszczędności energii pierwotnej wynoszących 27 PJ/rok w 2020 r., które zwiększą się do 60 PJ/rok do 2030 r.
(8) Badania przygotowawcze wykazują, że wymogi dotyczące innych parametrów ekoprojektu, o których mowa w pkt 1.3 części 1 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE, nie są konieczne, jako że zużycie w fazie użytkowania energii elektrycznej i gazu przez domowe urządzenia kuchenne, np. piekarniki, płyty grzejne, okapy nadkuchenne, stanowi najistotniejszy aspekt środowiskowy.
(9) Należy zwiększyć efektywność energetyczną produktów objętych niniejszym rozporządzeniem przez zastosowanie istniejących niezastrzeżonych i efektywnych kosztowo technologii, które mogą doprowadzić do zmniejszenia łącznych kosztów zakupu i eksploatacji tych produktów.
(10) Wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć wpływu na funkcjonalność z perspektywy użytkownika końcowego i nie powinny mieć negatywnego wpływu na zdrowie, bezpieczeństwo lub środowisko. W szczególności korzyści płynące z ograniczenia zużycia energii podczas fazy użytkowania powinny zrekompensować z nadwyżką ewentualne dodatkowe oddziaływanie na środowisko na etapach produkcji i unieszkodliwiania.
(11) Wymogi dotyczące ekoprojektu należy wprowadzać stopniowo w trzech etapach w celu zapewnienia producentom wystarczających ram czasowych na dokonanie zmian konstrukcyjnych w produktach objętych niniejszym rozporządzeniem. Odpowiedni harmonogram powinien umożliwiać uniknięcie wszelkich negatywnych skutków dla funkcjonalności urządzeń znajdujących się już na rynku i uwzględnienie kosztów ponoszonych przez użytkowników i producentów, w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowej realizacji celów niniejszego rozporządzenia.
(12) Pomiary i obliczenia parametrów produktu należy przeprowadzać przy użyciu wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarów i obliczeń, w tym, w miarę dostępności, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej 4 .
(13) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu określa się stosowne procedury oceny zgodności.
(14) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni przekazywać informacje w postaci dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(15) W celu zapewnienia uczciwej konkurencji oraz mając na względzie osiągnięcie potencjalnych zamierzonych oszczędności energii i dostarczanie konsumentom dokładnych informacji dotyczących charakterystyki energetycznej produktów, w niniejszym rozporządzeniu należy jasno sprecyzować, że dopuszczalne odchylenia określone w odniesieniu do krajowych organów nadzoru rynku przeprowadzających badania fizyczne w celu ustalenia, czy określony model produktu związanego z energią jest zgodny z niniejszym rozporządzeniem, nie powinny być wykorzystywane przez producentów do uzyskania możliwości podawania bardziej korzystnych parametrów dla danego modelu niż te, które wynikają z pomiarów i obliczeń deklarowanych w dokumentacji technicznej produktu.
(16) Oprócz prawnie wiążących wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych na rynku urządzeń w celu zapewnienia szerokiego i łatwego dostępu do informacji dotyczących najbardziej istotnych aspektów środowiskowych w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem.
(17) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w świetle postępu technicznego, w szczególności ocenę skuteczności i zasadności podejścia przyjętego w odniesieniu do określania efektywności energetycznej piekarników.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 stycznia 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
gdzie:
- Vmax oznacza maksymalną ilość powietrza do odprowadzenia wynoszącą 100 m3,
- Qmax oznacza maksymalną wartość natężenia przepływu powietrza dla domowego okapu nadkuchennego, z uwzględnieniem trybu intensywnego/turbo, jeżeli okap jest w nie wyposażony,
- t oznacza, wyrażany w minutach, czas w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej,
- dt oznacza całkowity czas potrzebny do osiągnięcia ilości powietrza wynoszącej 100 m3,
- tlimitoznacza, wyrażaną w minutach, ilość czasu potrzebną do odprowadzenia 100 m3 powietrza, w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.29.33 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 66/2014 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla domowych piekarników, płyt grzejnych i okapów nadkuchennych |
| Data aktu: | 14/01/2014 |
| Data ogłoszenia: | 31/01/2014 |
| Data wejścia w życie: | 20/02/2014, 20/02/2015 |