uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 1 , w szczególności jego art. 136a ust. 3 i art. 140a,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 2 , w szczególności jego art. 58 ust. 7,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 3 , w szczególności jego art. 6 ust. 3, art. 7 ust. 3 i art. 20 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 103n rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 4 Hiszpania, Luksemburg, Malta i Zjednoczone Królestwo powiadomiły do dnia 1 sierpnia 2013 r. o zamiarze ostatecznego przekazania części kwoty dostępnej na programy wsparcia dla sektora wina, o której mowa w załączniku Xb do tego rozporządzenia, w celu zwiększenia krajowych pułapów płatności bezpośrednich w odniesieniu do roku składania wniosków 2014 i kolejnych lat. W związku z tym załącznik VIII do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 został zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 929/2013 5 . To ostateczne przekazanie środków musi zostać odzwierciedlone również w załącznikach II i III rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
(2) Zgodnie z art. 136a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 i art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Francja, Łotwa i Zjednoczone Królestwo powiadomiły Komisję do dnia 31 grudnia 2013 r. o swojej decyzji o przekazaniu określonego odsetka swoich rocznych pułapów krajowych na lata kalendarzowe 2014-2019 na programy rozwoju obszarów wiejskich finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), w myśl rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. Zgodnie z art. 136a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 i art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Chorwacja, Malta, Polska i Słowacja powiadomiły Komisję do dnia 31 grudnia 2013 r. o swojej decyzji o przekazaniu na płatności bezpośrednie określonego odsetka kwoty przydzielonej na wsparcie środków realizowanych w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich finansowanych z EFRROW w latach 2015-2020, w myśl rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki VIII i VIIIc do rozporządzenia (WE) nr 73/2009, załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i załączniki II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
(3) Zgodnie z art. 57a ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 Chorwacja powiadomiła Komisję do dnia 31 stycznia 2014 r. o gruntach oczyszczonych z min i przywróceniu na nich działalności rolniczej w 2013 r. W powiadomieniu tym określono również odpowiednią pulę środków finansowych na rok składania wniosków 2014 i kolejne lata. Zgodnie z tym samym artykułem Chorwacja powiadomiła ponadto, jaka powierzchnia gruntów została rozminowana i zadeklarowana przez rolników we wnioskach o przyznanie pomocy złożonych w odniesieniu do roku 2013 oraz przywrócona do wykorzystania w działalności rolniczej w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. W związku z tym załącznik VIII do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 został zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 929/2013. Na podstawie harmonogramu przyrostów, o którym mowa w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, należy odpowiednio zmienić załączniki II, III i VI do tego rozporządzenia.
(4) Kwotę na rok budżetowy 2014 wynikającą z dobrowolnego dostosowania płatności bezpośrednich w roku kalendarzowym 2013 w Zjednoczonym Królestwie na mocy art. 10b rozporządzenia (WE) nr 73/2009, kwoty wynikające z zastosowania art. 136 i 136b tego rozporządzenia w latach budżetowych 2014 i 2015, jak również kwoty wynikające z zastosowania art. 66 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 należy dodać do unijnego wsparcia na rozwój obszarów wiejskich przydzielonego na poszczególne lata. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(5) Rozporządzenie (UE) nr 1307/2013 stosuje się dopiero od dnia 1 stycznia 2015 r. Dlatego też zmiany w tym rozporządzeniu powinny zacząć obowiązywać od tej właśnie daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.280.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 994/2014 zmieniające załączniki VIII i VIIIc do rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009, załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 oraz załączniki II, III i VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 |
| Data aktu: | 13/05/2014 |
| Data ogłoszenia: | 24/09/2014 |
| Data wejścia w życie: | 25/09/2014, 01/01/2015 |