(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
| Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Polityka rolna i polityka regionalna: niedociągnięcia w zarządzaniu Komisji i państw członkowskich
Pismo sprawozdawcy i kontrsprawozdawców do przewodniczącego Komisji z dnia 5 listopada 2013 r. oraz jego odpowiedź
Komunikat Komisji w sprawie stosowania korekt finansowych netto wobec państw członkowskich w polityce rolnictwa i polityce spójności 18
Ocena komunikatu
Zastrzeżenia Komisji, powody wiążących zobowiązań
... w odniesieniu do rolnictwa
... w odniesieniu do polityki regionalnej, energii i transportu
Nie podważając decyzji o udzieleniu absolutorium, podkreśla swoje zastrzeżenia, o których mowa w ust. 34 i 39, prowadzące do następujących wiążących zobowiązań
Poświadczenie wiarygodności przez Trybunał Obrachunkowy
Rozliczenia - opinia pozytywna
Legalność i prawidłowość dochodów - opinia pozytywna
Legalność i prawidłowość zobowiązań - opinia pozytywna
Legalność i prawidłowość płatności - opinia negatywna
Sprawozdanie podsumowujące i roczne sprawozdania z działalności
Presja na budżet
Obowiązki Komisji i państw członkowskich w ramach zarządzania dzielonego
Zalecenia Rady w sprawie absolutorium
Dochody
Rolnictwo
Wsparcie rynku i płatności bezpośrednie
Rozwój obszarów wiejskich, środowisko naturalne, rybołówstwo i zdrowie
Zalecenia dotyczące płatności bezpośrednich i rozwoju obszarów wiejskich
Wnioski dotyczące wspólnej polityki rolnej
zwraca się do nowo wybranego Parlamentu, aby domagał się od nowego komisarza zdecydowanego zobowiązania do zaradzenia tej sytuacji, w tym do przygotowania szczególnych uzgodnień z najbardziej narażonymi państwami członkowskimi z myślą o lepszej ochronie budżetu Unii;
Polityka regionalna, energia i transport
zwraca się do nowo wybranego Parlamentu, aby domagał się od nowego komisarza zdecydowanego zobowiązania do zaradzenia tej sytuacji, w tym do przygotowania szczególnych uzgodnień z najbardziej narażonymi państwami członkowskimi z myślą o lepszej ochronie budżetu Unii;
Grupa zadaniowa Komisji ds. Grecji
zwraca się do Komisji o szczegółowe informowanie Parlamentu o problemach napotkanych podczas realizacji tych projektów;
Zatrudnienie i sprawy socjalne
Stosunki zewnętrzne
Rozwój i współ praca
Badania naukowe i inne polityki wewnętrzne
OLAF
Przemyt wyrobów tytoniowych
Brak postępów w Bułgarii
Nieznaczne postępy w Rumunii
Romowie
Polityka technologii informatycznych
Analizy oraz doradztwo/konsultacje podmiotów zewnętrznych
Budżet UE a uzyskiwane rezultaty
Plany zarządzania i roczne sprawozdania z działalności
Sprawozdanie oceniające przewidziane w art. 318 TFUE
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Część I Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/2012 pt. "Ukierunkowanie pomocy na modernizację gospodarstw rolnych"
Część II Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 11/2012 pt. "Pomoc bezpośrednia udzielana na krowy mamki i maciorki oraz kozy w ramach częściowego wdrażania SPJ"
Część III Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 13/2012 pt. "Pomoc rozwojowa Unii Europejskiej na rzecz dostępu do wody pitnej i podstawowej infrastruktury sanitarnej w krajach Afryki Subsaharyjskiej"
Część IV Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 14/2012 pt. "Wdrożenie przepisów UE dotyczących higieny w ubojniach w krajach, które przystąpiły do UE od 2004 r."
Uchybienia wykryte przez Trybunał
| Komisja | P.cz. | Zakłady | |||
| Liczba | % Liczba | % | |||
| Nadzór | |||||
| Wdrożenie prawodawstwa | Częściowy przegląd | ||||
| MANCP | 3/5 | 60 % | |||
| Kontrole weterynaryjne | 4/5 | 80 % | |||
| W ubojniach | |||||
| Wymogi dotyczące wdrożenia | 3/5 | 60 % | 9/25 | 36 % | |
| HACCP | 5/25 | 20 % | |||
| Własny program kontroli przedsiębiorstw sektora spożywczego | 3/5 | 60 % | 5/25 | 20 % | |
| Identyfikowalność | 6/25 | 24 % | |||
| Szkolenie | |||||
| BTSF | Ramy i monitorowanie | ||||
| Wytyczne i dobre praktyki | 3/5 | 60 % | |||
| Przekazywanie funduszy UE | |||||
| Minimalny pięcioletni okres | 5/5 | 100 % | 2/25 | 8 % | |
| Kryteria zatwierdzania projektów | 1/5 | 20 % | 2/25 | 8 % | |
Część V Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 15/2012 pt. "Zarządzanie konfliktami interesów w wybranych agencjach UE"
Część VI Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 16/2012 pt. "Skuteczność systemu jednolitej płatności obszarowej jako systemu przejściowego mającego na celu wsparcie rolników w nowych państwach członkowskich"
Część VII Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 17/2012 pt. "Wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) na rzecz budowy trwałej sieci dróg w Afryce Subsaharyjskiej"
Część VIII Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 18/2012 pt. "Pomoc Unii Europejskiej dla Kosowa w zakresie praworządności"
Część IX Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 20/2012 pt. "Czy finansowanie w ramach działań strukturalnych projektów dotyczących infrastruktury gospodarowania odpadami komunalnymi skutecznie pomaga państwom członkowskim osiągać cele polityki UE w zakresie gospodarowania odpadami?"
Część X Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2012 pt. "Opłacalność inwestycji w efektywność energetyczną realizowanych w ramach polityki spójności"
Część XI Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 22/2012 pt. "Czy Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców skutecznie przyczyniają się do integracji obywateli państw trzecich?"
Część XII Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 23/2012 pt. "Czy w ramach działań strukturalnych UE skutecznie wspierano rewitalizację zdegradowanych terenów poprzemysłowych i powojskowych?"
Część XIII Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 24/2012 pt. "Pomoc z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej udzielona w związku z trzęsieniem ziemi w Abruzji z 2009 r. -adekwatność i koszt działań"
Część XIV Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 25/2012 pt. "Czy istnieją narzędzia pozwalające monitorować skuteczność wydatków z Europejskiego Funduszu Społecznego na starszych pracowników?"
Część XV Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2013 pt. "Czy wsparcie UE dla przemysłu przetwórstwa spożywczego w sposób skuteczny i wydajny zwiększało wartość dodaną produktów rolnych?"
Część XVI Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2013 pt. "Czy Komisja zapewniła wydajną realizację siódmego programu ramowego w zakresie badań?"
Uproszczenie
Kontrola finansowa
Efektywność i skuteczność
Nowe instrumenty
Synergia
Część XVII Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 3/2013 pt. "Czy programy Marco Polo w sposób efektywny ograniczają transport drogowy?"
Część XVIII Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2013 pt. "Współpraca UE i Egiptu w zakresie sprawowania rządów"
Wniosek
Część XIX Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 5/2013 pt. "Czy środki przeznaczone na drogi w ramach europejskiej polityki spójności są właściwie wydatkowane?"
Część XX Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 6/2013 pt. "Czy państwa członkowskie oraz Komisja zapewniły optymalne wykorzystanie środków przy realizacji działań w zakresie różnicowania gospodarki wiejskiej?"
Uwagi ogólne
Odnośnie do stanowiska Trybunału Obrachunkowego
Perspektywy rozwoju
Część XXI Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 7/2013 pt. "Czy Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji zapewnił wartość dodaną UE dzięki wsparciu reintegracji zawodowej zwalnianych pracowników?"
Część XXII Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/2013 pt. "Wsparcie na rzecz podwyższania wartości gospodarczej lasów udzielane z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich"
Część XXIII Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 9/2013 pt. "Wsparcie UE na rzecz sprawowania rządów w Demokratycznej Republice Konga"
Część XXIV Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 10/2013 pt. "Wspólna polityka rolna: czy wsparcie specjalne przewidziane w art. 68 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 zostało dobrze opracowane i odpowiednio wdrożone?"
Część XXV Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 12/2013 pt. "Czy Komisja i państwa członkowskie mogą wykazać, że budżet UE przeznaczony na politykę rozwoju obszarów wiejskich jest wydawany rozsądnie?"
Część XXVI Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 14/2013 pt. "Bezpośrednie wsparcie finansowe Narodowej Władzy Palestyńskiej przez Unię Europejską"
Uwagi ogólne
Perspektywy rozwoju
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.266.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2014/544/UE,Euratom w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja III - Komisja i agencje wykonawcze |
| Data aktu: | 03/04/2014 |
| Data ogłoszenia: | 05/09/2014 |








