(EBC/2013/23)
(2014/2/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2014 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1 i ust. 2, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wytyczne EBC/2009/20 z dnia 31 lipca 2009 r. dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych 3 wymagają wprowadzenia licznych zmian, w związku z czym, w celu zachowania spójności i przejrzystości, należy sporządzić ich wersję przekształconą.
(2) Ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 nowelizacja założeń metodologicznych, wynikająca ze zmiany standardów ESA 1995 na ESA 2010, wymaga dostosowania metodologii statystycznej do obowiązujących standardów. W celu zachowania spójności wymogi Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych powinny opierać się na standardach statystycznych Unii określonych w ESA 2010.
(3) Realizowanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) przypisanych mu zadań wymaga korzystania z wyczerpujących (tj. obejmujących wszelkie transakcje, w tym również te, w których sektor instytucji rządowych i samorządowych występuje w charakterze agenta instytucji Unii Europejskiej) i wiarygodnych danych dla celów analizy ekonomicznej i monetarnej. Procedury określone w niniejszych wytycznych nie uchybiają właściwości i kompetencjom państw członkowskich oraz Unii.
(4) W celu zapewnienia ESBC zgodnej z jego potrzebami i aktualnej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych, oraz w celu zapewnienia spójności tej statystyki z prognozami tych samych zmiennych przygotowywanymi przez krajowe banki centralne (KBC), niezależnie od tego, czy statystyka jest opracowywana przez KBC, czy też przez właściwe organy krajowe, niezbędne jest stworzenie skutecznych procedur wymiany statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC.
(5) Część informacji potrzebnych do realizacji wymogów statystycznych ESBC w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest opracowywana przez właściwe organy krajowe inne niż KBC. Niektóre zadania podejmowane zgodnie z niniejszymi wytycznymi wymagają zatem współpracy pomiędzy ESBC i właściwymi organami krajowymi. Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 4 zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC").
(6) Źródła statystyczne oparte na rozporządzeniu (WE) nr 479/2009 oraz ESA 2010 nie odpowiadają potrzebom ESBC co do zakresu przekazywania statystyki zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych, statystyki powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych oraz statystyki transakcji pomiędzy państwami członkowskimi a budżetem Unii. Konieczne jest zatem dalsze opracowywanie danych przez właściwe organy krajowe.
(7) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy pojęciowe przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. KBC mogą przedstawiać propozycje takich zmian technicznych Komitetowi ds. Statystyki ESBC, którego opinia zostanie uwzględniona podczas realizacji procedury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Mario DRAGHI | |
| Prezes EBC |
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2014/21 (2014/647/UE) z dnia 3 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.267.9) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/3013/23 ((UE) 2018/861) z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.153.161) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 września 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2014/21 (2014/647/UE) z dnia 3 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.267.9) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/3013/23 ((UE) 2018/861) z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.153.161) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 września 2018 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.2.12 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2013/23 (2014/2/UE) dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (wersja przekształcona) |
| Data aktu: | 25/07/2013 |
| Data ogłoszenia: | 07/01/2014 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2014 |