Decyzja wykonawcza 2014/431/UE dotycząca formatu sprawozdań na temat krajowych programów wdrażania dyrektywy Rady 91/271/EWG

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 26 czerwca 2014 r.
dotycząca formatu sprawozdań na temat krajowych programów wdrażania dyrektywy Rady 91/271/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 4208)

(2014/431/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 lipca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącą oczyszczania ścieków komunalnych 1 , w szczególności jej art. 17 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa członkowskie są zobowiązane do sporządzania sprawozdań dotyczących ich krajowych programów wdrażania dyrektywy 91/271/EWG i w razie potrzeby przedstawiają Komisji do dnia 30 czerwca, co dwa lata, aktualizację informacji na podstawie formatów przygotowanych przez Komisję.

(2) Unia dąży do maksymalizacji korzyści płynących z prawodawstwa Unii w zakresie ochrony środowiska dzięki jego lepszemu wdrażaniu, w tym poprzez zapewnienie powszechnego dostępu do jasnych informacji pokazujących, w jaki sposób prawodawstwo to jest wdrażane. Należy na poziomie krajowym wprowadzić systemy aktywnie rozpowszechniające takie informacje i uzupełnić je przeglądem wyników poszczególnych państw członkowskich na szczeblu unijnym 2 .

(3) Komisja w swoim komunikacie w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Dostęp do wody i kanalizacji jest prawem człowieka! Woda jest dobrem publicznym, a nie towarem!" 3 zobowiązała się do lepszego udostępniania obywatelom informacji na temat ścieków komunalnych, w szczególności poprzez usprawnione i przejrzyste zarządzanie danymi i ich rozpowszechnianie.

(4) Zmiany wprowadzone niniejszą decyzją opierają się na programie pilotażowym tworzącym ustrukturyzowane ramy wdrażania i rozpowszechniania informacji jako element starań Komisji w celu opracowania prostych, jasnych, stabilnych i przewidywalnych ram regulacyjnych dla przedsiębiorstw, pracowników i obywateli, z myślą o zmniejszeniu obciążeń administracyjnych i zwiększeniu przejrzystości 4 .

(5) Formaty prezentacji przyjęte decyzją Komisji 93/481/EWG 5 wymagają przeglądu, biorąc pod uwagę potrzebę uproszczenia i większej przejrzystości, ograniczenia obciążeń administracyjnych i nowego podejścia do zarządzania danymi i sprawozdawczości. Należy zatem uchylić tę decyzję.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 18 dyrektywy 91/271/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ

Artykuł  1

Przyjmuje się formaty sprawozdań na temat krajowych programów wdrażania dyrektywy 91/271/EWG przedstawione w załączniku.

Artykuł  2

Decyzja 93/481/EWG traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 czerwca 2014 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM WDRAŻANIA DYREKTYWY 91/271/EWG

Tabela 1

Informacje podstawowe

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Dzień odniesienia stosowany do identyfikacji niezgodności lub oczekujących terminów (tabele 2 i 3):
Nazwisko osoby, z którą należy się kontaktować do celów sprawozdawczości (1):
Instytucja:
Ulica:
Kod pocztowy:
Miejscowość:
Telefon:
E-mail:
Inne uwagi:
(1) Dane osobowe (imię i nazwisko, telefon, itp.) zostaną zarejestrowane zgodnie z art. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
Państwo członkowskie:

Tabela 2

A - Systemy zbierania ścieków lub IAS (1)aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców równej lub wyższej niż 2 000, które nie są zgodne w dniu odniesienia

Podstawowe dane na temat aglomeracji Środki dotyczące art. 3 w zakresie systemów zbierania ścieków i IAS
Numer identyfikacyjny aglomeracji (2) Nazwa aglomeracji Status aglomeracji Zidentyfikowane przyczyny niezgodności Środek (środki), przewidziany(-e)

w celu osiągnięcia zgodności z art. 3 (systemy zbierania ścieków i IAS)

Dzień lub

przewidywany termin zakończenia działań przygotowawczych dotyczących systemów zbierania ścieków lub IAS (planowania, projektowania, zamówień, uzyskania zezwoleń zgodnie z wymaganiami na poziomie państw członkowskich itp.) (4)

Data rozpoczęcia lub przewidywany termin rozpoczęcia prac w zakresie systemów zbierania ścieków lub IAS Przewidywana data zakończenia prac nad systemem zbierania ścieków lub IAS Prognozowane koszty inwestycji w system zbierania ścieków lub IAS (podobnie jak w krajowym programie) Nazwa funduszu UE, z którego planowane jest korzystanie w celu sfinalizowania systemu zbierania ścieków lub IAS (jeżeli dotyczy) (3) Kwota (jeśli takie są plany) z funduszy UE, której przyznanie będzie wnioskowane w celu sfinalizowania systemu zbierania ścieków lub IAS (jeżeli dotyczy) Wszelkie stosowne uwagi dotyczące systemów zbierania ścieków lub IAS
Niezgodna (N) (mm/rrrr) (mm/rrrr) (mm/rrrr) EUR EUR
N
N
(1) Pojedyncze systemy lub właściwe systemy (art. 3 ust. 1 dyrektywy).

(2) Ten sam numer identyfikacyjny aglomeracji co stosowany w przypadku sprawozdawczości zgodnie z art. 15 ust. 4.

(3) Konieczne tylko w przypadku, gdy budowa systemu zbierania ścieków lub IAS nie rozpoczęła się w dniu odniesienia.

(4) Np. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Fundusz Spójności (FS), pożyczka Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), pożyczka Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), Fundusz Ochrony Środowiska i Efektywności Energetycznej (EPEEF), Europejski Fundusz Społeczny (EFS) ...

B - Systemy zbierania ścieków lub IAS aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców równej lub wyższej niż 2 000, dla których w dniu odniesienia istniały oczekujące terminy (1)

Podstawowe dane na temat aglomeracji Środki dotyczące art. 3 w zakresie systemów zbierania ścieków lub IAS
Numer identyfikacyjny aglomeracji (2) Nazwa aglomeracji Status aglomeracji Środek (środki),

przewidziany(-e)

w celu

osiągnięcia

zgodności z

art. 3 (systemy

zbierania ścieków i IAS)

Dzień lub

przewidywany termin

zakończenia działań

przygotowawczych

dotyczących

systemów zbierania

ścieków lub IAS

(planowania,

projektowania,

zamówień, uzyskania

zezwoleń zgodnie z

wymaganiami na

poziomie państw

członkowskich

itp.) (3)

Data

rozpoczęcia lub

przewidywany

termin

rozpoczęcia

prac w zakresie

systemów

zbierania

ścieków lub IAS

Przewidywana

data

zakończenia

prac nad

systemem

zbierania

ścieków lub IAS

Prognozowane

koszty

inwestycji w

system zbierania

ścieków lub IAS

(podobnie jak w

krajowym

programie)

Nazwa funduszu UE, z

którego planowane jest korzystanie w

celu

sfinalizowania

systemu

zbierania

ścieków lub IAS

(jeżeli

dotyczy) (4)

Kwota (jeśli

takie są

plany) z

funduszy UE,

której

przyznanie

będzie

wnioskowane

w celu sfinalizowania systemu zbierania ścieków lub IAS (jeżeli dotyczy)

Wszelkie stosowne uwagi dotyczące systemów zbierania ścieków lub IAS
Oczekujące terminy (OT) (mm/rrrr) (mm/rrrr) (mm/rrrr) EUR EUR
OT
OT
(1) Włączając terminy określone w traktatach akcesyjnych.

(2) Ten sam numer identyfikacyjny aglomeracji co stosowany w przypadku sprawozdawczości zgodnie z art. 15 ust. 4.

(3) Konieczne tylko w przypadku, gdy budowa systemu zbierania ścieków lub IAS nie rozpoczęła się w dniu odniesienia.

(4) Np. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Fundusz Spójności (FS), pożyczka Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), pożyczka Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), Fundusz Ochrony Środowiska i Efektywności Energetycznej (EPEEF), Europejski Fundusz Społeczny (EFS) ...

Państwo członkowskie:

Tabela 3

A - Oczyszczalnie ścieków komunalnych (UWWTP) aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców równej lub wyższej niż 2 000, które nie są zgodne w dniu

odniesienia (1)

Podstawowe dane na temat UWWTP Środki w zakresie UWWTP, art. 4, 5 i 7 (2)
Numer identyfikacyjny UWWTP (3) Nazwa UWWTP Numer identyfikacyjny

(numery identyfikacyjne) obsługiwanej

(-ych) aglomeracji

Nazwa(-y) obsługiwanej

(-ych) aglomeracji

Status UWWTP Zidentyfikowane

przyczyny

niezgodności

Środek (środki) w

celu osiągnięcia zgodności w zakresie wymogów UWWTP

Ładunek ścieków doprowadzonych do UWWTP w oczekiwanym dniu zgodności (zgodnie z planem) Organiczna przepustowość projektowa UWWTP (zgodnie z planem) Metody

oczyszczania

stosowana w

UWWTP (zgodnie

z planem)

Data lub przewidywana

data zakończenia

działań przygotowawczych (planowania, projektowania itp.) (4)

Data lub przewidywana data rozpoczęcia prac Data lub przewidywana data zakończenia prac Przewidywana data zgodności (12 miesięcy pobierania próbek) Prognozowane koszty inwestycji w

UWWTP (podobnie jak w krajowym programie)

Nazwa

funduszu UE,

z którego

planowane

jest korzystanie

(jeśli dotyczy) (5)

Potrzebna kwota z funduszy UE (jeśli takie są plany) Wszelkie stosowne

uwagi dotyczące UWWTP

Niezgodna (N) Np. nieodpowiednia

konstrukcja/

przestarzałość/

nowe wymogi/

zwiększenie

ładunku ścieków/

niewłaściwe funkcjonowanie ...

RLM RLM 1, 2, 3-N, 3-P 3-mikrobiologia, 3-pozostałe (mm/rrrr) (mm/rrrr) (mm/rrrr) (mm/rrrr) EUR EUR
N
N
(1) Informacje na poziomie poszczególnych zakładów aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 10 000 w odniesieniu do braku usuwania azotu i fosforu nie są wymagane zgodnie z dyrektywą dla obszarów wrażliwych, jeśli można wykazać, że minimalny odsetek zmniejszenia całkowitego ładunku ścieków doprowadzanych do wszystkich oczyszczalni ścieków komunalnych na tym obszarze wynosi co najmniej 75 % w odniesieniu do fosforu ogólnego i co najmniej 75 % w odniesieniu do azotu ogólnego w dniu odniesienia.

(2) Artykuł 7 dotyczy tylko agloimeracji o równoważnej liczbie mieszkańców poniżej 10 000, które odprowadzają ścieki do wód przybrzeżnych.

(3) Ten sam numer identyfikacyjny UWWTP co stosowany w przypadku sprawozdawczości zgodnie z art. 15 ust. 4.

(4) Konieczne tylko w przypadku, gdy budowa UWWTP nie rozpoczęła się w dniu odniesienia.

(5) Np. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Fundusz Spójności (FS), pożyczka Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), pożyczka Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), Fundusz Ochrony Środowiska i Efektywności Energetycznej (EPEEF), Europejski Fundusz Społeczny (EFS) ...

B - Oczyszczalnie ścieków komunalnych aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców równej lub wyższej niż 2 000, dla których w dniu odniesienia (1)istniały oczekujące terminy (2)

Podstawowe dane na temat UWWTP Środki w zakresie UWWTP, art. 4, 5 i 7
Numer identyfikacyjny UWWTP (3) Nazwa UWWTP Numer identyfikacyjny

(numery identyfikacyjne) obsługiwanej

(-ych) aglomeracji

Nazwa(-y) obsługiwanej

(-ych) aglomeracji

Status UWWTP Środek (środki)

w celu

osiągnięcia

zgodności w

zakresie

wymogów

UWWTP

Ładunek ścieków doprowadzonych do UWWTP w przewidywanym dniu zgodności (zgodnie z planem) Organiczna przepustowość projektowa UWWTP (zgodnie z planem) Metody

oczyszczania

stosowana w

UWWTP (zgodnie

z planem)

Data lub przewidywana data zakończenia działań przygotowawczych (planowania, projektowania itp.) (4) Data lub

przewidywana

data

rozpoczęcia

prac

Data lub

przewidywana

data

zakończenia

prac

Przewidywana

data zgodności

(12 miesięcy

pobierania

próbek)

Prognozowane

koszty

inwestycji w

UWWTP

(podobnie jak

w krajowym

programie)

Nazwa funduszu UE,

z którego

planowane jest

korzystanie do

celów UWWTP

(jeśli

dotyczy) (5)

Potrzebna

kwota z

funduszy UE

(jeśli takie są

plany)

Wszelkie stosowne

uwagi dotyczące UWWTP

Oczekujące

terminy

(OT)

RLM RLM 1, 2, 3-N, 3-P 3-mikrobiologia, 3-pozostałe (mm/rrrr) (mm/rrrr) (mm/rrrr) (mm/rrrr) EUR EUR
OT
OT
(1) Włączając terminy określone w traktatach akcesyjnych lub mające zastosowanie do określonych nowych obszarów wrażliwych (art. 5).

(2) Informacje na poziomie poszczególnych zakładów aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 10 000 w odniesieniu do braku usuwania azotu i fosforu nie są wymagane zgodnie z dyrektywą dla obszarów wrażliwych, jeśli można wykazać, że minimalny odsetek zmniejszenia całkowitego ładunku ścieków doprowadzanych do wszystkich oczyszczalni ścieków komunalnych na tym obszarze wynosi co najmniej 75 % w odniesieniu do fosforu ogólnego i co najmniej 75 % w odniesieniu do azotu ogólnego w dniu odniesienia.

(3) Ten sam numer identyfikacyjny UWWTP co stosowany w przypadku sprawozdawczości zgodnie z art. 15 ust. 4.

(4) Konieczne tylko w przypadku, gdy budowa UWWTP nie rozpoczęła się w dniu odniesienia.

(5) Np. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Fundusz Spójności (FS), pożyczka Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), pożyczka Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), Fundusz Ochrony Środowiska i Efektywności Energetycznej (EPEEF), Europejski Fundusz Społeczny (EFS) ...

Państwo członkowskie:

Tabela 4

Obecna i przewidywana całkowita organiczna przepustowość projektowa i koszty inwestycji na poziomie krajowym

Okres, za który należy przekazać dane Obecna i przewidywana sytuacja Obecna lub przewidywana całkowita

organiczna przepustowość projektowa

wszystkich oczyszczalni ścieków

komunalnych na koniec okresu

Obecne lub przewidywane koszty

inwestycji w systemy zbierania

ścieków (nowe i odnowione)

Obecne lub przewidywane koszty

inwestycji w oczyszczalnie ścieków

(nowe i odnowione)

Obecne/Przewidywane RLM mln EUR (2) mln EUR (2)
Od 1 stycznia xxxx do końca xxxx (1) Obecne
Od 1 stycznia xxxx do końca xxxx Przewidywane
Od 1 stycznia xxxx do końca xxxx Przewidywane
Od 1 stycznia xxxx do końca xxxx Przewidywane
Od 1 stycznia xxxx do końca xxxx Przewidywane
Od 1 stycznia xxxx do końca xxxx Przewidywane
Od 1 stycznia xxxx do końca xxxx Przewidywane
Od 1 stycznia xxxx do końca xxxx Przewidywane
(1) Należy wybrać ostatni znany okres lub rok.

(2) Należy podać w euro w cenach bieżących, podając dzień odniesienia (mm/rrrr) i czy podatek VAT jest wliczony, czy też nie.

Państwo członkowskie:

Tabela 5

Inne kwestie, które należy uwzględnić przy przygotowywaniu krajowego programu Odpowiednie informacje, jeśli będą przekazywane, należy podać jako "tekst swobodny" (1)

Temat Obecność w programie
Status krajowego programu Kiedy został ustanowiony KP i kiedy miała miejsce, w stosownych przypadkach, jego ostatnia aktualizacja?

Czy KP został przyjęty jako instrument prawnie wiążący? Jeżeli tak, to który?

Na jaki okres czasu przewidywana jest realizacja KP?

...

Główne czynniki Jakie są główne czynniki w KP: osiągnięcie zgodności, zagwarantowanie utrzymania i renowacji itd.?

Czy istnieje możliwość rozbicia związanych z nimi kosztów dla każdego z osobna?

...

Powiązania z innymi aktami prawnymi UE W jakim stopniu działania w KP zostały włączone do odpowiednich planów gospodarowania wodami w dorzeczu zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2)?

Niezależnie od obszarów wrażliwych wyznaczonych na mocy dyrektywy 91/271/EWG, czy KP obejmuje działania związane z obszarami chronionymi, o których mowa w załączniku IV do dyrektywy 2000/60/WE (woda w kąpieliskach, Natura 2000, skorupiaki, woda pitna...)? Jeśli tak, proszę opisać te działania.

Czy KP był przedmiotem oceny na mocy dyrektywy 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3)? Jeśli tak, proszę podać szczegóły.

Czy KP jest związany ze stopniową redukcją zrzutów, emisji i strat substancji priorytetowych oraz zaprzestania lub stopniowego wyeliminowania zrzutów, emisji i strat priorytetowych substancji niebezpiecznych (art. 4 dyrektywy 2000/60/WE)? Jeśli tak, proszę opisać te działania.

Czy KP ma powiązania z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE (4) (np. ograniczanie odpadów morskich)? Jeśli tak, proszę podać szczegóły.

Czy KP ma powiązania z międzynarodowymi konwencjami lub komisjami? Jeśli tak, proszę opisać te powiązania

Czy przewidywane są jakiekolwiek działania w celu wyznaczenia dodatkowych obszarów wrażliwych zgodnie z załącznikiem II.A lit. c) dyrektywy 91/271/EWG? Jeśli tak, proszę opisać te działania.

Czy przewidywane są jakiekolwiek działania w celu stosowania bardziej rygorystycznego oczyszczania, aby osiągnąć zgodność z art. 4 ust. 3 lub art. 5 ust. 3 i załącznikiem I część B pkt 4 dyrektywy 91/271/EWG? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły.

...

Wykorzystanie funduszy UE Jaka jest przewidywana kwota z funduszy UE na realizację działań z KP?

Jaki jest podział wykorzystywanych funduszy UE?

...

Systemy informatyczne Czy KP został opublikowany w internecie? Gdzie?

Czy istnieje system on-line umożliwiający regularne śledzenie realizacji KP? Proszę podać informacje szczegółowe.

...

Temat Obecność w programie
Inne wymogi dyrektywy 91/271/EWG Czy jakiekolwiek działanie uważane jest za konieczne w celu zapewnienia wystarczającej wydajności UWWTP w każdych normalnych warunkach klimatycznych (art. 10 i załącznik I część B)?
Czy przewidywane są jakiekolwiek działania w celu ograniczenia przelewów wód burzowych (art. 3 ust. 2 i załącznik I część A)?
Czy przewidziane są działania w celu wykonania art. 7?
Czy przewidziane są działania w celu promowania ponownego wykorzystania oczyszczonych ścieków (art. 12 ust. 1)?
Czy przewidziane są działania w celu wykonania art. 14 w odniesieniu do gospodarki osadami?
Czy przewidziane są działania w celu ograniczenia zrzutów ścieków przemysłowych do systemów zbierania ścieków w celu zapewnienia zgodności z wymaganiami określonymi w załączniku I część C?

...

Inne Proszę podać szczegóły wszelkich prowadzonych bądź planowanych badań w odniesieniu do innowacyjnych rozwiązań w zakresie polityki dotyczącej kanalizacji.
Czy jakieś fundusze UE są wykorzystywane w tym celu?
(1) Np. istniejący krajowy plan uznawany jest za odpowiedź na wymaganie tabeli 5.

(2)Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1).

(3)Dyrektywa 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko (Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 30).

(4)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej) (Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19).

1 Dz.U. L 135 z 30.5.1991, s. 40.
2 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1386/2013/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2020 r. "Dobra jakość życia z uwzględnieniem ograniczeń naszej planety" (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 171).
3 COM(2014) 177 final.
4 COM(2012) 746 final.
5 Decyzja Komisji 93/481/EWG z dnia 28 lipca 1993 r. dotycząca formatu prezentacji narodowych programów, zgodnie z art. 17 dyrektywy Rady 91/271/EWG (Dz.U. L 226 z 7.9.1993, s. 23).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024