uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 14 akapit drugi lit. c) i d),
po konsultacji z zainteresowanymi państwami członkowskimi,
(1) Niektóre części terytorium Portugalii zostały uznane za strefę chronioną w odniesieniu do Bemisia tabaci Genn. (populacje europejskie). Portugalia przekazała informacje, z których wynika, że organizm Bemisia tabaci zadomowił się obecnie na Maderze. Środki przedsięwzięte w 2013 r. w celu zwalczenia tego organizmu szkodliwego okazały się nieskuteczne. Nie należy już zatem uznawać Madery za część strefy chronionej Portugalii w odniesieniu do Bemisia tabaci. Należy odpowiednio zmienić części B załączników I i IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(2) Niektóre części terytorium Hiszpanii zostały uznane za strefę chronioną w odniesieniu do Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al. Hiszpania przekazała informacje, z których wynika, że organizm Erwinia amylovora zadomowił się obecnie we Wspólnocie Autonomicznej Aragonii, w powiatach Alt Vinalopó i Vinalopó Mitjà w prowincji Alicante oraz w gminach Alborache i Turís w prowincji Walencja (Wspólnota Autonomiczna Walencji). Środki przedsięwzięte w 2013 r. w celu zwalczenia tego organizmu szkodliwego okazały się nieskuteczne. Nie należy już zatem uznawać Wspólnoty Autonomicznej Aragonii, powiatów Alt Vinalopó i Vinalopó Mitjà w prowincji Alicante oraz gmin Alborache i Turís w prowincji Walencja (Wspólnota Autonomiczna Walencji) za część strefy chronionej Hiszpanii w odniesieniu do Erwinia amylovora. Należy odpowiednio zmienić części B załączników II, III i IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(3) Terytorium Irlandii zostało w całości uznane za strefę chronioną w odniesieniu do Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al. Irlandia przekazała informacje, z których wynika, że organizm Erwinia amylovora zadomowił się obecnie w mieście Galway. W latach 2005-2013 przedsięwzięto środki w celu zwalczenia tego organizmu szkodliwego, które jednak okazały się nieskuteczne. Nie należy już zatem uznawać miasta Galway za część strefy chronionej Irlandii w odniesieniu do Erwinia amylovora. Należy odpowiednio zmienić części B załączników II, III i IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(4) Terytorium Litwy zostało w całości uznane za strefę chronioną w odniesieniu do Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al. Litwa przekazała informacje, z których wynika, że organizm Erwinia amylovora zadomowił się obecnie w gminach Kėdainiai i Babtai (okręg kowieński). Środki wprowadzone na okres dwóch kolejnych lat (2012 i 2013) w celu zwalczenia tego szkodliwego organizmu okazały się nieskuteczne. Nie należy już zatem uznawać gmin Kėdainiai i Babtai (okręg kowieński) za część strefy chronionej Litwy w odniesieniu do Erwinia amylovora. Należy odpowiednio zmienić części B załączników II, III i IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(5) Niektóre części terytorium Słowenii zostały uznane za strefę chronioną w odniesieniu do Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al. Słowenia przekazała informacje, z których wynika, że organizm Erwinia amylovora zadomowił się obecnie w gminach Renče-Vogrsko (na południe od drogi H4) i Lendava. Środki wprowadzone na okres dwóch kolejnych lat (2012 i 2013) w celu zwalczenia tego szkodliwego organizmu okazały się nieskuteczne. Nie należy już zatem uznawać gmin Renče-Vogrsko (na południe od drogi H4) i Lendava za część strefy chronionej Słowenii w odniesieniu do Erwinia amylovora. Należy odpowiednio zmienić części B załączników II, III i IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(6) Niektóre części terytorium Słowacji zostały uznane za strefę chronioną w odniesieniu do Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al. Słowacja przekazała informacje, z których wynika, że organizm Erwinia amylovora zadomowił się obecnie w gminie Čenkovce (powiat Dunajská Streda). Środki wprowadzone na okres dwóch kolejnych lat (2012 i 2013) w celu zwalczenia tego szkodliwego organizmu okazały się nieskuteczne. Nie należy już zatem uznawać gminy Čenkovce (powiat Dunajská Streda) za część strefy chronionej Słowacji w odniesieniu do Erwinia amylovora. Należy odpowiednio zmienić części B załączników II, III i IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(7) Należy zmienić nazwę systematyczną organizmu szkodliwego Ceratocystis fimbriata f. spp. platani Walter zgodnie ze zmienioną nazwą systematyczną tego organizmu: Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T. C. Harr. Należy dostosować załączniki II i IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(8) Występowanie Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T. C. Harr. stwierdzono obecnie w Szwajcarii. Należy odpowiednio zmienić część A sekcja I w załączniku IV oraz część B pkt I w załączniku V do dyrektywy 2000/29/WE.
(9) W świetle rozwoju wiedzy naukowej należy uwzględnić fakt, że w przypadku drewna Platanus L. okorowanie nie eliminuje zagrożenia organizmem szkodliwym związanego z Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T. C. Harr. Należy odpowiednio zmienić część A sekcja I w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(10) Ze względu na ryzyko stwarzane przez Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T. C. Harr. technicznie uzasadnione jest włączenie tego organizmu szkodliwego do części B załącznika II do dyrektywy 2000/29/WE w celu ochrony produkcji roślin i produktów roślinnych oraz handlu nimi na niektórych zagrożonych obszarach.
(11) Zjednoczone Królestwo zwróciło się z wnioskiem o uznanie jego terytorium za strefę chronioną w odniesieniu do Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T. C. Harr. Na podstawie badań przeprowadzonych w latach 2010-2013 Zjednoczone Królestwo przedstawiło dowody na to, że przedmiotowy organizm szkodliwy nie występuje na jego terytorium pomimo istnienia tam korzystnych warunków do jego zadomowienia się. Należy jednak przeprowadzić dalsze badania. Powinny one być monitorowane przez ekspertów z upoważnienia Komisji. Zjednoczone Królestwo należy zatem uznać za strefę chronioną w odniesieniu do Ceratocystis platani jedynie do dnia 30 kwietnia 2016 r. Należy zatem odpowiednio zmienić części B załączników II i IV do dyrektywy 2000/29/WE. Należy także zmienić część B załącznika IV i część A pkt II w załączniku V do dyrektywy 2000/29/WE, aby wprowadzić wymogi dotyczące przemieszczania niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów do stref chronionych.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I, II, III, IV i V do dyrektywy 2000/29/WE.
(13) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.186.64 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2014/83/UE zmieniająca załączniki I, II, III, IV i V do dyrektywy Rady 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie |
| Data aktu: | 25/06/2014 |
| Data ogłoszenia: | 26/06/2014 |
| Data wejścia w życie: | 29/06/2014 |