Rozporządzenie delegowane 502/2014 uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do podstawy obliczania zmniejszeń stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rolników ze względu na liniowe zmniejszenie płatności w 2014 r. oraz dyscyplinę finansową w roku kalendarzowym 2014

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 502/2014
z dnia 11 marca 2014 r.
uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do podstawy obliczania zmniejszeń stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rolników ze względu na liniowe zmniejszenie płatności w 2014 r. oraz dyscyplinę finansową w roku kalendarzowym 2014

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 1 , w szczególności jego art. 140a,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 2 , w szczególności jego art. 8 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) art. 40 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, zmieniony art. 6 pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , przewiduje liniowe zmniejszenie płatności bezpośrednich w odniesieniu do roku 2014. Art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 przewiduje dostosowanie płatności bezpośrednich dla zapewnienia dyscypliny finansowej. Należy ustanowić przepis zapewniający optymalne stosowanie tych zmniejszeń w 2014 r.

(2) W trosce o przejrzystość i przewidywalność metoda obliczania obu zmniejszeń w procesie obliczania kwoty płatności dla rolników w odniesieniu do 2014 r. odpowiada metodzie obliczania zmniejszenia liniowego płatności bezpośrednich na skutek stosowania art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 oraz zmniejszenia wynikającego z dyscypliny finansowej na podstawie art. 11 wzmiankowanego rozporządzenia, jak określono w art. 79 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 4 i zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 635/2013 5 .

(3) Art. 29 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, zmienionego art. 6 pkt 1 rozporządzenia (UE) nr 1310/2013, przewiduje dla państw członkowskich możliwość wypłaty od dnia 16 października 2014 r. zaliczek dla rolników w odniesieniu do wniosków złożonych w 2014 r. W celu zapewnienia spójności z zasadami obowiązującymi w 2013 r. zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 946/2013 6 , pod warunkiem że zaliczki mogą być wypłacane bez uwzględnienia dostosowania wynikającego z dyscypliny finansowej zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, należy przewidzieć, że również w 2014 r. zaliczki mogą być wypłacane bez uwzględniania zmniejszeń wynikających z dyscypliny finansowej przewidzianej w art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 7 i art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. W saldzie płatności od dnia 1 grudnia 2014 r. należy uwzględniać wysokość dostosowania z tytułu dyscypliny finansowej mającej wówczas zastosowanie.

(4) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu, ponieważ stosuje się ono do wniosków o przyznanie pomocy w odniesieniu do 2014 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmniejszenia wynikające ze zmniejszenia liniowego płatności bezpośrednich w 2014 r., o którym mowa w art. 40 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, oraz zmniejszenia wynikające z dyscypliny finansowej, o której mowa w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2014, stosuje się do sumy płatności z różnych systemów wsparcia wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 73/2009, do których uprawniony jest każdych rolnik po zastosowaniu art. 78 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009.

Zmniejszenia te powinny być stosowane przed zmniejszeniami, o których mowa w art. 79 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009.

Artykuł  2

Zaliczki, o których mowa w art. 29 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 mogą zostać wypłacone bez uwzględnienia zmniejszeń wynikających z dyscypliny finansowej przewidzianej w art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. Saldo płatności, która ma być przyznana na rzecz beneficjentów od dnia 1 grudnia 2014 r., uwzględnia wysokość dostosowania dyscypliny finansowej mającej wówczas zastosowanie do całkowitej sumy płatności bezpośrednich w odniesieniu do roku kalendarzowego 2014.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy złożonych w odniesieniu do 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608.
3 Rozporządzenie (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także i zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 865).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 635/2013 z dnia 25 kwietnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do podstawy obliczania zmniejszeń stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rolników ze względu na dostosowanie płatności w 2013 r. oraz dyscyplinę finansową w roku kalendarzowym 2013 (Dz.U. L 183 z 2.7.2013, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 946/2013 z dnia 2 października 2013 r. w sprawie płatności zaliczkowych, które mają być wypłacone od dnia 16 października 2013 r. z tytułu płatności bezpośrednich wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników (Dz.U. L 261 z 3.10.2013, s. 25).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.145.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 502/2014 uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do podstawy obliczania zmniejszeń stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rolników ze względu na liniowe zmniejszenie płatności w 2014 r. oraz dyscyplinę finansową w roku kalendarzowym 2014
Data aktu: 11/03/2014
Data ogłoszenia: 16/05/2014
Data wejścia w życie: 17/05/2014