uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 113 ust. 1 lit. a) i art. 121 akapit pierwszy lit. a), w związku z jego art. 4,
(1) W rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2568/91 z dnia 11 lipca 1991 r. w sprawie właściwości oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn oliwek oraz w sprawie odpowiednich metod analizy(2) określono właściwości chemiczne i organoleptyczne oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn oliwek oraz metody oceny tych właściwości. Metody te należy aktualizować na podstawie opinii ekspertów w dziedzinie chemii oraz zgodnie z wynikami prac prowadzonych w ramach Międzynarodowej Rady ds. Oliwy z Oliwek (zwanej dalej "IOC").
(2) Zgodnie z art. 113 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 państwa członkowskie mają kontrolować, czy oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn oliwek są zgodne z normami handlowymi określonymi w rozporządzeniu (EWG) nr 2568/91, a we właściwych przypadkach stosować sankcje. W art. 2 i 2a rozporządzenia (EWG) nr 2568/91 określono szczegółowe przepisy dotyczące takich kontroli zgodności. Przepisy te powinny gwarantować, że oliwa z oliwek, w odniesieniu do której określono normę jakości, jest zgodna z tą normą. Przepisy te należy bardziej uszczegółowić, uwzględniając analizę ryzyka. Na potrzeby wspomnianych kontroli zgodności należy zdefiniować termin "oliwa z oliwek wprowadzona do obrotu".
(3) Doświadczenie pokazało, że niektóre zagrożenia związane z nadużyciami finansowymi utrudniają pełną skuteczność ochrony konsumentów przewidzianej w rozporządzeniu (EWG) nr 2568/91. Dlatego też posiadacze oliwy z oliwek powinni prowadzić rejestr wprowadzania i wycofywania dla każdej kategorii oliwy. Aby uniknąć nadmiernych obciążeń administracyjnych, a jednocześnie nie podważać celów rejestru oliwy z oliwek, gromadzenie informacji powinno obejmować dane jedynie do etapu butelkowania oliwy z oliwek.
(4) Aby zapewnić działania następcze oraz ocenić środki przewidziane w rozporządzeniu (EWG) nr 2568/91, państwa członkowskie powinny zgłaszać Komisji nie tylko krajowe przepisy wykonawcze, ale również przekazywać wyniki kontroli zgodności.
(5) Aby kontynuować proces harmonizacji z międzynarodowymi normami określonymi przez IOC, należy zaktualizować niektóre metody analizy określone w rozporządzeniu (EWG) nr 2568/91. W konsekwencji metodę analizy opisaną w załączniku XVIII do tego rozporządzenia należy zastąpić bardziej wydajną metodą. Należy również usunąć pewne niespójności i niedoskonałości metod analizy przewidzianych w załączniku IX do wzmiankowanego rozporządzenia.
(6) Aby zastosować nowe przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu, państwa członkowskie potrzebują okresu przejściowego.
(7) Komisja opracowała system informacyjny umożliwiający elektroniczne administrowanie dokumentami i procedurami w ramach swoich własnych wewnętrznych procedur pracy oraz w relacjach z organami zaangażowanymi we wspólną politykę rolną. Uznaje się, że obowiązki w zakresie zgłaszania przewidziane w rozporządzeniu (EWG) nr 2568/91 mogą być wypełnione w ramach tego systemu zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 792/2009 z dnia 31 sierpnia 2009 r. ustanawiającym szczegółowe zasady, zgodnie z którymi państwa członkowskie przekazują Komisji informacje i dokumenty dotyczące wdrożenia wspólnej organizacji rynków, systemu płatności bezpośrednich, promocji produktów rolnych oraz systemów stosowanych w odniesieniu do regionów najbardziej oddalonych i mniejszych wysp Morza Egejskiego(3).
(8) Dlatego też rozporządzenie (EWG) nr 2568/91 należy odpowiednio zmienić.
(9) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 marca 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 5.9.1991, s. 1.
(3) Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 3.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.90.52 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 299/2013 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2568/91 w sprawie właściwości oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn oliwek oraz w sprawie odpowiednich metod analizy |
| Data aktu: | 26/03/2013 |
| Data ogłoszenia: | 28/03/2013 |
| Data wejścia w życie: | 04/04/2013, 01/01/2014, 01/01/2015 |