(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/752/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2006/771/WE 2 harmonizuje techniczne warunki użytkowania widma na potrzeby różnorodnych urządzeń bliskiego zasięgu, takich jak systemy alarmowe, urządzenia łączności lokalnej, mechanizmy do otwierania drzwi oraz implanty medyczne, jak również na potrzeby inteligentnych systemów transportowych. Urządzenia bliskiego zasięgu to zwykle produkty wytwarzane na skalę masową lub urządzenia przenośne, które bez trudu mogą być przewożone za granicę i tam wykorzystywane; różnice w warunkach dostępu do widma utrudniają ich swobodny przepływ, zwiększają ich koszty produkcji oraz stwarzają ryzyko szkodliwych zakłóceń innych zastosowań i służb radiokomunikacyjnych.
(2) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego 3 nakłada na państwa członkowskie obowiązek wspierania - w stosownych przypadkach i we współpracy z Komisją - wspólnego wykorzystania widma oraz współdzielenia widma w celu poprawy wydajności i elastyczności.
(3) Ze względu na coraz większe znaczenie gospodarcze urządzeń bliskiego zasięgu oraz z uwagi na szybki postęp techniczny i zmieniające się potrzeby społeczeństwa mogą się pojawiać nowe zastosowania urządzeń bliskiego zasięgu. W związku z tym konieczne jest regularne aktualizowanie warunków harmonizacji widma radiowego.
(4) W dniu 5 lipca 2006 r. Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) stałego mandatu w zakresie aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE w związku z rozwojem technologii i rynku urządzeń bliskiego zasięgu.
(5) Decyzjami Komisji nr 2008/432/WE 4 , 2009/381/WE 5 , 2010/368/UE 6 oraz decyzją wykonawczą Komisji nr 2011/829/UE 7 zmieniono już zharmonizowane warunki techniczne dla urządzeń bliskiego zasięgu zamieszczone w decyzji 2006/771/WE, zastępując jej załącznik.
(6) W swoim sprawozdaniu 8 , przedłożonym w marcu 2013 r. w związku z wyżej wspomnianym mandatem, CEPT poinformowała Komisję o wynikach zleconego badania kategorii "rodzaj urządzenia bliskiego zasięgu" i "inne ograniczenia" zawartych w załączniku do decyzji 2006/771/WE oraz zaleciła Komisji zmianę pewnych aspektów technicznych tego załącznika.
(7) Z jednej strony wyniki badania wskazują na to, że działanie urządzeń bliskiego zasięgu na zasadach braku wyłączności i współdzielenia wymaga pewności prawa co do możliwości współdzielenia widma; pewność taką można osiągnąć, ustanawiając przewidywalne warunki techniczne współdzielenia zharmonizowanych zakresów częstotliwości, zapewniające niezawodne i efektywne wykorzystanie tych zakresów częstotliwości. Z drugiej strony, funkcjonowanie tych urządzeń bliskiego zasięgu wymaga także dostatecznej elastyczności, umożliwiającej dużą różnorodność zastosowań, tak by można było czerpać w Unii jak największe korzyści z innowacji w dziedzinie technologii bezprzewodowych. Należy zatem zharmonizować określone techniczne warunki korzystania z widma, aby zapobiec szkodliwym zakłóceniom i zapewnić możliwie jak największą elastyczność, a jednocześnie niezawodne i efektywne wykorzystanie zakresów częstotliwości przez urządzenia bliskiego zasięgu.
(8) Cel ten zostanie osiągnięty dzięki zniesieniu pojęcia "rodzaju" urządzeń bliskiego zasięgu oraz za sprawą harmonizacji kategorii urządzeń bliskiego zasięgu. Przewidywalne warunki współdzielenia widma dla całej grupy urządzeń bliskiego zasięgu zostaną zapewnione w ramach dwóch typów kategorii. Urządzenia bliskiego zasięgu przydzielane są do tych kategorii na podstawie podobnych mechanizmów technicznych dostępu do widma lub na podstawie wspólnych scenariuszy korzystania determinujących spodziewaną gęstość rozmieszczenia.
(9) Zakres kategorii określony w załączniku technicznym zapewnia użytkownikom przewidywalność w odniesieniu do innych urządzeń bliskiego zasięgu, które mogą wykorzystywać ten sam zakres częstotliwości na zasadzie braku wyłączności i na zasadzie współdzielenia. Zgodnie z dyrektywą 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności 9 (dyrektywa o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych) producenci powinni efektywnie zagwarantować, aby działanie urządzeń bliskiego zasięgu nie powodowało szkodliwych zakłóceń w funkcjonowaniu innych urządzeń bliskiego zasięgu.
(10) W przypadku zakresów częstotliwości objętych niniejszą decyzją połączenie zharmonizowanej kategorii urządzeń bliskiego zasięgu oraz technicznych warunków korzystania z widma (pasmo częstotliwości, maksymalna moc/ natężenie pola/gęstość mocy, dodatkowe parametry i inne ograniczenia wykorzystania) tworzy zharmonizowany mechanizm współużytkowania, pozwalający na współdzielenie widma przez urządzenia bliskiego zasięgu na zasadzie braku wyłączności, niezależnie od celu korzystania z widma.
(11) Aby zagwarantować pewność prawa i przewidywalność takich zharmonizowanych mechanizmów współużytkowania, korzystanie ze zharmonizowanych zakresów częstotliwości przez urządzenia bliskiego zasięgu, które nie należą do zharmonizowanej kategorii, lub korzystanie przy mniej restrykcyjnych parametrach technicznych, będzie dozwolone tylko wtedy, gdy nie narusza to stosownego mechanizmu współużytkowania.
(12) Dnia 6 lipca 2011 r. na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE Komisja udzieliła CEPT kolejnego mandatu do przeprowadzenia niezbędnych badań technicznych dotyczących ewentualnego przeglądu decyzji Komisji nr 2005/928/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 169,4-169,8125 MHz we Wspólnocie 10 , aby zapewnić efektywne wykorzystanie tego zharmonizowanego zakresu częstotliwości zgodnie z art. 5 tej decyzji.
(13) W swoim sprawozdaniu 11 , przedłożonym w czerwcu 2012 r. w związku z wyżej wspomnianym mandatem, CEPT zaleciła Komisji, by w ramach następnych zmian załącznika do decyzji 2006/771/WE uwzględnić istniejące i dodatkowe środki harmonizacji urządzeń o małej mocy/urządzeń bliskiego zasięgu w zakresie częstotliwości 169 MHz, aby zapewnić lepsze wyeksponowanie i przejrzystość zharmonizowanego zakresu częstotliwości (169,4-169,8125 MHz).
(14) W oparciu o wyniki prac CEPT można uprościć warunki regulacyjne dotyczące urządzeń bliskiego zasięgu. Harmonizacja warunków dostępu do widma stanowiłaby wsparcie dla wspólnego wykorzystania widma dla kategorii urządzeń bliskiego zasięgu, realizując tym samym cel określony w decyzji w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do decyzji 2006/771/WE oraz uchylić decyzję 2005/928/WE.
(16) Urządzenia, które pracują zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej decyzji, powinny również spełniać wymogi dyrektywy o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych, tak aby możliwe było efektywne wykorzystanie widma radiowego oraz uniknięcie szkodliwych zakłóceń, co należy wykazać przez zgodność z normami zharmonizowanymi albo przez spełnienie alternatywnych procedur oceny zgodności.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.334.17 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/752/UE zmieniająca decyzję 2006/771/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu i uchylająca decyzję 2005/928/WE |
| Data aktu: | 11/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 13/12/2013 |
| Data wejścia w życie: | 13/12/2013 |