RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Pismem zarejestrowanym przez Sekretariat Generalny Komisji w dniu 13 marca 2013 r. Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do przedłużenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do dostaw produktów z drewna.
(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.
(4) Decyzją wykonawczą Rady 2010/583/UE 2 upoważniono Rumunię do stosowania na mocy art. 395 dyrektywy 2006/112/WE środka stanowiącego odstępstwo w celu wyznaczenia odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT w przypadku dostaw produktów z drewna przez podatników.
(5) W okresie poprzedzającym pierwsze upoważnienie do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw drewna Rumunia napotykała trudności na rynku drewna ze względu na charakter tego rynku oraz przedsiębiorstw prowadzących na nim działalność. W sektorze tym działa duża liczba małych przedsiębiorstw, których kontrola stwarza władzom rumuńskim trudności. Według władz rumuńskich wyznaczenie odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT przyniosło skutek w postaci zapobiegania przypadkom uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania w tym sektorze, w związku z czym pozostaje ono uzasadnione.
(6) Środek jest proporcjonalny w stosunku do zamierzonego celu, ponieważ nie ma być stosowany powszechnie, lecz jedynie w stosunku do bardzo specyficznych operacji w sektorze, który stwarza istotne problemy w kontekście uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.
(7) Zdaniem Komisji środek ten nie powinien wywierać niepożądanego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.
(8) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2016 r.
(9) W przypadku gdy Rumunia uzna za konieczne dalsze przedłużenie środka po roku 2016, nie później niż do dnia 1 kwietnia 2016 r. powinna przedłożyć Komisji sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie. W świetle zdobytych do tego czasu doświadczeń należy dokonać oceny, czy utrzymanie odstępstwa jest uzasadnione.
(10) Odstępstwo nie ma żadnego negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady 2010/583/UE z dnia 27 września 2010 r. w sprawie upoważnienia Rumunii do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 256 z 30.9.2010, s. 27).
3 Art. 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2016/1206 z dnia 18 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.198.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 1593/2019 z dnia 24 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.248.69) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/218 z dnia 30 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.30.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
4 Art. 3 uchylony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1593/2019 z dnia 24 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.248.69) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.