a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla bitertanolu, chlorfenwinfosu i winklozoliny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla dodyny zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną - dodynę na powierzchni owoców ziarnkowych, brzoskwiń, moreli, wiśni i czereśni, oliwek stołowych oraz oliwek do produkcji oliwy złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany dotychczasowych NDP.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania dodyny na powierzchni bananów. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie dodyny na powierzchni tych upraw w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP dozwolone na mocy rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu bananów.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) Na mocy art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Zjednoczone Królestwo złożyło do Urzędu wniosek o cenę ryzyka, jakie może stwarzać obecny NDP bitertanolu na powierzchni bananów w kontekście ostrej dawki referencyjnej (ARfD) dla bitertanolu, określonej w październiku 2010 r. 3 .
(7) W odniesieniu do dodyny Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpił wnioskodawca, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na wymienioną substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji danych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(8) W odniesieniu do bitertanolu w opinii z dnia 21 lutego 2012 r. Urząd stwierdził istnienie poważnych obaw dotyczących zdrowia konsumentów i zalecił obniżenie NDP bitertanolu na powierzchni bananów 4 . W związku ze stwierdzonymi poważnymi obawami dotyczącymi zdrowia konsumentów w odniesieniu do bitertanolu na powierzchni bananów Urząd ocenił bezpieczeństwo dotychczasowych NDP bitertanolu na powierzchni innych upraw, dla których NDP ustalono powyżej granicy oznaczalności. Urząd zalecił obniżenie NDP dla owoców ziarnkowych, owoców pestkowych, dyniowatych (z jadalna skórką) i pomidorów. NDP dla tych produktów należy wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności stosownie do danej kombinacji substancja/produkt.
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Cofnięto wszystkie dotychczasowe zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających substancje czynne chlorfenwinfos i winklozolina. W związku z tym, zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a), należy skreślić NDP określone w odniesieniu do tych substancji czynnych w załącznikach II i III.
(11) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania dotychczasowych granic oznaczalności dla bitertanolu, chlorfenwinfosu i dodyny. Laboratoria te stwierdziły, że postęp techniczny umożliwia określenie niższych granic oznaczalności dla tych substancji. W świetle wniosków wspomnianych laboratoriów należy ustanowić niższe NDP.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Jeśli chodzi o winklozolinę, z modelu ustanowionego przez Urząd w celu oceny ostrego i chronicznego ryzyka 5 wynika, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumenta. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem przewidzieć przepisy przejściowe, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów wytworzonych zgodnie z prawem przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(14) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(15) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |