uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla pendimetalinu i trifloksystrobiny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla cyprokonazolu, cyprodynilu, fluopyramu, nikotyny i pentiopiradu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do 8-hydroksychinoliny w załączniku II i III nie określono NDP ani nie włączono tej substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, a zatem zastosowanie ma wartość wzorcowa wynosząca 0,01 mg/kg.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną 8-hydroksychinolinę na powierzchni pomidorów złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązującego NDP.
(3) Wniosek w tej samej sprawie dotyczący cyprokonazolu złożono w odniesieniu do nasion gorczycy i lnicznika właściwego. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący cyprodynilu złożono w odniesieniu do rzodkiewki i dyniowatych (z niejadalną skórką). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący pendimetalinu złożono w odniesieniu do salsefii, selera korzeniowego, brukwi, rzepy, selera i naparów ziołowych (korzeni). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący trifloksystrobiny złożono w odniesieniu do fasoli (w strąkach).
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały ocenione przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania cyprokonazolu na powierzchni nasion gorczycy i lnicznika właściwego przedłożone dane są wystarczające jako podstawa określenia nowego NDP jedynie w przypadku stosowania w północnej części UE. W odniesieniu do stosowania pendimetalinu na powierzchni selera korzeniowego, brukwi, rzepy i selera Urząd stwierdził, że przedstawione dane nie są wystarczające jako podstawa określenia nowych NDP.
(7) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na wymienioną substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji danych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(8) W odniesieniu do pentiopiradu wnioskodawca przedłożył kolejne dane potwierdzające, że metabolizm tej substancji "Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for 8-hydroxyquinoline in tomatoes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP 8-hydroksychinoliny w pomidorach). Dziennik EFSA 2013; 11(5):3224. [20 s.]. doi:10.2903/ j.efsa.2013.3224. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for cyproconazole in mustard seed and gold of pleasure" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP cyprokonazolu w nasionach gorczycy i lniczniku właściwym). Dziennik EFSA 2013; 11(4):3194. [26 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3194. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for cyprodinil in radishes and cucurbits inedible peel" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP cyprodynilu w rzodkiewkach i dyniowatych z niejadalną skórką). Dziennik EFSA 2013; 11(4):3184. [24 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3184. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for pendimethalin in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP pendimetalinu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2013; 11(5):3217. [27 s.]. doi:10.2903/ j.efsa.2013.3217. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for trifloxystrobin in beans with pods" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP trifloksystrobiny w fasoli w strąkach). Dziennik EFSA 2013; 11(4):3199. [24 s.]. doi:10.2903/ j.efsa.2013.3199. w uprawie genetycznie zmodyfikowanej jest porównywalny do metabolizmu występującego w przypadku konwencjonalnego odpowiednika takiej uprawy. W celu uniknięcia barier handlowych w odniesieniu do przywozu ziaren słonecznika, nasion rzepaku, ziaren soi i nasion bawełny konieczne jest ustanowienie wyższych NDP. Należy zatem określić nowe NDP dla tych produktów w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Jeśli chodzi o fluopyram, rozporządzeniem (UE) nr 270/2012 3 ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w kilku produktach, obowiązujące do dnia 31 grudnia 2013 r., w oczekiwaniu na przedłożenie dalszych danych dotyczących pozostałości. W dniu 17 grudnia 2012 r. przedmiotowe dane przedłożono Niemcom, państwu członkowskiemu odpowiedzialnemu za ocenę tej substancji. Aby zapewnić niezbędny czas na ocenę tych danych i przygotowanie sprawozdania oceniającego przez państwo odpowiedzialne za tę ocenę, na ocenę tego sprawozdania rzez Urząd oraz na podjęcie decyzji przez Komisję, należy przedłużyć ważność tych NDP do dwóch lat od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(10) Jeśli chodzi o nikotynę, rozporządzeniem (UE) nr 812/2011 4 ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w odniesieniu do herbaty, naparów ziołowych, przypraw, róży dzikiej i świeżych ziół obowiązujące do dnia 14 sierpnia 2013 r., w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę nowych danych i informacji dotyczących naturalnego występowania lub tworzenia się nikotyny w przedmiotowych produktach. Komisję poinformowano o projekcie badawczym, prowadzonym w celu zbadania źródeł nikotyny obecnej we wspomnianych uprawach. Ze względu na spodziewany czas trwania badania oraz w celu zapewnienia niezbędnego czasu na podjęcie decyzji przez Komisję należy przedłużyć ważność tych NDP do trzech lat od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(11) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają odpowiednie wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Ze względu pewność prawa przepisy dotyczące nikotyny należy stosować od dnia 15 sierpnia 2013 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 października 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.279.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1004/2013 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 8-hydroksychinoliny, cyprokonazolu, cyprodynilu, fluopyramu, nikotyny, pendimetalinu, pentiopiradu i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 15/10/2013 |
| Data ogłoszenia: | 19/10/2013 |
| Data wejścia w życie: | 20/10/2013, 15/08/2013 |