uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 5 oraz art. 53,
(1) W odniesieniu do zwrotu określającego środki ostrożności P210, określonego w części 1 tabela 6.2 załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w wersji piątej Globalnie Zharmonizowanego Systemu Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (zwanego dalej "GHS") Organizacji Narodów Zjednoczonych wprowadzono zmiany, które nie zostały w pełni uwzględnione w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 487/2013 2 . W celu zachowania spójności konieczne jest pełne uspójnienie GHS i rozporządzenia (WE) nr 1272/2008.
(2) Część 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zawiera dwa wykazy zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji niebezpiecznych. Tabela 3.1 zawiera wykaz zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji niebezpiecznych na podstawie kryteriów ustanowionych w częściach 2-5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Tabela 3.2 zawiera wykaz zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji niebezpiecznych na podstawie kryteriów ustanowionych w załączniku VI do dyrektywy Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych 3 . Należy zmienić wymienione dwa wykazy, aby uwzględnić zaktualizowane klasyfikacje substancji już objętych zharmonizowanymi klasyfikacjami oraz nowe zharmonizowane klasyfikacje.
(3) Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) wydał opinie w sprawie wniosków dotyczących zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji, przedłożonych ECHA zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Na podstawie tych opinii oraz na podstawie uwag otrzymanych od zainteresowanych stron należy zmienić załącznik VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w celu zharmonizowania klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji.
(4) Zharmonizowanych klasyfikacji ustanowionych w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zmienionego niniejszym rozporządzeniem nie powinno się stosować natychmiast, ponieważ potrzebny będzie czas pozwalający podmiotom na dostosowanie oznakowania i opakowań substancji i mieszanin do nowych klasyfikacji oraz na sprzedaż obecnych zapasów. Ponadto potrzebny będzie czas pozwalający podmiotom na zapewnienie zgodności z wymogami dotyczącymi rejestracji, wynikającymi z nowych zharmonizowanych klasyfikacji substancji klasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość, kategorii 1A i 1B (tabela 3.1) oraz kategorii 1 i 2 (tabela 3.2), lub jako działające bardzo toksycznie na organizmy wodne, mogących powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym, w szczególności z wymogami ustanowionymi w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 4 .
(5) W odniesieniu do substancji pak, wysokotemperaturowa smoła węglowa (numer WE: 266-028-2), potrzebny będzie dłuższy czas, który pozwoli podmiotom na zapewnienie zgodności z wymogami wynikającymi z nowej zharmonizowanej klasyfikacji substancji klasyfikowanych jako działające bardzo toksycznie na organizmy wodne, które mogą powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym, w szczególności z wymogami ustanowionymi w art. 3 dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych 5 oraz w załączniku III do tej dyrektywy. W związku z tym należy przewidzieć dłuższy okres przejściowy przed rozpoczęciem stosowania zharmonizowanej klasyfikacji.
(6) W odniesieniu do substancji arsenek galu (nr WE: 215-114-8), RAC jest w trakcie przyjmowania nowej opinii w sprawie klasy zagrożenia "szkodliwy wpływ na rozrodczość". Dlatego też ta klasa zagrożenia nie powinna zostać włączona do załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 do czasu sfinalizowania wspomnianej opinii.
(7) W odniesieniu do substancji chlorowodorek poli(heksametylenobiguanidu) (numer CAS 27083-27-8 lub 32289-58-0) udostępniono nowe dane naukowe dotyczące klasy zagrożenia "ostra toksyczność (inhalacyjna)", sugerujące, że klasyfikacja w przypadku tej klasy zagrożenia, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii RAC, która opiera się na starszych danych, może nie być właściwa. Dlatego też ta klasa zagrożenia nie powinna zostać włączona do załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 aż do czasu, gdy RAC będzie miał możliwość wydania opinii w sprawie nowych informacji. Wszystkie inne klasy zagrożeń objęte wcześniejszą opinią RAC powinny natomiast zostać włączone.
(8) Zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 pozwalającymi na dobrowolne stosowanie nowych przepisów na wcześniejszym etapie dostawcy powinni mieć możliwość stosowania zharmonizowanych klasyfikacji ustanowionych w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zmienionego niniejszym rozporządzeniem oraz dobrowolnego odpowiedniego dostosowania oznakowania i opakowań przed terminami, w których zharmonizowane klasyfikacje staną się obowiązkowe.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 października 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.261.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 944/2013 dostosowujące do postępu naukowo-technicznego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin |
| Data aktu: | 02/10/2013 |
| Data ogłoszenia: | 03/10/2013 |
| Data wejścia w życie: | 23/10/2013, 01/06/2015, 01/04/2016, 01/12/2014, 01/01/2015 |