Rozporządzenie 545/2013 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do substancji aromatycznej 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 545/2013
z dnia 14 czerwca 2013 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do substancji aromatycznej 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE(1), w szczególności jego art. 11 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących(2), w szczególności jego art. 7 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 872/2012(3) przyjęto wykaz substancji aromatycznych i włączono ten wykaz do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.

(2) Wykaz ten może być aktualizowany zgodnie ze wspólną procedurą, o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek złożony przez państwo członkowskie lub zainteresowaną stronę.

(3) Substancja aromatyczna 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen (nr FL 15.024) jest wpisana do tego wykazu jako substancja aromatyczna podlegająca ocenie, w odniesieniu do której muszą zostać przedstawione dodatkowe dane naukowe. Dane takie przedstawił wnioskodawca.

(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ocenił złożone dane i w dniu 15 maja 2013 r. stwierdził, że 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen jest mutagenny zarówno in vitro, jak i in vivo, a zatem stosowanie go jako substancji aromatycznej budzi obawy dotyczące bezpieczeństwa(4).

(5) Stosowanie 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu nie jest zatem zgodne z ogólnymi warunkami stosowania środków aromatyzujących, określonymi w art. 4 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. W związku z powyższym substancję tę należy bezzwłocznie usunąć z wykazu, aby zapewnić ochronę zdrowia ludzkiego.

(6) Komisja powinna zastosować tryb pilny w celu usunięcia z unijnego wykazu substancji, która budzi obawy pod względem bezpieczeństwa.

(7) Na podstawie art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 substancje aromatyczne niewłączone do unijnego wykazu mogą być wprowadzane do obrotu jako takie i stosowane w środkach spożywczych i na ich powierzchni do dnia 22 października 2014 r. Ten okres przejściowy nie powinien mieć zastosowania w przypadku 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu.

(8) Ze względu na bardzo niskie poziomy stosowania i niewielką łączną ilość 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu dodawanego rocznie do środków spożywczych w Unii Europejskiej, obecność tej substancji w żywności nie stanowi pilnego problemu pod względem bezpieczeństwa. Biorąc zatem pod uwagę również przyczyny techniczne i ekonomiczne, należy ustanowić okresy przejściowe obejmujące środki spożywcze zawierające substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen, wprowadzone do obrotu lub wysłane z państw trzecich do Unii przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1334/2008.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Część A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 zostaje zmieniona zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2
1.
Wprowadzanie do obrotu 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu jako substancji aromatycznej oraz stosowanie tej substancji w środkach spożywczych lub na ich powierzchni jest zakazane.
2.
Wprowadzanie do obrotu żywności zawierającej substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen jest zakazane.
3.
Przywóz 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu jako substancji aromatycznej oraz przywóz żywności zawierającej substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen są zakazane.
Artykuł  3
1.
W drodze odstępstwa od stosowania art. 2 ust. 2 środki spożywcze zawierające substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen legalnie wprowadzone do obrotu przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia mogą pozostać w obrocie do upływu terminu ich przydatności do spożycia bądź do daty minimalnej trwałości.
2.
Artykuł 2 nie ma zastosowania do przesyłek środków spożywczych zawierających substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen, w przypadku gdy importer takich środków spożywczych może udowodnić, że zostały one wysłane z danego państwa trzeciego i znajdowały się w drodze do Unii przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.

(2) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 267 z 2.10.2012, s. 1.

(4) Dziennik EFSA 2013; 11(5):3227.

ZAŁĄCZNIK

W części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 skreśla się pozycję dotyczącą substancji nr FL 15.024 w brzmieniu:

"15.024 3-Acetylo-2,5-dimetylotiofen 2530-10-1 1051 11603 2 EFSA"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.163.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 545/2013 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do substancji aromatycznej 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu
Data aktu: 14/06/2013
Data ogłoszenia: 15/06/2013
Data wejścia w życie: 16/06/2013