uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 714/2009, w szczególności w jego art. 15 i w pkt 5 wytycznych w sprawie zarządzania i alokacji dostępnych zdolności przesyłowych połączeń wzajemnych między systemami krajowymi, określonych w załączniku I do tego rozporządzenia, określono wymóg, zgodnie z którym operatorzy systemów przesyłowych zobowiązani są do publikowania danych na temat dyspozycyjności sieci, zdolności przesyłowych transgranicznych połączeń wzajemnych oraz mocy wytwórczych, obciążenia i przerw w dostawie prądu.
(2) W art. 4 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii 2 uznaje się, że publikacja informacji wewnętrznej polega na jej jednoczesnym, kompletnym i skutecznym podaniu do wiadomości publicznej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 714/2009 lub wytycznymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia.
(3) Dostępność tych danych jest niezbędna, aby uczestnicy rynku mogli podejmować efektywne decyzje dotyczące produkcji i odbioru energii oraz handlu nią. Głębsza integracja rynku oraz szybki rozwój wytwarzania energii z odnawialnych źródeł o nieregularnej charakterystyce pracy, takich jak energia wiatrowa i słoneczna, powodują, że konieczne jest udostępnianie kompletnych, aktualnych i łatwo dostępnych danych wysokiej jakości dotyczących najważniejszych kwestii związanych z podażą i popytem.
(4) Terminowa dostępność kompletnych zestawów danych dotyczących najważniejszych kwestii powinna również zwiększyć bezpieczeństwo dostaw energii. Powinna umożliwić uczestnikom rynku precyzyjne dostosowanie podaży do popytu, co zmniejszy ryzyko wystąpienia przerw w dostawach. W rezultacie operatorzy systemów przesyłowych powinni być w stanie lepiej kontrolować swoje sieci oraz eksploatować je w bardziej przewidywalnych i bezpiecznych warunkach.
(5) Obowiązujące środki w zakresie przejrzystości nie spełniają w pełni tych kryteriów. Ponadto uczestnicy rynku mają nierówny dostęp do odpowiednich informacji rynkowych, gdyż duże podmioty zasiedziałe mają wyłączny dostęp do informacji dotyczących ich aktywów własnych, co stawia nowych uczestników rynku oraz uczestników rynku nieposiadających własnych aktywów w niekorzystnej sytuacji.
(6) Uczestnikom rynku należy terminowo dostarczać informacji na temat oczekiwanego odbioru energii. Informacje te należy regularnie aktualizować i należy je przekazywać w odniesieniu do różnych ram czasowych. Rzeczywiste dane dotyczące oczekiwanego odbioru energii również należy udostępniać, zaraz po ich pojawieniu się w czasie rzeczywistym.
(7) Planowa i nieplanowa niedyspozycyjność jednostek wytwórczych i jednostek odbiorczych jest dla uczestników rynku jedną z najważniejszych informacji dotyczących podaży i popytu. Uczestnicy rynku i operatorzy systemów przesyłowych powinni otrzymywać szczegółowe informacje o tym, gdzie, kiedy i dlaczego jednostki nie są lub nie będą w stanie wytwarzać lub zużywać energii oraz o tym, kiedy można oczekiwać ich ponownego uruchomienia. Powinno to również pomóc operatorom systemów przesyłowych w lepszej alokacji rezerw, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo przerw w dostawach.
(8) Uczestnicy rynku i operatorzy systemów przesyłowych powinni także otrzymywać szczegółowe informacje na temat całkowitej zainstalowanej mocy wytwórczej, oszacowania całkowitej generacji zaplanowanej do pracy, w tym oddzielne dane dotyczące wytwarzania energii ze źródeł o nieregularnej charakterystyce wytwarzania, oraz dane na poziomie jednostki dotyczące rzeczywistej ilości energii wytworzonej przez większe obiekty wytwórcze.
(9) Aby umożliwić przemieszczanie energii z miejsc, gdzie jest dostępna, do miejsc, gdzie jest najbardziej potrzebna, oraz w celu odpowiedniego dostosowania portfela energetycznego, rynek powinien otrzymywać informacje o planowej i nieplanowej niedyspozycyjności istniejącej transgranicznej infrastruktury przesyłowej oraz o planach dotyczących rozwoju infrastruktury. Operatorzy systemów przesyłowych powinni również dostarczać i regularnie aktualizować dane na temat planowych i oferowanych transgranicznych zdolności przesyłowych dla różnych okresów czasu, jak również informacje dotyczące alokacji i wykorzystania mocy wytwórczych.
(10) Ze względu na szybkie wprowadzenie wytwarzania energii ze źródeł o nieciągłej pracy, które odbywa się z dala od miejsc odbioru tej energii, infrastruktura przesyłowa w wielu częściach Europy staje się coraz bardziej ograniczona. W celu zmniejszenia ograniczeń operatorzy systemów przesyłowych coraz częściej ingerują w funkcjonowanie rynku, zwracając się do uczestników rynku o zmianę zobowiązań w zakresie wytwarzania energii lub handlu nią. Aby umożliwić rynkowi zrozumienie, gdzie i dlaczego konieczne jest wprowadzenie środków zarządzania ograniczeniami przesyłowymi, operatorzy systemów przesyłowych powinni terminowo przekazywać szczegółowe i uzasadnione informacje na temat swoich działań.
(11) Nawet po przygotowaniu szczegółowych planów producenci, dostawcy i handlowcy mogą znaleźć się w sytuacji niezbilansowania i mogą być zmuszeni do korzystania z systemów bilansowania i rozliczania stosowanych przez operatorów sieci przesyłowych. W celu optymalnego ograniczenia ryzyka niezbilansowania uczestnicy rynku potrzebują dokładnych, przejrzystych i aktualnych informacji na temat rynków bilansujących. Operatorzy systemów przesyłowych powinni udostępniać takie informacje w formacie umożliwiającym porównywanie w kontekście transgranicznym, w tym również szczegółowe informacje dotyczące zakontraktowanych rezerw, zapłaconych cen i wolumenów energii aktywowanej na potrzeby bilansowania.
(12) Operatorzy systemów przesyłowych są często głównym źródłem istotnych podstawowych informacji. Wykorzystuje się ich również w celu gromadzenia i oceny dużych ilości informacji niezbędnych do celów funkcjonowania systemu. W celu przedstawienia ogólnego obrazu istotnych informacji w całej Unii operatorzy systemów przesyłowych powinni ułatwiać gromadzenie, weryfikację i przetwarzanie danych, a europejska sieć operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej ("ENTSO energii elektrycznej") powinna podawać dane do wiadomości publicznej za pośrednictwem centralnej platformy informacyjnej na rzecz przejrzystości. W celu jak najlepszego wykorzystania istniejących źródeł przejrzystości ENTSO energii elektrycznej powinna mieć możliwość otrzymywania informacji do publikacji za pośrednictwem stron trzecich, takich jak giełdy energii elektrycznej i platformy na rzecz przejrzystości.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 714/2009.
(14) Niniejsze rozporządzenie, które przyjęto na podstawie rozporządzenia (WE) nr 714/2009, uzupełnia to rozporządzenie i stanowi jego integralną część. Odniesienia do rozporządzenia (WE) nr 714/2009 w innych aktach prawnych należy rozumieć jako odniesienia także do niniejszego rozporządzenia.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 714/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.
20.05.2025Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.163.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 543/2013 w sprawie dostarczania i publikowania danych na rynkach energii elektrycznej, zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 |
Data aktu: | 14/06/2013 |
Data ogłoszenia: | 15/06/2013 |
Data wejścia w życie: | 05/07/2013, 05/01/2015 |