Rozporządzenie 348/2013 zmieniające załącznik XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 348/2013
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
zmieniające załącznik XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(1), w szczególności jego art. 58 i 131,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 stanowi, że substancje spełniające kryteria pozwalające na ich zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczych (kategorii 1A lub 1B), mutagennych (kategorii 1A lub 1B) lub działających szkodliwie na rozrodczość (kategorii 1A lub 1B) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin(2), substancje trwałe, wykazujące zdolność do bioakumulacji i toksyczne, substancje bardzo trwałe i wykazujące bardzo dużą zdolność do bioakumulacji oraz substancje, w odniesieniu do których istnieją dowody naukowe potwierdzające prawdopodobieństwo poważnego wpływu na zdrowie ludzi lub na środowisko naturalne, dające podstawę do równoważnych obaw, mogą wymagać zezwolenia.

(2) Trichloroetylen spełnia kryteria pozwalające na jego zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczej (kategorii 1B) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, w związku z czym spełnia kryteria pozwalające na jego włączenie do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, określone w art. 57 lit. a) tego rozporządzenia.

(3) Tritlenek chromu spełnia kryteria pozwalające na jego zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczej (kategorii 1A) i mutagennej (kategorii 1B) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, w związku z czym spełnia kryteria pozwalające na jego włączenie do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, określone w art. 57 lit. a) i b) tego rozporządzenia.

(4) Kwasy wytwarzane z tritlenku chromu oraz ich oligomery spełniają kryteria pozwalające na ich zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczych (kategorii 1B) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, w związku z czym spełniają kryteria pozwalające na ich włączenie do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, określone w art. 57 lit. a) tego rozporządzenia.

(5) Dichromian(VI) sodu spełnia kryteria pozwalające na jego zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczej (kategorii 1B), mutagennej (kategorii 1B) i działającej szkodliwie na rozrodczość (kategorii 1B) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, w związku z czym spełnia kryteria pozwalające na jego włączenie do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, określone w art. 57 lit. a), b) i c) tego rozporządzenia.

(6) Dichromian(VI) potasu spełnia kryteria pozwalające na jego zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczej (kategorii 1B), mutagennej (kategorii 1B) i działającej szkodliwie na rozrodczość (kategorii 1B) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, w związku z czym spełnia kryteria pozwalające na jego włączenie do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, określone w art. 57 lit. a), b) i c) tego rozporządzenia.

(7) Dichromian(VI) amonu spełnia kryteria pozwalające na jego zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczej (kategorii 1B), mutagennej (kategorii 1B) i działającej szkodliwie na rozrodczość (kategorii 1B) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, w związku z czym spełnia kryteria pozwalające na jego włączenie do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, określone w art. 57 lit. a), b) i c) tego rozporządzenia.

(8) Chromian(VI) potasu spełnia kryteria pozwalające na jego zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczej (kategorii 1B) i mutagennej (kategorii 1B) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, w związku z czym spełnia kryteria pozwalające na jego włączenie do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, określone w art. 57 lit. a) i b) tego rozporządzenia.

(9) Chromian(VI) sodu spełnia kryteria pozwalające na jego zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczej (kategorii 1B), mutagennej (kategorii 1B) i działającej szkodliwie na rozrodczość (kategorii 1B) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, w związku z czym spełnia kryteria pozwalające na jego włączenie do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, określone w art. 57 lit. a), b) i c) tego rozporządzenia.

(10) Substancje te zostały zidentyfikowane i wpisane na kandydacką listę substancji zgodnie z art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Ponadto zostały one uznane za priorytetowe w celu włączenia do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 przez Europejską Agencję Chemikaliów (zwaną dalej "Agencją") w zaleceniu z dnia 20 grudnia 2011 r.(3) zgodnie z art. 58 tego rozporządzenia. Należy zatem włączyć te substancje do wspomnianego załącznika.

(11) Związki kobaltu: siarczan kobaltu(II), dichlorek kobaltu, diazotan kobaltu(II), węglan kobaltu(II) i dioctan kobaltu(II) spełniają kryteria pozwalające na ich zaklasyfikowanie jako substancji rakotwórczych (kategorii 1B) i działających szkodliwie na rozrodczość (kategorii 1B) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, w związku z czym spełniają kryteria pozwalające na ich włączenie do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, określone w art. 57 lit. a) i c) tego rozporządzenia. Substancje te zostały zidentyfikowane i wpisane na kandydacką listę substancji zgodnie z art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

(12) Wymienione wyżej związki kobaltu również zostały uznane za priorytetowe w celu włączenia do załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w zaleceniu Agencji z dnia 20 grudnia 2011 r. zgodnie z art. 58 tego rozporządzenia. Komisja uważa jednak, że co najmniej jedno z zastosowań tych substancji (tj. obróbka powierzchniowa) stwarza ryzyko dla zdrowia człowieka, które nie jest odpowiednio kontrolowane i któremu należy przeciwdziałać. W związku z tym, zgodnie z art. 69 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, Komisja powinna zwrócić się do Agencji o przygotowanie dokumentacji zgodnie z wymogami określonymi w załączniku XV do tego rozporządzenia. Dlatego za właściwe należy uznać odroczenie decyzji w sprawie włączenia którejkolwiek z tych substancji do załącznika XIV do momentu zakończenia procesu określonego w art. 69-73 tego rozporządzenia.

(13) W zaleceniu Agencji z dnia 20 grudnia 2011 r. określono ostateczne terminy składania wniosków, o których mowa w art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, w odniesieniu do każdej z substancji wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Daty te ustalono na podstawie szacowanego czasu wymaganego do przygotowania wniosku o udzielenie zezwolenia, uwzględniając dostępne informacje odnośnie do poszczególnych substancji oraz informacje uzyskane podczas konsultacji społecznych przeprowadzonych zgodnie z art. 58 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Uwzględniono także możliwości Agencji, jeśli chodzi o rozpatrzenie wniosków w terminie przewidzianym w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006.

(14) Co się tyczy siedmiu wspomnianych związków chromu, Agencja zaproponowała wyznaczenie ostatecznego terminu składania wniosków na 21 miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. Jednakże na podstawie dyskusji z państwami członkowskimi głębsze zrozumienie znaczenia specyficznej struktury odpowiednich rynków i związanych z nimi łańcuchów dostaw prowadzi do wniosku, że ostateczny termin składania wniosków powinien zostać wyznaczony na 35 miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.

(15) W przypadku każdej z substancji wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia data ostateczna, o której mowa w art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (i) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, powinna przypadać na 18 miesięcy po ostatecznym terminie składania wniosków, o którym mowa w art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) tego rozporządzenia.

(16) Daty, o których mowa w art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (i) oraz (ii) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, należy określić w załączniku XIV do tego rozporządzenia.

(17) W art. 58 ust. 1 lit. e) w związku z art. 58 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 przewidziano możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia dla określonych zastosowań lub kategorii zastosowań, pod warunkiem że z istniejących szczegółowych przepisów unijnych ustalających minimalne wymagania dotyczące ochrony zdrowia ludzkiego lub środowiska wynika, że ryzyko jest objęte właściwą kontrolą. Zgodnie z dostępnymi obecnie informacjami nie jest właściwe ustanawianie wyłączeń w oparciu o te przepisy.

(18) Na podstawie dostępnych obecnie informacji nie jest właściwe ustanawianie wyłączeń dla działalności badawczorozwojowej ukierunkowanej na produkt i proces produkcji.

(19) Na podstawie dostępnych obecnie informacji nie jest właściwe wyznaczanie okresów przeglądu określonych zastosowań.

(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.

(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 kwietnia 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1.

(3)http://echa.europa.eu/documents/10162/13640/3rd_a_xiv_recommendation_20dec2011_en.pdf

ZAŁĄCZNIK

W tabeli w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 dodaje się pozycje w brzmieniu:

Pozycja nr Substancja Swoista właściwość (swoiste właściwości), wymienione w art. 57 Procedury przejściowe Wyłączone zastosowania

(kategorie zastosowań)

Terminy przeglądów
Ostateczny termin składania wniosków(1) Data ostateczna(2)
"15. Trichloroetylen

Nr WE: 201-167-4

Nr CAS: 79-01-6

Rakotwórcza

(kategorii 1B)

21 października 2014 r. 21 kwietnia 2016 r. - -
16. Tritlenek chromu

Nr WE: 215-607-8

Nr CAS: 1333-82-0

Rakotwórcza

(kategorii 1A)

Mutagenna

(kategorii 1B)

21 marca 2016 r. 21 września 2017 r. - -
17. Kwasy wytwarzane z tritlenku chromu oraz ich oligomery

Grupa zawierająca:

kwas chromowy

Nr WE: 231-801-5

Nr CAS: 7738-94-5

kwas dichromowy

Nr WE: 236-881-5

Nr CAS: 13530-68-2

oligomery kwasu chromowego i kwasu dichromowego

Nr WE: jeszcze nieprzypisany

Nr CAS: jeszcze nieprzypisany

Rakotwórcze (kategorii 1B) 21 marca 2016 r. 21 września 2017 r. - -
18. Dichromian(VI) sodu

Nr WE: 234-190-3

Nr CAS: 7789-12-0 10588-01-9

Rakotwórcza

(kategorii 1B)

Mutagenna

(kategorii 1B)

Działająca szkodliwie na rozrodczość

(kategorii 1B)

21 marca 2016 r. 21 września 2017 r. - -
19. Dichromian(VI) potasu

Nr WE: 231-906-6

Nr CAS: 7778-50-9

Rakotwórcza (kategorii 1B)

Mutagenna (kategorii 1B)

Działająca szkodliwie na rozrodczość

(kategorii 1B)

21 marca 2016 r. 21 września 2017 r. - -
20. Dichromian(VI) amonu

Nr WE: 232-143-1

Nr CAS: 7789-09-5

Rakotwórcza (kategorii 1B)

Mutagenna (kategorii 1B)

Działająca szkodliwie na rozrodczość

(kategorii 1B)

21 marca 2016 r. 21 września 2017 r.
21. Chromian(VI) potasu

Nr WE: 232-140-5

Nr CAS: 7789-00-6

Rakotwórcza (kategorii 1B)

Mutagenna (kategorii 1B)

21 marca 2016 r. 21 września 2017 r.
22. Chromian(VI) sodu

Nr WE: 231-889-5

Nr CAS: 7775-11-3

Rakotwórcza (kategorii 1B)

Mutagenna (kategorii 1B)

Działająca szkodliwie na rozrodczość

(kategorii 1B)

21 marca 2016 r. 21 września 2017 r."
(1) Termin określony w art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

(2) Termin określony w art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (i) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.108.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 348/2013 zmieniające załącznik XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)
Data aktu: 17/04/2013
Data ogłoszenia: 18/04/2013
Data wejścia w życie: 21/04/2013