Rozporządzenie wykonawcze 203/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących wina ekologicznego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 203/2012
z dnia 8 marca 2012 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących wina ekologicznego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

mając na uwadze rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91(1), w szczególności jego art. 19 ust. 3 akapit drugi, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 1, art. 38 lit. a) i art. 40,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 834/2007, w szczególności jego tytuł III rozdział 4, ustanawia podstawowe wymogi dotyczące ekologicznej produkcji żywności przetworzonej. Szczegółowe zasady wdrożenia tych podstawowych wymogów zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli(2).

(2) Szczegółowe przepisy dotyczące produkcji wina ekologicznego powinny zostać ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 889/2008. Przepisy powinny mieć zastosowanie do produktów z sektora wina określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku)(3).

(3) Przetwarzanie wina ekologicznego wymaga zastosowania niektórych produktów i substancji jako dodatków lub substancji pomocniczych, zgodnie z należycie określonymi warunkami. W tym celu oraz na podstawie zaleceń zawartych w obejmującym zasięgiem całą Unię Europejską badaniu "Ekologiczna uprawa winorośli i produkcja wina: rozwój środowiska i technologii przyjaznych konsumentowi w celu poprawy jakości wina ekologicznego oraz opracowania ram prawnych w oparciu o osiągnięcia naukowe" (zwanym również "ORWINE")(4) stosowanie takich produktów powinno być dopuszczone zgodnie z art. 21 rozporządzenia (WE) nr 834/2007.

(4) Niektóre produkty i substancje, które są używane jako dodatki i substancje pomocnicze w praktykach enologicznych na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 606/2009 z dnia 10 lipca 2009 r. ustanawiającego niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń(5) to produkty uzyskane z surowców pochodzenia rolniczego. W takim przypadku surowce mogą być dostępne na rynku w postaci ekologicznej. Aby zachęcić do zwiększenia na nie popytu na rynku, należy preferencyjnie traktować dodatki i substancje pomocnicze uzyskane z surowców ekologicznych.

(5) Na szczeblu UE praktyki i techniki produkcji wina są ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007 i przepisach wykonawczych do niego, określonych w rozporządzeniu (WE) nr 606/2009 i rozporządzeniu Komisji (WE) nr 607/2009 z dnia 14 lipca 2009 r. ustanawiającym niektóre szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do chronionych nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, określeń tradycyjnych, etykietowania i prezentacji niektórych produktów sektora wina(6). Stosowanie tych praktyk i technik w produkcji wina ekologicznego może nie być zgodne z celami i zasadami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007, w szczególności ze szczegółowymi zasadami mającymi zastosowanie do przetwarzania żywności ekologicznej, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Zatem należy wprowadzić niektóre obostrzenia i ograniczenia w odniesieniu do niektórych praktyk i procesów enologicznych.

(6) Niektóre inne praktyki, szeroko stosowane w przetwarzaniu żywności, są również dostępne w produkcji wina i mogą mieć pewien wpływ na niektóre podstawowe cechy produktów ekologicznych, a zatem na ich prawdziwy charakter, lecz obecnie nie ma alternatywnych technik, które mogłyby je zastąpić. Dotyczy to obróbki termicznej, filtracji, odwróconej osmozy i stosowania żywicznej wymiany jonowej. W konsekwencji praktyki te powinny być dostępne dla producentów wina ekologicznego, lecz ich używanie powinno być ograniczone. W stosownym czasie należy przewidzieć ponowne zbadanie obróbki termicznej żywic jonowymiennych i odwróconej osmozy.

(7) Praktyki i procesy enologiczne, które mogą być mylące, jeżeli chodzi o prawdziwy charakter produktów ekologicznych, powinny być wykluczone w produkcji wina ekologicznego. Dotyczy to zagęszczania w drodze chłodzenia, zmniejszania zawartości alkoholu, eliminacji dwutlenku siarki przy zastosowaniu procesów fizycznych, elektrodializy i stosowania żywic kationitowych jako praktyk enologicznych znacząco zmieniających skład produktu, to jest w takim stopniu, że mogą być mylące co do prawdziwego charakteru wina ekologicznego. Dla tych samych celów stosowanie i dodawanie niektórych substancji może być również mylące, jeżeli chodzi o prawdziwy charakter wina ekologicznego. Należy zatem postanowić, że takich substancji nie należy stosować ani dodawać w ramach ekologicznych praktyk enologicznych i procesu przetwarzania.

(8) Jeżeli chodzi w szczególności o siarczyny, wyniki badania ORWINE dowodzą, że producenci wina w Unii już ograniczyli poziom dwutlenku siarki w winach produkowanych z ekologicznych winogron w porównaniu z maksymalną zawartością dwutlenku siarki, która jest dopuszczalna w winach nieekologicznych. Należy zatem wyznaczyć maksymalną zawartość siarki w winach ekologicznych, która powinna być niższa niż poziom dopuszczony w przypadku win nieekologicznych. Niezbędna ilość dwutlenku siarki zależy od różnych kategorii win oraz od niektórych swoistych właściwości wina, w szczególności jego zawartości cukru, które należy wziąć pod uwagę przy określaniu maksymalnej zawartości dwutlenku siarki w winach ekologicznych. Przy ustalaniu poszczególnych poziomów zawartości siarki w winach ekologicznych należy wziąć pod uwagę odmienne warunki w różnych strefach uprawy winorośli. Skrajne warunki pogodowe mogą jednak wywołać takie trudności w niektórych strefach uprawy winorośli, że może okazać się konieczne użycie dodatkowych ilości siarczynów w procesie produkcji wina w celu uzyskania stabilnego produktu końcowego w danym roku. Należy zatem zezwolić na podniesienie maksymalnej zawartości dwutlenku siarki, jeżeli takie warunki zostaną spełnione.

(9) Wino jest produktem o długim okresie przydatności do spożycia, a niektóre rodzaje win są tradycyjnie przechowywane przez wiele lat w beczkach lub zbiornikach przed wprowadzeniem do obrotu. Na mocy warunków rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych(7), oraz - w ograniczonym okresie - zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 889/2008 należy dopuścić sprzedaż takiego wina w drodze utrzymania wymogów dotyczących etykietowania na mocy tego rozporządzenia aż do wyczerpania zapasów.

(10) Niektóre z tych win zostały już wyprodukowane w ramach procesu produkcji wina, który jest zgodny z zasadami produkcji wina ekologicznego przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu. Jeżeli można to udowodnić, należy zezwolić na stosowanie wspólnotowego logo produkcji ekologicznej, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, od dnia 1 lipca 2010 r. określanego mianem "unijnego logo produkcji ekologicznej", aby umożliwić uczciwe porównanie i uczciwą konkurencję między winami ekologicznymi wyprodukowanymi przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia i po jego wejściu w życie. W przeciwnym razie wino powinno być etykietowane wyłącznie jako "wino z winogron ekologicznych", bez oznaczania unijnym logo produkcji ekologicznej, pod warunkiem że zostało wyprodukowane zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2092/91 oraz rozporządzeniem (WE) nr 889/2008 przed jego zmianą niniejszym rozporządzeniem.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 889/2008.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Rolnictwa Ekologicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 889/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w tytule II wprowadza się następujące zmiany:
a)
w art. 27 ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Do celów art. 19 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 834/2007 w przetwórstwie żywności ekologicznej, z wyjątkiem produktów z sektora wina, do których mają zastosowanie przepisy rozdziału 3a, można stosować wyłącznie następujące substancje:";

b)
dodaje się nowy rozdział 3a w brzmieniu:

"ROZDZIAŁ 3a

Szczegółowe przepisy dotyczące produkcji wina

Artykuł 29b

Zakres

1. Niniejszy rozdział ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące ekologicznej produkcji produktów z sektora wina, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. l) rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007(*).

2. Rozporządzenia Komisji (WE) nr 606/2009(**) i (WE) nr 607/2009(***) mają zastosowanie, o ile niniejszy rozdział wyraźnie nie stanowi inaczej.

Artykuł 29c

Stosowanie niektórych produktów i substancji

1. Do celów art. 19 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 834/2007 produkty z sektora wina są produkowane z surowców ekologicznych.

2. Do celów art. 19 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 834/2007 do wytwarzania produktów z sektora wina, również w trakcie procesów i praktyk enologicznych, stosowane mogą być wyłącznie produkty i substancje wymienione w załączniku VIIIa do niniejszego rozporządzenia, z zastrzeżeniem warunków i obostrzeń ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007 i rozporządzeniu (WE) nr 606/2009 oraz w szczególności w załączniku I A do tego ostatniego rozporządzenia.

3. Stosuje się produkty i substancje uzyskane z surowców ekologicznych, wymienione w załączniku VIIIa do niniejszego rozporządzenia i oznaczone asteryskiem, o ile są dostępne.

Artykuł 29d

Praktyki i obostrzenia enologiczne

1. Bez uszczerbku dla art. 29c oraz szczegółowych zakazów i obostrzeń przewidzianych w ust. 2-5 niniejszego artykułu, dopuszczone są jedynie enologiczne praktyki, procesy i operacje przetwarzania, w tym obostrzenia przewidziane w art. 120c i 120d rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 oraz w art. 3, 5-9 i 11-14 rozporządzenia (WE) nr 606/2009, a także w załącznikach do nich, stosowane przed dniem 1 sierpnia 2010 r.

2. Stosowanie następujących enologicznych praktyk, procesów i operacji przetwarzania jest zabronione:

a) częściowe zagęszczanie w drodze chłodzenia zgodnie z sekcją B pkt 1 lit. c) w załączniku XVa do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007;

b) eliminacja dwutlenku siarki przy zastosowaniu procesów fizycznych zgodnie z pkt 8 załącznika I A do rozporządzenia (WE) nr 606/2009;

c) elektrodializa w celu zapewnienia winowej stabilizacji wina zgodnie z pkt 36 załącznika I A do rozporządzenia (WE) nr 606/2009;

d) częściowe zmniejszenie zawartości alkoholu zgodnie z pkt 40 załącznika I A do rozporządzenia (WE) nr 606/2009;

e) stosowanie żywic kationitowych w celu zapewnienia winowej stabilizacji wina zgodnie z pkt 43 załącznika I A do rozporządzenia (WE) nr 606/2009.

3. Stosowanie następujących enologicznych praktyk, procesów i operacji przetwarzania jest dopuszczone w następujących warunkach:

a) w przypadku obróbki termicznej zgodnie z pkt 2 załącznika I A do rozporządzenia (WE) nr 606/2009 temperatura nie przekracza 70 °C;

b) w przypadku odwirowywania i filtracji z obojętnym filtrującym środkiem pomocniczym lub bez tego środka zgodnie z pkt 3 załącznika I A do rozporządzenia (WE) nr 606/2009 średnica porów nie może być mniejsza niż 0,2 mikrometra.

4. Stosowanie następujących enologicznych praktyk, procesów i operacji przetwarzania zostanie ponownie zbadane przez Komisję do dnia 1 sierpnia 2015 r. w celu ich wycofania lub dalszego ograniczenia:

a) obróbka termiczna, o której mowa w pkt 2 załącznika I A do rozporządzenia (WE) nr 606/2009;

b) stosowanie żywicznej wymiany jonowej, o której mowa w pkt 20 załącznika I A do rozporządzenia (WE) nr 606/2009;

c) odwrócona osmoza zgodnie z sekcją B pkt 1 lit. b) załącznika XVa do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007.

5. Wszelkie poprawki wprowadzone po dniu 1 sierpnia 2010 r. w odniesieniu do enologicznych praktyk, procesów i operacji przetwarzania przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007 lub rozporządzeniu (WE) nr 606/2009 mogą być stosowane w ekologicznej produkcji wina wyłącznie po przyjęciu środków niezbędnych do wdrożenia przepisów dotyczących produkcji przewidzianych w art. 19 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 oraz, w razie potrzeby, po przeprowadzeniu procesu oceny zgodnie z art. 21 tego rozporządzenia.

______

(*) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(**) Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 1.

(***) Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 60.";

c)
w art. 47 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w akapicie pierwszym dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) stosowanie dwutlenku siarki do maksymalnych poziomów, które należy wyznaczyć zgodnie z załącznikiem IB do rozporządzenia (WE) nr 606/2009, jeżeli wyjątkowe warunki klimatyczne w danym roku zbiorów spowodują obniżenie stanu sanitarnego winorośli uprawianych ekologicznie w określonym obszarze geograficznym z powodu dotkliwych ataków bakterii lub grzybów, co zmusi producenta wina do zastosowania większej ilości dwutlenku siarki niż w latach poprzednich w celu otrzymania produktu końcowego o porównywalnej jakości.";

(ii)
akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Podmioty gospodarcze przechowują dokumenty potwierdzające zgodę właściwego organu na zastosowanie powyższych odstępstw. Państwa członkowskie informują się nawzajem i Komisję o odstępstwach, na które udzieliły zgody na mocy akapitu pierwszego lit. c) i e).";

2)
w tytule V wprowadza się następujące zmiany:
a)
w art. 94 ust. 1 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) w ciągu 1 miesiąca od ich zatwierdzenia informacje o wyjątkach zastosowanych przez państwa członkowskie na mocy art. 47 akapit pierwszy lit. c) i e).";

b)
w art. 95 ustęp 10a otrzymuje brzmienie:

"10a. W odniesieniu do produktów z sektora wina okres przejściowy, o którym mowa w ust. 8, wygasa w dniu 31 lipca 2012 r.

Zapasy wina wyprodukowanego przed dniem 31 lipca 2012 r. zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2092/91 lub z rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 mogą być nadal wprowadzane do obrotu aż do wyczerpania zapasów oraz pod warunkiem spełnienia następujących wymogów dotyczących etykietowania:

a) wspólnotowe logo produkcji ekologicznej, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, od dnia 1 lipca 2010 r. określane mianem »unijnego logo produkcji ekologicznej«, można stosować pod warunkiem, że proces produkcji wina jest zgodny z tytułem II rozdział 3a niniejszego rozporządzenia;

b) podmioty stosujące »unijne logo produkcji ekologicznej« przechowują zarejestrowaną dokumentację przez okres co najmniej 5 lat po wprowadzeniu wina uzyskanego z ekologicznych winogron do obrotu, w tym dowody dotyczące odpowiednich ilości wina w litrach, w podziale na kategorię wina i rok;

c) w przypadku gdy dowody, o których mowa w lit. b) niniejszego ustępu, nie są dostępne, wino może być etykietowane jako »wino z ekologicznych winogron«, o ile jest zgodne z wymogami niniejszego rozporządzenia, z wyjątkiem wymogów określonych w tytule II rozdział 3a;

d) wino etykietowane jako »wino z ekologicznych winogron« nie może nosić »unijnego logo produkcji ekologicznej«.";

3)
dodaje się nowy załącznik VIIIa, którego tekst znajduje się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 sierpnia 2012 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 299 z 16.11.2007 s. 1

(4)http://www.orwine.org/default.asp?scheda=263

(5) Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 1.

(6) Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 60.

(7) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, s. 1. Rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 od dnia 1 stycznia 2009 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK VIIIa

Produkty i substancje dopuszczone do stosowania lub dodawania w ekologicznych produktach z sektora wina, o których mowa w art. 29c
Rodzaj obróbki zgodnie z załącznikiem I A do rozporządzenia (WE) nr 606/2009 Nazwa produktów lub substancji Szczegółowe warunki, obostrzenia w granicach limitów i warunków określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007 i rozporządzeniu (WE) nr 606/2009
Punkt 1: Napowietrzanie lub dodawanie tlenu - Powietrze

- Tlen gazowy

Punkt 3: Odwirowywanie i filtracja - Perlit

- Celuloza

- Ziemia okrzemkowa

Stosowanie wyłącznie jako obojętny filtrujący środek pomocniczy.
Punkt 4: Stworzenie obojętnej atmosfery oraz obróbka produktu bez dostępu powietrza - Azot

- Dwutlenek węgla

- Argon

Punkty 5, 15 i 21: Stosowanie - Drożdże(1)
Punkt 6: Stosowanie - Fosforan dwuamonu

- Chlorowodorek tiaminy

Punkt 7: Stosowanie - Dwutlenek siarki,

- Wodorosiarczyn potasu lub metasiarczyn potasu

a) Maksymalna zawartość dwutlenku siarki nie przekracza 100 mg/l w przypadku wina czerwonego, o którym mowa w części A pkt 1 lit. a) załącznika I B do rozporządzenia (WE) nr 606/2009, o zawartości cukru resztkowego mniejszej niż 2 g/l.

b) Maksymalna zawartość dwutlenku siarki nie przekracza 150 mg/l w przypadku wina białego i różowego, o których mowa w części A pkt 1 lit. b) załącznika I B do rozporządzenia (WE) nr 606/2009, o zawartości cukru resztkowego mniejszej niż 2 g/l.

c) W przypadku wszystkich innych kategorii wina maksymalną zawartość dwutlenku siarki zastosowaną zgodnie z załącznikiem I B do rozporządzenia (WE) nr 606/2009 w dniu 1 sierpnia 2010 r. pomniejsza się o 30 mg/l.

Punkt 9: Stosowanie - Węgiel drzewny do zastosowań enologicznych
Punkt 10: Oczyszczanie - Żelatyna jadalna(2)

- Substancje białkowe pochodzenia roślinnego uzyskane z pszenicy lub grochu(2)

- Karuk(2)

- Albumina jaja kurzego(2)

- Taniny(2)

- Kazeina

- Kazeiniany potasu

- Dwutlenek krzemu

- Bentonit

- Enzymy pektolityczne

Punkt 12: Stosowanie do zakwaszania - Kwas mlekowy

- Kwas winowy L(+)

Punkt 13: Stosowanie do odkwaszania - Kwas winowy L(+)

- Węglan wapnia

- Neutralny winian potasu

- Wodorowęglan potasu

Punkt 14: Dodawanie - Żywica z sosny Aleppo
Punkt 17: Stosowanie - Bakterie mlekowe
Punkt 19: Dodawanie - Kwas L-askorbinowy
Punkt 22: Barbotaż - Azot
Punkt 23: Dodawanie - Dwutlenek węgla
Punkt 24: Dodawanie w celu stabilizacji wina - Kwas cytrynowy
Punkt 25: Dodawanie - Taniny(2)
Punkt 27: Dodawanie - Kwas metawinowy
Punkt 28: Stosowanie - Guma arabska(2)
Punkt 30: Stosowanie - Dwuwinian potasu
Punkt 31: Stosowanie - Cytrynian miedzi
Punkt 31: Stosowanie - Siarczan miedzi Dopuszczony do dnia 31 lipca 2015 r.
Punkt 38: Stosowanie - Kawałki drewna dębowego
Punkt 39: Stosowanie - Alginian wapnia
Rodzaj obróbki zgodnie z sekcją A pkt 2 lit. b) załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 606/2009 - Siarczyn wapnia Wyłącznie w przypadku »vino generoso« lub »vino generoso de licor«
(1) W przypadku poszczególnych szczepów drożdży: uzyskane z surowców ekologicznych, jeżeli są dostępne.

(2) Uzyskane z surowców ekologicznych, jeżeli są dostępne."

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.71.42

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 203/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących wina ekologicznego
Data aktu: 08/03/2012
Data ogłoszenia: 09/03/2012
Data wejścia w życie: 01/08/2012, 12/03/2012