uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/429/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. ustanawiającą warunki sanitarne odnośnie do zwierząt mające zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym nasieniem bydła i trzody chlewnej oraz w przywozie(1), w szczególności jej art. 17,
(1) W dyrektywie 90/429/EWG ustanowiono warunki dotyczące zdrowia zwierząt mające zastosowanie w wewnątrzunijnym handlu nasieniem trzody chlewnej oraz w jego przywozie z państw trzecich.
(2) W dyrektywie 90/429/EWG przewidziano, że nasienie trzody chlewnej przeznaczone do handlu musi zostać pozyskane od zwierząt, których status zdrowotny jest zgodny z załącznikiem B do tej dyrektywy. W załączniku B rozdział I określono warunki dotyczące przyjmowania zwierząt do zatwierdzonych centrów pozyskiwania nasienia. W rozdziale II tego załącznika określono rutynowe obowiązkowe badania dla zwierząt przebywających w zatwierdzonych centrach pozyskiwania nasienia.
(3) Ponadto w dyrektywie 90/429/EWG przewidziano, że nasienie przeznaczone do handlu musi być pozyskane, przetworzone, przechowywane i transportowane zgodnie z załącznikiem C do tej dyrektywy. W załączniku tym określono warunki, jakie musi spełniać nasienie pobrane w zatwierdzonych centrach pozyskiwania nasienia, w celu dopuszczenia do handlu wewnątrzunijnego. W pkt 4 załącznika C do dyrektywy 90/429/EWG przewiduje się, że państwa członkowskie mogą odmówić przyjęcia na swoje terytorium lub do części terytorium nasienia z centrum pozyskiwania nasienia, do którego przyjmuje się knury szczepione przeciwko chorobie Aujeszky'ego, jeżeli dane terytorium lub region zostały uznane za wolne od choroby Aujeszky'ego.
(4) Wreszcie, w załączniku D do dyrektywy 90/429/EWG ustanowiono wzór świadectwa zdrowia zwierząt stosowany w handlu tym towarem.
(5) W decyzji Komisji 2008/185/WE z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie dodatkowych gwarancji w wewnątrz-wspólnotowym handlu trzodą chlewną odnoszących się do choroby Aujeszky'ego oraz kryteriów przekazywania informacji o tej chorobie(2) określono dodatkowe gwarancje mające zastosowanie do wewnątrzunijnego handlu trzodą chlewną w zakresie choroby Aujeszky'ego. W celu zachowania spójności przepisów Unii warunki zdrowia zwierząt mające zastosowanie do zwierząt dawców z gatunku trzody chlewnej i do ich nasienia, określone w załączniku B do dyrektywy 90/429/EWG, powinny zostać dostosowane do przepisów decyzji 2008/185/WE.
(6) W pkt 4 załącznika C do dyrektywy 90/429/EWG należy również dodać przepis nakładający na państwa członkowskie obowiązek informowania pozostałych państw członkowskich oraz Komisji w przypadku, kiedy korzystają one ze swojego prawa do odmowy przyjęcia nasienia zwierząt z gatunku trzody chlewnej pozyskanego w centrach pozyskiwania nasienia, w którym przebywają zwierzęta z gatunku trzody chlewnej zaszczepione przeciwko chorobie Aujeszky'ego.
(7) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) o ocenę przydatności próby ze zbuforowanym antygenem Brucella (test z różem bengalskim), która jest obecnie, zgodnie z załącznikiem B do dyrektywy 90/429/EWG, jedynym badaniem dopuszczonym do diagnozowania brucelozy, oraz o wydanie opinii naukowej odnośnie do przydatności innych dostępnych badań diagnostycznych celem włączenia ich do tego załącznika.
(8) W dniu 5 czerwca 2009 r. na wniosek Komisji EFSA przyjął opinię naukową panelu ds. zdrowia i warunków hodowli zwierząt (AHAW) dotyczącą brucelozy świń (Brucella suis)(3). EFSA stwierdził, że można rozważyć zastosowanie kompetycyjnego testu immunoenzymatycznego (cELISA) oraz pośredniego testu immunoenzymatycznego (iELISA) na obecność przeciwciał przeciw Brucella suis u zwierząt dawców z gatunku trzody chlewnej celem przyjęcia ich do centrów pozyskiwania nasienia oraz poddania ich rutynowym obowiązkowym badaniom podczas pobytu w takich centrach lub w momencie ich opuszczania. W związku z tym badania te powinny zostać włączone do załącznika B do dyrektywy 90/429/EWG wraz z próbą ze zbuforowanym antygenem Brucella (test z różem bengalskim).
(9) Ponadto należy dokonać przeglądu procedury przewidzianej w rozdziale I w załączniku B do dyrektywy 90/429/EWG dotyczącej wykluczenia bądź potwierdzenia podejrzenia brucelozy przy przyjmowaniu zwierząt do centrów pozyskiwania nasienia. Należy również, w rozdziale II tego załącznika, ustanowić, że za przywrócenie statusu zdrowotnego danego centrum pozyskiwania nasienia odpowiedzialny jest właściwy organ danego państwa członkowskiego.
(10) Należy również dostosować wzór świadectwa zdrowia zwierząt stosowany w wewnątrzunijnym handlu nasieniem trzody chlewnej, znajdujący się w załączniku D do dyrektywy 90/429/EWG, do zmian w załącznikach B i C. Wzór świadectwa zdrowia zwierząt powinien również być sporządzany z zachowaniem układu dla świadectw weterynaryjnych określonego w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 599/2004 z dnia 30 marca 2004 r. dotyczącym przyjęcia zharmonizowanego wzoru świadectwa i sprawozdania z kontroli związanych z wewnątrzwspólnotowym handlem zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego(4).
(11) Załączniki B, C oraz D do dyrektywy 90/429/EWG powinny w związku z tym zostać odpowiednio zmienione.
(12) Aby uniknąć wszelkich zakłóceń w handlu, przed wejściem w życie poprawek wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy zezwolić, pod pewnymi warunkami, na stosowanie w okresie przejściowym świadectw zdrowia zwierząt wystawionych zgodnie z załącznikiem D do dyrektywy 90/429/EWG.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 62.
(2) Dz.U. L 59 z 4.3.2008, s. 19.
(3) Dziennik EFSA (2009) 1144, s. 1-112 (http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/1144.pdf).
(4) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, s. 44.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.61.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 176/2012 zmieniające załączniki B, C i D do dyrektywy Rady 90/429/EWG odnośnie do warunków dotyczących zdrowia zwierząt w zakresie brucelozy i choroby Aujeszky’ego |
| Data aktu: | 01/03/2012 |
| Data ogłoszenia: | 02/03/2012 |
| Data wejścia w życie: | 01/06/2012, 22/03/2012 |