a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dyrektywie 90/429/EWG ustanowiono warunki dotyczące zdrowia zwierząt mające zastosowanie w wewnątrzunijnym handlu nasieniem trzody chlewnej oraz w jego przywozie z państw trzecich.
(2) W dyrektywie 90/429/EWG przewidziano, że nasienie trzody chlewnej przeznaczone do handlu musi zostać pozyskane od zwierząt, których status zdrowotny jest zgodny z załącznikiem B do tej dyrektywy. W załączniku B rozdział I określono warunki dotyczące przyjmowania zwierząt do zatwierdzonych centrów pozyskiwania nasienia. W rozdziale II tego załącznika określono rutynowe obowiązkowe badania dla zwierząt przebywających w zatwierdzonych centrach pozyskiwania nasienia.
(3) Ponadto w dyrektywie 90/429/EWG przewidziano, że nasienie przeznaczone do handlu musi być pozyskane, przetworzone, przechowywane i transportowane zgodnie z załącznikiem C do tej dyrektywy. W załączniku tym określono warunki, jakie musi spełniać nasienie pobrane w zatwierdzonych centrach pozyskiwania nasienia, w celu dopuszczenia do handlu wewnątrzunijnego. W pkt 4 załącznika C do dyrektywy 90/429/EWG przewiduje się, że państwa członkowskie mogą odmówić przyjęcia na swoje terytorium lub do części terytorium nasienia z centrum pozyskiwania nasienia, do którego przyjmuje się knury szczepione przeciwko chorobie Aujeszky'ego, jeżeli dane terytorium lub region zostały uznane za wolne od choroby Aujeszky'ego.
(4) Wreszcie, w załączniku D do dyrektywy 90/429/EWG ustanowiono wzór świadectwa zdrowia zwierząt stosowany w handlu tym towarem.
(5) W decyzji Komisji 2008/185/WE z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie dodatkowych gwarancji w wewnątrz-wspólnotowym handlu trzodą chlewną odnoszących się do choroby Aujeszky'ego oraz kryteriów przekazywania informacji o tej chorobie(2) określono dodatkowe gwarancje mające zastosowanie do wewnątrzunijnego handlu trzodą chlewną w zakresie choroby Aujeszky'ego. W celu zachowania spójności przepisów Unii warunki zdrowia zwierząt mające zastosowanie do zwierząt dawców z gatunku trzody chlewnej i do ich nasienia, określone w załączniku B do dyrektywy 90/429/EWG, powinny zostać dostosowane do przepisów decyzji 2008/185/WE.
(6) W pkt 4 załącznika C do dyrektywy 90/429/EWG należy również dodać przepis nakładający na państwa członkowskie obowiązek informowania pozostałych państw członkowskich oraz Komisji w przypadku, kiedy korzystają one ze swojego prawa do odmowy przyjęcia nasienia zwierząt z gatunku trzody chlewnej pozyskanego w centrach pozyskiwania nasienia, w którym przebywają zwierzęta z gatunku trzody chlewnej zaszczepione przeciwko chorobie Aujeszky'ego.
(7) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) o ocenę przydatności próby ze zbuforowanym antygenem Brucella (test z różem bengalskim), która jest obecnie, zgodnie z załącznikiem B do dyrektywy 90/429/EWG, jedynym badaniem dopuszczonym do diagnozowania brucelozy, oraz o wydanie opinii naukowej odnośnie do przydatności innych dostępnych badań diagnostycznych celem włączenia ich do tego załącznika.
(8) W dniu 5 czerwca 2009 r. na wniosek Komisji EFSA przyjął opinię naukową panelu ds. zdrowia i warunków hodowli zwierząt (AHAW) dotyczącą brucelozy świń (Brucella suis)(3). EFSA stwierdził, że można rozważyć zastosowanie kompetycyjnego testu immunoenzymatycznego (cELISA) oraz pośredniego testu immunoenzymatycznego (iELISA) na obecność przeciwciał przeciw Brucella suis u zwierząt dawców z gatunku trzody chlewnej celem przyjęcia ich do centrów pozyskiwania nasienia oraz poddania ich rutynowym obowiązkowym badaniom podczas pobytu w takich centrach lub w momencie ich opuszczania. W związku z tym badania te powinny zostać włączone do załącznika B do dyrektywy 90/429/EWG wraz z próbą ze zbuforowanym antygenem Brucella (test z różem bengalskim).
(9) Ponadto należy dokonać przeglądu procedury przewidzianej w rozdziale I w załączniku B do dyrektywy 90/429/EWG dotyczącej wykluczenia bądź potwierdzenia podejrzenia brucelozy przy przyjmowaniu zwierząt do centrów pozyskiwania nasienia. Należy również, w rozdziale II tego załącznika, ustanowić, że za przywrócenie statusu zdrowotnego danego centrum pozyskiwania nasienia odpowiedzialny jest właściwy organ danego państwa członkowskiego.
(10) Należy również dostosować wzór świadectwa zdrowia zwierząt stosowany w wewnątrzunijnym handlu nasieniem trzody chlewnej, znajdujący się w załączniku D do dyrektywy 90/429/EWG, do zmian w załącznikach B i C. Wzór świadectwa zdrowia zwierząt powinien również być sporządzany z zachowaniem układu dla świadectw weterynaryjnych określonego w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 599/2004 z dnia 30 marca 2004 r. dotyczącym przyjęcia zharmonizowanego wzoru świadectwa i sprawozdania z kontroli związanych z wewnątrzwspólnotowym handlem zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego(4).
(11) Załączniki B, C oraz D do dyrektywy 90/429/EWG powinny w związku z tym zostać odpowiednio zmienione.
(12) Aby uniknąć wszelkich zakłóceń w handlu, przed wejściem w życie poprawek wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy zezwolić, pod pewnymi warunkami, na stosowanie w okresie przejściowym świadectw zdrowia zwierząt wystawionych zgodnie z załącznikiem D do dyrektywy 90/429/EWG.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2012 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |