(Dz.U.UE L z dnia 18 lutego 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określające normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Gdy Komisja, zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011, potwierdza oraz, zgodnie z art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia, publikuje informację, że producent nie spełnił wymogów art. 4 rozporządzenia (UE) nr 510/2011, wówczas zgodnie z art. 9 ust. 1 tego rozporządzenia Komisja nakłada na producenta lub, w przypadku grupy producentów, na zarządzającego grupą, opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji.
(2) Należy przyjąć szczegółowe ustalenia dotyczące pobierania opłat z tytułu przekroczenia poziomu emisji.
(3) Zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 wpływy z opłat z tytułu przekroczenia poziomu emisji traktuje się jako dochód budżetu ogólnego Unii Europejskiej i rejestruje w tytule 7 budżetu ogólnego. Jako metodę pobierania opłat należy zatem zastosować przepisy dotyczące windykacji należności określone w rozporządzeniu Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) oraz w rozporządzeniu Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3).
(4) W celu ustalenia należności w rozumieniu art. 71 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002, należy uwzględnić, że zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 Komisja powiadamia producenta o wynikach wstępnych obliczeń dotyczących średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 w poprzednim roku kalendarzowym, docelowego indywidualnego poziomu emisji oraz różnicy między średnim indywidualnym poziomem emisji a docelowym indywidualnym poziomem emisji w tym samym roku, oraz że zgodnie z art. 8 ust. 5 tego rozporządzenia producent może zweryfikować te obliczenia i powiadomić Komisję o wszelkich błędach w ciągu trzech miesięcy od otrzymania wstępnych obliczeń.
(5) Biorąc pod uwagę wymianę poglądów między Komisją a producentem przed potwierdzeniem wyników osiągniętych przez producenta zgodnie z art. 8 ust. 6 i art. 10 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 oraz możliwość zgłoszenia przez producenta zastrzeżeń wobec obliczenia wyników, należy uznać, że poprzez potwierdzenie wyników Komisja wykazała istnienie należności oraz że należność jest pewna w rozumieniu art. 71 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.
(6) Opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji oblicza się zgodnie ze wzorami określonymi w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 i publikuje zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia. Należność należy zatem uznać za wyrażoną w kwocie pieniężnej i wymagalną w rozumieniu art. 71 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.47.69 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/99/UE w sprawie szczegółowych ustaleń dotyczących pobierania opłat z tytułu przekroczenia poziomu emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 |
| Data aktu: | 17/02/2012 |
| Data ogłoszenia: | 18/02/2012 |
| Data wejścia w życie: | 09/03/2012 |