Decyzja 2012/757/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i zmieniająca decyzję 2007/756/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 listopada 2012 r.
w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i zmieniająca decyzję 2007/756/WE *

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 8075)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/757/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 grudnia 2012 r.)

Artykuł  1  1

(uchylony)

Artykuł  2  2

(uchylony)

Artykuł  3  3

(uchylony)

Artykuł  3a  4

(uchylony)

Artykuł  3b  5

(uchylony)

Artykuł  3c  6

(uchylony)

Artykuł  3d  7

(uchylony)

Artykuł  4  8

(uchylony)

Artykuł  5  9

(uchylony)

Artykuł  6  10

(uchylony)

Artykuł  7  11

(uchylony)

Artykuł  8  12

(uchylony)

Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2012 r.
W imieniu Komisji
Siim KALLAS
Wiceprzewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  13

(uchylony)

Dodatek  A

Przepisy ruchowe ERTMS/ETCS

Przepisy ruchowe dla ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R określono w dokumencie technicznym zatytułowanym "Przepisy i zasady dotyczące ETCS i GSM-R - wersja 4", opublikowanym na stronie internetowej ERA (www.era.europa.eu).

Dodatek  B  14

(uchylony)

Dodatek  C

Metodyka komunikacji w sprawach dotyczących bezpieczeństwa

1.
ZAKRES I CEL
1.1.
W niniejszym dodatku przedstawiono zasady komunikacji w sprawach dotyczących bezpieczeństwa między drużyną pociągową, głównie maszynistą pociągu, oraz dyżurnym ruchu, w szczególności w celu określenia jej struktury i metodyki. Łączność w sprawach dotyczących bezpieczeństwa ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi rodzajami łączności.
2.
STRUKTURA KOMUNIKACJI
2.1.
Nadawanie głosem komunikatów związanych z bezpieczeństwem musi być krótkie i zrozumiałe, bez używania skrótów. W szczególności każdy nadawca komunikatu, aby zapewnić możliwość jego zrozumienia i podjęcia niezbędnych działań, musi uwzględnić poniższe punkty:
-
podać swoją dokładną lokalizację,
-
określić zadanie, jakie wykonuje, oraz podać informacje na temat działania, którego podjęcie jest niezbędne,
-
upewnić się, że komunikat został odebrany i powtórzony zwrotnie stosownie do potrzeb,
-
w razie potrzeby naprawić błąd, który pojawił się w komunikacie,
-
w razie konieczności, poinformować odbiorcę, w jaki sposób można się skontaktować z nadawcą.
2.2.
Komunikaty kryzysowe służą do wydawania pilnych instrukcji operacyjnych związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem kolei. W przypadku tego rodzaju komunikatów można pominąć powtarzanie wiadomości.
3.
METODYKA KOMUNIKACJI
3.1.
Maszyniści przedstawiają się, podając numer rozkładowy pociągu oraz jego lokalizację. Dyżurny ruchu przedstawiają się, podając obszar działania lub lokalizację nastawni.
3.2.
W przypadku komunikacji między dyżurnym ruchu i maszynistami obowiązkiem nastawniczego jest upewnienie się, że rozmawia on z maszynistą znajdującym się na jego obszarze działania. Ma to istotne znaczenie w przypadku wymiany informacji w miejscach nakładania się obszarów komunikacyjnych. Zasadę tę stosuje się również po przerwie w nadawaniu.
3.3.
Poszczególne strony posługują się w tym celu następującymi komunikatami:
-
dyżurny ruchu:
Numer rozkładowy pociągu ..................................
Tu ................................. (obszar działania/lokalizacja nastawni)
-
maszynista:
Tu pociąg o numerze rozkładowym ............ w ............ (lokalizacja)
4.
ZASADY KOMUNIKACJI
4.1.
Aby komunikacja w sprawach dotyczących bezpieczeństwa była właściwie rozumiana, niezależnie od używanego środka komunikacji, muszą zostać przyjęte następujące zasady:
4.2.
Międzynarodowy alfabet fonetyczny używany jest:
-
do identyfikacji liter alfabetu,
-
do literowania wyrazów i nazw lokalizacji, które są trudne do wymówienia bądź mogłyby zostać źle zrozumiane,
-
w przypadku zakłóceń w łączności radiowej lub telefonicznej,
-
przy podawaniu identyfikacji sygnalizatorów lub rozjazdów.
A Alpha G Golf L Lima Q Quebec V Victor
B Bravo H Hotel M Mike R Romeo W Whisky
C Charlie I India N November S Sierra X X-ray
D Delta J Juliet O Oscar T Tango Y Yankee
E Echo K Kilo P Papa U Uniform Z Zulu
F Foxtrot
4.3.
Liczby wypowiada się cyfra po cyfrze:
0 = zero
1 = jeden
2 = dwa
3 = trzy
4 = cztery
5 = pięć
6 = sześć
7 = siedem
8 = osiem
9 = dziewięć
5.
WYRAŻENIA (OGÓLNE)

Standardowa terminologia stosowana w ramach procedury komunikacji

5.1.
Procedura nadawania głosem
5.1.1.
Wyrażenie przekazujące głos drugiej stronie:
odbiór
5.2.
Procedura odbioru komunikatów
5.2.1.
po odebraniu komunikatu bezpośredniego

Wyrażenie potwierdzające, że nadany komunikat został odebrany:

odebrany
5.2.2.
Wyrażenie oznaczające konieczność powtórzenia komunikatu w przypadku słabego odbioru lub niezrozumienia
powtórz (+ mów powoli)
5.2.3.
po odebraniu komunikatu, który został odczytany zwrotnie

Wyrażenia używane w celu upewnienia się, że komunikat odczytany zwrotnie odpowiada dokładnie komunikatowi nadanemu:

prawidłowo
5.2.4.
lub do przekazania, że komunikat odczytany zwrotnie nie odpowiada komunikatowi nadanemu:
błąd (+ powtarzam jeszcze raz)
5.3.
Procedura przerwania łączności
5.3.1.
jeżeli nastąpił koniec komunikatu:
bez odbioru
5.3.2.
jeżeli przerwa jest chwilowa, a połączenie nie jest przerwane

Wyrażenie informujące drugą stronę, że powinna czekać:

czekaj
5.3.3.
Wyrażenie używane do przekazania drugiej stronie, że łączność może zostać przerwana, ale powinna zostać wznowiona w terminie późniejszym:
będę wywoływać znowu
6.
ROZKAZY PISEMNE
6.1.
Rozkaz pisemny może zostać wydany tylko w czasie postoju pociągu i musi mieć przypisany niepowtarzalny numer identyfikacyjny lub numer zezwolenia przekazywany przez nastawniczego.
6.2.
Rozkaz pisemny ma pierwszeństwo przed powiązanymi sygnałami przekazywanymi przez sygnalizatory przytorowe lub DMI, z wyjątkiem sytuacji, gdy obowiązuje mniejsza prędkość dopuszczalna lub mniejsza prędkość dojazdu niż maksymalna prędkość określona w rozkazie pisemnym.
6.3.
Rozkaz pisemny powinien być wydawany możliwie blisko obszaru, którego dotyczy.
6.4.
Rozkaz pisemny może zostać wydany tylko w przypadku, gdy maszynista wskazał numer rozkładowy pociągu oraz lokalizację pociągu/pracy manewrowej.
6.5.
Rozkaz pisemny musi określać co najmniej:
-
miejsce, z którego został wydany (nastawnica...),
-
godzinę i datę jego wydania,
-
pociąg/pracę manewrową, do którego(-ej) się odnosi,
-
lokalizację pociągu/pracy manewrowej,
-
miejsce, w którym ma on zastosowanie,
-
jasne, precyzyjne i jednoznaczne instrukcje,
-
niepowtarzalny numer identyfikacyjny lub numer zezwolenia.
6.6.
Rozkaz pisemny może zostać przekazany:
-
fizycznie w wersji papierowej, lub
-
jako instrukcje słowne do zapisania przez maszynistę, lub
-
za pośrednictwem innych bezpiecznych metod komunikacji w celu spełnienia wyżej wymienionych wymagań.
6.7.
Po otrzymaniu przez maszynistę rozkazu pisemnego sprawdza on, czy przedmiotowy rozkaz pisemny odnosi się do jego pociągu/pracy manewrowej oraz jego/jej bieżącej lokalizacji.
6.8.
Rozkaz pisemny, po jego wydaniu, może zostać odwołany jedynie poprzez nowy rozkaz pisemny odnoszący się jednoznacznie do tego poprzedniego rozkazu.
7.
WYRAŻENIA (ROZKAZY PISEMNE)

Standardowa terminologia stosowana w ramach procedury komunikacji Anulowanie rozkazu pisemnego

7.1.
Wyrażenie służące do anulowania rozpoczętej procedury dotyczącej rozkazu pisemnego:
anuluj procedurę ...................
7.2.
Jeżeli komunikat ma zostać następnie wznowiony, daną procedurę należy rozpocząć od nowa.

Błąd podczas nadawania

7.3.
Gdy błąd podczas nadawania zostanie wykryty przez samego nadawcę, musi on zażądać anulowania, nadając następujący komunikat proceduralny:
błąd (+ przygotuj nowy formularz .................)

lub:

błąd + powtarzam jeszcze raz

a następnie ponownie nadać komunikat początkowy.

Błąd podczas odczytywania zwrotnego

7.4.
Gdy nadawca wykryje błąd w czasie, gdy komunikat jest odczytywany zwrotnie, nadaje następujący komunikat proceduralny:
błąd + powtarzam jeszcze raz

a następnie nadaje jeszcze raz początkowy komunikat.

Niezrozumienie

7.5.
Jeżeli jedna ze stron nie zrozumie w pełni jakiegoś komunikatu, musi zażądać od drugiej strony jego powtórzenia, posługując się następującym zwrotem:
powtórz (+ mów powoli)
8.
KSIĘGA FORMULARZY
8.1.
Zarządca infrastruktury jest odpowiedzialny za opracowanie "Księgi formularzy" i samych formularzy w niej zawartych w języku operacyjnym, którym się posługuje.
8.2.
Wszystkie formularze przeznaczone do użycia muszą zostać zebrane w jednym dokumencie lub na nośniku komputerowym pod nazwą "Księga formularzy".
8.3.
W celu identyfikacji poszczególnych formularzy należy opracować niepowtarzalny kod słowny lub numeryczny związany z daną procedurą.
8.4.
Przedmiotowa księga formularzy musi być używana przez maszynistę oraz personel zezwalający na ruch pociągów. Księga używana przez maszynistę i księga używana przez personel zezwalający na ruch pociągów muszą być zredagowane i ponumerowane w taki sam sposób.
8.5.
"Księga formularzy" składa się z dwóch części.
8.5.1.
Część pierwsza zawiera co najmniej następujące pozycje:
-
indeks formularzy rozkazów pisemnych,
-
wykaz sytuacji, do których zastosowanie ma dany formularz,
-
tabelę zawierającą międzynarodowy alfabet fonetyczny.
8.5.2.
Część druga zawiera same formularze. Muszą być one zebrane przez przedsiębiorstwo kolejowe i przekazane maszyniście.
9.
GLOSARIUSZ TERMINOLOGII KOLEJOWEJ
9.1.
Przedsiębiorstwo kolejowe musi opracować glosariusz terminologii kolejowej w odniesieniu do każdej sieci, w obrębie której eksploatowane są jego pociągi. Glosariusz zawiera terminy, które są w powszechnym użyciu w języku wybranym przez przedsiębiorstwo kolejowe oraz w języku "operacyjnym" używanym przez zarządcę(ów) infrastruktury, którego(-ych) infrastrukturę eksploatuje przedsiębiorstwo kolejowe.
9.2.
Glosariusz składa się z dwóch części:
-
wykazu terminów w układzie tematycznym,
-
wykaz terminów w porządku alfabetycznym.

Dodatek  D  15

(uchylony)

Dodatek  E  16

(uchylony)

Dodatek  F  17

(uchylony)

Dodatek  G  18

(uchylony)

Dodatek  H  19

(uchylony)

Dodatek  I  20

(uchylony)

Dodatek  J  21

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  II  22

(uchylony)

* Z dniem z16 czerwca 2021 r., na podstawie art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) nin. decyzja traci moc, jednakże dodatki A i C do załącznika można stosować najpóźniej do dnia 16 czerwca 2024 r.
1 Art. 1 uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
2 Art. 2 uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
3 Art. 3 uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
4 Art. 3a uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
5 Art. 3b uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
6 Art. 3c uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
7 Art. 3d uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
8 Art. 4 uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
9 Art. 5 uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
10 Art. 6 uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
11 Art. 7 uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
12 Art. 8 uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
13 Załącznik I uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
14 Załącznik I dodatek B uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
15 Załącznik I dodatek D uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
16 Załącznik I dodatek E uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
17 Załącznik I dodatek F uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
18 Załącznik I dodatek G uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
19 Załącznik I dodatek H uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
20 Załącznik I dodatek I uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
21 Załącznik I dodatek J uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.
22 Załącznik II uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.5) zmieniającego nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2021 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.345.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/757/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i zmieniająca decyzję 2007/756/WE
Data aktu: 14/11/2012
Data ogłoszenia: 15/12/2012
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/01/2014