Decyzja 2012/764/UE w sprawie wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących ustanowienia Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości

DECYZJA RADY
z dnia 6 grudnia 2012 r.
w sprawie wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących ustanowienia Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości

(2012/764/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 grudnia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając art. 4 Protokołu (nr 19) włączającego dorobek Schengen w ramy Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "protokołem Schengen"),

uwzględniając wniosek rządu Irlandii złożony w piśmie z dnia 14 marca 2012 r. do przewodniczącego Rady dotyczący stosowania niektórych przepisów dorobku Schengen, jak określono w tym piśmie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy decyzji 2002/192/WE(1) Rada zezwoliła Irlandii na stosowanie niektórych przepisów dorobku Schengen na warunkach określonych w tej decyzji.

(2) W dniu 25 października 2011 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) nr 1077/2011(2) ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (zwaną dalej "agencją").

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1077/2011 agencja odpowiada za zarządzanie operacyjne systemem informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II), wizowym systemem informacyjnym (VIS) i systemem Eurodac, a także może jej zostać powierzona odpowiedzialność za opracowywanie i rozwijanie innych wielkoskalowych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz za zarządzanie operacyjne tymi systemami, na podstawie stosownych aktów ustawodawczych, w oparciu o część trzecią tytuł V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(4) Agencja jest pojedynczą osobą prawną oraz posiada jednolitą strukturę organizacyjną i finansową. W tym celu i zgodnie z art. 288 TFUE agencję utworzono na mocy jednego aktu ustawodawczego, który w całości ma zastosowanie w państwach członkowskich nim związanych. Wyklucza to możliwość częściowego stosowania rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 do Irlandii. W rezultacie, należy podjąć niezbędne kroki, by sprawić, aby rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 miało w całości zastosowanie do Irlandii.

(5) System SIS II stanowi część dorobku Schengen. Utworzenie, funkcjonowanie i użytkowanie SIS II regulują rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(3) oraz decyzja Rady 2007/533/WSiSW(4). Irlandia wzięła jednak udział wyłącznie w przyjęciu decyzji 2007/533/WSiSW, w której rozwija się te przepisy dorobku Schengen, o których mowa w art. 1 lit. a) ppkt (ii) decyzji 2002/192/WE.

(6) System VIS jest także częścią dorobku Schengen. Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu decyzji 2004/512/WE(5), rozporządzenia (WE) nr 767/2008(6) oraz decyzji 2008/633/WSiSW(7) regulujących ustanowienie, funkcjonowanie lub użytkowanie systemu VIS, ani nie jest związana tymi aktami.

(7) System Eurodac nie stanowi części dorobku Schengen. Irlandia uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia Rady (WE) nr 2725/2000(8) regulującego ustanowienie, funkcjonowanie i użytkowanie systemu Eurodac i jest związana tym rozporządzeniem. Jednak o ile przepisy rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 odnoszą się do Eurodac, zgodnie z art. 1 i 2 protokołu nr (21) w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii odnoszącego się do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, który to protokół jest dołączony do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Irlandia nie brała udziału w przyjęciu rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, nie jest zatem nim związana ani nie podlega jego stosowaniu.

(8) Zgodnie z art. 4 protokołu (nr 21) w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, Irlandia powiadomiła Komisję i Radę pismami z dnia 14 marca 2012 r. o swoim zamiarze zaakceptowania przepisów rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 dotyczących Eurodac.

(9) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 331 ust. 1 TFUE Komisja potwierdziła decyzją C(2012) 4881 z dnia 18 lipca 2012 r. fakt stosowania rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 do Irlandii w stopniu, w jakim przepisy tego rozporządzenia odnoszą się do Eurodac. Decyzja ta stanowi, że rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 wchodzi w życie w odniesieniu do Irlandii w dniu wejścia w życie decyzji Rady dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej przepisów rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 odnoszących się do SIS II regulowanego rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006 oraz odnoszącego się do VIS.

(10) Z uwagi na fakt, że po przyjęciu decyzji Komisji C(2012) 4881 został spełniony pierwszy warunek wstępny stosowania wobec Irlandii przepisów rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 odnoszących się do Eurodac, oraz z uwagi na częściowe stosowanie wobec niej przepisów odnoszących się do SIS II, Irlandia ma prawo brać udział w działaniach agencji, w zakresie, w jakim agencja odpowiada za zarządzanie operacyjne SIS II regulowane decyzją 2007/533/WSiSW oraz za zarządzanie operacyjne Eurodac.

(11) Aby zapewnić przestrzeganie Traktatów i mających zastosowanie protokołów, a jednocześnie aby zadbać o jednolitość i spójność rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, Irlandia złożyła pismem z dnia 14 marca 2012 r. wniosek o objęcie jej przepisami tego rozporządzenia na mocy art. 4 protokołu Schengen, w zakresie, w jakim agencja będzie odpowiadała za zarządzanie operacyjne systemem SIS II regulowane rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006, oraz zarządzaniem operacyjnym systemu VIS.

(12) Rada uznaje prawo Irlandii do złożenia - zgodnie z art. 4 protokołu Schengen - wniosku o objęcie jej przepisami rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 w zakresie, w jakim Irlandia nie stosuje przepisów tego rozporządzenia z innych powodów.

(13) Udział Irlandii w stosowaniu rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 pozostaje bez uszczerbku dla faktu, że aktualnie Irlandia nie jest i nie może być objęta przepisami dorobku Schengen odnoszącymi się do swobodnego przemieszczania się obywateli państw trzecich, polityki wizowej i przekraczania przez osoby zewnętrznych granic państw członkowskich. Rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 zawiera zatem konkretne przepisy uwzględniające tę szczególną pozycję Irlandii, zwłaszcza w odniesieniu do ograniczonego prawa głosu w zarządzie agencji.

(14) Komitet mieszany, utworzony na podstawie art. 3 Umowy zawartej między Radą Unii Europejskiej oraz Republiką Islandii oraz Królestwem Norwegii w sprawie włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(9), został poinformowany o przygotowaniu niniejszej decyzji, zgodnie z art. 5 tej umowy.

(15) Komitet mieszany, utworzony na podstawie art. 3 Umowy zawartej między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(10), został poinformowany o przygotowaniu niniejszej decyzji, zgodnie z art. 5 tej umowy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W związku z decyzją 2002/192/WE Irlandia bierze udział w stosowaniu rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 ustanawiającego Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości w zakresie, w jakim odnosi się ono do zarządzania operacyjnego Wizowym Systemem Informacyjnym (VIS) i częściami systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II), w realizacji którego Irlandia nie uczestniczy.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 grudnia 2012 r.

W imieniu Rady

L. LOUCA

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20.

(2) Dz.U. L 286 z 1.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. L 381 z 28.12.2006, s. 4.

(4) Dz.U. L 205 z 7.8.2007, s. 63.

(5)Decyzja Rady 2004/512/WE z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie ustanowienia Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) (Dz.U. L 213 z 15.6.2004, s. 5).

(6)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60).

(7)Decyzja Rady 2008/633/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich i Europolu do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) do celów jego przeglądania, w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i ścigania (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 129).

(8)Rozporządzenie Rady (WE) nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczące ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania Konwencji Dublińskiej (Dz.U. L 316 z 15.12.2000, s. 1).

(9) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.

(10) Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.337.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/764/UE w sprawie wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących ustanowienia Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości
Data aktu: 06/12/2012
Data ogłoszenia: 11/12/2012
Data wejścia w życie: 12/12/2012