Rozporządzenie wykonawcze 995/2012 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania decyzji nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 995/2012
z dnia 26 października 2012 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania decyzji nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 1608/2003/WE Parlamentu Europej-skiego i Rady z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki(1), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uwzględnienia rozwoju sytuacji w dziedzinie statystyk dotyczących nauki i techniki, jak również potrzeby nowych, bardziej szczegółowych i częstszych statystyk, należy ustanowić nowe środki wykonawcze w odniesieniu do decyzji nr 1608/2003/WE.

(2) Mając na względzie najlepsze wykorzystanie dostępnych zasobów i zminimalizowanie obciążenia respondentów, należy kontynuować istniejące wsparcie statystyczne dla decyzji podejmowanych w aktualnych obszarach polityki oraz spełniać dodatkowe wymogi wynikające z nowych inicjatyw politycznych.

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009(2) w sprawie statystyki europejskiej dostarcza ram odniesienia, w szczególności w zakresie zasad dotyczących dostępu do administracyjnych źródeł danych oraz poufności informacji statystycznych.

(4) Konieczne jest zapewnienie spójności statystyk europejskich dotyczących nauki i techniki z innymi standardami międzynarodowymi. W tym celu należy uwzględnić prace przeprowadzone przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz inne organizacje międzynarodowe. Ramami odniesienia powinny być w szczególności Podręcznik Frascati dotyczący statystyki w zakresie działalności badawczo-rozwojowej, Podręcznik Canberra dotyczący statystyki w zakresie zasobów ludzkich dla nauki i techniki, podręcznik OECD dotyczący statystyki w zakresie patentów, opublikowany przez OECD, jak również Podręcznik Oslo dotyczący statystyki w zakresie innowacji, opublikowany wspólnie przez OECD i Komisję Europejską (Eurostat).

(5) W celu zapewnienia przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 753/2004 z dnia 22 kwietnia 2004 r. wdrażające decyzję nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do statystyk z zakresu nauki i techniki(3) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1450/2004 z dnia 13 sierpnia 2004 r. wykonujące decyzję nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu innowacji(4).

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe zasady dotyczące tworzenia europejskich statystyk w zakresie nauki i techniki.

Artykuł  2
1.
Niniejsze rozporządzenie obejmuje następujące dziedziny:
a)
statystyki dotyczące badań i rozwoju (B + R);
b)
statystyki dotyczące środków asygnowanych przez rząd na działalność badawczo-rozwojową (GBAORD);
c)
statystyki dotyczące innowacji;
d)
statystyki dotyczące zasobów ludzkich dla nauki i techniki, włączając w to statystyki odnośnie do płci i mobilności, statystyki dotyczące patentów, statystyki dotyczące sektorów przemysłu zaawansowanej technologii oraz usług opartych na wiedzy, a także inne statystyki dotyczące nauki i techniki.

Wykazy zmiennych statystycznych, rodzaje działalności i sektory wchodzące w zakres, podział wyników, częstotliwość, terminy przekazywania danych i okres odniesienia są określone w załącznikach I i II.

W odniesieniu do dziedzin, o których mowa w akapicie pierwszym lit. d), niezbędne dane są pozyskiwane z istniejących źródeł statystycznych lub z innych źródeł danych, zgodnie z sekcją 3 załącznika I.

2.
Wykazy zmiennych statystycznych, rodzaje działalności i sektory wchodzące w zakres, podział wyników, częstotliwość, terminy przekazywania danych, a także inne właściwości określone w załącznikach I i II poddaje się w razie potrzeby przeglądowi w regularnych odstępach czasu.
Artykuł  3

Państwa członkowskie pozyskują niezbędne dane, wykorzystując kombinację różnych źródeł, takich jak badania reprezentacyjne, administracyjne źródła danych lub inne źródła danych. Pod względem jakości i procedur estymacji statystycznej inne źródła danych powinny odpowiadać co najmniej badaniom reprezentacyjnym lub administracyjnym źródłom danych.

Artykuł  4

Statystyki, o których mowa w załącznikach I i II, powinny opierać się na zharmonizowanych pojęciach i definicjach, w szczególności tych zawartych w najnowszych wersjach Podręcznika Frascati (statystyki dotyczące badań i rozwoju), Podręcznika Canberra (statystyki dotyczące zasobów ludzkich w dziedzinie nauki i technologii), podręcznika OECD dotyczącego statystyki w zakresie patentów (statystyki dotyczące patentów), Podręcznika Oslo (statystyki dotyczące innowacji) lub innych zharmonizowanych normach.

Artykuł  5

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) zmienne wymienione w załącznikach I i II, w tym dane poufne, przy użyciu standardu technicznego określonego przez Komisję (Eurostat) we współpracy z państwami członkowskimi.

Państwa członkowskie mogą dobrowolnie przekazywać Komisji (Eurostatowi) indywidualne zbiory danych w zakresie statystyk dotyczących innowacji przy użyciu standardu technicznego określonego przez Komisję (Eurostat).

Artykuł  6
1.
Państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne kroki w celu zapewnienia jakości przekazywanych danych.
2.
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) standardowe sprawozdania na temat jakości danych dotyczących:
a)
badań i rozwoju (B + R);
b)
środków asygnowanych przez rząd na działalność badawczorozwojową (GBAORD);
c)
innowacji.

Jeżeli chodzi o statystyki dotyczące badań i rozwoju, w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych, sektora przedsiębiorstw i sektora szkolnictwa wyższego sporządza się osobne sprawozdania dotyczące jakości. Sprawozdania dotyczące jakości w odniesieniu do sektora podmiotów prywatnych zajmujących się działalnością niezarobkową sporządza się tylko wówczas, gdy jego wydatki na badania i rozwój stanowią więcej niż 5 % łącznych krajowych wydatków na badania i rozwój.

3.
Państwa członkowskie sporządzają sprawozdania dotyczące jakości zgodnie z zasadami określonymi w załączniku III i uwzględniają przy tym kryteria jakości określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
4.
Pierwsze sprawozdania dotyczące jakości danych z zakresu badań i rozwoju oraz GBAORD sporządza się dla danych dotyczących roku referencyjnego 2011 i przekazuje się je do dnia 31 października 2013 r. W przypadku statystyk dotyczących innowacji pierwsze sprawozdania dotyczące jakości sporządza się dla danych dotyczących roku referencyjnego 2012 i przekazuje się je do dnia 31 października 2014 r. Kolejne sprawozdania dotyczące jakości przekazuje się Komisji (Eurostatowi) co dwa lata w terminie 22 miesięcy od zakończenia roku referencyjnego, w odniesieniu do którego zgromadzono dane.
Artykuł  7

Rozporządzenia (WE) nr 753/2004 i (WE) nr 1450/2004 zostają uchylone.

Rozporządzenie (WE) nr 753/2004 ma jednak nadal zastosowanie w odniesieniu do badań i rozwoju oraz GBAORD dla roku referencyjnego 2011.

Odesłania do uchylonych rozporządzeń traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 230 z 16.9.2003, s. 1.

(2) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.

(3) Dz.U. L 118 z 23.4.2004, s. 23.

(4) Dz.U. L 267 z 14.8.2004, s. 32.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

STATYSTYKI DOTYCZĄCE NAUKI I TECHNIKI

Sekcja  1

Statystyki dotyczące badań i rozwoju

1. Statystyki należy sporządzać w odniesieniu do działalności badawczo-rozwojowej wykonywanej w całej gospodarce narodowej. Wyniki powinny odnosić się do całkowitej liczby jednostek wykonujących działalność badawczo-rozwojową zaklasyfikowanych w sekcjach od A do U wspólnej statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej ustanowionej w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(1) (NACE Rev. 2).

2. Jednostkami statystycznymi, których należy użyć w celu opracowania statystyk wymienionych w pkt 3, są: a) przedsiębiorstwa - w przypadku statystyk sporządzanych na poziomie krajowym; oraz b) jednostki lokalne - w przypadku statystyk sporządzanych na poziomie regionalnym (NUTS 2). Definicje jednostek statystycznych, których należy użyć ("przedsiębiorstwo", "jednostka lokalna"), są określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie(2).

3. Wykaz statystyk do sporządzenia (włączając ich podziały) jest przedstawiony poniżej.

Kod Tytuł Wszystkie sektory Według sektora działalności
Sektor przedsiębiorstw Sektor szkolnictwa wyższego Sektor instytucji rządowych i samorządowych Sektor podmiotów prywatnych zajmujących się działalnością niezarobkową Uwagi
1.11 Liczba pracowników B + R liczona według stanu osobowego
Bez podziału 1.11.0.0 1.11.0.1 1.11.0.2 1.11.0.3 1.11.0.4
Według zatrudnienia i płci 1.11.1.0 1.11.1.1 1.11.1.2 1.11.1.3 1.11.1.4
Według kwalifikacji i płci 1.11.2.0 1.11.2.1 1.11.2.2 1.11.2.3 1.11.2.4 Nieobowiązkowe
Według głównej działalności gospodarczej (NACE) 1.11.3.1
Według głównej dziedziny nauki i płci 1.11.4.2 1.11.4.3
Według regionu (NUTS 2) 1.11.5.0 1.11.5.1 1.11.5.2 1.11.5.3 1.11.5.4
Według regionu (NUTS 2) i płci 1.11.6.0 1.11.6.1 1.11.6.2 1.11.6.3 1.11.6.4 Nieobowiązkowe
Według głównej działalności gospodarczej (NACE) i płci 1.11.7.1
1.12 Liczba naukowców liczona według stanu osobowego
Bez podziału 1.12.0.0 1.12.0.1 1.12.0.2 1.12.0.3 1.12.0.4
Według płci 1.12.1.0 1.12.1.1 1.12.1.2 1.12.1.3 1.12.1.4
Według kwalifikacji i płci 1.12.2.0 1.12.2.1 1.12.2.2 1.12.2.3 1.12.2.4 Nieobowiązkowe
Według głównej działalności gospodarczej (NACE) i płci 1.12.3.1
Według głównej dziedziny nauki i płci 1.12.4.2 1.12.4.3
Według regionu (NUTS 2) 1.12.5.0 1.12.5.1 1.12.5.2 1.12.5.3 1.12.5.4
Według regionu (NUTS 2) i płci 1.12.6.0 1.12.6.1 1.12.6.2 1.12.6.3 1.12.6.4 Nieobowiązkowe
Według grupy wiekowej i płci 1.12.7.0 1.12.7.1 1.12.7.2 1.12.7.3 1.12.7.4 Nieobowiązkowe
Według obywatelstwa i płci 1.12.8.0 1.12.8.1 1.12.8.2 1.12.8.3 1.12.8.4 Nieobowiązkowe
1.13 Liczba pracowników B + R w ekwiwalentach pełnego czasu pracy (EPC)
Bez podziału 1.13.0.0 1.13.0.1 1.13.0.2 1.13.0.3 1.13.0.4 Rocznie
Według zawodów 1.13.1.0 1.13.1.1 1.13.1.2 1.13.1.3 1.13.1.4
Według kwalifikacji 1.13.2.0 1.13.2.1 1.13.2.2 1.13.2.3 1.13.2.4 Nieobowiązkowe
Według głównej działalności gospodarczej (NACE) 1.13.3.1
Według głównej dziedziny nauki i płci 1.13.4.2 1.13.4.3 Nieobowiązkowe
Według regionu (NUTS 2) 1.13.5.0 1.13.5.1 1.13.5.2 1.13.5.3 1.13.5.4
Według klasy wielkości 1.13.6.1 Nieobowiązkowo dla klas wielkości równych 0 i od jednego do dziewięciu pracowników
1.14 Liczba naukowców w ekwiwalentach pełnego czasu pracy (EPC)
Bez podziału 1.14.0.0 1.14.0.1 1.14.0.2 1.14.0.3 1.14.0.4 Rocznie
Według płci 1.14.1.0 1.14.1.1 1.14.1.2 1.14.1.3 1.14.1.4 Nieobowiązkowe
Według kwalifikacji 1.14.2.0 1.14.2.1 1.14.2.2 1.14.2.3 1.14.2.4 Nieobowiązkowe
Według głównej działalności gospodarczej (NACE) 1.14.3.1
Według głównej dziedziny nauki i płci 1.14.4.2 1.14.4.3 Nieobowiązkowe
Według regionu (NUTS 2) 1.14.5.0 1.14.5.1 1.14.5.2 1.14.5.3 1.14.5.4
Według regionu (NUTS 2) i płci 1.14.6.0 1.14.6.1 1.14.6.2 1.14.6.3 1.14.6.4 Nieobowiązkowe
Według klasy wielkości 1.14.7.1 Nieobowiązkowe dla klas wielkości równych 0 i od jednego do dziewięciu pracowników
1.20 Wydatki wewnętrzne na B + R
Bez podziału 1.20.0.0 1.20.0.1 1.20.0.2 1.20.0.3 1.20.0.4 Rocznie
Według źródła finansowania 1.20.1.0 1.20.1.1 1.20.1.2 1.20.1.3 1.20.1.4
Według rodzaju B + R 1.20.3.0 1.20.3.1 1.20.3.2 1.20.3.3 1.20.3.4 Nieobowiązkowe dla sektora szkolnictwa wyższego i dla wszystkich sektorów
Według rodzaju kosztów 1.20.4.0 1.20.4.1 1.20.4.2 1.20.4.3 1.20.4.4
Według głównej działalności gospodarczej (NACE) 1.20.5.1.1
Według dziedziny produktów (NACE) 1.20.5.1.2 Nieobowiązkowe
Według klasy wielkości 1.20.6.1 Nieobowiązkowe dla klas wielkości równych 0 i od jednego do dziewięciu pracowników
Według źródła finansowania i klasy wielkości 1.20.7.1 Nieobowiązkowe dla klas wielkości równych 0 i od jednego do dziewięciu pracowników
Według głównej dziedziny nauki 1.20.8.2 1.20.8.3
Według celów społeczno-ekonomicznych (SEO) 1.20.9.3 Nieobowiązkowe
Według regionu (NUTS 2) 1.20.10.0 1.20.10.1 1.20.10.2 1.20.10.3 1.20.10.4

4. Wszystkie zmienne przekazuje się co dwa lata w każdym roku nieparzystym, z wyjątkiem tych, które zgodnie z tabelami w pkt 3 przekazuje się corocznie.

5. Pierwszym rokiem referencyjnym, dla którego sporządza się statystyki wymienione w pkt 3, jest rok kalendarzowy 2012.

6. Wyniki przekazuje się w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego okresu odniesienia. Ponadto w odniesieniu do zmiennych o rocznej częstotliwości sprawozdawczej w terminie 10 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego okresu odniesienia przekazuje się wyniki wstępne.

7. Przedstawienie wyników

7.1. Wyniki statystyk według zawodów ujmuje się w podziale na "naukowcy" i "inny personel B + R".

7.2. Wyniki statystyk według kwalifikacji ujmuje się w podziale na "posiadacze tytułu doktora (ISCED 2011, poziom 8)", "inne stopnie uniwersyteckie oraz inne dyplomy trzeciego stopnia (ISCED 2011, poziomy 5, 6 i 7)" oraz "inne kwalifikacje".

7.3. Wyniki statystyk według głównej dziedziny nauki ujmuje się w podziale na "nauki przyrodnicze", "inżynieria i technika", "nauki medyczne", "nauki rolnicze", "nauki społeczne" i "nauki humanistyczne".

7.4. Wyniki statystyk według klasy wielkości ujmuje się w podziale na następujące klasy wielkości: "0 pracowników", "od jednego do dziewięciu pracowników", "od 10 do 49 pracowników", "od 50 do 249 pracowników", "od 250 do 499 pracowników", "500 i więcej pracowników".

7.5. Wyniki statystyk według źródła finansowania ujmuje się w podziale na "sektor przedsiębiorstw", "sektor instytucji rządowych i samorządowych", "sektor podmiotów prywatnych zajmujących się działalnością niezarobkową", "sektor szkolnictwa wyższego" i "zagraniczne". Kategorię "zagraniczne" należy podzielić dalej na: "zagraniczne przedsiębiorstwa", "Komisja Europejska", "organizacje międzynarodowe" i "inne źródła". W sektorze przedsiębiorstw kategorię "przedsiębiorstwa zagraniczne" należy podzielić dalej na "przedsiębiorstwa zagraniczne w ramach tej samej grupy" i "inne przedsiębiorstwa zagraniczne".

7.6. Wyniki statystyk według rodzaju B + R ujmuje się w podziale na "badania podstawowe", "badania stosowane" i "rozwój eksperymentalny".

7.7. Wyniki statystyk według rodzaju kosztów ujmuje się w podziale na "koszty bieżące (koszty pracy i inne koszty)" oraz "wydatki inwestycyjne".

7.8. Wyniki statystyk według celów społeczno-ekonomicznych (SEO) ujmuje się w podziale zgodnie z nomenklaturą dla analizy i porównań programów i budżetów naukowych (NABS) na poziomie rozdziału.

7.9. Wyniki statystyk według grupy wiekowej ujmuje się w podziale na następujące grupy wiekowe (w latach życia): "do 25 roku życia", "od 25 do 34 roku życia", "od 35 do 44 roku życia", "od 45 do 54 roku życia", "od 55 do 64 roku życia", "65 i więcej lat".

7.10. Wyniki statystyk według obywatelstwa ujmuje się w podziale na następujące kategorie: "obywatelstwo krajowe", "obywatelstwo innych państw członkowskich UE", "obywatelstwo innych państw europejskich", "obywatelstwo państw Ameryki Północnej", "obywatelstwo państw Ameryki Środkowej i Południowej"; "obywatelstwo państw Azji", "obywatelstwo państw Afryki", "obywatelstwo innych państw".

7.11. Wyniki statystyk według głównej działalności gospodarczej i według dziedziny produktów (NACE Rev. 2) ujmuje się w podziale na następujące działy, grupy i poziomy zagregowania NACE Rev. 2:

"01, 02, 03", "05, 06, 07, 08, 09", "10 do 33", "10, 11, 12", "10, 11", "12", "13, 14, 15", "13", "14", "15", "16, 17, 18", "16", "17", "18", "19", "20", "21", "22", "23", "24", "25, 26, 27, 28, 29, 30", "25", "25.4", "26", "26.1", "26.2", "26.3", "26.4", "26.5", "26.6", "26.7", "27", "28", "29", "30", "30.1", "30.2", "30.3", "30.4", "31", "32", "32.5", "33", "35, 36, 37, 38, 39", "35, 36", "37, 38, 39", "41, 42, 43", "45, 46, 47, 49, 50, 51, 52, 53, 55, 56, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 77, 78, 79, 80, 81, 82", "45, 46, 47", "49, 50, 51, 52, 53", "55, 56", "58, 59, 60, 61, 62, 63", "61", "62", "63", "64, 65, 66", "68", "69, 70, 71, 72, 73, 74, 75", "71", "72", "72.1", "72.2", "77, 78, 79, 80, 81, 82", "84, 85", "86, 87, 88", "86", "87, 88", "90, 91, 92, 93", "94, 95, 96, 97, 98, 99", "01 do 99".

8. Pojęcia i definicje odnoszące się do statystyk określonych w niniejszej sekcji są określone w Podręczniku Frascati.

9. Komisja lub państwa członkowskie będą na zasadzie dobrowolności przeprowadzać pilotażowe badania odnośnie do dodatkowych zmiennych i podziałów statystyk dotyczących B + R, aby ugruntować naukową podstawę decyzji politycznych w dziedzinie B + R. Badania pilotażowe posłużą do ustalenia przydatności i możliwości uzyskiwania danych, biorąc pod uwagę korzyści wynikające z dostępności danych w odniesieniu do kosztów ich gromadzenia i obciążenia przedsiębiorstw. Decyzje co do tematów badań pilotażowych będą podejmowane w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.

Sekcja  2

Statystyki dotyczące środków budżetowych lub nakładów asygnowanych przez rząd na działalność badawczo-rozwojową (GBOARD)

1. Sporządza się następujące statystyki:
Kod Tytuł
21.0 Środki na B + R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (zatwierdzone przez parlament na początku roku budżetowego)
21.1 Środki na B + R asygnowane przez rząd w budżecie ostatecznym (budżet z poprawkami zatwierdzony w trakcie roku budżetowego)
22.0 Krajowe środki publiczne na koordynowane transgranicznie działania badawczo-rozwojowe

2. Wszystkie zmienne wykazuje się corocznie.

3. Pierwszym rokiem referencyjnym, dla którego sporządza się statystyki, jest rok kalendarzowy 2012.

4. W przypadku zmiennej 21.0 (w tym wszystkich jej podziałów) wyniki przekazuje się w terminie sześciu miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego okresu odniesienia, zaś w przypadku zmiennych 21.1 i 22.0 (w tym wszystkich ich podziałów) w terminie 12 miesięcy.

5. Przedstawienie wyników

5.1. Wyniki statystyk sporządzanych dla zmiennych 21.0 i 21.1 ujmuje się w podziale zgodnie z nomenklaturą dla analizy i porównań programów i budżetów naukowych (NABS 2007) na poziomie rozdziału.

5.2. Wyniki statystyk sporządzanych dla zmiennej 21.1 ujmuje się w następującym podziale:

a) zgodnie z nomenklaturą analizy i porównań programów i budżetu naukowego (NABS 2007) na poziomie podrozdziału - nieobowiązkowe;

b) w podziale na "finansowanie projektów" i "finansowanie instytucjonalne" - nieobowiązkowe.

5.3. Wyniki statystyk sporządzanych dla zmiennej 22.0 ujmuje się w podziale na "wkłady krajowe do transnarodowych podmiotów z sektora B + R", "wkłady krajowe do europejskich transnarodowych programów w dziedzinie B + R" i "wkłady krajowe do dwustronnych lub wielostronnych publicznych programów w dziedzinie B + R realizowanych we współpracy między rządami państw członkowskich (a także z państwami kandydującymi oraz państwami EFTA)".

6. Pojęcia i definicje odnoszące się do statystyk określonych w niniejszej sekcji są określone w Podręczniku Frascati

Sekcja  3

Inne statystyki dotyczące nauki i techniki

Prace związane z innymi obszarami statystyk dotyczących nauki i techniki odnoszą się w szczególności do następujących dziedzin:

a) statystyki dotyczące zasobów ludzkich dla nauki i techniki (włączając w to statystyki odnośnie do płci i mobilności) (HRST): rozwinięcie i wdrożenie pełnych ram dla statystyk dotyczących HRST, głównie poprzez skuteczniejsze wykorzystanie istniejących krajowych i międzynarodowych źródeł danych (również w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego). Szczególną uwagę należy poświęcić aspektom płci;

b) statystyki dotyczące patentów: rozwinięcie i wdrożenie pełnych ram dla statystyk dotyczących patentów poprzez regularne opracowywanie międzynarodowych i krajowych statystyk patentowych oraz wskaźników opartych na informacjach dostępnych w krajowych i międzynarodowych urzędach patentowych;

c) statystyki dotyczące sektorów przemysłu zaawansowanej technologii oraz usług opartych na wiedzy: rozwinięcie i wdrożenie pełnych ram dla statystyk dotyczących sektorów przemysłu zaawansowanej technologii oraz usług opartych na wiedzy, głównie poprzez skuteczniejsze wykorzystanie istniejących krajowych i międzynarodowych źródeł danych (również w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego). Prace te obejmują również określanie i klasyfikację działalności i produktów, mierzenie wyniku ekonomicznego tych działalności i ich wkładu w wynik ekonomiczny gospodarki narodowej;

d) inne statystyki dotyczące nauki i techniki: dodatkowe prace rozwojowe i wdrażające związane są, między innymi, ze statystykami dotyczącymi biotechnologii, nanotechnologii lub innych obszarów, w których nauka i technika ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia priorytetowych celów Unii Europejskiej (takich jak zdrowie, bezpieczeństwo, środowisko naturalne i zmiana klimatu).

W przypadku dziedzin wymienionych w niniejszej sekcji niezbędne dane uzyskiwać się będzie w większości poprzez istniejące źródła statystyczne lub inne źródła danych (np. w dziedzinie statystyk społecznych lub gospodarczych).

______

(1) Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 76 z 30.3.1993, s. 1.

ZAŁĄCZNIK  II

STATYSTYKI DOTYCZĄCE INNOWACJI

Sekcja  1

Jednostką statystyczną, której należy użyć przy sporządzaniu statystyk wymienionych w sekcji 2, jest przedsiębiorstwo. Definicje jednostek statystycznych, których należy użyć ("przedsiębiorstwo"), są określone w rozporządzeniu (EWG) nr 696/93.

Sekcja  2

Państwa Członkowskie zestawiają następujące dane statystyczne dotyczące innowacji:

Zmienna Tytuł Uwagi
1 Liczba przedsiębiorstw działających innowacyjnie Jako wartość bezwzględna i jako procent wszystkich przedsiębiorstw
2 Liczba przedsiębiorstw innowacyjnych, które wprowadziły nowe lub znacznie ulepszone produkty będące nowością na rynku/nowością dla przedsiębiorstwa Jako wartość bezwzględna, jako procent wszystkich przedsiębiorstw oraz jako procent wszystkich przedsiębiorstw działających innowacyjnie
3 Obroty pochodzące z innowacji, związane z nowymi lub znacznie ulepszonymi produktami będącymi nowością na rynku Jako wartość bezwzględna, jako procent łącznych obrotów oraz jako procent łącznych obrotów przedsiębiorstw działających innowacyjnie
4 Obroty pochodzące z innowacji, związane z nowymi lub znacznie ulepszonymi produktami będącymi nowością dla firmy, ale nie dla rynku Jako wartość bezwzględna, jako procent łącznych obrotów oraz jako procent łącznych obrotów przedsiębiorstw działających innowacyjnie
5 Liczba przedsiębiorstw działających innowacyjnie, które współpracują w zakresie działalności innowacyjnej z innymi jednostkami Jako wartość bezwzględna i jako procent przedsiębiorstw działających innowacyjnie
6 Wydatki na innowacje Jako wartość bezwzględna, jako procent łącznych obrotów oraz jako procent łącznych obrotów przedsiębiorstw działających innowacyjnie
7 Liczba przedsiębiorstw działających innowacyjnie, które wskazały bardzo ważne cele w zakresie innowacji Jako wartość bezwzględna i jako procent wszystkich przedsiębiorstw działających innowacyjnie - nieobowiązkowe
8 Liczba przedsiębiorstw działających innowacyjnie, które wskazały bardzo ważne źródła informacji dotyczące innowacji Jako wartość bezwzględna i jako procent wszystkich przedsiębiorstw działających innowacyjnie - nieobowiązkowe
9 Liczba przedsiębiorstw napotykających na poważne utrudnienia Jako wartość bezwzględna, jako procent wszystkich przedsiębiorstw, jako procent wszystkich przedsiębiorstw działających innowacyjnie i jako procent przedsiębiorstw innowacyjnie nieaktywnych
10 Liczba przedsiębiorstw innowacyjnych, które opracowały innowacje samodzielnie lub wraz z innymi przedsiębiorstwami/instytucjami Jako wartość bezwzględna i jako procent wszystkich przedsiębiorstw działających innowacyjnie
Poza danymi statystycznymi wymienionymi powyżej państwa członkowskie mogą sporządzać dodatkowe statystyki (w tym w dalszym podziale) zgodnie z głównymi pozycjami tematycznymi określonymi w Podręczniku Oslo. Decyzja o ujęciu tych dodatkowych statystyk zostanie podjęta w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, przy czym odpowiedniego dostosowania będzie wymagał zharmonizowany kwestionariusz badań.

Sekcja  3

Statystyki muszą obejmować przedsiębiorstwa prowadzące działalność produkcyjną przeznaczoną na rynek, wymienione w sekcjach B C, D, E, H, J, K NACE Rev. 2 oraz w działach 46, 71, 72 i 73 NACE Rev. 2. Państwa członkowskie mają możliwość dalszego rozszerzenia tego zakresu.

Sekcja  4

Wszystkie zmienne przekazuje się co dwa lata w każdym roku parzystym.

Sekcja  5

Pierwszym rokiem referencyjnym, dla którego sporządza się statystyki, jest rok kalendarzowy 2012.

Sekcja  6

1. Wszystkie wyniki przedstawia się w podziale na rodzaj działalności gospodarczej według sekcji, działów lub innych poziomów zagregowania NACE Rev. 2 oraz w podziale na następujące klasy wielkości zatrudnienia:
Kategoria NACE\ kategoria wielkości 10-49 zatrudnionych 50-249 zatrudnionych Powyżej 249 zatrudnionych Ogółem
"B-C-D-E-46-H-J-K-71-72-73" x x x x
"B-C-D-E" x x x x
"B" x x x x
"C" x x x x
"10 do 12" x
"13 do 15" x
"16 do 18" x
"19 do 22" x
"20" x
"21" x
"23" x
"24" x
"25 do 30" x
"25" x
"26" x
"31 do 33" x
"D" x x x x
"E" x x x x
"36" x
"37 do 39" x
"46-H-J-K-71-72-73" x x x x
"46" x x x x
"H" x x x x
"49 do 51" x
"52 do 53" x
"J" x x x x
"58" x
"61" x
"62" x
"63" x
"K" x x x x
"64" x
"65" x
"66" x
"71-72-73" x x x x
"71" x
"72" x
"73" x

2. Wyniki zmiennej 1 obejmują cztery rodzaje innowacji i przedstawiane są w odpowiednim do tego podziale na: innowacje procesowe, produktowe, organizacyjne i marketingowe. Wyniki zmiennych 5 do 10 obejmują przedsiębiorstwa prowadzące działalność w dziedzinie innowacji procesowych lub produktowych. Decyzja o zakresie i podziale według czterech rodzajów innowacji w przypadku zmiennych innych niż 1 zostanie podjęta w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, przy czym odpowiedniego dostosowania będzie wymagał zharmonizowany kwestionariusz badań.

3. Wyniki zmiennej 5 przedstawia się w podziale według rodzaju współpracy innowacyjnej. Wyniki zmiennej 6 przedstawia się w podziale według rodzaju wydatków innowacyjnych. Wyniki zmiennej 7 przedstawia się w podziale według rodzaju celów innowacji. Wyniki zmiennej 8 przedstawia się w podziale według rodzaju źródła informacji. Wyniki zmiennej 9 przedstawia się w podziale według rodzaju czynników utrudniających. Wyniki zmiennej 10 przedstawia się w podziale według rodzaju podmiotu opracowującego innowacje. Decyzja o tych podziałach zostanie podjęta w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, przy czym odpowiedniego dostosowania będzie wymagał zharmonizowany kwestionariusz badań.

Sekcja  7

1. Wszystkie wyniki przekazuje się w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego okresu odniesienia.

2. Państwa członkowskie mogą dobrowolnie przekazywać Komisji (Eurostatowi) indywidualne zbiory danych obejmujących wszystkie jednostki statystyczne badane w ramach krajowych badań na temat innowacji.

Sekcja  8

1. Kwestionariusz badań stosowany do celów badań nad innowacjami, przeprowadzanych co dwa lata, począwszy od roku referencyjnego 2012, obejmuje główne pozycje tematyczne określone w Podręczniku Oslo w odniesieniu do mierzenia innowacji w przedsiębiorstwach.

2. Komisja (Eurostat) opracowuje w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi metodologiczne zalecenia dotyczące badań nad innowacjami, mające na celu zapewnienie wysokiego stopnia harmonizacji wyników badań. Zalecenia te obejmują co najmniej docelową populację, metodologię badań (w tym aspekty regionalne), zharmonizowany kwestionariusz badań, gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie danych oraz wymogi dotyczące jakości danych.

3. Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) niezbędnych informacji dotyczących metodologii krajowej stosowanej w krajowej statystyce z zakresu innowacji.

ZAŁĄCZNIK  III

WYMOGI ODNOSZĄCE SIĘ DO SPRAWOZDAŃ DOTYCZĄCYCH JAKOŚCI

Sekcja  1

Wprowadzenie

Sprawozdania dotyczące jakości obejmują zarówno ilościowe, jak i jakościowe wskaźniki jakości danych, w standardowej strukturze określonej przez Komisję we współpracy z państwami członkowskimi. Komisja (Eurostat) przedstawia wyniki tych wskaźników ilościowych, które mogą być obliczone na podstawie danych dostarczonych przez państwa członkowskie. Państwa członkowskie interpretują i komentują te wyniki w świetle ich metody gromadzenia danych oraz dostarczają pozostałe wskaźniki ilościowe, jak i informacje dotyczące jakości.

Sekcja  2

Ramy czasowe

Co dwa lata Komisja (Eurostat) dostarcza państwom członkowskim w terminie 20 miesięcy od zakończenia roku odniesienia (do końca sierpnia) projekty standardowych sprawozdań dotyczących jakości, częściowo wstępnie wypełnione, zawierające wskaźniki jakościowe oraz inne informacje dostępne Komisji (Eurostatowi).

Co dwa lata państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) w terminie 22 miesięcy od zakończenia roku referencyjnego (do końca października) wypełnione standardowe sprawozdania dotyczące jakości.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.299.18

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 995/2012 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania decyzji nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki
Data aktu: 26/10/2012
Data ogłoszenia: 27/10/2012
Data wejścia w życie: 16/11/2012