uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 3d ust. 3 i art. 10 ust. 4,
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie(2) zezwala państwom członkowskim nieuczestniczącym we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 na wyznaczenie własnej platformy aukcyjnej w odniesieniu do własnej części wolumenu uprawnień objętych rozdziałami II i III dyrektywy 2003/87/WE. Wyznaczenie takiej platformy aukcyjnej jest uzależnione od wpisania tej platformy do wykazu w załączniku III zgodnie z art. 30 ust. 5 akapit trzeci tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 30 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 Niemcy poinformowały Komisję o decyzji dotyczącej nieuczestniczenia we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia oraz o wyznaczeniu własnej platformy aukcyjnej.
(3) W dniu 9 marca 2012 r. Niemcy poinformowały Komisję o zamiarze wyznaczenia European Energy Exchange AG ("EEX") jako platformy aukcyjnej, o której mowa w art. 30 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.
(4) W dniu 22 marca 2012 r. Niemcy przesłały powiadomienie Komitetowi ds. Zmian Klimatu. Ponadto Niemcy przekazały Komisji dalsze informacje i wyjaśnienia, które we właściwy sposób uzupełniły powiadomienie.
(5) Proponowane wyznaczenie EEX jako platformy aukcyjnej, o której mowa w art. 30 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 jest zgodne z wymogami tego rozporządzenia i z celami określonymi w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE.
(6) Zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 platforma aukcyjna nie może nadużywać umowy, na podstawie której została wyznaczona, w celu niewłaściwego wykorzystania konkurencji w odniesieniu do swojej pozostałej działalności, w szczególności organizowanego przez nią rynku wtórnego. Dlatego wpisanie EEX do wykazu jako platformy aukcyjnej powinno być uzależnione od umożliwienia oferentom przez EEX dopuszczenia do składania ofert na aukcjach bez wymogu członkowstwa lub uczestnictwa w rynku wtórnym organizowanym przez EEX lub w jakiejkolwiek innej platformie handlu zarządzanej przez EEX lub jakąkolwiek osobę trzecią.
(7) Zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przy wyznaczaniu platformy aukcyjnej państwo członkowskie musi uwzględnić zakres, w jakim zapewniono odpowiednie przepisy zobowiązujące platformę aukcyjną do przekazania wszystkich aktywów materialnych i niematerialnych niezbędnych następcy danej platformy aukcyjnej do prowadzenia aukcji. Przepisy te powinny być określone w sposób jasny i terminowy w strategii wyjścia, która powinna zostać poddana przeglądowi przez monitorującego aukcje. EEX powinna opracować taką strategię wyjścia i w jak największym stopniu uwzględnić w niej opinię monitorującego aukcje.
(8) Platforma aukcyjna ma obowiązek pozyskać opinię monitorującego aukcje w zakresie metodyki stosowania art. 7 ust. 6 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010. Jednakże jeżeli monitorujący aukcje nie został wyznaczony przed rozpoczęciem danej aukcji, platforma aukcyjna powinna mieć możliwość działania bez uzyskania opinii monitorującego aukcje.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1031/2010.
(10) Ponadto należy sprostować pewne odniesienia w art. 59 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.
(11) W celu zapewnienia przewidywalnych i terminowych aukcji platformy aukcyjnej wyznaczonej przez Niemcy, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 sierpnia 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
(2) Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.234.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 784/2012 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 w celu wpisania platformy aukcyjnej wyznaczonej przez Niemcy do wykazu oraz sprostowania art. 59 ust. 7 tego rozporządzenia |
| Data aktu: | 30/08/2012 |
| Data ogłoszenia: | 31/08/2012 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2012 |