Decyzja 2012/481/UE ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE papierowi zadrukowanemu

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 sierpnia 2012 r.
ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE papierowi zadrukowanemu

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 5364)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/481/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 sierpnia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że szczegółowe kryteria dotyczące przyznawania oznakowania ekologicznego UE należy ustalić dla poszczególnych grup produktów.

(3) Ponieważ chemikalia stosowane w produktach z papieru zadrukowanego mogą ograniczać możliwości poddawania tych produktów recyklingowi oraz być niebezpieczne dla środowiska i zdrowia człowieka, należy ustanowić kryteria oznakowania ekologicznego UE dla grupy produktów "papier zadrukowany".

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.  2
 Grupa produktów "papier zadrukowany" obejmuje każdy produkt z papieru zadrukowanego, który w co najmniej 90 % masy składa się z papieru, kartonu lub podłoża papierowego, z wyłączeniem książek, katalogów, broszur lub formularzy, które w co najmniej 80 % masy składają się z papieru, kartonu lub podłoża papierowego. Wykonane z papieru zadrukowanego wkładki, okładki i wszelkie części produktu końcowego z papieru zadrukowanego uważa się za stanowiące część produktu z papieru zadrukowanego.
2. 
Wkładki przymocowane do produktu z papieru zadrukowanego (nieprzeznaczone do usunięcia) spełniają wymogi określone w załączniku do niniejszej decyzji. Wkładki, które nie są przymocowane do papieru zadrukowanego (takie jak ulotki, usuwalne naklejki), ale są wraz z nim sprzedawane lub dostarczane, spełniają wymogi określone w załączniku do niniejszej decyzji wyłącznie wówczas, jeżeli ma na nich zostać umieszczone oznakowanie ekologiczne UE.
3. 
Grupa produktów "papier zadrukowany" nie obejmuje:
a)
bibuły zadrukowanej;
b)
produktów z papieru zadrukowanego używanych do pakowania i opakowywania;
c) 3
 teczek, kopert, segregatorów kołowych i wyrobów papierniczych.
Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1) 4
 "książki" oznaczają szyte lub klejone produkty z papieru zadrukowanego w twardej lub miękkiej okładce, takie jak: podręczniki szkolne, literatura piękna i inna, sprawozdania, poradniki i książki w oprawie miękkiej. »Książki« nie obejmują dzienników, broszur, czasopism, regularnie publikowanych katalogów i sprawozdań rocznych;
2)
"materiały eksploatacyjne" oznaczają produkty chemiczne stosowane w trakcie procesów drukowania, powlekania i procesów wykończeniowych, które to produkty można zużyć, zniszczyć, rozproszyć, zmarnować lub wyczerpać. Materiały eksploatacyjne obejmują takie produkty, jak: tusze i barwniki drukarskie, tonery, lakiery nadrukowe, lakiery, kleje, środki czyszczące i roztwory nawilżające;
3)
"teczka" oznacza składaną teczkę lub okładkę na luźne arkusze papieru. Do teczek zalicza się takie produkty, jak: przekładki indeksujące, teczki na dokumenty, kwadratowe okładki, skoroszyty z zawieszką, pudełka kartonowe, teczki trójskrzydłowe;
4)
"fluorowcowany rozpuszczalnik organiczny" oznacza rozpuszczalnik organiczny, który zawiera w cząsteczce co najmniej jeden atom bromu, chloru, fluoru lub jodu;
5)
"wkładka" oznacza dodatkowy arkusz lub odcinek, wydrukowany niezależnie od produktu z papieru zadrukowanego, który umieszcza się pomiędzy stronami produktu z papieru zadrukowanego i który może zostać usunięty (wkładka luźna) lub który jest połączony ze stronami produktu z papieru zadrukowanego, a zatem stanowi jego integralną część (wkładka przymocowana). Do wkładek należą wielostronicowe reklamy, książeczki, broszury, karty z adresem zwrotnym lub inne materiały promocyjne;
6)
"gazety" oznaczają publikacje wydawane codziennie lub co tydzień, zawierające wiadomości i drukowane na papierze o jakości gazetowej, który wytwarzany jest z masy papierniczej lub papieru makulaturowego i waży 40-65 g/m2;
7)
"elementy niepapierowe" oznaczają wszystkie części produktu z papieru zadrukowanego, które nie składają się z papieru, kartonu lub podłoża papierowego;
8)
"opakowania" oznaczają wszystkie wyroby wykonane z jakichkolwiek materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania i prezentacji wszelkich towarów, od surowców do produktów przetworzonych, od producenta do użytkownika lub konsumenta;
9) 5
 "produkt z papieru zadrukowanego" oznacza produkt powstały w wyniku przetwarzania materiału drukarskiego. Przetwarzanie obejmuje drukowanie na papierze. Poza drukowaniem przetwarzanie może obejmować wykańczanie, na przykład składanie, tłoczenie, cięcie lub łączenie, tj. klejenie, oprawianie, zszywanie. Produkty z papieru zadrukowanego obejmują gazety, materiały reklamowe i biuletyny, dzienniki, katalogi, książki, ulotki, broszury, plakaty, wizytówki i etykiety;
10)
"drukowanie" (lub proces drukowania) oznacza proces, w którym materiały drukarskie przetwarzane są w produkt z papieru zadrukowanego. Drukowanie obejmuje czynności fazy prepress-pres-spostpress;
11)
"recykling" oznacza jakikolwiek proces odzysku, w ramach którego materiały odpadowe są ponownie przetwarzane w produkty, materiały lub substancje wykorzystywane w pierwotnym celu lub innych celach. Obejmuje to ponowne przetwarzanie materiału organicznego, ale nie obejmuje odzysku energii i ponownego przetwarzania na materiały, które mają być wykorzystane jako paliwa lub do celów wypełniania wyrobisk;
12)
"lotny związek organiczny" oznacza każdy związek organiczny oraz frakcję kreozotu, które w temperaturze 293,15 K mają ciśnienie pary 0,01 kPa lub więcej lub mają odpowiadającą tej wartości lotność w szczególnych warunkach użytkowania;
13)
"środki czyszczące" (czasami nazywane również środkami myjącymi lub środkami czystości) oznaczają: a) płynne chemikalia używane do mycia form drukowych, zarówno oddzielanych (poza prasą), jak i zintegrowanych (w prasie), i pras drukarskich w celu usunięcia tuszu drukarskiego, pyłu papierowego i podobnych produktów; b) środki czyszczące do maszyn wykończeniowych i maszyn drukarskich, takie jak środki czyszczące do usuwania pozostałości klejów i lakierów; c) zmywacze tuszu drukarskiego używane do zmywania wyschniętego tuszu drukarskiego. Środki czyszczące nie obejmują środków służących do czyszczenia innych części maszyny drukarskiej lub do czyszczenia maszyn innych niż maszyny drukarskie i wykończeniowe;
14)
"papier odpadowy" oznacza papier otrzymywany w trakcie procesów drukowania i wykończeniowych lub podczas przycinania lub cięcia papieru, lub podczas rozruchu drukarni i introligatorni, który to papier nie stanowi części gotowego produktu z papieru zadrukowanego.
Artykuł  3

Aby dany papier zadrukowany mógł otrzymać oznakowanie ekologiczne UE zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010, musi on należeć do grupy produktów "papier zadrukowany" określonej w art. 1 niniejszej decyzji i spełniać kryteria i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  4  6

Ekologiczne kryteria dla grupy produktów "papier zadrukowany" oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2020 r.

Artykuł  5

Do celów administracyjnych grupie produktów "papier zadrukowany" przypisuje się numer kodu "028".

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 sierpnia 2012 r.
W imieniu Komisji
Janez POTOČNIK
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK  7  

RAMY

Cele kryteriów

Celem kryteriów jest w szczególności promowanie efektywności środowiskowej odbarwiania i możliwości recyklingu produktów z papieru zadrukowanego, zmniejszanie emisji lotnych związków organicznych, ograniczenie zagrożeń dla środowiska i zdrowia człowieka związanych ze stosowaniem substancji niebezpiecznych lub zapobieganie tym zagrożeniom. Kryteria te są ustalone na poziomach promujących oznakowanie produktów z papieru zadrukowanego mających ograniczony wpływ na środowisko.

KRYTERIA

Kryteria ustanawia się dla każdego z następujących aspektów:

1.
Podłoże
2.
Wyłączone lub ograniczone substancje i mieszaniny
3.
Możliwość recyklingu
4.
Emisje
5.
Odpady
6.
Energia
7.
Szkolenie
8.
Zdatność do użycia
9.
Informacje o produkcie
10.
Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE

Kryteria 1, 3, 8, 9 i 10 stosuje się do produktu końcowego z papieru zadrukowanego.

Kryterium 2 stosuje się zarówno do niepapierowych elementów produktu z papieru zadrukowanego, jak i do procesów drukowania, powlekania i procesów wykończeniowych składników papieru.

Kryteria 4, 5, 6 i 7 stosuje się wyłącznie do procesów drukowania, powlekania i procesów wykończeniowych składników papieru.

Kryteria te stosuje się do wszystkich tych procesów przeprowadzanych na miejscu lub miejscach wytwarzania produktu z papieru zadrukowanego. Jeśli istnieją procesy drukowania, powlekania i wykończeniowe stosowane wyłącznie w odniesieniu do produktów opatrzonych oznakowaniem ekologicznym, kryteria 2, 4, 5, 6 i 7 stosuje się wyłącznie do tych procesów.

Kryteria ekologiczne nie obejmują transportu surowców, materiałów eksploatacyjnych i produktów końcowych.

Wymogi w zakresie oceny i weryfikacji

W ramach każdego kryterium wskazano szczegółowe wymogi w zakresie oceny i weryfikacji.

Cały druk na produkcie z papieru zadrukowanego spełnia te kryteria. Zatem części produktu, które są drukowane przez podwykonawcę, również spełniają wymagania dotyczące druku. Wniosek zawiera wykaz wszystkich drukarni i podwykonawców biorących udział w produkcji papieru zadrukowanego i ich lokalizacji geograficznych.

Wnioskodawca przedstawia wykaz produktów chemicznych stosowanych w drukarni przy produkcji produktów z papieru zadrukowanego. Wymóg ten stosuje się do wszystkich materiałów eksploatacyjnych używanych w procesach drukowania, powlekania i wykończeniowych. Wykaz przedstawiony przez wnioskodawcę zawiera ilość, funkcję i dostawcę każdego używanego produktu chemicznego wraz z kartą charakterystyki sporządzoną zgodnie z dyrektywą Komisji 2001/58/WE 8 .

W przypadku gdy wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia deklaracji, dokumentacji, analiz, sprawozdań z badań lub innych dowodów demonstrujących zgodność z kryteriami, dokumenty te mogą pochodzić odpowiednio od wnioskodawcy, jego dostawców lub ich poddostawców.

W razie potrzeby możliwe jest zastosowanie innych metod badawczych niż wskazane dla każdego kryterium, jeśli są one uznawane za równoważne przez właściwy organ oceniający wniosek.

W miarę możliwości badania należy przeprowadzać w laboratoriach spełniających wymogi ogólne normy EN ISO 17025 lub normy jej równoważnej.

W stosownych przypadkach właściwe organy mogą wymagać odpowiedniej dokumentacji, a także mogą przeprowadzać niezależne badania weryfikacyjne.

KRYTERIA OZNAKOWANIA EKOLOGICZNEGO UE

Kryterium 1 - Podłoże

a)
produkt z zadrukowanego papieru drukowany jest wyłącznie na papierze opatrzonym oznakowaniem ekologicznym UE określonym w decyzji Komisji 2011/333/UE 9 .
b)
Jeżeli stosowany jest papier gazetowy, produkt z zadrukowanego papieru drukowany jest tylko na papierze opatrzonym oznakowaniem ekologicznym UE określonym w decyzji Komisji 2012/448/UE 10 .

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza specyfikacje produktów z papieru zadrukowanego łącznie z nazwami handlowymi, ilością i wagą stosowanego papieru na m2. Wykaz ten zawiera także nazwy dostawców stosowanego papieru. Wnioskodawca dostarcza kopię ważnego certyfikatu oznakowania ekologicznego UE dla stosowanego papieru.

Kryterium 2 - Wyłączone lub ograniczone substancje i mieszaniny

a)
Substancje i mieszaniny niebezpieczne

Do drukowania, powlekania i wykańczania produktu końcowego z papieru zadrukowanego nie stosuje się materiałów eksploatacyjnych, które można wykorzystywać w produkcie końcowym z papieru zadrukowanego, a które zawierają substancje i/lub mieszaniny spełniające kryteria klasyfikacji do poniższych zwrotów określających zagrożenie lub zwrotów R wskazujących rodzaj zagrożenia zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 11  lub dyrektywą Rady 67/548/EWG 12  lub substancje, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 13  Parlamentu Europejskiego i Rady.

Wymóg ten nie ma zastosowania do toluenu do użytku w procesach rotograwiury, w których istnieje zamknięta lub wyodrębniona instalacja lub system odzysku, lub równoważny system służący kontroli i monitorowaniu emisji lotnych, i gdy wydajność odzysku wynosi co najmniej 92 %. Lakiery UV i tusze UV sklasyfikowane jako H412/R52-53 również są objęte zwolnieniem z tego wymogu.

Elementy niepapierowe (do 20 % wagi, jak określono w art. 1), które są częścią produktu końcowego z papieru, nie zawierają substancji, o których mowa powyżej.

Wykaz zwrotów określających zagrożenie i zwrotów R wskazujących rodzaj zagrożenia:

Zwrot określający zagrożenie (1) Zwrot R wskazujący rodzaj zagrożenia(2)
H300 Połknięcie grozi śmiercią R28
H301 Działa toksycznie po połknięciu R25
H304 Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią R65
H310 Grozi śmiercią w kontakcie ze skórą R27
H311 Działa toksycznie w kontakcie ze skórą R24
H330 Wdychanie grozi śmiercią R23 lub R26
H331 Działa toksycznie w następstwie wdychania R23
H340 Może powodować wady genetyczne R46
H341 Podejrzewa się, że powoduje wady genetyczne R68
H350 Może powodować raka R45
H350i Wdychanie może powodować raka R49
H351 Podejrzewa się, że powoduje raka R40
H360F Może działać szkodliwie na płodność R60
H360D Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki R61
H360FD Może działać szkodliwie na płodność. Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki R60; R61; R60-61
H360Fd Może działać szkodliwie na płodność. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki R60-R63
H360Df Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność R61-R62
H361f Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność R62
H361d Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki R63
H361fd Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki R62-63
H362 Może działać szkodliwie na dzieci karmione piersią R64
H370 Powoduje uszkodzenie narządów R39/23; R39/24; R39/25; R39/26; R39/27; R39/28
H371 Może powodować uszkodzenie narządów R68/20; R68/21; R68/22
H372 Powoduje uszkodzenie narządów poprzez długotrwałe lub powtarzane narażenie R48/25; R48/24; R48/23
H373 Może powodować uszkodzenie narządów poprzez długotrwałe lub powtarzane narażenie R48/20; R48/21; R48/22
H400 Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
H410 Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R51-53
H412 Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
H413 Może powodować długotrwałe szkodliwe skutki dla organizmów wodnych R53
EUH059 Stwarza zagrożenie dla warstwy ozonowej R59
EUH029 W kontakcie z wodą uwalnia toksyczne gazy R29
EUH031 W kontakcie z kwasami uwalnia toksyczne gazy R31
EUH032 W kontakcie z kwasami uwalnia bardzo toksyczne gazy R32
EUH070 Działa toksycznie w kontakcie z oczami R39-41
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008.

(2) Zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG.

Z powyższego wymogu zwolnione są substancje lub mieszaniny zmieniające swoje właściwości po przetworzeniu (np. nie są już biodostępne, przechodzą modyfikację chemiczną), w związku z czym przypisane zagrożenie nie ma już zastosowania.

Stężenia graniczne substancji i mieszanin, którym przypisano lub może zostać przypisany zwrot określający zagrożenie lub zwrot R wskazujący rodzaj zagrożenia wymieniony powyżej lub które spełniają wymogi klasyfikacji do klas lub kategorii zagrożenia, oraz stężenia graniczne substancji spełniających kryteria art. 57 lit. a), b) lub c) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 nie przekraczają ogólnych lub specyficznych stężeń granicznych określonych zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Jeżeli ustalono specyficzne stężenia graniczne, mają one pierwszeństwo przed stężeniami ogólnymi.

Stężenia graniczne dla substancji spełniających kryteria określone w art. 57 lit. d), e) lub f) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 nie przekraczają 0,1 % wagowo.

Ocena i weryfikacja: w odniesieniu do substancji, które nie są sklasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, wnioskodawca udowadnia zgodność z tymi kryteriami poprzez przedstawienie: (i) deklaracji, że elementy niepapierowe, które są częścią produktu końcowego, nie zawierają substancji, o których mowa w przedmiotowych kryteriach, w stężeniu powyżej dozwolonych limitów; (ii) deklaracji, że żaden z materiałów eksploatacyjnych, który mógłby wejść w skład produktu końcowego z papieru zadrukowanego, używanych do drukowania, powlekania i wykańczania nie zawiera substancji, o których mowa w przedmiotowych kryteriach, w stężeniu powyżej dozwolonych limitów; (iii) wykazu wszystkich materiałów eksploatacyjnych używanych do drukowania, wykańczania i powlekania produktów z papieru zadrukowanego. Wykaz ten zawiera ilość, funkcję i dostawców wszystkich materiałów eksploatacyjnych użytych w procesie produkcji.

Wnioskodawca wykazuje zgodność z przedmiotowym kryterium poprzez przedstawienie deklaracji o braku klasyfikacji poszczególnych substancji do klas zagrożenia związanych ze zwrotami określającymi zagrożenie, o których mowa w powyższym wykazie, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, o tyle, o ile można to ustalić co najmniej na podstawie informacji spełniających wymagania wymienione w załączniku VII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Deklaracja ta jest poparta podsumowaniem informacji na temat odpowiednich cech związanych ze zwrotami określającymi zagrożenie, o których mowa w powyższym wykazie, na poziomie szczegółowości określonym w sekcji 10, 11 i 12 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 (Wymagania dotyczące sporządzania kart charakterystyki).

Informacje na temat swoistych właściwości substancji mogą być generowane w inny sposób niż przez badania, np. przy użyciu metod alternatywnych, takich jak metody in vitro, ilościowych modeli zależności struktura-aktywność, grupowania lub podejścia przekrojowego zgodnie z załącznikiem XI do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Zdecydowanie zachęca się do udostępniania odpowiednich danych.

Przedstawione informacje odnoszą się do postaci lub stanów fizycznych substancji lub mieszanin wykorzystywanych w produkcie końcowym.

W przypadku substancji wymienionych w załącznikach IV i V do rozporządzenia REACH, które zwolnione są z obowiązku rejestracji na mocy art. 2 ust. 7 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w sprawie REACH, do spełnienia wymagań określonych powyżej wystarcza stosowna deklaracja.

Wnioskodawca przedstawia odpowiednią dokumentację dotyczącą wydajności odzysku zamkniętej/wyodrębnionej instalacji/systemu odzysku lub równoważnego systemu, który wprowadzono na potrzeby używania toluenu w procesach rotograwiury.

b)
Substancje wymienione zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Odstępstwa od zakazu określonego w art. 6 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 66/2010 nie przyznaje się substancjom uznanym za substancje stanowiące bardzo duże zagrożenie i wymienionym w wykazie znajdującym się w art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, które są obecne w mieszaninach w stężeniu wyższym niż 0,1 %. Specyficzne stężenia graniczne określone zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 stosuje się, jeżeli są one niższe niż 0,1 %.

Ocena i weryfikacja: wykaz substancji uznanych za substancje stanowiące bardzo duże zagrożenie i znajdujących się na liście kandydackiej zgodnie z art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 znajduje się pod następującym adresem:

http://echa.europa.eu/chem_data/authorisation_process/candidate_list_table_en.asp

Odniesienia do tego wykazu dokonuje się z datą wniosku.

Wnioskodawca dostarcza dowód zgodności z niniejszym kryterium poprzez przedstawienie danych dotyczących ilości substancji stosowanych do drukowania produktów z papieru zadrukowanego oraz deklarację, w której stwierdza się, że substancje, o których mowa w niniejszym kryterium, nie są zawarte w produkcie końcowym powyżej określonych stężeń granicznych. Stężenie określa się w kartach charakterystyki zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

c)
Produkty biobójcze

Produkty biobójcze będące częścią składu lub częścią mieszaniny zawartej w składzie, stosowane w celu konserwacji produktu i zaklasyfikowane jako H410/R50-53 lub H411/R51-53 zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG, dyrektywą Rady 1999/45/WE 14  lub rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 są dozwolone, ale jedynie w przypadku gdy ich potencjał biokumulacji charakteryzuje się log Pow (log współczynnika podziału oktanol/woda) < 3,0 lub doświadczalnie wyznaczonym współczynnikiem biokoncentracji (BCF) ≤ 100.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza kopie kart charakterystyki materiału dla wszystkich produktów biobójczych używanych na różnych etapach produkcji wraz z dokumentacją stężeń produktów biobójczych w produkcie końcowym.

d)
Środki czyszczące

Środki czyszczące używane do czyszczenia w procesach drukowania lub podprocesach, zawierające węglowodory aromatyczne, dopuszczalne są jedynie wtedy, gdy są zgodne z pkt 2 lit. b) i gdy spełniony jest jeden z następujących warunków:

(i)
ilość węglowodorów aromatycznych w stosowanych produktach czyszczących nie przekracza 0,1 % (wagowo);
(ii)
używana rocznie ilość środka czyszczącego opartego na węglowodorach aromatycznych nie przekracza 5 % całkowitej ilości środka czyszczącego używanego w jednym roku kalendarzowym.

Kryterium tego nie stosuje się do toluenu stosowanego jako środek czyszczący w rotograwiurze.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza kartę charakterystyki dla każdego środka czyszczącego używanego w drukarni w trakcie roku, do którego odnosi się zużycie roczne. Dostawcy środków czyszczących dostarczają deklaracje zawartości węglowodorów aromatycznych w tych środkach.

e)
Alkilofenole oksyetylenowane - rozpuszczalniki fluorowcowane - ftalany

Do tuszów, barwników, tonerów, klejów lub środków czyszczących lub innych chemikaliów czyszczących stosowanych do drukowania produktu z papieru zadrukowanego nie dodaje się następujących substancji ani preparatów:

alkilofenoli oksyetylenowanych i ich pochodnych, które w wyniku rozpadu mogą wytwarzać alkilofenole,
rozpuszczalników fluorowcowanych, które w momencie składania wniosku są klasyfikowane jako należące do kategorii zagrożenia wymienionych w pkt 2 lit. a),
ftalanów, które w momencie składania wniosku są klasyfikowane zwrotami R wskazującymi rodzaj zagrożenia H360F, H360D i H361f zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium.

f)
Tusze drukarskie, tonery, tusze, lakiery, folie i laminaty

Następujące metale ciężkie lub ich związki nie mogą być stosowane w tuszach drukarskich, tonerach, tuszach, lakierach, foliach i laminatach (ani jako substancje, ani jako część stosowanych preparatów): kadm, miedź (z wyłączeniem ftalocyjaniny miedzi), ołów, nikiel, chrom VI, rtęć, arsen, rozpuszczalny bar, selen, antymon. Kobalt może być używany tylko do 0,1 % (wagowo).

Składniki mogą zawierać śladowe ilości tych metali do 0,01 % (wagowo) pochodzące z zanieczyszczeń w surowcach.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium i deklaracje otrzymane od dostawców składników.

Kryterium 3 - Możliwość recyklingu

Produkt z papieru zadrukowanego nadaje się do recyklingu. Zadrukowany papier można odbarwić, a niepapierowe elementy produktu z papieru zadrukowanego można łatwo usunąć, aby zagwarantować, że elementy te nie utrudnią procesu recyklingu.

a)
Środki zwiększające wytrzymałość w stanie mokrym można stosować tylko wtedy, gdy można wykazać możliwość poddania gotowego produktu recyklingowi.
b)
Kleje można stosować tylko wtedy, gdy można wykazać ich usuwalność.
c)
Lakiery powłokowe i laminaty, w tym polietylen lub polietylen/polipropylen, można stosować tylko do okładek książek, czasopism i katalogów.
d)
Wykazuje się możliwość odbarwienia.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza wynik badania możliwości recyklingu w odniesieniu do środków zwiększających wytrzymałość w stanie mokrym oraz usuwalności klejów. Referencyjne metody badawcze to metoda PTS-RH 021/97 (w przypadku środków zwiększających wytrzymałość w stanie mokrym), metoda INGEDE 12 (w odniesieniu do usuwalności klejów nierozpuszczalnych) lub równoważne metody badawcze. Możliwość odbarwienia wykazuje się przy pomocy "Karty wyników odbarwiania" 15  Europejskiej Rady Makulatury lub równoważnych metod badań. Badanie należy wykonać na trzech rodzajach papieru: niepowleczonym, powleczonym i zaklejonym powierzchniowo. Jeśli dany rodzaj tuszu drukarskiego jest sprzedawany wyłącznie dla jednego lub dwóch konkretnych rodzajów papieru, wystarczy sprawdzić dany rodzaj papieru. Wnioskodawca dostarcza deklarację, w której stwierdza się, że powlekane i laminowane produkty z papieru zadrukowanego są zgodne z pkt 3 lit. c). W przypadku gdy część produktu z papieru zadrukowanego jest łatwo zdejmowana (na przykład plastikowa okładka), badanie możliwości recyklingu można przeprowadzić bez tej części. Łatwość usuwania elementów niepapierowych należy wykazać za pomocą deklaracji przedsiębiorstwa zbierającego papier, przedsiębiorstwa recyklingowego lub równoważnej organizacji. Można stosować również metody badawcze, co do których właściwa i niezależna osoba trzecia wykazała, że dają równoważne wyniki.

Kryterium 4 - Emisje

a)
Emisje do wody

Popłuczyn zawierających srebro z przetwarzania filmu, jak również z produkcji płyt i ze środków fotochemicznych nie odprowadza się do oczyszczalni ścieków.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium wraz z opisem procedur przyjętych w celu gospodarowania na terenie zakładu popłuczynami zawierającymi środki fotochemiczne i srebro. Jeżeli przetwarzanie filmu lub produkcja płyt są przedmiotem zlecenia, podwykonawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium wraz z opisem procedur przyjętych w celu gospodarowania w zakładach podwykonawców popłuczynami zawierającymi środki fotochemiczne i srebro.

Ilość Cr i Cu odprowadzana do oczyszczalni ścieków nie może przekraczać odpowiednio 45 mg na m2 i 400 mg na m2 powierzchni cylindra drukującego stosowanego w prasie.

Ocena i weryfikacja: w zakładach drukujących metodą rotograwiury zrzuty Cr i Cu do ścieków kontroluje się po oczyszczeniu i przed uwolnieniem. Co miesiąc pobiera się reprezentatywną próbkę zrzutów Cr i Cu. Akredytowane laboratorium przynajmniej raz w roku przeprowadza badanie analityczne, aby określić zawartość Cr i Cu w reprezentatywnej podpróbce tych próbek. Zgodność z niniejszym kryterium ocenia się poprzez podzielenie zawartości Cr i Cu określonej w rocznym badaniu analitycznym przez powierzchnię cylindra stosowanego w prasie w trakcie drukowania. Powierzchnię cylindra stosowanego w prasie w trakcie drukowania oblicza się poprzez pomnożenie powierzchni cylindra (= 2πrL, gdzie r jest promieniem, a L długością cylindra) przez liczbę druków w ciągu roku (= liczba różnych druków).

b)
Emisje do atmosfery

Lotne związki organiczne

Trzeba spełnić następujące kryteria:

(PVOC - RVOC)/Ppapier < 5 [kg/tony]

Gdzie:

PVOC = łączna liczba kilogramów lotnych związków organicznych zawartych rocznie w nabytych produktach chemicznych stosowanych w rocznej całkowitej produkcji produktów drukowanych

RVOC = łączna liczba kilogramów lotnych związków organicznych rocznie zniszczonych poprzez redukcję, odzyskanych z procesu drukowania i sprzedanych lub użytych ponownie

Ppapier = łączna liczba ton papieru zakupionego i wykorzystanego do produkcji produktów drukowanych.

Jeżeli w drukarni wykorzystuje się różne technologie druku, kryterium to wypełnia się oddzielnie dla każdej technologii.

PVOC oblicza się na podstawie informacji zawartych w karcie charakterystyki dotyczących zawartości lotnych związków organicznych lub równoważnej deklaracji dostarczonej przez dostawcę produktów chemicznych.

RVOC oblicza się na podstawie deklaracji zawartości lotnych związków organicznych zawartych w sprzedanych produktach chemicznych lub na podstawie wewnętrznego rejestru księgowego (lub innego równoważnego dokumentu), w którym zgłasza się roczną ilość lotnych związków organicznych odzyskanych i ponownie użytych na terenie zakładu.

Szczególne warunki dotyczące druku offsetowego na gorąco:

(i)
Do drukowania metodą offsetu na gorąco z zastosowaniem zintegrowanej jednostki dopalającej dla jednostki suszącej stosuje się następującą metodę obliczania:

PVOC = 90 % całkowitej liczby kilogramów lotnych związków organicznych rocznie zawartych w roztworach nawilżających wykorzystywanych do rocznej produkcji produktów drukowanych + 85 % całkowitej liczby kilogramów lotnych związków organicznych rocznie zawartych w środkach czyszczących wykorzystywanych do rocznej produkcji produktów drukowanych.

(ii)
Do drukowania metodą offsetu na gorąco bez zastosowania zintegrowanej jednostki dopalającej dla jednostki suszącej stosuje się następującą metodę obliczania:

PVOC = 90 % całkowitej liczby kilogramów lotnych związków organicznych rocznie zawartych w roztworach nawilżających wykorzystywanych do rocznej produkcji produktów drukowanych + 85 % całkowitej liczby kilogramów lotnych związków organicznych rocznie zawartych w środkach czyszczących wykorzystywanych do rocznej produkcji produktów drukowanych + 10 % całkowitej liczby kilogramów lotnych związków organicznych rocznie zawartych w tuszach drukarskich wykorzystywanych do rocznej produkcji produktów drukowanych.

Dla (i) i (ii) można w tych obliczeniach wykorzystać proporcjonalnie niższe odsetki niż 90 % i 85 %, jeżeli wykaże się, że system oczyszczania służący spalaniu gazów powstałych w procesie suszenia prowadzi do redukcji o ponad odpowiednio 10 % lub 15 % całkowitej liczby kilogramów lotnych związków organicznych rocznie zawartych w roztworach nawilżających lub środkach czyszczących wykorzystywanych do rocznej produkcji produktów drukowanych.

Ocena i weryfikacja: dostawca chemikaliów dostarcza deklarację zawartości lotnych związków organicznych w alkoholach, środkach czyszczących, tuszach, roztworach nawilżających lub innych odpowiednich produktach chemicznych. Wnioskodawca dostarcza dowód obliczeń zgodnych z kryteriami określonymi powyżej. Okres dla obliczeń ustalony jest na podstawie produkcji w czasie 12 miesięcy. W przypadku nowych lub przebudowanych zakładów produkcyjnych, pomiary prowadzone są na podstawie przynajmniej 3 miesięcy reprezentatywnej pracy zakładu.

c)
Emisje z drukowania publikacji metodą rotograwiury
(i)
Emisje do atmosfery lotnych związków organicznych z drukowania publikacji metodą rotograwiury nie przekraczają 50 mg C/Nm3

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza stosowną dokumentację wykazującą zgodność z niniejszym kryterium.

(ii)
Instalowane jest wyposażenie służące redukcji emisji Cr6+ do atmosfery.
(iii)
Emisje Cr6+ do atmosfery nie przekraczają 15 mg na tonę papieru.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza opis wprowadzonego systemu wraz z dokumentacją dotyczącą kontroli i monitorowania emisji Cr6+. Dokumentacja obejmuje wyniki badań związanych z redukcją emisji Cr6+ do atmosfery.

d)
Procesy drukowania, do których środki ustawodawcze nie mają zastosowania

Lotnymi rozpuszczalnikami pochodzącymi z procesu suszenia druku offsetowego na gorąco i fleksografii gospodaruje się za pośrednictwem systemów odzysku lub spalania, lub dowolnego równoważnego systemu. We wszystkich przypadkach, w których środki ustawodawcze nie mają zastosowania, emisje lotnych związków organicznych do atmosfery nie przekraczają 20 mg C/Nm3.

Wymóg ten nie ma zastosowania do sitodruku i druku cyfrowego. Ponadto nie ma on zastosowania do instalacji gorącego offsetu i fleksografii o zużyciu rozpuszczalnika poniżej 15 ton rocznie.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza opis wprowadzonego systemu wraz z dokumentacją i wynikami badań dotyczącymi kontroli i monitorowania emisji do atmosfery.

Kryterium 5 - Odpady

a)
Gospodarowanie odpadami

Zakład, w którym wytwarzane są produkty z zadrukowanego papieru, jest wyposażony w system zagospodarowania odpadów, w tym pozostałych produktów powstających podczas wytwarzania produktów z zadrukowanego papieru, zgodnie z postanowieniami właściwych lokalnych i krajowych organów regulacyjnych.

System jest udokumentowany lub opisany i zawiera przynajmniej informacje dotyczące następujących procedur:

(i)
postępowania z materiałami nadającymi się do recyklingu ze strumienia odpadów, gromadzenia, segregowania i wykorzystywania tych materiałów;
(ii)
procedur odzyskiwania materiałów nadających się do innych zastosowań, np. do spalania w celu uzyskania pary technologicznej, do celów grzewczych lub rolniczych;
(iii)
postępowania z odpadami niebezpiecznymi, gromadzenia, segregowania i unieszkodliwiania tych odpadów, zgodnie z postanowieniami właściwych lokalnych i krajowych organów regulacyjnych.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium wraz z opisem procedur przyjętych na potrzeby gospodarowania odpadami. W stosownych przypadkach wnioskodawca co rok dostarcza organowi lokalnemu odpowiednią deklarację. Jeżeli gospodarowanie odpadami jest przedmiotem zlecenia, podwykonawca również dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium.

b)
Papier odpadowy

Ilość wytworzonego papieru odpadowego "X" wynosi:

Metoda druku Maksymalny % papieru odpadowego
Offset arkuszowy 23
Offset na zimno, gazety 10
Offset na zimno, druk formularzy 18
Offset rotacyjny na zimno (z wyłączeniem gazet i formularzy) 19
Gorący offset rotacyjny 21
Druk wklęsły 15
Fleksografia (z wyłączeniem tektury falistej) 11
Druk cyfrowy 10
Fleksografia, tektura falista 17
Sitodruk 23

Gdzie:

X = liczba ton papieru odpadowego wytworzonego rocznie podczas drukowania (w tym procesów wykończeniowych) produktu z papieru zadrukowanego opatrzonego oznakowaniem ekologicznym podzielona przez liczbę ton papieru nabytego i wykorzystanego rocznie do produkcji produktu z papieru zadrukowanego opatrzonego oznakowaniem ekologicznym.

Jeżeli drukarnia przeprowadza procesy wykończeniowe na rzecz innej drukarni, ilość papieru odpadowego wytworzonego w tych procesach nie jest uwzględniana przy obliczaniu "X".

Jeżeli procesy wykończeniowe są zlecane innemu przedsiębiorstwu, oblicza się ilość papieru odpadowego wytworzonego wskutek prac zleconych i deklaruje ją przy obliczaniu "X".

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza opis obliczenia ilości papieru odpadowego wraz z deklaracją od wykonawcy odbierającego papier odpadowy od drukarni. Należy przedstawić warunki zlecenia i obliczenia ilości papieru odpadowego związanej z procesami wykończeniowymi. Okres dla obliczeń ustalony jest na podstawie produkcji w czasie 12 miesięcy. W przypadku nowych lub przebudowanych zakładów produkcyjnych pomiary prowadzone są na podstawie przynajmniej 3 miesięcy reprezentatywnej pracy zakładu.

Kryterium 6 - Zużycie energii

Drukarnia tworzy rejestr wszystkich urządzeń zużywających energię (w tym maszyn, oświetlenia, klimatyzacji, chłodzenia) oraz program obejmujący środki mające na celu poprawienie efektywności energetycznej.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza rejestr urządzeń zużywających energię wraz z programem poprawy.

Kryterium 7 - Szkolenie

Wszystkim pracownikom uczestniczącym w codziennej pracy zakładu przekazuje się wiedzę konieczną do zapewnienia spełnienia wymogów dotyczących oznakowania ekologicznego i osiągania ciągłej poprawy w tym zakresie.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium wraz ze szczegółami programu szkolenia, jego treścią i wskazaniem, którzy pracownicy otrzymali jakie szkolenie i kiedy. Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi również próbkę materiałów szkoleniowych.

Kryterium 8 - Zdatność do użycia

Produkt nadaje się do użycia zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza stosowną dokumentację zgodnie z niniejszym kryterium. W stosownych przypadkach wnioskodawca może wykorzystać normy krajowe lub komercyjne, aby wykazać zdatność produktów z papieru zadrukowanego do użycia.

Kryterium 9 - Informacje o produkcie

Na produkcie znajdują się następujące informacje:

"Prosimy o zbieranie zużytego papieru do recyklingu".

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza próbkę produktu z wymaganymi informacjami.

Kryterium 10 - Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE

Nieobowiązkowa etykieta z polem tekstowym zawiera następujący tekst:

Ten produkt z zadrukowanego papieru nadaje się do recyklingu
Został wydrukowany na papierze o ograniczonym wpływie na środowisko
Emisje chemikaliów do powietrza i wody w trakcie produkcji papieru i procesu drukowania zostały ograniczone

Wytyczne dotyczące stosowania nieobowiązkowej etykiety z polem tekstowym znajdują się w dokumencie "Guidelines for use of the EU Ecolabel logo" (wytyczne dotyczące stosowania logo oznakowania ekologicznego) pod adresem:

http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/promo/pdf/logo%20guidelines.pdf

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza próbkę produktu z zadrukowanego papieru zawierającą oznakowanie ekologiczne wraz z deklaracją zgodności z niniejszym kryterium.

______

1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/345/UE z dnia 6 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.170.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Art. 1 ust. 3 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/345/UE z dnia 6 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.170.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
4 Art. 2 pkt 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/345/UE z dnia 6 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.170.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
5 Art. 2 pkt 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2014/345/UE z dnia 6 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.170.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
6 Art. 4:

- zmieniony przez art. 5 decyzji nr (UE) 2015/877 z dnia 4 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.142.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/1590 z dnia 19 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.264.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

7 Załącznik:

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.125.35).

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/345/UE z dnia 6 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.170.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

8 Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 24.
9 Decyzja z dnia 7 czerwca 2011 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE dla papieru do kopiowania i papieru graficznego (Dz.U. L 149 z 8.6.2011, s. 12).
10 Decyzja z dnia 12 lipca 2012 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE dla papieru gazetowego (Dz.U. L 202 z 28.7.2012, s. 26).
11 Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1.
12 Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.
13 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
14 Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.
15 Assessment of Print Product Recyclability - Deinkability Score - User's Manual (Ocena możliwości recyklingu produktów drukowanych -wynik odbarwiania - podręcznik użytkownika), www.paperrecovery.org, "Publications".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024