Decyzja 2011/588/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2009

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2009

(2011/588/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając końcowe roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji(3), w szczególności jego art. 17,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0105/2011),

1. udziela dyrektorowi Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 16.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając końcowe roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji(3), w szczególności jego art. 17,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0105/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2009 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2008(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– stwierdził, że Trybunał Obrachunkowy znalazł braki w procedurach udzielania zamówień, zwłaszcza jeśli chodzi o zbyt niskie oszacowanie budżetu umowy ramowej,

– zwrócił się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości pełnej realizacji gospodarowania środkami pieniężnymi w oparciu o aktualne potrzeby zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie zmiany koncepcyjne są potrzebne, by rezerwa gotówkowa Agencji utrzymywała się trwale na jak najniższym poziomie,

– pogratulował Agencji wdrożenia wszystkich ośmiu zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego uznanych za "bardzo ważne",

C. mając na uwadze, że budżet Agencji na rok 2009 wynosił 8.100.000 EUR, co stanowi o 3,5 % mniej niż budżet na 2008 r.,

Przeniesienie środków

1. jest zaniepokojony stwierdzeniem Trybunału Obrachunkowego, że środki przeniesione na następny rok stanowiły 19 % całkowitego budżetu Agencji; zauważa w szczególności, że 41 % środków operacyjnych przeniesiono na 2010 r. głównie w wyniku opóźnień w realizacji dwóch dużych projektów; wyraża zaniepokojenie faktem, że sytuacja ta wskazuje na opóźnienia w realizacji działań Agencji finansowanych z tytułu III i stanowi naruszenie zasady jednoroczności budżetu; wzywa zatem Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych przez nią w celu naprawienia tego niedociągnięcia;

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego

2. wzywa Agencję do nasilenia kontroli wewnętrznych w celu zagwarantowania prawidłowego stosowania umów i postępowań o udzielenie zamówienia publicznego; zauważa ponadto że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w jednym przypadku zwrócono się o wykonanie usług nieprzewidzianych w umowie, a w dwóch innych przypadkach w procesie udzielania zamówień popełniono błędy (zastosowanie błędnego ważenia jakość-cena oraz błędna wartość oferty finansowej);

3. domaga się w szczególności od Agencji:

– zwiększenia przejrzystości zarówno w kwestii prognozowania, jak i wyznaczania osób odpowiedzialnych za projekty,

– wzmocnienia kontroli podczas zatwierdzania zamówień na szczeblu decyzji w sprawie finansowania i programowania prac,

– dopilnowania, aby ujawnianie zastosowanych wyjątków w rocznym sprawozdaniu z działalności odbywało się w sposób wyczerpujący,

– zadbania o odpowiednie monitorowanie potencjalnych nieprawidłowości,

– opracowania i zdawania sprawozdania z kontroli ex post,

wzywa w związku z tym Agencję do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach i działaniach podjętych w tym zakresie;

4. zachęca także Agencję do opracowania, a następnie regularnego uaktualniania, tabeli przedstawiającej w wyczerpujący sposób obieg finansowy i zakres odpowiedzialności odpowiednich podmiotów finansowych i operacyjnych;

Błędy w przesunięciach budżetowych

5. wzywa Agencję do unikania przesunięć podejmowanych bez uzyskania uprzedniej zgody zarządu, co stanowi naruszenie budżetowej zasady specyfikacji; zauważa, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż przeniesienia 24.000 EUR pomiędzy tytułami dokonano bez powiadomienia zarządu i bez jego wcześniejszej zgody;

Zwrot podatku od władz skarbowych przyjmującego państwa członkowskiego

6. zauważa z rozczarowaniem brak postępów od ubiegłego roku odnośnie do zwrotu 45.000 EUR, która to kwota została zaliczkowo wypłacona przez Agencję z tytułu podatku VAT władzom skarbowym przyjmującego państwa członkowskiego; wzywa w związku z tym Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wypłaceniu zwrotu podatku przez przyjmujące państwo członkowskie;

Zasoby ludzkie

7. nadal zauważa niedociągnięcia w procedurach rekrutacji personelu, które zagrażają przejrzystości tych procedur; przyjmuje do wiadomości stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, że progi punktowe wymagane do zaproszenia kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną lub do wpisania ich na listę rezerwową nie zostały z wyprzedzeniem ustalone przez komisję konkursową; wzywa w związku z tym Agencję do naprawienia tej sytuacji i powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;

Systemy kontroli wewnętrznej

8. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja posiada koordynatora kontroli wewnętrznej, który nadzoruje wdrażanie systemów kontroli wewnętrznej w Agencji; przyjmuje do widomości, że Agencja z powodzeniem zrealizowała kontrole ex ante swych procedur wewnętrznych; niemniej jednak wzywa Agencję do przeprowadzenia kontroli ex post z pomocą wyspecjalizowanego podmiotu;

9. wzywa niemniej jednak Agencję do dokonania kompletnego spisu z natury posiadanych aktywów trwałych i zadbanie o prawidłowość rejestrów księgowych; podkreśla wagę tego zalecenia i wzywa Agencję do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o instrumentach uruchomionych w celu naprawienia tego niedociągnięcia; zauważa w związku z tym, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził także, iż spis środków trwałych prowadzony był za pomocą arkusza kalkulacyjnego, co nie gwarantuje integralności danych;

10. przyjmuje do wiadomości, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła w 2008 r. kontrolę zarządzania personelem oraz kontrolę działań następczych w związku z wdrożeniem standardów kontroli wewnętrznej w 2007 r.; podkreśla, że Agencja powiadomiła organ udzielający absolutorium o nowym zaleceniu Służby Audytu Wewnętrznego, które pojawiło się po zobowiązaniu do monitorowania z 2009 r. i które wzywa do przeglądu standardów kontroli wewnętrznej przyjętych przez Zarząd w dniu 10 października 2007 r.;

11. przyjmuje także do wiadomości oświadczenie Agencji, że w 2009 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła kolejną kontrolę zamówień w celu poprawy wyników Agencji w tym zakresie; zauważa w szczególności, że spośród 18 zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego 13 zostało zatwierdzonych, a pięć odrzuconych przez Agencję, która następnie zwróciła się do Służby Audytu Wewnętrznego o połączenie tych odrzuconych zaleceń; zauważa ponadto, że osiem z tych zaleceń uznano za "bardzo ważne", a 10 za "ważne";

12. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r. (1) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 16.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 174.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024