(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Centrum(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób(3), w szczególności jego art. 23,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0107/2011),
1. udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2009;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U C 338 z 14.12.2010, s. 124.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2009
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Centrum(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób(3), w szczególności jego art. 23,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0107/2011),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne za rok finansowy 2009 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament udzielił dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2008(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji w sprawie absolutorium Parlament:
– odnotował, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że kwota ponad 16.200.000 EUR (co stanowi 40 % budżetu ogólnego Centrum) musiała zostać przesunięta,
– był zaniepokojony faktem, że do dnia 31 grudnia 2008 r. Centrum nie zawarło jeszcze z rządem szwedzkim porozumienia w sprawie siedziby Centrum,
– podkreślił, że w planowaniu procedur rekrutacyjnych wciąż jeszcze występują słabe punkty,
– wyraził ubolewanie, że Centrum nie w pełni wywiązało się z obowiązku przesłania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania sporządzonego przez dyrektora Centrum i podsumowującego audyty wewnętrzne przeprowadzone przez audytora wewnętrznego zgodnie z art. 72 ust. 5 ramowego rozporządzenia finansowego,
C. mając na uwadze, że budżet Centrum na rok 2009 wynosił 51.000.000 EUR, tzn. o 25,3 % więcej w porównaniu z rokiem budżetowym 2008,
1. zauważa, że budżet Centrum wzrósł z 17.100.000 EUR w 2006 r. do 51.000.000 EUR w 2009 r.;
2. zauważa, że w 2009 r. Centrum udostępniono środki w wysokości 51.000.000 EUR, z czego 48.100.000 EUR stanowiły dotacje z budżetu UE;
3. podkreśla, że wykorzystanie środków na płatności poprawiło się nieco, by osiągnąć 91 %, co odpowiada kwocie niewykorzystanych środków w wysokości 4.800.000 EUR; zauważa jednak, że to niepełne wykonanie jest związane z faktem, że Centrum ograniczyło swoje wnioski o środki na płatności w celu zmniejszenia ilości gotówki na rachunku bankowym pod koniec roku, jak zażądały Trybunał Obrachunkowy i Komisja;
Wyniki
4. zwraca się ponownie do Centrum o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania działań zrealizowanych podczas roku, którego dotyczy udzielenie absolutorium, oraz tych zrealizowanych w roku poprzednim, tak aby pozwolić władzy budżetowej na lepszą ocenę wyników Centrum z roku na rok;
5. uznaje jednak, że Centrum jest instytucją, która może odegrać ważną rolę we wzmacnianiu i rozwijaniu wspólnotowego nadzoru nad chorobami, jak również w szacowaniu i informowaniu o dotychczasowych i nowo pojawiających się zagrożeniach dla zdrowia ludzkiego, jakie niosą ze sobą choroby zakaźne;
6. wskazuje na znaczny wkład Centrum w działania na rzecz zwalczania pandemii grypy H1N1 w 2009 r., m.in. poprzez wytyczne zawarte w tymczasowym dokumencie w sprawie stosowania szczególnych szczepionek przeciwko grypie pandemicznej podczas pandemii wirusa H1N1 w 2009 r.;
7. jest zdania, że należy zwiększyć uprawnienia Centrum, aby Unia dysponowała możliwością dokonania samodzielnej oceny powagi zagrożenia infekcją i mogła usprawnić koordynację między państwami członkowskimi;
8. odnotowuje, że Centrum było w stanie opracować w 2009 r. znaczną ilość produktów i usług dotyczących epidemiologii, nadzoru, zapobiegania chorobom zakaźnym i ich kontroli, jak również opublikowało szereg sprawozdań naukowych;
9. zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o przeprowadzanie kontroli wyników działalności Centrum;
Przeniesienie środków
10. jest zaniepokojony faktem, ze już w 2006 r. Trybunał Obrachunkowy zauważył wysoki poziom środków przeniesionych, co ma negatywny wpływ na wykonanie budżetu i jest naruszeniem zasady jednoroczności; odnotowuje zwłaszcza, że środki przeniesione z roku 2008, wynoszące 2.200.000 EUR, musiały zostać zanulowane, a w roku 2009 środki przeniesione stanowiły 42 % tytułu II - Wydatki administracyjne i 63 % tytułu III - Wydatki operacyjne; wzywa w związku z tym Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu naprawienia tego niedociągnięcia;
Siedziba Centrum
11. przyjmuje z zadowoleniem fakt, że w końcu w dniu 30 czerwca 2010 r. podpisane zostało między zarządem Centrum a szwedzkim ministrem zdrowia publicznego i opieki nad osobami starszymi porozumienie w sprawie siedziby Centrum, a także dokonane zostały stosowne zmiany w prawie umożliwiające umieszczenie pracowników Centrum i ich rodzin w szwedzkim rejestrze ludności;
Audyt wewnętrzny
12. jest zaniepokojony faktem, że Centrum po raz kolejny nie w pełni wywiązało się z obowiązku przesłania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania sporządzonego przez dyrektora Centrum i podsumowującego treść zalecenia działu audytu wewnętrznego (IAS), jak mowa o tym w art. 72 ust. 5 ramowego rozporządzenia finansowego; jest zaniepokojony w szczególności faktem, że w odniesieniu do działań następczych po wcześniejszych zaleceniach Centrum otrzymało od IAS jedno zalecenie "bardzo ważne" i siedem "ważnych", ale nie ma informacji o ich treści; nawołuje w związku z tym dyrektora Centrum do podania tych informacji;
13. przyjmuje do wiadomości, że IAS przeprowadził także kontrolę zarządzania finansami w roku 2009, której ogólnym celem było uzyskanie wystarczającej pewności co do stosowności procedur wspomagających kontrole wewnętrzne w zakresie zarządzania finansami, planowania przetargów, wykonania budżetu, a także sprawozdawczości, monitorowania i kontroli zarządzania; podkreśla, że zalecenia IAS dotyczą konieczności aktualizowania i zaostrzania procedur finansowych dotyczących środków na zobowiązania i środków na płatności, aby dokładniej określać i zapisywać przeprowadzone kontrole;
14. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(6) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
______
(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 124.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 141.
(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.
Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.250.145 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2011/574/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2009 |
Data aktu: | 10/05/2011 |
Data ogłoszenia: | 27/09/2011 |