uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 18 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 18 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 ustanowiono ogólne zasady dotyczące możliwości śledzenia żywności. Stanowi on, że możliwość śledzenia żywności musi być zapewniona na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji. Przewiduje on ponadto, że podmioty działające na rynku spożywczym muszą móc zidentyfikować osoby, które dostarczyły im środki spożywcze. Podmioty takie muszą ponadto być w stanie identyfikować przedsiębiorstwa, którym dostarczyły swoje produkty. Informacje te muszą być przekazywane na żądanie właściwym organom.
(2) Możliwość śledzenia konieczna jest dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i wiarygodności informacji przekazywanych konsumentowi. W szczególności w przypadku żywności pochodzenia zwierzęcego niezbędne jest wykorzystanie możliwości śledzenia jako narzędzia wspomagającego wycofanie z obrotu żywności, która nie jest bezpieczna, a tym samym przyczynianie się do ochrony konsumenta.
(3) W celu spełnienia wymagań w zakresie możliwości śledzenia określonych w art. 18 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 wymagane jest posiadanie danych o nazwach i adresach zarówno podmiotu działającego na rynku spożywczym dostarczającego żywność, jak i podmiotu działającego na rynku spożywczym, któremu żywność ta została dostarczona. Wymóg ten opiera się na podejściu "krok wstecz - krok w przód", zgodnie z którym podmioty działające na rynku spożywczym posiadają system umożliwiający im zidentyfikowanie ich bezpośrednich dostawców i bezpośrednich klientów, wyłączając przypadek, gdy są oni konsumentem finalnym.
(4) Kryzysy żywnościowe w przeszłości pokazały, że nie zawsze posiadano wystarczającą dokumentację by zapewnić możliwość pełnego śledzenia w zakresie podejrzanej żywności. Jak pokazują doświadczenia z wdrażania rozporządzenia (WE) nr 178/2002, rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(2), rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(3) oraz rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(4), podmioty działające na rynku spożywczym ogólnie nie dysponują informacjami niezbędnymi do zapewnienia odpowiedniości posiadanych przez te podmioty systemów identyfikacji sposobów obróbki lub przechowywania żywności, w szczególności w sektorze żywności pochodzenia zwierzęcego. W rezultacie, w związku z brakiem możliwości szybkiego i kompletnego śledzenia żywności, sektor ten poniósł niepotrzebnie wysokie straty ekonomiczne.
(5) Wobec powyższego należy ustanowić pewne reguły dla tego konkretnego sektora żywności pochodzenia zwierzęcego, w celu zapewnienia prawidłowego stosowania wymogów określonych w art. 18 rozporządzenia (WE) nr 178/2002. Reguły te powinny dopuszczać (pewną) elastyczność co do formatu udostępniania stosownych informacji.
(6) W szczególności należy zapewnić dodatkowe informacje obejmujące wolumen lub ilość żywności pochodzenia zwierzęcego, odniesienie identyfikujące odpowiednio serię, partię lub przesyłkę, szczegółowy opis żywności i datę wysyłki.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
(4) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.242.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 931/2011 w sprawie wymogów dotyczących możliwości śledzenia ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego |
| Data aktu: | 19/09/2011 |
| Data ogłoszenia: | 20/09/2011 |
| Data wejścia w życie: | 10/10/2011, 01/07/2012 |