uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 8,
(1) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 drobni producenci i producenci niszowi mogą wystąpić z wnioskiem o ustalenie alternatywnych docelowych poziomów zmniejszenia emisji odpowiadających możliwościom zmniejszenia indywidualnych emisji CO2 pojazdów danego producenta oraz odpowiadających cechom charakterystycznym rynku danego typu samochodów.
(2) Przy określaniu możliwości zmniejszenia emisji drobnego producenta należy ocenić możliwości ekonomiczne i technologiczne wnioskodawcy. W tym celu wnioskodawca powinien przedstawić szczegółowe informacje na temat swojej działalności gospodarczej oraz informacje na temat stosowanych w samochodach technologii ograniczania emisji CO2. Wymagane informacje dotyczą między innymi danych, do których wnioskodawca ma łatwy dostęp, i nie powinny wiązać się z dodatkowym obciążeniem administracyjnym.
(3) By zapewnić zgodność docelowych poziomów zmniejszenia emisji wymaganych w odniesieniu do drobnych producentów i producentów niszowych oraz by zapobiec stawianiu w niekorzystnej sytuacji drobnych producentów, którzy zmniejszyli swój średni indywidualny poziom emisji CO2 przed 2012 r., docelowe indywidualne poziomy emisji CO2 dla tych producentów należy porównać z ich referencyjnym średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 w 2007 r. Jeśli dane te nie istnieją, docelowy poziom należy porównać ze średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 w najbliższym roku kalendarzowym następującym po 2007 r.
(4) W celu uwzględnienia ograniczonej oferty produktów niektórych drobnych producentów i wynikających z niej ograniczonych możliwości rozdzielenia wysiłków na rzecz zmniejszenia emisji na flotę, wnioskodawcom należy zezwolić na wybór w okresie odstępstwa jednego docelowego indywidualnego poziomu emisji na wszystkie lata lub różnych docelowych poziomów na poszczególne lata, tak by na końcu okresu odstępstwa osiągnąć redukcję w porównaniu z referencyjnym poziomem z 2007 r.
(5) Artykuł 11 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 zezwala niektórym producentom niszowym na korzystanie z alternatywnego docelowego indywidualnego poziomu emisji, który jest 25 % niższy niż ich średni indywidualny poziom emisji CO2 w 2007 r. Jeśli nie istnieją informacje dotyczące średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 danego producenta w 2007 r., należy określić równoważny docelowy indywidualny poziom zmniejszenia emisji w oparciu o najlepsze dostępne technologie ograniczania emisji CO2 w 2007 r. W celu określenia najlepszych dostępnych technologii ograniczania emisji CO2 należy wykorzystać stosunek maksymalnej mocy do masy pojazdu, tak by dokonać rozróżnienia pomiędzy poszczególnymi cechami charakterystycznymi rynku dla samochodów o danej masie.
(6) W celu zapewnienia drobnym producentom i producentom niszowym jasnego poziomu referencyjnego, który będzie wykorzystywany przy ustalaniu docelowych indywidualnych poziomów emisji, sporządzono wykaz producentów i ich średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 w UE w 2007 r., po przeprowadzeniu formalnych konsultacji z państwami członkowskimi i najważniejszymi zainteresowanymi stronami, w tym z europejskimi (ACEA), japońskimi (JAMA) i koreańskimi (KAMA) stowarzyszeniami producentów samochodów oraz z europejskim stowarzyszeniem drobnych producentów (ESCA).
(7) Należy znieść obowiązek publicznego udostępniania niektórych informacji zawartych we wniosku o odstępstwo, w szczególności informacji dotyczących planowania produktów przez producenta oraz spodziewanych kosztów i wpływu na dochodowość przedsiębiorstwa, jeśli ujawnienie tych informacji zagrażałoby ochronie interesów handlowych. Decyzje w sprawie przyznania odstępstwa będą publikowane przez Komisję w Internecie.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu ustanowionego na mocy art. 9 decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.23.16 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 63/2011 ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące występowania o odstępstwo od docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 na mocy art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 |
| Data aktu: | 26/01/2011 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2011 |
| Data wejścia w życie: | 16/02/2011 |