uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie oznakowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy efektywności przy równorzędnej funkcjonalności.
(2) Przepisy dotyczące etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów zostały ustanowione dyrektywą Komisji 2002/31/WE z dnia 22 marca 2002 r. wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej klimatyzatorów typu domowego 2 . Dyrektywa wykonawcza wprowadza różne skale etykietowania klimatyzatorów wykorzystujących odmienne rozwiązania techniczne, a efektywność energetyczną określa się wyłącznie na podstawie działania urządzenia przy pełnym obciążeniu.
(3) Energia elektryczna zużywana przez klimatyzatory stanowi istotną część zapotrzebowania gospodarstw domowych i przedsiębiorstw na energię elektryczną w Unii ogółem. Oprócz uzyskanej już poprawy efektywności energetycznej możliwe jest dalsze istotne ograniczenie zużycia energii przez klimatyzatory.
(4) Należy uchylić dyrektywę Komisji 2002/31/WE oraz ustanowić nowe przepisy niniejszym rozporządzeniem, aby etykieta efektywności energetycznej stanowiła dla producentów dynamiczną motywację do dalszej poprawy efektywności energetycznej klimatyzatorów oraz aby doprowadzić do przyspieszenia przemian rynkowych zmierzających w kierunku energooszczędnych technologii.
(5) Przepisy niniejszego rozporządzenia należy stosować do klimatyzatorów typu powietrze/powietrze o wyjściowej mocy chłodniczej nieprzekraczającej 12 kW (lub wyjściowej mocy grzewczej, w przypadku gdy urządzenie jest wyposażone jedynie w funkcję ogrzewania).
(6) Postęp techniczny w dziedzinie poprawy efektywności energetycznej klimatyzatorów był w ostatnich latach bardzo szybki. Umożliwiło to kilku państwom trzecim wprowadzenie rygorystycznych wymogów dotyczących efektywności energetycznej i doprowadziło do procesu wprowadzania nowych systemów etykietowania efektywności energetycznej na podstawie efektywności sezonowej. Współczesne urządzenia osiągające najwyższą efektywność, nie licząc klimatyzatorów jedno-i dwukanałowych, znacznie przekraczają poziomy efektywności dla klasy A ustanowione dyrektywą 2002/31/WE.
(7) Niniejszym rozporządzeniem wprowadza się dwie skale efektywności energetycznej na podstawie podstawowej funkcji i szczególnych parametrów istotnych dla klienta. Biorąc pod uwagę, że klimatyzatory są wykorzystywane głównie w warunkach częściowego obciążenia, przy wyznaczaniu efektywności należy przejść na metodę pomiaru efektywności sezonowej, z wyłączeniem klimatyzatorów jedno- i dwukanałowych. Metoda pomiaru sezonowego uwzględnia w większym stopniu korzyści wynikające z zastosowania inwertera i warunki, w jakich wykorzystywane są te urządzenia. Nowa metoda obliczania efektywności energetycznej wraz ze środkiem wykonawczym dotyczącym ekoprojektu ustanawiającym minimalne wymogi dotyczące efektywności energetycznej na poziomie wyższym niż obecna klasa A będą skutkować zmianą klasyfikacji tych urządzeń. Klimatyzatory typu "split", klimatyzatory okienne i ścienne powinny zatem mieć nową skalę z klasami od A do G i dodatkowym "+" uwzględnionym na skali co dwa lata aż do osiągnięcia klasy A+++.
(8) W przypadku klimatyzatorów jedno- i dwukanałowych należy nadal stosować wskaźniki efektywności energetycznej dla stanu stałego obciążenia, ponieważ obecnie na rynku nie są dostępne urządzenia wyposażone w inwertery. Ponieważ nie ma potrzeby ponownej klasyfikacji tych urządzeń, klimatyzatory jedno-i dwukanałowe powinny być oceniane na podstawie skali A+++-D. Ponieważ urządzenia, które są w naturalny sposób mniej efektywne niż urządzenia typu "split", mogą maksymalnie osiągnąć klasę efektywności energetycznej A+ na skali A+++-D, bardziej efektywne urządzenia typu "split" mogą osiągnąć klasę efektywności energetycznej A+++.
(9) Niniejszym rozporządzeniem należy zapewnić konsumentom bardziej precyzyjne i porównywalne informacje o efektywności klimatyzatorów.
(10) Oczekuje się, że łączny efekt etykietowania efektywności energetycznej ustanowionego niniejszym rozporządzeniem i rozporządzenia w sprawie wykonania dyrektywy 2009/125/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla klimatyzatorów 3 w postaci rocznych oszczędności energii elektrycznej wyniesie 11 TWh do 2020 r. w porównaniu ze scenariuszem zakładającym niepodejmowanie żadnych działań.
(11) Poziom hałasu klimatyzatora może stanowić istotny parametr dla użytkowników. Aby mogli oni podejmować świadome decyzje, na etykietach klimatyzatorów należy umieścić informację o emisji hałasu.
(12) Informacje zamieszczone na etykiecie należy uzyskać przy zastosowaniu wiarygodnych, dokładnych i powtarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organy normalizacyjne wymienione w załączniku I do dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych 4 .
(13) W niniejszym rozporządzeniu należy określić jednolity wzór i wymogi dotyczące treści etykiet klimatyzatorów.
(14) W niniejszym rozporządzeniu należy także określić wymogi w zakresie dokumentacji technicznej i kart dla klimatyzatorów.
(15) W niniejszym rozporządzeniu należy ponadto sprecyzować wymogi w zakresie dostarczania informacji na potrzeby dowolnych form sprzedaży wysyłkowej, reklam i technicznych materiałów promocyjnych dotyczących klimatyzatorów.
(16) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w świetle postępu technicznego.
(17) Aby ułatwić przejście od stosowania dyrektywy 2002/31/WE do stosowania niniejszego rozporządzenia, klimatyzatory oznakowane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem należy uznać za spełniające wymogi dyrektywy 2002/31/WE.
(18) Dostawcom pragnącym wprowadzić do obrotu klimatyzatory spełniające wymogi w zakresie wyższych klas efektywności energetycznej należy zezwolić na stosowanie etykiet zawierających informacje o tych klasach, jeszcze zanim podawanie klas na etykietach stanie się obowiązkowe.
(19) Należy zatem uchylić dyrektywę 2002/31/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 5 pkt 2 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r. Zmiany z art. 5 pkt 2 lit. c, f, l, o, r, u, x, aa nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/2048 z dnia 4 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.236.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.178.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 626/2011 uzupełniające dyrektywę 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów |
| Data aktu: | 04/05/2011 |
| Data ogłoszenia: | 06/07/2011 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2013, 26/07/2011 |