(2011/379/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 15 ust. 2 oraz art. 16,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 883/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w odniesieniu do prowadzenia kont przez agencje płatnicze, deklaracji wydatków i dochodów oraz warunków zwrotu wydatków w ramach EFRG i EFRROW(2), w szczególności jego art. 9,
po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 14 ust. 1 oraz art. 15 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja decyduje o realizacji płatności miesięcznych z tytułu zwrotu państwom członkowskim wydatków dokonanych przez akredytowane agencje płatnicze w danym okresie referencyjnym, w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG), oraz o przekazaniu do ich dyspozycji niezbędnych środków. Wymieniona decyzja podejmowana jest na podstawie informacji przekazanych Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 oraz art. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2006.
(2) Na mocy art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja może, nie naruszając decyzji, o których mowa w art. 30 i 31 wymienionego rozporządzenia, w ramach rozliczania rachunków, dokonać redukcji lub czasowo zawiesić płatności miesięczne na rzecz państw członkowskich, jeśli zadeklarowane wydatki lub przekazane przez nie informacje nie pozwalają ustalić, czy środki z funduszy zostały użyte zgodnie z obowiązującymi zasadami wspólnotowymi. Przedtem jednak Komisja musi umożliwić danym państwom członkowskim przedstawienie swoich uwag.
(3) W ramach oceny poprawności przedmiotowych wydatków Komisja ma obowiązek dopilnować, aby państwa członkowskie przestrzegały warunków i terminów przewidzianych przez prawodawstwo wspólnotowe w odniesieniu do wypłaty pomocy lub premii na rzecz beneficjentów. Jest ona zobowiązana, zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, uznać za niekwalifikowalne płatności zrealizowane poza terminem przewidzianym w prawodawstwie wspólnotowym. Czyniąc to, Komisja dokonuje redukcji kwoty płatności miesięcznych przyznanych państwom członkowskim i dostosowuje konsekwencje finansowe tej redukcji proporcjonalnie do zaistniałego opóźnienia płatności w oparciu o stawki przewidziane w art. 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2006. Komisja nie stosuje jednak, zgodnie z art. 9 ust. 3, redukcji lub stosuje niższą redukcję od przewidzianej, jeżeli występują szczególne warunki w zarządzaniu w odniesieniu do niektórych środków lub jeśli zainteresowane państwa członkowskie przedstawią należyte uzasadnienia.
(4) Komisja stwierdziła, że część wydatków dokonanych do dnia 31 marca 2011 r. przez Belgię, Niemcy, Irlandię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Włochy, Niderlandy, Portugalię, Rumunię, Słowację i Zjednoczone Królestwo zrealizowano po wyznaczonych terminach.
(5) Komisja uznała, że wystąpiły szczególne warunki w zarządzaniu w odniesieniu do niektórych środków lub że należyte uzasadnienia zostały przedstawione przez Belgię, Niemcy, Francję, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo oraz że należy w związku z tym zastosować niższą redukcję bądź nie stosować jej w ogóle zgodnie z podanymi poniżej informacjami.
(6) Płatności miesięczne na rzecz odnośnych państw członkowskich należy zatem pomniejszyć o następujące kwoty płatności dokonanych po wyznaczonych terminach: 13.215,75 EUR w odniesieniu do Irlandii, 1.599.146,78 EUR w odniesieniu do Grecji, 1.678.840,21 EUR w odniesieniu do Hiszpanii, 6.820.961,97 EUR w odniesieniu do Francji, 1.238.597,55 EUR w odniesieniu do Włoch, 1.840.302,79 EUR w odniesieniu do Portugalii, 82.816,73 EUR w odniesieniu do Rumunii, 346.334,22 EUR w odniesieniu do Słowacji i 156.316,53 EUR w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa.
(7) Zainteresowane państwa członkowskie zostały poinformowane o proponowanych redukcjach. Poproszono je o przedstawienie stosownych informacji oraz własnego punktu widzenia. Redukcje zostały obliczone po uwzględnieniu informacji otrzymanych przez Komisję,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2011 r.
| W imieniu Komisji | |
| Dacian CIOLOȘ | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.168.17 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2011/379/UE w sprawie płatności miesięcznych z EFRG z tytułu wydatków dokonanych przez agencje płatnicze państw członkowskich w maju 2011 r. |
| Data aktu: | 27/06/2011 |
| Data ogłoszenia: | 28/06/2011 |
| Data wejścia w życie: | 28/06/2011 |