uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 452/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 452/2008 ustanawia wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk europejskich z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 452/2008 Komisja powinna przyjąć określone środki wykonawcze w celu zapewnienia przekazywania wysokiej jakości danych.
(3) Konieczne jest przyjęcie środków w celu realizacji poszczególnych działań statystycznych w sprawie tworzenia statystyk, objętych dziedziną 2 rozporządzenia (WE) nr 452/2008, dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie.
(4) Przy tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich w dziedzinie edukacji i uczenia się przez całe życie krajowe i europejskie organy statystyczne powinny uwzględniać zasady zawarte w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, zatwierdzonym przez Komisję w jej zaleceniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie niezależności, wiarygodności i odpowiedzialności krajowych i wspólnotowych organów statystycznych(2).
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Gromadzenie danych do pierwszego badania dotyczącego udziału i braku udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie (Badanie dotyczące edukacji dorosłych) odbywa się między dniem 1 lipca 2011 r. a dniem 30 czerwca 2012 r. Okres odniesienia, dla którego gromadzone są dane dotyczące udziału w działaniach z zakresu uczenia się przez całe życie obejmuje 12 miesięcy poprzedzających okres gromadzenia danych.
Dane są gromadzone co pięć lat.
Przedział wiekowy populacji objętej badaniem to 25-64 lata. Badaniem można również objąć nieobowiązkowo grupy wiekowe 18-24 lata i 65-69 lat.
Zmienne dotyczące tematów objętych badaniem są określone w dziedzinie 2 rozporządzenia (WE) nr 452/2008, a ich podział jest określony w załączniku I do tego rozporządzenia.
Źródła danych i wielkość próby dotyczące dziedziny 2 są określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 452/2008. Wymagania dotyczące doboru próby i dokładności niezbędne do spełnienia tych wymagań są szczegółowo określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) sprawozdanie jakościowe dotyczące badania udziału i braku udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie zgodnie z kryteriami jakościowymi, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 452/2008 i dalszymi wymogami określonymi w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
W celu osiągnięcia wysokiego poziomu harmonizacji wyników badania w poszczególnych krajach, Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi przedstawi, w formie podręcznika dotyczącego badania edukacji dorosłych obejmującego standardowy kwestionariusz, metodologiczne i praktyczne zalecenia i wskazówki dotyczące realizacji badania.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) dokumentację zawierającą czyste zbiory danych jednostkowych w ciągu 6 miesięcy od zakończenia okresu gromadzenia danych krajowych.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) sprawozdania jakościowe w ciągu 3 miesięcy od dostarczenia dokumentacji zawierającej czyste zbiory danych jednostkowych.
Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu są wymogami minimalnymi. Państwa członkowskie mogą określić dalsze wymagania na poziomie krajowym, o ile nie naruszają one wymogów wynikających z niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 września 2010 r.
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 227.
(2) COM(2005) 217 wersja ostateczna.
1 Zmienne
Przekazuje się wszystkie zmienne, chyba że przy nazwie zmiennej występuje dopisek "nieobowiązkowo". Dane i metadane, o których mowa w art. 7, udostępnia się Eurostatowi za pomocą środków elektronicznych, korzystając z pojedynczego punktu kontaktowego lub innych właściwych narzędzi informatycznych. Kody i wykazy kodów zawarte w poniższej tabeli mają wyłącznie charakter indykatywny. Formaty przekazywania danych są określone przez Komisję (Eurostat) w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6.
| Nazwa i status zmiennej | Kod | Opis | Filtr |
| COUNTRY | PAŃSTWO ZAMIESZKANIA | Wszyscy | |
| 2 cyfry | Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | ||
| REGION | REGION ZAMIESZKANIA | Wszyscy | |
| 2 cyfry | Kod zgodnie z NUTS na poziomie 2 cyfr | ||
| DEGURB | STOPIEŃ URBANIZACJI OBSZARU, NA KTÓRYM ZNAJDUJE SIĘ GOSPODARSTWO DOMOWE | Wszyscy | |
| 1 | Obszar gęsto zaludniony | ||
| 2 | Obszar pośredni | ||
| 3 | Obszar słabo zaludniony | ||
| REFYEAR | REFERENCE YEAR OF THE SURVEY | Wszyscy | |
| 4 cyfry | |||
| REFMONTH | MIESIĄC BADANIA | Wszyscy | |
| 1-12 | |||
| RESPID | Identyfikacja respondenta | Wszyscy | |
| numeryczny | Kod identyfikacyjny każdego wpisu | ||
| RESPWEIGHT | WSPÓŁCZYNNIK WAGI W PRZYPADKU OSÓB | Wszyscy | |
| numeryczny | Współczynnik wagi dla osób (trzy cyfry dziesiętne oddzielone kropką) | ||
| NFEACTWEIGHT | WSPÓŁCZYNNIK WAGI DLA DZIAŁAŃ NIEFORMALNYCH | NFENUM ≥ 1 | |
| numeryczny | Współczynnik wagi dla działań nieformalnych wybranych w ramach NFERAND1 i NFERAND2 (trzy cyfry dziesiętne oddzielone kropką) | ||
| Lub |
numeryczny (nieobowiązkowo) |
Współczynnik wagi dla działań nieformalnych wybranych w ramach NFERAND1 i NFERAND2 i NFERAND3 (trzy cyfry dziesiętne oddzielone kropką) | |
| 0 | NFENUM = 0 | ||
| INTMETHOD | Zastosowana metoda gromadzenia danych | Wszyscy | |
| Kody podane w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | |||
| INTLANG | Język używany do przeprowadzenia wywiadu | Wszyscy | |
| 2 cyfry | Kody na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | ||
| (HHNBPERS) | LICZBA OSÓB MIESZKAJĄCYCH W TYM SAMYM GOSPODARSTWIE DOMOWYM (WŁĄCZAJĄC RESPONDENTA) | Wszyscy | |
| HHNBPERS_0_4 | 0-98 | W wieku 0-4 lata | |
| HHNBPERS_5_13 | 0-98 | W wieku 5-13 lat | |
| HHNBPERS_14_15 | 0-98 | W wieku 14-15 lat | |
| HHNBPERS_16_24 | 0-98 | W wieku 16-24 lata | |
| HHNBPERS_25_64 | 1-98 | W wieku 25-64 lata | |
| HHNBPERS_65plus | 0-98 | W wieku 65 lat lub starszym | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| HHTYPE | TYP GOSPODARSTWA DOMOWEGO | Wszyscy | |
| 10 | Jednoosobowe gospodarstwo domowe | ||
| 21 | Samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat | ||
| 22 | Para bez dziecka lub dzieci w wieku poniżej 25 lat | ||
| 23 | Para z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat | ||
| 24 | Para lub samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat oraz inne osoby mieszkające w gospodarstwie domowym | ||
| 30 | Inne | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| HHLABOUR | STRUKTURA GOSPODARSTWA DOMOWEGO POD WZGLĘDEM STANU ZATRUDNIENIA | Wszyscy | |
| HHLABOUR_EMP | 0-98 | Liczba pracujących osób w gospodarstwie domowym w wieku 16-64 lata | |
| HHLABOUR_NEMP | 0-98 | Liczba bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo osób w gospodarstwie domowym w wieku 16-64 lata | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| HHINCOME | MIESIĘCZNY DOCHÓD NETTO GOSPODARSTWA DOMOWEGO | Wszyscy | |
| 1 | Poniżej pierwszego decyla | ||
| 2 | Między pierwszym i drugim decylem | ||
| 3 | Między drugim i trzecim decylem | ||
| 4 | Między trzecim i czwartym decylem | ||
| 5 | Między czwartym i piątym decylem | ||
| 6 | Między piątym i szóstym decylem | ||
| 7 | Między szóstym i siódmym decylem | ||
| 8 | Między siódmym i ósmym decylem | ||
| 9 | Między ósmym i dziewiątym decylem | ||
| 10 | Powyżej dziewiątego decyla | ||
| 0 | Odmowa (nieobowiązkowo) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| SEX | PŁEĆ | Wszyscy | |
| 1 | Mężczyzna | ||
| 2 | Kobieta | ||
| ROK I MIESIĄC URODZENIA | |||
| BIRTHYEAR | 4 cyfry | Cztery cyfry roku urodzenia | Wszyscy |
| BIRTHMONTH | 1-12 | Dwie cyfry miesiąca urodzenia | Wszyscy |
| CITIZEN | OBYWATELSTWO | Wszyscy | |
| 0 | Takie samo jak kraj zamieszkania | ||
| 2 cyfry | Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| BIRTHPLACE | KRAJ URODZENIA | Wszyscy | |
| 0 | Urodzony/a w tym kraju | ||
| 2 cyfry | Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| RESTIME | LICZBA LAT ZAMIESZKANIA W TYM KRAJU | BIRTHPLACE ≠ 0 | |
| 1 | Pobyt w tym kraju nieprzekraczający 1 roku | ||
| 2-10 | Liczba lat pobytu dla osób przebywających w tym kraju od 2 do 10 lat | ||
| 11 | Pobyt w tym kraju dłuższy niż 10 lat | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (BIRTHPLACE = 0) | ||
| MARSTALEGAL | PRAWNY STAN CYWILNY | Wszyscy | |
| 1 | Nigdy niezamężna/nieżonaty | ||
| 2 | Mężatka/żonaty (uwzględniając zarejestrowany związek partnerski) | ||
| 3 | Wdowa/wdowiec, którzy nie zawarli ponownie związku małżeńskiego | ||
| 4 | Osoba w prawnej separacji, która nie zawarła ponownie związku małżeńskiego | ||
| 5 | Rozwiedziony/a | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| MARSTADEFACTO | FAKTYCZNY STAN CYWILNY (związek kohabitacyjny) | Wszyscy | |
| 1 | Osoba żyjąca w związku kohabitacyjnym | ||
| 2 | Osoba nie żyjąca w związku kohabitacyjnym | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| HATLEVEL |
POZIOM WYKSZTAŁCENIA (Najwyższy poziom kształcenia ukończony z wynikiem pozytywnym, jak określono w ISCED 2011, kodowanie na podstawie przyporządkowań ISCED, które mają zostać przedstawione Eurostatowi) |
Wszyscy | |
| 000 | Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1 | ||
| 100 | ISCED 1 | ||
| 200 | ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata) | ||
| 302 | Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3) | ||
| 303 | Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4 | ||
| 304 | ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7 | ||
| 300 | Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED | ||
| 400 | ISCED 4 | ||
| 500 | ISCED 5 | ||
| 600 | ISCED 6 | ||
| 700 | ISCED 7 | ||
| 800 | ISCED 8 | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| HATFIELD | DZIEDZINA NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA | HATLEVEL = 300 do 800 | |
| 0000-9998 |
Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia(1) (1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 |
||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800) | ||
| HATYEAR | ROK, W KTÓRYM NAJWYŻSZY POZIOM KSZTAŁCENIA ZOSTAŁ UKOŃCZONY Z WYNIKIEM POZYTYWNYM | HATLEVEL ≠ 000, -1 | |
| 4 cyfry | Wpisać cztery cyfry roku, w którym najwyższy poziom kształcenia lub szkolenia został ukończony z wynikiem pozytywnym | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1) | ||
| HATVOC | RODZAJ NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA | HATLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR-HATYEAR) ≤ 20 | |
| 1 | Kształcenie ogólne | ||
| 2 | Kształcenie zawodowe | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20 | ||
|
HATOTHER (nieobowiązkowo) |
INNE FORMALNE KSZTAŁCENIE LUB SZKOLENIE UKOŃCZONE Z WYNIKIEM POZYTYWNYM W INNEJ DZIEDZINIE NIŻ »HAT-LEVEL« | HATLEVEL = 300 do 800 i (REFYEAR -HATYEAR) ≤ 20 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20 | ||
|
HATOTHER_LEVEL (nieobowiązkowo) |
Poziom formalnego programu kształcenia | HATOTHER = 1 | |
| 300-800 | Kod jak w przypadku HATLEVEL | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1) | ||
|
HATOTHER_VOC (nieobowiązkowo) |
Rodzaj formalnego programu kształcenia | HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 400 | |
| 1-2 | Kod jak w przypadku HATVOC | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOT-HER_LEVEL ≠ 300 do 400) | ||
|
HATOTHER_FIELD (nieobowiązkowo) |
Dziedzina formalnego programu kształcenia | HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 800 | |
| 0000-9998 | Kod jak w przypadku HATFIELD | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOT-HER_LEVEL ≠ 300 do 800) | ||
|
HATCOMP (nieobowiązkowo) |
PODJĘTO PROCEDURĘ UZNANIA UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI | Wszyscy | |
| 1 | Tak, otrzymano świadectwo | ||
| 2 | Tak, procedura w toku | ||
| 3 | Nie | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
HATCOMPHIGH (nieobowiązkowo) |
UZNANIE UMIEJĘTNOŚCI i KOMPETENCJI UMOŻLIWIA PODJĘCIE wyższego formalnego programu kształcenia niż poziom wymieniony w ramach "HATLEVEL" | HATCOMP = 1, 2 i HATLEVEL ≠ 000, -1 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (HATCOMP ≠ 1, 2 lub HATLEVEL = 000, -1) | ||
| DROPHIGH | FORMALNE kształcenie PRZERWANE na wyższym poziomie niż wymieniony w ramach "HATLEVEL", lecz NIEUKOŃCZONE | HATLEVEL ≠ 000, -1 i (REFYEAR - HATYEAR) ≤ 20 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1 lub (REFYEAR -HATYEAR) > 20) | ||
| DROPLEVEL | Poziom nieukończonego FORMALNEGO kształcenia (jak określono w ISCED 2011) | DROPHIGH = 1 | |
| 200 | ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata) | ||
| 302 | Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3) | ||
| 303 | Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4) | ||
| 304 | ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7 | ||
| 300 | Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED | ||
| 400 | ISCED 4 | ||
| 500 | ISCED 5 | ||
| 600 | ISCED 6 | ||
| 700 | ISCED 7 | ||
| 800 | ISCED 8 | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (DROPHIGH ≠ 1) | ||
|
DROPVOC (nieobowiązkowo) |
Rodzaj nieukończonego FORMALNEGO kształcenia | DROPLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR HATYEAR) ≤ 20 | |
| 1 | Kształcenie ogólne | ||
| 2 | Kształcenie zawodowe | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (DROPLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20 | ||
| MAINSTAT | GŁÓWNY BIEŻĄCY STATUS ZATRUDNIENIA | Wszyscy | |
| Wykonuje pracę lub wolny zawód, łącznie z bezpłatną pracą dla przedsiębiorstwa rodzinnego, łącznie z praktyką lub płatnym stażem itp. | |||
| 11 | - w pełnym wymiarze czasu pracy | ||
| 12 | - w niepełnym wymiarze czasu pracy | ||
| 20 | Bezrobotny/a | ||
| 31 | Uczeń, student, dalsze szkolenie, bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego | ||
| 32 | Na emeryturze, wcześniejszej emeryturze lub zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej | ||
| 33 | Trwale niepełnosprawny/a | ||
| 34 | W trakcie zasadniczej służby wojskowej | ||
| 35 | Wykonuje prace domowe | ||
| 36 | Inna osoba nieaktywna | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| JOBSTAT | STATUS ZAWODOWY | MAINSTAT = 11, 12 | |
| 11 | Osoba pracująca na własny rachunek zatrudniająca pracowników | ||
| 12 | Osoba pracująca na własny rachunek niezatrudniająca pracowników | ||
| 21 | Pracownik mający stałą pracę lub umowę na czas nieokreślony | ||
| 22 | Pracownik mający pracę tymczasową/umowę o pracę na czas określony | ||
| 30 | Pracownik rodzinny | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12) | ||
| JOBISCO | ZAWÓD | MAINSTAT = 11, 12 | |
| 2 cyfry | Kod ISCO-08 na poziomie dwucyfrowym | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12) | ||
| LOCNACE | DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA JEDNOSTKI LOKALNEJ | MAINSTAT = 11, 12 | |
| 2 digits | Kod NACE Rev. 2 na poziomie dwucyfrowym | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12) | ||
| LOCSIZEFIRM | LICZBA OSÓB PRACUJĄCYCH W JEDNOSTCE LOKALNEJ |
JOBSTAT = 11, 21, 22, 30 |
|
| 1 | 1 - 10 osób | ||
| 2 | 11 - 19 osób | ||
| 3 | 20 - 49 osób | ||
| 4 | 50 - 249 osób | ||
| 5 | 250 lub więcej osób | ||
| 7 | Nie wiadomo, ale co najmniej 10 osób | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (JOBSTAT ≠ 11, 21, 22, 30) | ||
| JOBTIME | ROK W KTÓRYM OSOBA ZACZĘŁA PRACOWAĆ NA SWOIM OBECNYM GŁÓWNYM STANOWISKU PRACY | MAINSTAT = 11, 12 | |
| 4 cyfry | 4 cyfry odnośnego roku | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12) | ||
| NAJWYŻSZY OSIĄGNIĘTY Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOM WYKSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIA PAŃSTWA RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH) | Wszyscy | ||
| HATFATHER | OJCIEC (OPIEKUN-MĘŻCZYZNA) | ||
| 1 | Co najmniej średnie I stopnia | ||
| 2 | Średnie II stopnia | ||
| 3 | Wyższe | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| HATMOTHER | MATKA (OPIEKUN-KOBIETA) | Wszyscy | |
| 1 | Co najmniej średnie I stopnia | ||
| 2 | Średnie II stopnia | ||
| 3 | Wyższe | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| ZAWÓD PAŃSTWA RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH) | Wszyscy | ||
| ISCOFATHER | GŁÓWNY ZAWÓD OJCA | ||
| (nieobowiązkowo) | 0-9 | Kod ISCO-08 na poziomie jednocyfrowym | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (ojciec nigdy nie pracował, nie ma ojca) | ||
| ISCOMOTHER | GŁÓWNY ZAWÓD MATKI | Wszyscy | |
| (nieobowiązkowo) | 0-9 | Kod ISCO-08 na poziomie jednocyfrowym | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (matka nigdy nie pracowała, nie ma matki) | ||
| SEEKINFO | W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY POSZUKIWANO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH MOŻLIWOŚCI UCZENIA SIĘ | Wszyscy | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| SEEKFOUND | ZNALEZIONO INFORMACJE | SEEKINFO = 1 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (SEEKINFO ≠ 1) | ||
| SEEKSOURCE | ŹRÓDŁO DOSTĘPU DO INFORMACJI | SEEKINFO = 1 | |
| 0 | Żadne z poniższych źródeł | ||
| 1-7 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 7 źródeł | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (SEEKINFO ≠ 1) | ||
| Lista źródeł (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| SEEKSOURCE_1 | Internet | ||
| SEEKSOURCE_2 | Członek rodziny, sąsiad, kolega z pracy | ||
| SEEKSOURCE_3 | Pracodawca | ||
| SEEKSOURCE_4 | Usługi poradnictwa (np. doradca zawodowy w służbach zatrudnienia) | ||
| SEEKSOURCE_5 | Instytucja edukacyjna lub szkoleniowa (szkoła, kolegium, ośrodek szkoleń, uniwersytet) | ||
| SEEKSOURCE_6 | Środki masowego przekazu (TV, radio, gazety, plakaty) | ||
| SEEKSOURCE_7 | Książki | ||
|
Każda zmienna SEEKSOURCE_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (SEEKINFO ≠ 1) |
|||
| FED | UCZESTNICTWO W FORMALNYM KSZTAŁCENIU W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| FEDNUM | LICZBA FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH, W KTÓRYCH OSOBA UCZESTNICZYŁA W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | FED = 1 | |
| 0 | Brak (FED = 2) | ||
| 1-3 | Liczba działań edukacyjnych | ||
| FEDLEVEL | Poziom ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych (jak określono w ISCED 2011) | FEDNUM ≥ 1 | |
| 100 | ISCED 1 | ||
| 200 | ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata) | ||
| 302 | Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3) | ||
| 303 | Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4) | ||
| 304 | ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7 | ||
| 300 | Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED | ||
| 400 | ISCED 4 | ||
| 500 | ISCED 5 | ||
| 600 | ISCED 6 | ||
| 700 | ISCED 7 | ||
| 800 | ISCED 8 | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| FEDFIELD | Dziedzina ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych | FEDNUM ≥ 1 i FEDLEVEL = 300 do 800 | |
| 0000-9998 |
Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia(1) (1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 |
||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub FEDLEVEL ≠ 300 do 800) | ||
| FEDVOC | Rodzaj ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych | FEDLEVEL = 300 do 400 | |
| 1 | Kształcenie ogólne | ||
| 2 | Kształcenie zawodowe | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDLEVEL ≠ 300 do 400) | ||
| FEDMETHOD | GŁÓWNA METODA UCZENIA SIĘ STOSOWANA PODCZAS OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH | FEDNUM ≥ 1 | |
| 1 | Nauczanie tradycyjne (np. zajęcia w salach lekcyjnych) | ||
| 2 | Nauka na odległość z wykorzystaniem komputera podłączonego lub niepodłączonego do Internetu | ||
| 3 | Nauka na odległość z wykorzystaniem tradycyjnych materiałów edukacyjnych | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| FEDREASON | PRZYCZYNY UCZESTNICTWA W OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁANIACH EDUKACYJNYCH | FEDNUM ≥ 1 | |
| 0 | Żadna z poniższych przyczyn | ||
| 1-9 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 9 przyczyn | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| FEDREASON_01 | Aby lepiej wykonywać moją pracę lub poprawić perspektywy rozwoju kariery | ||
| FEDREASON_02 | Aby zminimalizować ryzyko utraty pracy | ||
| FEDREASON_03 | Aby zwiększyć szanse otrzymania pracy lub zmiany pracy/zawodu | ||
| FEDREASON_04 | Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą | ||
| FEDREASON_05 | Byłem/am zobowiązany/a uczestniczyć | ||
| FEDREASON_06 | Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu | ||
| FEDREASON_07 | Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w temacie, który mnie interesuje | ||
| FEDREASON_08 | Aby otrzymać świadectwo | ||
| FEDREASON_09 | Aby poznać nowych ludzi/dla zabawy | ||
|
Każda zmienna FEDREASON_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (FEDNUM = 0) |
|||
| FEDWORKTIME | OSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIA EDUKACYJNE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) | FEDNUM ≥ 1 | |
| 1 | Tylko podczas płatnych godzin pracy | ||
| 2 | W większości podczas płatnych godzin pracy | ||
| 3 | W większości poza płatnymi godzinami pracy | ||
| 4 | Tylko poza płatnymi godzinami pracy | ||
| 5 | Nie pracowałem/am wtedy | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| (FEDVOLUME) | ZAKRES CZASOWY SZKOLENIA W RAMACH OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH | FEDNUM ≥ 1 | |
| FEDNBHOURS | 3 digits | Łączna liczba godzin szkolenia | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| FEDNBWEEKS (nieobowiązkowo) | 1-52 | Liczba tygodni | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| FEDDURPERWEEK (nieobowiązkowo) | 1-98 | Średnia liczba godzin szkolenia tygodniowo | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| FEDPAIDBY | CZĘŚCIOWA LUB CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH PRZEZ: | FEDNUM ≥ 1 | |
| 0 | Żadna z poniższych pozycji | ||
| 1-5 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 pozycji | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| Lista pozycji (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| FEDPAIDBY_1 | Pracodawca lub przyszły pracodawca | ||
| FEDPAIDBY_2 | Publiczne służby zatrudnienia | ||
| FEDPAIDBY_3 | Inne instytucje publiczne | ||
| FEDPAIDBY_4 | Członek gospodarstwa domowego lub krewny | ||
| FEDPAIDBY_5 | Samodzielnie | ||
|
Każda zmienna FEDPAIDBY_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (FEDNUM = 0) |
|||
|
FEDPAIDFULL (nieobowiązkowo) |
CZĘŚCIOWA LUB CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH PRZEZ PODMIOT WSKAZANY PRZY "FEDPAIDBY" | FEDPAIDBY≥ = 1 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie (tylko część kosztów) | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDPAIDBY = 0, - 1, - 2) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi (łączne koszty nieznane) | ||
| FEDPAIDVAL | POKRYTE OSOBIŚCIE LUB PRZEZ CZŁONKA GOSPODARSTWA DOMOWEGO LUB KREWNEGO KOSZTY CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH | FEDPAIDBY_4 = 1 lub FEDPAIDBY_5 = 1 | |
| W euro | |||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDPAIDBY_4 ≠ 1 i FEDPAIDBY_5 ≠ 1) | ||
| FEDUSE | WYKORZYSTANIE WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH | FEDNUM ≥ 1 | |
| 1 | W znacznym stopniu | ||
| 2 | W umiarkowanym stopniu | ||
| 3 | Niewielkie | ||
| 4 | Wcale | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
FEDSAT (nieobowiązkowo) |
ZADOWOLENIE Z OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH | FEDNUM ≥ 1 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| - 2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
FEDUNSATREASON (nieobowiązkowo) |
PRZYCZYNA BRAKU ZADOWOLENIA Z OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH | FEDSAT = 2 | |
| 0 | Żadna z poniższych przyczyn | ||
| 1-5 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 przyczyn | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| -2 | Nie dotyczy (FEDSAT * 2) | ||
| Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| FEDUNSATREASON_l | Adekwatność/przydatność | ||
| FEDUNSATREASON _2 | Zbyt niski poziom szkolenia | ||
| FEDUNSATREASON _3 | Zbyt wysoki poziom szkolenia | ||
| FEDUNSATREASON _4 | Jakość nauczania | ||
| FEDUNSATREASON _5 | Organizacja szkolenia (lokalizacja, materiały, sale lekcyjne itp.) | ||
|
Każda zmienna FEDUNSATREASON_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (FEDSAT * 2) |
|||
| FEDOUTCOME | SKUTKI WYKORZYSTANIA NOWEJ WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH | FEDNUM > 1 | |
| 0 | Żadne z poniższych skutków | ||
| 1-8 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 8 rodzajów skutków | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| -2 | Nie dotyczy (FEDNUM = 0) | ||
| Lista skutków (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| FEDOUTCOME_l | Otrzymanie (nowej) pracy | ||
| FEDOUTCOME_2 | Awans na wyższe stanowisko (FEDWORKTIME = 1,2,3,4) | ||
| FEDOUTCOME_3 | Wyższa pensja/wynagrodzenie (FEDWORKTIME = 1,2,3,4) | ||
| FEDOUTCOME_4 | Nowe obowiązki (FEDWORKTIME = 1,2,3,4) | ||
| FEDOUTCOME_5 | Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych (FEDWORKTIME = 1, 2, 3, 4) | ||
| FEDOUTCOME_6 | Przyczyny osobiste (poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w zagadnieniach ogólnych itp.) | ||
| FEDOUTCOME_7 | Jeszcze nie ma żadnych skutków | ||
| FEDOUTCOME_8 | Nie oczekuję żadnych skutków | ||
|
Każda zmienna FEDOUTCOME_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (FEDNUM = 0) |
|||
| (NFE) | UDZIAŁ W KTÓRYMŚ Z PONIŻSZYCH DZIAŁAŃ W CELU DOSKONALENIA WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI W DOWOLNEJ DZIEDZINIE (W TYM HOBBY) W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| NFECOURSE | a. KURSY | Wszyscy | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| NFEWORKSHOP | b. WARSZTATY I SEMINARIA | Wszyscy | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| NFEGUIDEDJT | c. NADZOROWANE SZKOLENIE W MIEJSCU PRACY | Wszyscy | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| NFELESSON | d. PRYWATNE LEKCJE | Wszyscy | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| NFENUM | LICZBA NIEFORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH I SZKOLENIOWYCH, W KTÓRYCH OSOBA UCZESTNICZYŁA W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | NFECOURSE = 1 lub NFEWORK SHOP = 1 lub NFEGUIDED JT = 1 lub NFELESSON = 1 | |
| 0 | Brak (NFECOURSE = NFEWORKSHOP = NFEGUIDEDJT = NFELESSON =2) | ||
| 1-98 | Liczba działań | ||
| WSKAZANIE DZIAŁAŃ (DO 10) | |||
| (NFEACT01) | 01 - Wskazanie pierwszego działania | ||
| NFEACT01_TYPE | Rodzaj działania | NFENUM ≥ 1 | |
| 1 | Kursy | ||
| 2 | Warsztaty i seminaria | ||
| 3 | Nadzorowane szkolenie w miejscu pracy | ||
| 4 | Prywatne lekcje | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFENUM = 0) | ||
| (NFEACT02) | 02 - Wskazanie drugiego działania | NFENUM ≥ 2 | |
| NFEACT02_TYPE | Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE | ||
| (NFEACT03) | 03 - Wskazanie trzeciego działania | NFENUM ≥ 3 | |
| NFEACT03_TYPE | Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE | ||
| (NFEACT04) | 04 - Wskazanie czwartego działania | NFENUM ≥ 4 | |
| NFEACT04_TYPE | Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE | ||
| (NFEACT05) | 05 - Wskazanie piątego działania | NFENUM ≥ 5 | |
| NFEACT05_TYPE | Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE | ||
| (NFEACT06) | 06 - Wskazanie szóstego działania | NFENUM ≥ 6 | |
| NFEACT06_TYPE | Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE | ||
| (NFEACT07) | 07 - Wskazanie siódmego działania | NFENUM ≥ 7 | |
| NFEACT07_TYPE | Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE | ||
| (NFEACT08) | 08 - Wskazanie ósmego działania | NFENUM ≥ 8 | |
| NFEACT08_TYPE | Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE | ||
| (NFEACT09) | 09 - Wskazanie dziewiątego działania | NFENUM ≥ 9 | |
| NFEACT09_TYPE | Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE | ||
| (NFEACT10) | 10 - Wskazanie dziesiątego działania | NFENUM ≥ 10 | |
| NFEACT10_TYPE | Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE | ||
| NFEPURP10 | CO NAJMNIEJ JEDNO DZIAŁANIE ZWIĄZANE Z PRACĄ SPOŚRÓD DZIAŁAŃ 1-10 | NFENUM ≥ 1 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFENUM = 0) | ||
| NFEWORKTIME10 | CO NAJMNIEJ JEDNO DZIAŁANIE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) SPOŚRÓD DZIAŁAŃ 1-10 | NFENUM ≥ 1 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie (w tym - nie pracowałem/am wtedy) | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFENUM = 0) | ||
| NFEPAIDBY10 | CO NAJMNIEJ JEDNO DZIAŁANIE CZĘŚCIOWO LUB CAŁKOWICIE OPŁACONE PRZEZ PRACODAWCĘ SPOŚRÓD DZIAŁAŃ 1-10 | NFENUM ≥ 1 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie (w tym - nie pracowałem/am wtedy) | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFENUM = 0) | ||
| NFERAND1 | KOD PIERWSZEGO LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA | NFENUM ≥ 1 | |
| 1-10 | Kod identyfikacyjny pierwszego losowo wybranego działania (kod działania taki jak przy zmiennych NFEACTxx) | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFENUM = 0) | ||
| NFERAND1TYPE | Taki jak podany przy zmiennych od NFEACT01_TYPE do NFEACT10_TYPE dla pierwszego losowo wybranego działania | ||
| NFEPURP1 | CEL DZIAŁANIA | NFERAND1 ≠ - 2 | |
| 1 | Głównie związany z pracą | ||
| 2 | Przyczyny głównie osobiste/niezwiązane z pracą | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| NFEFIELD1 | DZIEDZINA PIERWSZEGO DZIAŁANIA | NFERAND1 ≠ - 2 | |
| Kod jak w przypadku FEDFIELD | |||
| Nazwa i status zmiennej | Kod | Opis | Filtr |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
|
Lub 010-863 (nieobowiązkowo) |
Trzycyfrowe nieobowiązkowe kody dziedzin; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | ||
| NFEMETHOD1 | GŁÓWNA METODA NAUKI WYKORZYSTANA PRZY PIERWSZYM DZIAŁANIU | NFERAND1 ≠ - 2 i NFERAND1_TYPE ≠ 2,3 | |
| 1 | Nauczanie tradycyjne (np. zajęcia w salach lekcyjnych) | ||
| 2 | Nauka na odległość z wykorzystaniem komputera podłączonego lub niepodłączonego do Internetu | ||
| 3 | Nauka na odległość z wykorzystaniem tradycyjnych materiałów edukacyjnych | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 2,3) | ||
| NFEREASON1 |
PRZYCZYNY UCZESTNICTWA W PIERWSZYM DZIAŁANIU (kody mające zastosowanie do NFERAND1_TYPE = 3 są zdefiniowane w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych) |
NFERAND1 ≠ - 2 | |
| 0 | Żadna z poniższych przyczyn | ||
| 1-9 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 9 przyczyn | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| NFEREASON1_01 | Aby lepiej wykonywać moją pracę lub poprawić perspektywy rozwoju kariery | ||
| NFEREASON1_02 | Aby zminimalizować ryzyko utraty pracy | ||
| NFEREASON1_03 | Aby zwiększyć szanse otrzymania pracy lub zmiany pracy/zawodu | ||
| NFEREASON1_04 | Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą | ||
| NFEREASON1_05 | Byłem/am zobowiązany/a uczestniczyć | ||
| NFEREASON1_06 | Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu | ||
| NFEREASON1_07 | Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w temacie, który mnie interesuje | ||
| NFEREASON1_08 | Aby otrzymać świadectwo | ||
| NFEREASON1_09 | Aby spotkać nowych ludzi/dla zabawy | ||
|
Każda zmienna NFEREASON1_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (NFERAND1 ≠ - 2) |
|||
| NFEWORKTIME1 | PIERWSZE DZIAŁANIE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) |
NFERAND1 ≠ - 2 i NFERAND1_TYPE ≠ 3 |
|
| 1 | Tylko podczas płatnych godzin pracy | ||
| 2 | W większości podczas płatnych godzin pracy | ||
| 3 | W większości poza płatnymi godzinami pracy | ||
| 4 | Tylko poza płatnymi godzinami pracy | ||
| 5 | Nie pracowałem/am wtedy | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 3) | ||
| (NFEVOLUME1) | ZAKRES CZASOWY SZKOLENIA W RAMACH PIERWSZEGO DZIAŁANIA | NFERAND1 ≠ - 2 | |
| NFENBHOURS | 3 cyfry | Łączna liczba godzin szkolenia | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| NFENBWEEKS1 (nieobowiązkowo) | 1-52 | Liczba tygodni | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| NFEDURPERWEEK1 (nieobowiązkowo) | 1-98 | Średnia liczba godzin szkolenia tygodniowo | |
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| NFEPROVIDER1 | PODMIOT PROWADZĄCY PIERWSZE DZIAŁANIE | NFERAND1 ≠ - 2 | |
| 1 | Formalna instytucja edukacyjna | ||
| 2 | Nieformalna instytucja edukacyjno-szkoleniowa | ||
| 3 | Instytucja komercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjno-szkoleniowe (np. dostawca sprzętu) | ||
| 4 | Pracodawca | ||
| 5 | Organizacja pracodawców, izba handlowa | ||
| 6 | Związki zawodowe | ||
| 7 | Stowarzyszenie typu non-profit, np. towarzystwo kulturalne, partia polityczna | ||
| 8 | Osoby fizyczne (np. studenci udzielający prywatnych lekcji) | ||
| 9 | Instytucja niekomercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjno-szkoleniowe (np. biblioteki, muzea, ministerstwa) | ||
| 10 | Inne | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| NFECERT1 | PO PIERWSZYM DZIAŁANIU OTRZYMANO ŚWIADECTWO | NFERAND1 ≠ - 2 | |
| 1 | Tak, wymagane przez pracodawcę lub organizację zawodową lub przepisy prawa | ||
| 2 | Tak, niewymagane przez pracodawcę, organizację zawodową ani przepisy prawa | ||
| 3 | Nie (potwierdzenie uczestnictwa) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| NFEPAIDBY1 | CZĘŚCIOWA LUB CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO PIERWSZEGO DZIAŁANIA |
NFERAND1 ≠ - 2 i NFERAND1_TYPE ≠ 3 |
|
| 0 | Żadna z poniższych pozycji | ||
| 1-5 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 pozycji | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 3) | ||
| Lista pozycji (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| NFEPAIDBY1_1 | Pracodawca lub przyszły pracodawca | ||
| NFEPAIDBY1_2 | Publiczne służby zatrudnienia | ||
| NFEPAIDBY1_3 | Inne instytucje publiczne | ||
| NFEPAIDBY1_4 | Członek gospodarstwa domowego lub krewny | ||
| NFEPAIDBY1_5 | Samodzielnie | ||
|
Każda zmienna NFEPAIDBY1_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 3) |
|||
|
NFEPAIDFULL1 (nieobowiązkowo) |
CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO PIERWSZEGO DZIAŁANIA PRZEZ OSOBĘ WSKAZANĄ PRZY "NFEPAIDBY" | NFEPAIDBY1 ≥ 1 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie (tylko część kosztów) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi (łączne koszty nieznane) | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFEPAIDBY1 = 0, - 1, - 2) | ||
| NFEPAIDVAL1 | POKRYTE OSOBIŚCIE LUB PRZEZ CZŁONKA GOSPODARSTWA DOMOWEGO LUB KREWNEGO KOSZTY CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO PIERWSZEGO DZIAŁANIA | NFEPAIDBY1_4 = 1 lub NFEPAIDBY1_5 = 1 | |
| W euro | |||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFEPAIDBY1_4 ≠ 1 i NFEPAIDBY1_5 ≠ 1) | ||
| NFEUSE1 | WYKORZYSTANIE WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS PIERWSZEGO DZIAŁANIA | NFERAND1 ≠ - 2 | |
| 1 | W znacznym stopniu | ||
| 2 | W umiarkowanym stopniu | ||
| 3 | Niewielkie | ||
| 4 | Wcale | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
NFESAT1 (nieobowiązkowo) |
ZADOWOLENIE Z PIERWSZEGO DZIAŁANIA | NFERAND1 ≠ - 2 | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| Nazwa i status zmiennej | Kod | Opis | Filtr |
|
NFEUNSATREASON1 (nieobowiązkowo) |
PRZYCZYNY BRAKU ZADOWOLENIA Z PIERWSZEGO DZIAŁANIA | NFESAT1 = 2 | |
| 0 | Żadna z poniższych przyczyn | ||
| 1-5 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 przyczyn | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFESAT1 ≠ 2) | ||
| Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| NFEUNSAT-REASON1_1 | 1 | Adekwatność/przydatność | |
| NFEUNSAT-REASON1_2 | 2 | Zbyt niski poziom szkolenia | |
| NFEUNSAT-REASON1_3 | 3 | Zbyt wysoki poziom szkolenia | |
| NFEUNSAT-REASON1_4 | 4 | Jakość nauczania | |
| NFEUNSAT-REASON1_5 | 5 | Organizacja szkolenia (lokalizacja, materiały, sale itp.) | |
| Każda zmienna NFEUNSATREASON1_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (NFESAT ≠ 2) | |||
| NFEOUTCOME1 | SKUTKI WYKORZYSTANIA NOWEJ WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS PIERWSZEGO DZIAŁANIA | NFERAND1 ≠ - 2 | |
| 0 | Żadne z poniższych skutków | ||
| 1-8 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 8 rodzajów skutków | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | ||
| Lista skutków (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| NFEOUTCOME1_1 | Otrzymanie (nowej) pracy | ||
| NFEOUTCOME1_2 | Awans na wyższe stanowisko (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4) | ||
| NFEOUTCOME1_3 | Wyższa pensja/wynagrodzenie (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4) | ||
| NFEOUTCOME1_4 | Nowe obowiązki (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4) | ||
| NFEOUTCOME1_5 | Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4) | ||
| NFEOUTCOME1_6 | Przyczyny osobiste (poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w zagadnieniach ogólnych itp.) | ||
| NFEOUTCOME1_7 | Jeszcze nie ma żadnych skutków | ||
| NFEOUTCOME1_8 | Nie oczekuję żadnych skutków | ||
| Każda zmienna NFEOUTCOME1_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = - 2) | |||
| NFERAND2 | KOD DRUGIEGO LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA | NFENUM ≥ 2 | |
| 01-10 | Kod identyfikacyjny drugiego losowo wybranego działania (kod działania taki jak przy zmiennych NFEACTxx) | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFENUM = 0, 1) | ||
| NFERAND2_TYPE | Taki jak podany przy zmiennych od NFEACT01_TYPE do NFEACT10_TYPE dla drugiego losowo wybranego działania | ||
| NFEPURP2 | Kod jak w przypadku NFEPURP1 | NFERAND2 ≠ - 2 | |
| NFEFIELD2 | Kod jak w przypadku NFEFIELD1 | NFERAND2 ≠ - 2 | |
| NFEMETHOD2 | Kod jak w przypadku NFEMETHOD1 |
NFERAND2 ≠ - 2 i NFERAND2_TYPE≠ 2,3 |
|
| NFEREASON2 | Kod jak w przypadku NFEREASON1 i elementów składowych | NFERAND2 ≠ - 2 | |
| NFEWORKTIME2 | Kod jak w przypadku NFEWORKTIME1 |
NFERAND2 ≠ - 2 i NFERAND2_TYPE≠ 3 |
|
| NFENBWEEKS2 | Kod jak w przypadku NFENBWEEKS1 | NFERAND2 ≠ - 2 | |
| NFEDURPERWEEK2 | Kod jak w przypadku NFEDURPERWEEK1 | NFERAND2 ≠ - 2 | |
| NFEPROVIDER2 | Kod jak w przypadku NFEPROVIDER1 | NFERAND2 ≠ - 2 | |
| NFECERT2 | Kod jak w przypadku NFECERT1 | NFERAND2 ≠ - 2 | |
| NFEPAIDBY2 | Kod jak w przypadku NFEPAIDBY1 i elementów składowych |
NFERAND2 ≠ - 2 i NFERAND2_TYPE≠ 3 |
|
| NFEPAIDFULL2 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEPAIDFULL1 | NFEPAIDBY2 ≥ = 1 | |
| NFEPAIDVAL2 | Kod jak w przypadku NFEPAIDVAL1 | NFEPAIDBY2_4 = 1 lub NFEPAIDBY2_5 = 1 | |
| NFEUSE2 | Kod jak w przypadku NFEUSE1 | NFERAND2 ≠ - 2 | |
| NFESAT2 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFESAT1 | NFERAND2 ≠ - 2 | |
| NFEUNSATREASON2 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEUNSATREASON1 i elementów składowych | NFESAT2 = 2 | |
| NFEOUTCOME2 | Kod jak w przypadku NFEOUTCOME1 i elementów składowych | NFERAND2 ≠ - 2 | |
|
NFERAND3 (nieobowiązkowo) |
KOD TRZECIEGO LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA | NFENUM ≥ 3 | |
| 01-10 | Kod identyfikacyjny trzeciego losowo wybranego działania (kod działania taki jak przy zmiennych NFEACTxx) | ||
| - 2 | Nie dotyczy (NFENUM = 0, 1, 2) | ||
| NFERAND3_TYPE (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFERAND1_TYPE | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFEPURP3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEPURP1 | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFEFIELD3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEFIELD1 | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFEMETHOD3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEMETHOD1 |
NFERAND3 ≠ - 2 i NFERAND3_TYPE ≠ 2,3 |
|
| NFEREASON3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEREASON1 i elementów składowych | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFEWORKTIME3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEWORKTIME1 |
NFERAND3 ≠ - 2 i NFERAND3_TYPE ≠ 3 |
|
| NFENBWEEKS3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFENBWEEKS1 | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFEDURPERWEEK3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEDURPERWEEK1 | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFEPROVIDER3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEPROVIDER1 | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFECERT3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFECERT1 | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFEPAIDBY3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEPAIDBY1 i elementów składowych |
NFERAND3 ≠ - 2 I NFERAND3_TYPE ≠ 3 |
|
| NFEPAIDFULL3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEPAIDFULL1 | NFEPAIDBY3 ≥ = 1 | |
| NFEPAIDVAL3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEPAIDVAL1 | NFEPAIDBY3_4 = 1 lub NFEPAIDBY3_5 = 1 | |
| NFEUSE3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEUSE1 | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFESAT3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFESAT1 | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| NFEUNSATREASON3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEUNSATREASON1 i elementów składowych | NFESAT3 = 2 | |
| NFEOUTCOME3 (nieobowiązkowo) | Kod jak w przypadku NFEOUTCOME1 i elementów składowych | NFERAND3 ≠ - 2 | |
| DIFFICULTY | TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z UCZESTNICTWEM (LUB CZĘSTSZYM UCZESTNICTWEM) W KSZTAŁCENIU I SZKOLENIU W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| 1 | Uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu i nie chciałem/am uczestniczyć w nich częściej | ||
| 2 | Uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu, lecz chciałem/am uczestniczyć w nich częściej | ||
| 3 | Nie uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu i nie chciałem/am w nich uczestniczyć | ||
| 4 | Nie uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu, lecz chciałem/am w nich uczestniczyć | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| DIFFTYPE | RODZAJ TRUDNOŚCI | DIFFICULTY = od 1 do 4 | |
| 0 | Żadna z poniższych trudności | ||
| 01-11 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 11 rodzajów trudności | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (DIFFICULTY ≠ 1 do 4) | ||
| Lista rodzajów trudności (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| DIFFTYPE_01 | Trudność 01 - Wymagania wstępne | ||
| DIFFTYPE_02 | Trudność 02 - Koszty | ||
| DIFFTYPE_03 | Trudność 03 - Brak wsparcia ze strony pracodawcy lub służb publicznych | ||
| DIFFTYPE_04 | Trudność 04 - Harmonogram | ||
| DIFFTYPE_05 | Trudność 05 - Odległość | ||
| DIFFTYPE_06 | Trudność 06 - Brak dostępu do komputera lub Internetu (w przypadku nauki na odległość) | ||
| DIFFTYPE_07 | Trudność 07 - Obowiązki rodzinne | ||
| DIFFTYPE_08 | Trudność 08 - Zdrowie lub wiek | ||
| DIFFTYPE_09 | Trudność 09 - Inne przyczyny osobiste | ||
| DIFFTYPE_10 | Trudność 10 - Brak odpowiedniego działania edukacyjnego lub szkoleniowego | ||
| DIFFTYPE_11 | Trudność 11 - Brak potrzeby (dalszego) kształcenia i szkolenia (tylko w przypadku DIFFUCULTY = od 1 do 3) | ||
|
Każda zmienna DIFFTYPE_xx ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (DIFFICULTY ≠ od 1 do 4) |
|||
| DIFFMAIN | NAJWAŻNIEJSZA TRUDNOŚĆ | DIFFTYPE = 1-11 | |
| 01-11 | Kod trudności od 01 do 11 (kod trudności taki jak w przypadku zmiennych DIFFTYPE) | ||
| - 2 | Nie dotyczy (DIFFTYPE ≠ 1-11) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| INF | UCZESTNICTWO W INNYCH DZIAŁANIACH W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY (CELOWE SAMOKSZTAŁCENIE W CELU DOSKONALENIA WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI) | Wszyscy | |
| 1 | Tak, jedno działanie | ||
| 2 | Tak, co najmniej dwa działania | ||
| 3 | Nie | ||
| (INFACT1) | WSKAZANIE PIERWSZEGO Z OSTATNICH DZIAŁAŃ | ||
| INFFIELD1 | Dziedzina działania | INF = 1, 2 | |
| Kod jak w przypadku FEDFIELD | |||
| - 2 | Nie dotyczy (INF ≠ 1, 2) | ||
| Lub 010-863 (nieobowiązkowo) | Trzycyfrowe nieobowiązkowe kody dziedzin; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | ||
| INFPURP1 | Cel tego działania | INF = 1, 2 | |
| 1 | Głównie związany z pracą | ||
| 2 | Przyczyny głównie osobiste/niezwiązane z pracą | ||
| - 2 | Nie dotyczy (INF ≠ 1, 2) | ||
| INFMETHOD1 | Nieformalna metoda nauki wykorzystana w ramach tego działania | INF = 1, 2 | |
| 1 | Uczenie się od członka rodziny, przyjaciela lub kolegi z pracy | ||
| 2 | Wykorzystanie materiałów pisemnych (książek, czasopism branżowych itp.) | ||
| 3 | Wykorzystanie komputerów (podłączonych lub niepodłączonych do Internetu) | ||
| 4 | Przez telewizję/radio/płyty lub kasety wideo | ||
| - 2 | Nie dotyczy (INF ≠ 1, 2) | ||
| (INFACT2) | WSKAZANIE DRUGIEGO Z OSTATNICH DZIAŁAŃ | INF = 2 | |
| INFFIELD2 INFPURP2 INFMETHOD2 | Kod jak w przypadku INFACT1 i elementów składowych INFFIELD1, INFPURP1 i INFMETHOD1 | ||
| Nie dotyczy (INF ≠ 2) | |||
| ICTCOMPUTER | ZREALIZOWANE JUŻ DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z KOMPUTEREM | Wszyscy | |
| 0 | Nigdy nie korzystałem/am z komputera ani nie realizowałem/am żadnego z poniższych działań | ||
| 1-6 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy działań od 1 do 6 | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| Lista przykładowych działań pozwalających na ocenę umiejętności (od niskich do wysokich; można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| ICTCOMPUTER_1 | Działanie 1 | ||
| ICTCOMPUTER_2 | Działanie 2 | ||
| ICTCOMPUTER_3 | Działanie 3 | ||
| ICTCOMPUTER_4 | Działanie 4 | ||
| ICTCOMPUTER_5 | Działanie 5 | ||
| ICTCOMPUTER_6 | Działanie 6 | ||
|
Każda zmienna ICTCOMPUTER_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana |
|||
|
ICTINTERNET (nieobowiązkowo) |
ZREALIZOWANE JUŻ DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z INTERNETEM | ICTCOMPUTER = 1-6, - 1 | |
| 0 | Nigdy nie korzystałem/am z Internetu ani nie realizowałem/am żadnego z poniższych działań | ||
| 1-6 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy działań od 1 do 6 | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| Lista przykładowych działań pozwalających na ocenę umiejętności (od niskich do wysokich; można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| ICTINTERNET_1 | Działanie 1 | ||
| ICTINTERNET_2 | Działanie 2 | ||
| ICTINTERNET_3 | Działanie 3 | ||
| ICTINTERNET_4 | Działanie 4 | ||
| ICTINTERNET_5 | Działanie 5 | ||
| ICTINTERNET_6 | Działanie 6 | ||
|
Każda zmienna ICTINTERNET_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana |
|||
| LANGMOTHER | JĘZYKI OJCZYSTE | Wszyscy | |
| Kody na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | |||
| 2 cyfry | Pierwszy język | ||
| 2 cyfry | Drugi język (00 jeśli brak) | ||
| LANGUSED | INNE JĘZYKI POZA OJCZYSTYMI | Wszyscy | |
| 0-98 | Liczba innych języków | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| LANGUSED_1 | 2 cyfry | 1 - Kod pierwszego języka lub 00 (brak) | |
| LANGUSED_2 | 2 cyfry | 2 - Kod drugiego języka lub 00 (brak) | |
| LANGUSED_3 | 2 cyfry | 3 - Kod trzeciego języka lub 00 (brak) | |
| LANGUSED_4 | 2 cyfry | 4 - Kod czwartego języka lub 00 (brak) | |
| LANGUSED_5 | 2 cyfry | 5 - Kod piątego języka lub 00 (brak) | |
| LANGUSED_6 | 2 cyfry | 6 - Kod szóstego języka lub 00 (brak) | |
| LANGUSED_7 | 2 cyfry | 7 - Kod siódmego języka lub 00 (brak) | |
| Każda zmienna LANGUSED_x ma kod na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegó-łowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | |||
| LANGBEST1 | PIERWSZY NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) | LANGUSED ≠ 0, - 1 | |
| Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | |||
| 2 cyfry | Pierwszy język (kod dwucyfrowy) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (LANGUSED = 0, - 1) | ||
| LANGLEVEL1 | POZIOM PIERWSZEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) | LANGBEST1 ≠ - 1, - 2 | |
| 1 | Rozumiem i potrafię używać najczęstszych codziennych wyrażeń. Używam tego języka w odniesieniu do znanych rzeczy i sytuacji. | ||
| 2 | Rozumiem zasadniczą część wyraźnie sformułowanego języka i potrafię tworzyć proste teksty. Potrafię opisać swoje doświadczenia i wydarzenia oraz komunikuję się dosyć płynnie. | ||
| 3 | Rozumiem szeroki zakres wymagających tekstów i posługuję się tym językiem elastycznie. Prawie całkowicie opanowałem/am ten język. | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (LANGBEST1 = - 1, - 2) | ||
| LANGBEST2 | DRUGI NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) | LANGUSED ≠ 0, 1, - 1 | |
| Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6 | |||
| 2 cyfry | Drugi język (kod dwucyfrowy) | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (LANGUSED = 0, 1, - 1) | ||
| LANGLEVEL2 | POZIOM DRUGIEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) | LANGBEST2 ≠ - 1, - 2 | |
| Kod jak w przypadku LANGLEVEL1 | |||
|
CULTPAR1 (nieobowiązkowo) |
CZĘSTOTLIWOŚĆ UCZESTNICTWA W PRZEDSTAWIENIACH NA ŻYWO W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| 1 | Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy | ||
| 2 | Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy | ||
| 3 | Wcale | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
CULTPAR2 (nieobowiązkowo) |
CZĘSTOTLIWOŚĆ WYJŚĆ DO KINA W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| 1 | Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy | ||
| 2 | Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy | ||
| 3 | Wcale | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
CULTPAR3 (nieobowiązkowo) |
CZĘSTOTLIWOŚĆ WIZYT W OBIEKTACH KULTURY W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| 1 | Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy | ||
| 2 | Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy | ||
| 3 | Wcale | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
CULTPAR4 (nieobowiązkowo) |
CZĘSTOTLIWOŚĆ UCZESTNICTWA W IMPREZACH SPORTOWYCH NA ŻYWO W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| 1 | Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy | ||
| 2 | Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy | ||
| 3 | Wcale | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
CULTNEWS (nieobowiązkowo) |
CZYTELNICTWO GAZET (WYDAŃ PAPIEROWYCH LUB INTERNETOWYCH) W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| 1 | Codziennie lub prawie codziennie | ||
| 2 | Co najmniej raz w tygodniu (ale nie codziennie) | ||
| 3 | Co najmniej raz w miesiącu (ale nie w każdym tygodniu) | ||
| 4 | Rzadziej niż raz w miesiącu | ||
| 5 | Wcale | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
CULTBOOK (nieobowiązkowo) |
CZYTELNICTWO KSIĄŻEK W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| 1 | Tak | ||
| 2 | Nie | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
|
CULTBOOKNUM (nieobowiązkowo) |
SZACUNKOWA LICZBA PRZECZYTANYCH KSIĄŻEK W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | CULTBOOK = 1 | |
| 1 | Poniżej 5 | ||
| 2 | Od 5 do 9 | ||
| 3 | Powyżej 10 | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| - 2 | Nie dotyczy (CULTBOOK ≠ 1) | ||
|
SOCIALPAR (nieobowiązkowo) |
UCZESTNICTWO W KTÓRYMŚ Z PONIŻSZYCH RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY | Wszyscy | |
| 0 | Żaden z poniższych rodzajów działalności | ||
| 1-6 | Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 6 rodzajów działalności | ||
| - 1 | Brak odpowiedzi | ||
| Lista rodzajów działalności (można wskazać wiele odpowiedzi) | |||
| SOCIALPAR _1 | Działalność partii politycznych lub związków zawodowych | ||
| SOCIALPAR _2 | Działalność stowarzyszeń zawodowych | ||
| SOCIALPAR _3 | Działalność grup lub organizacji rekreacyjnych | ||
| SOCIALPAR _4 | Działalność organizacji charytatywnych | ||
| SOCIALPAR _5 | Nieformalna działalność w ramach wolontariatu | ||
| SOCIALPAR _6 | Działalność organizacji religijnych | ||
|
Każda zmienna SOCIALPAR_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana |
2 Wymagania dotyczące doboru próby i dokładności
2. Próba netto (z wyłączeniem całkowitego braku odpowiedzi) powinna zapewniać szacunki w zakresie 95 % przedziału ufności dla zbioru wskaźników wymienionych w pkt 3. Długość połowy rozpiętości przedziału ufności dla każdego wskaźnika nie może przekraczać progu określonego w pkt 3, chyba że na poziomie krajowym wymagana jest efektywna wielkość próby większa niż 5 000 osób.
3. Wskaźniki zainteresowania i maksymalnej długości połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności są następujące:
| Wskaźnik | Maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności |
| Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu | 1,4 % |
| Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (mężczyźni) | 2,0 % |
| Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (kobiety) | 2,0 % |
| Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (osoby w wieku 25-34 lata) | 3,0 % |
| Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (osoby w wieku 35-54 lata) | 2,0 % |
| Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (osoby w wieku 55-64 lata) | 3,2 % |
| wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby o wysokim wykształceniu (ISCED poziomy 5-8) | 4,0 % |
| Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby bezrobotne | 11,5 % |
| Udział działań związanych z pracą w nieformalnych działaniach szkoleniowych | 4,0 % |
W przypadku krajów o populacji w wieku 25-64 lata liczącej od jednego do trzech i pół miliona progi podane w kolumnie "maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności" zwiększa się o 20 %.
W przypadku krajów o populacji w wieku 25-64 lata liczącej mniej niż milion progi podane w kolumnie "maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności" zwiększa się o 40 %.
4. Wymagania te dotyczą próby jednostek będących rezydentami w wieku 25-64 lata. Próby krajowe o szerszym zakresie powinny pozwolić na dostarczenie szacunkowych danych dla populacji rezydentów w wieku 25-64 lata, spełniających wymagania dotyczące dokładności określone w pkt 2 i 3.
Wymagania dotyczące jakości i sprawozdania jakościowe
Państwa członkowskie składają sprawozdania jakościowe określone w art. 7 tego rozporządzenia. Sprawozdania te sporządza się zgodnie ze standardowym formatem dla sprawozdań jakościowych określonym przez Komisję (Eurostat). Do sprawozdania jakościowego dołącza się egzemplarz kwestionariusza krajowego.
1. ODPOWIEDNIOŚĆ
- Realizacja badania oraz stopień, w jakim statystyki spełniają obecne i potencjalne potrzeby użytkownika.
- Opis i klasyfikacja użytkowników.
- Indywidualne potrzeby każdej grupy użytkowników.
- Ocena, czy potrzeby te zostały zaspokojone i w jakim stopniu.
2. DOKŁADNOŚĆ
2.1. Błędy związane z doborem próby
- Opis doboru próby oraz zrealizowanej próby.
- Opis sposobu obliczania ostatecznych wag, w tym zastosowany model braku odpowiedzi oraz zmienne pomocnicze.
- Współczynniki zmienności danych szacunkowych zgodnie z warstwami próby w odniesieniu do wskaźników zainteresowania wymienionych w załączniku II, pkt 3.
- Oprogramowanie do estymacji wariancji.
- W szczególności należy przedłożyć opis zmiennych pomocniczych lub wykorzystanych informacji.
- W przypadku analizy braku odpowiedzi, opis błędu systematycznego w próbie i wynikach.
2.2. Błędy niezwiązane z doborem próby
2.2.1. Błędy zakresu
- Opis rejestru użytego przy doborze próby oraz jego ogólna jakość.
- Informacje zawarte w rejestrze oraz częstotliwość ich aktualizacji.
- Błędy wynikające z rozbieżności pomiędzy operatem losowania a populacją i podpopulacjami docelowymi (nadmierny zakres próby, niewystarczający zakres próby, błędy klasyfikacji).
- Metoda zastosowana w celu uzyskania tych informacji.
- Uwagi na temat przetwarzania błędów klasyfikacji.
2.2.2. Błędy pomiaru
Należy dokonać oceny błędów, które wystąpiły w fazie gromadzenia danych np. z powodów takich jak:
- forma kwestionariusza (wyniki badań wstępnych lub metody laboratoryjne, strategie zadawania pytań);
- jednostka sprawozdawcza/respondenci (reakcje respondentów);
- system informatyczny respondenta i wykorzystanie akt administracyjnych (zgodność pomiędzy pojęciem administracyjnym i badawczym, np. okres odniesienia, dostępność poszczególnych danych);
- sposoby gromadzenia danych.
2.2.3. Błędy przetwarzania
Opis procesu weryfikacji danych:
- zastosowany system i narzędzia przetwarzania;
- błędy wynikające z kodowania, weryfikacji, ustalania wag, przedstawiania w tabelach itp.;
- sprawdzanie jakości na szczeblu makro/mikro;
- podział poprawek i błędów wykrytych przy weryfikacji na brakujące wartości, wartości błędne i anomalie.
2.2.4. Błędy braku odpowiedzi
- Opis działań podjętych w zakresie "ponownego kontaktu".
- Wskaźniki częściowego i całkowitego braku odpowiedzi.
- Ocena częściowego i całkowitego braku odpowiedzi.
- Pełne sprawozdanie dotyczące procedur imputacji, w tym metody zastosowane do imputacji lub ponownego ustalenia wag.
- Uwagi na temat metod i wyniki analiz braku odpowiedzi lub inne metody oceny skutków braku odpowiedzi.
3. TERMINOWOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ
- Tabela terminów rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych etapów projektu, takich jak gromadzenie danych, przypomnienia i działania następcze, kontrola danych i weryfikacja, dalsze zatwierdzenie i imputacja, badanie braku odpowiedzi (w stosownych przypadkach), estymacje, a także przekazanie danych Eurostatowi oraz rozpowszechnienie wyników krajowych.
4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ
- Warunki dostępu do danych.
- Plan rozpowszechniania wyników.
- Kopia wszelkich dokumentów metodologicznych odnoszących się do przedłożonych statystyk.
5. PORÓWNYWALNOŚĆ
- W stosownych i adekwatnych przypadkach państwa powinny przedstawić uwagi omawiające następujące kwestie:
- odstępstwa od kwestionariusza europejskiego i definicji;
- czy badanie było powiązane z innym badaniem krajowym;
- w jakim stopniu badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem istniejących danych w rejestrach;
- opis sposobu, w jaki wymagania niniejszego rozporządzenia zostały spełnione, tak aby możliwa była ocena porównywalności danych.
6. SPÓJNOŚĆ
- Porównanie statystyk dotyczących tego samego zjawiska lub pytania z innych badań bądź źródeł.
- Opis sposobu, w jaki wymagania niniejszego rozporządzenia zostały spełnione, tak aby możliwa była ocena geograficznej porównywalności danych.
7. KOSZTY I OBCIĄŻENIA
- Analiza obciążeń i korzyści na szczeblu krajowym np. poprzez rozpatrzenie:
- przeciętnego czasu na odpowiedź na kwestionariusz;
- problematycznych pytań i modułów badania;
- problemów z klasyfikowaniem i definiowaniem działań w zakresie uczenia się, problemowych kwestii dotyczących klasyfikacji;
- które zmienne były najbardziej/najmniej użyteczne przy gromadzeniu danych na temat udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie;
- szacowanego lub faktycznego poziomu satysfakcji użytkowników danych na szczeblu krajowym;
- obciążenia respondentów;
- starań poczynionych w celu zmniejszenia obciążenia.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.246.33 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 823/2010 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie |
| Data aktu: | 17/09/2010 |
| Data ogłoszenia: | 18/09/2010 |
| Data wejścia w życie: | 08/10/2010 |








