Rozporządzenie 823/2010 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 823/2010
z dnia 17 września 2010 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 452/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 452/2008 ustanawia wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk europejskich z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie.

(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 452/2008 Komisja powinna przyjąć określone środki wykonawcze w celu zapewnienia przekazywania wysokiej jakości danych.

(3) Konieczne jest przyjęcie środków w celu realizacji poszczególnych działań statystycznych w sprawie tworzenia statystyk, objętych dziedziną 2 rozporządzenia (WE) nr 452/2008, dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie.

(4) Przy tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich w dziedzinie edukacji i uczenia się przez całe życie krajowe i europejskie organy statystyczne powinny uwzględniać zasady zawarte w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, zatwierdzonym przez Komisję w jej zaleceniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie niezależności, wiarygodności i odpowiedzialności krajowych i wspólnotowych organów statystycznych(2).

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Gromadzenie danych do pierwszego badania dotyczącego udziału i braku udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie (Badanie dotyczące edukacji dorosłych) odbywa się między dniem 1 lipca 2011 r. a dniem 30 czerwca 2012 r. Okres odniesienia, dla którego gromadzone są dane dotyczące udziału w działaniach z zakresu uczenia się przez całe życie obejmuje 12 miesięcy poprzedzających okres gromadzenia danych.

Dane są gromadzone co pięć lat.

Artykuł  2

Przedział wiekowy populacji objętej badaniem to 25-64 lata. Badaniem można również objąć nieobowiązkowo grupy wiekowe 18-24 lata i 65-69 lat.

Artykuł  3

Zmienne dotyczące tematów objętych badaniem są określone w dziedzinie 2 rozporządzenia (WE) nr 452/2008, a ich podział jest określony w załączniku I do tego rozporządzenia.

Artykuł  4

Źródła danych i wielkość próby dotyczące dziedziny 2 są określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 452/2008. Wymagania dotyczące doboru próby i dokładności niezbędne do spełnienia tych wymagań są szczegółowo określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) sprawozdanie jakościowe dotyczące badania udziału i braku udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie zgodnie z kryteriami jakościowymi, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 452/2008 i dalszymi wymogami określonymi w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

W celu osiągnięcia wysokiego poziomu harmonizacji wyników badania w poszczególnych krajach, Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi przedstawi, w formie podręcznika dotyczącego badania edukacji dorosłych obejmującego standardowy kwestionariusz, metodologiczne i praktyczne zalecenia i wskazówki dotyczące realizacji badania.

Artykuł  7

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) dokumentację zawierającą czyste zbiory danych jednostkowych w ciągu 6 miesięcy od zakończenia okresu gromadzenia danych krajowych.

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) sprawozdania jakościowe w ciągu 3 miesięcy od dostarczenia dokumentacji zawierającej czyste zbiory danych jednostkowych.

Artykuł  8

Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu są wymogami minimalnymi. Państwa członkowskie mogą określić dalsze wymagania na poziomie krajowym, o ile nie naruszają one wymogów wynikających z niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 września 2010 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 227.

(2) COM(2005) 217 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  1 Zmienne

Uwagi do tabeli:

Przekazuje się wszystkie zmienne, chyba że przy nazwie zmiennej występuje dopisek "nieobowiązkowo". Dane i metadane, o których mowa w art. 7, udostępnia się Eurostatowi za pomocą środków elektronicznych, korzystając z pojedynczego punktu kontaktowego lub innych właściwych narzędzi informatycznych. Kody i wykazy kodów zawarte w poniższej tabeli mają wyłącznie charakter indykatywny. Formaty przekazywania danych są określone przez Komisję (Eurostat) w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6.

Nazwa i status zmiennej Kod Opis Filtr
COUNTRY PAŃSTWO ZAMIESZKANIA Wszyscy
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
REGION REGION ZAMIESZKANIA Wszyscy
2 cyfry Kod zgodnie z NUTS na poziomie 2 cyfr
DEGURB STOPIEŃ URBANIZACJI OBSZARU, NA KTÓRYM ZNAJDUJE SIĘ GOSPODARSTWO DOMOWE Wszyscy
1 Obszar gęsto zaludniony
2 Obszar pośredni
3 Obszar słabo zaludniony
REFYEAR REFERENCE YEAR OF THE SURVEY Wszyscy
4 cyfry
REFMONTH MIESIĄC BADANIA Wszyscy
1-12
RESPID Identyfikacja respondenta Wszyscy
numeryczny Kod identyfikacyjny każdego wpisu
RESPWEIGHT WSPÓŁCZYNNIK WAGI W PRZYPADKU OSÓB Wszyscy
numeryczny Współczynnik wagi dla osób (trzy cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
NFEACTWEIGHT WSPÓŁCZYNNIK WAGI DLA DZIAŁAŃ NIEFORMALNYCH NFENUM ≥ 1
numeryczny Współczynnik wagi dla działań nieformalnych wybranych w ramach NFERAND1 i NFERAND2 (trzy cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
Lub numeryczny

(nieobowiązkowo)

Współczynnik wagi dla działań nieformalnych wybranych w ramach NFERAND1 i NFERAND2 i NFERAND3 (trzy cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
0 NFENUM = 0
INTMETHOD Zastosowana metoda gromadzenia danych Wszyscy
Kody podane w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
INTLANG Język używany do przeprowadzenia wywiadu Wszyscy
2 cyfry Kody na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
(HHNBPERS) LICZBA OSÓB MIESZKAJĄCYCH W TYM SAMYM GOSPODARSTWIE DOMOWYM (WŁĄCZAJĄC RESPONDENTA) Wszyscy
HHNBPERS_0_4 0-98 W wieku 0-4 lata
HHNBPERS_5_13 0-98 W wieku 5-13 lat
HHNBPERS_14_15 0-98 W wieku 14-15 lat
HHNBPERS_16_24 0-98 W wieku 16-24 lata
HHNBPERS_25_64 1-98 W wieku 25-64 lata
HHNBPERS_65plus 0-98 W wieku 65 lat lub starszym
- 1 Brak odpowiedzi
HHTYPE TYP GOSPODARSTWA DOMOWEGO Wszyscy
10 Jednoosobowe gospodarstwo domowe
21 Samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat
22 Para bez dziecka lub dzieci w wieku poniżej 25 lat
23 Para z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat
24 Para lub samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat oraz inne osoby mieszkające w gospodarstwie domowym
30 Inne
- 1 Brak odpowiedzi
HHLABOUR STRUKTURA GOSPODARSTWA DOMOWEGO POD WZGLĘDEM STANU ZATRUDNIENIA Wszyscy
HHLABOUR_EMP 0-98 Liczba pracujących osób w gospodarstwie domowym w wieku 16-64 lata
HHLABOUR_NEMP 0-98 Liczba bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo osób w gospodarstwie domowym w wieku 16-64 lata
- 1 Brak odpowiedzi
HHINCOME MIESIĘCZNY DOCHÓD NETTO GOSPODARSTWA DOMOWEGO Wszyscy
1 Poniżej pierwszego decyla
2 Między pierwszym i drugim decylem
3 Między drugim i trzecim decylem
4 Między trzecim i czwartym decylem
5 Między czwartym i piątym decylem
6 Między piątym i szóstym decylem
7 Między szóstym i siódmym decylem
8 Między siódmym i ósmym decylem
9 Między ósmym i dziewiątym decylem
10 Powyżej dziewiątego decyla
0 Odmowa (nieobowiązkowo)
- 1 Brak odpowiedzi
SEX PŁEĆ Wszyscy
1 Mężczyzna
2 Kobieta
ROK I MIESIĄC URODZENIA
BIRTHYEAR 4 cyfry Cztery cyfry roku urodzenia Wszyscy
BIRTHMONTH 1-12 Dwie cyfry miesiąca urodzenia Wszyscy
CITIZEN OBYWATELSTWO Wszyscy
0 Takie samo jak kraj zamieszkania
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
- 1 Brak odpowiedzi
BIRTHPLACE KRAJ URODZENIA Wszyscy
0 Urodzony/a w tym kraju
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
- 1 Brak odpowiedzi
RESTIME LICZBA LAT ZAMIESZKANIA W TYM KRAJU BIRTHPLACE ≠ 0
1 Pobyt w tym kraju nieprzekraczający 1 roku
2-10 Liczba lat pobytu dla osób przebywających w tym kraju od 2 do 10 lat
11 Pobyt w tym kraju dłuższy niż 10 lat
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (BIRTHPLACE = 0)
MARSTALEGAL PRAWNY STAN CYWILNY Wszyscy
1 Nigdy niezamężna/nieżonaty
2 Mężatka/żonaty (uwzględniając zarejestrowany związek partnerski)
3 Wdowa/wdowiec, którzy nie zawarli ponownie związku małżeńskiego
4 Osoba w prawnej separacji, która nie zawarła ponownie związku małżeńskiego
5 Rozwiedziony/a
- 1 Brak odpowiedzi
MARSTADEFACTO FAKTYCZNY STAN CYWILNY (związek kohabitacyjny) Wszyscy
1 Osoba żyjąca w związku kohabitacyjnym
2 Osoba nie żyjąca w związku kohabitacyjnym
- 1 Brak odpowiedzi
HATLEVEL POZIOM WYKSZTAŁCENIA

(Najwyższy poziom kształcenia ukończony z wynikiem pozytywnym, jak określono w ISCED 2011, kodowanie na podstawie przyporządkowań ISCED, które mają zostać przedstawione Eurostatowi)

Wszyscy
000 Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
- 1 Brak odpowiedzi
HATFIELD DZIEDZINA NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA HATLEVEL = 300 do 800
0000-9998 Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia(1)

(1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6

- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800)
HATYEAR ROK, W KTÓRYM NAJWYŻSZY POZIOM KSZTAŁCENIA ZOSTAŁ UKOŃCZONY Z WYNIKIEM POZYTYWNYM HATLEVEL ≠ 000, -1
4 cyfry Wpisać cztery cyfry roku, w którym najwyższy poziom kształcenia lub szkolenia został ukończony z wynikiem pozytywnym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1)
HATVOC RODZAJ NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA HATLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR-HATYEAR) ≤ 20
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
HATOTHER

(nieobowiązkowo)

INNE FORMALNE KSZTAŁCENIE LUB SZKOLENIE UKOŃCZONE Z WYNIKIEM POZYTYWNYM W INNEJ DZIEDZINIE NIŻ »HAT-LEVEL« HATLEVEL = 300 do 800 i (REFYEAR -HATYEAR) ≤ 20
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
HATOTHER_LEVEL

(nieobowiązkowo)

Poziom formalnego programu kształcenia HATOTHER = 1
300-800 Kod jak w przypadku HATLEVEL
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1)
HATOTHER_VOC

(nieobowiązkowo)

Rodzaj formalnego programu kształcenia HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 400
1-2 Kod jak w przypadku HATVOC
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOT-HER_LEVEL ≠ 300 do 400)
HATOTHER_FIELD

(nieobowiązkowo)

Dziedzina formalnego programu kształcenia HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 800
0000-9998 Kod jak w przypadku HATFIELD
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOT-HER_LEVEL ≠ 300 do 800)
HATCOMP

(nieobowiązkowo)

PODJĘTO PROCEDURĘ UZNANIA UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI Wszyscy
1 Tak, otrzymano świadectwo
2 Tak, procedura w toku
3 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
HATCOMPHIGH

(nieobowiązkowo)

UZNANIE UMIEJĘTNOŚCI i KOMPETENCJI UMOŻLIWIA PODJĘCIE wyższego formalnego programu kształcenia niż poziom wymieniony w ramach "HATLEVEL" HATCOMP = 1, 2 i HATLEVEL ≠ 000, -1
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATCOMP ≠ 1, 2 lub HATLEVEL = 000, -1)
DROPHIGH FORMALNE kształcenie PRZERWANE na wyższym poziomie niż wymieniony w ramach "HATLEVEL", lecz NIEUKOŃCZONE HATLEVEL ≠ 000, -1 i (REFYEAR - HATYEAR) ≤ 20
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1 lub (REFYEAR -HATYEAR) > 20)
DROPLEVEL Poziom nieukończonego FORMALNEGO kształcenia (jak określono w ISCED 2011) DROPHIGH = 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (DROPHIGH ≠ 1)
DROPVOC

(nieobowiązkowo)

Rodzaj nieukończonego FORMALNEGO kształcenia DROPLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR HATYEAR) ≤ 20
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (DROPLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
MAINSTAT GŁÓWNY BIEŻĄCY STATUS ZATRUDNIENIA Wszyscy
Wykonuje pracę lub wolny zawód, łącznie z bezpłatną pracą dla przedsiębiorstwa rodzinnego, łącznie z praktyką lub płatnym stażem itp.
11 - w pełnym wymiarze czasu pracy
12 - w niepełnym wymiarze czasu pracy
20 Bezrobotny/a
31 Uczeń, student, dalsze szkolenie, bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
32 Na emeryturze, wcześniejszej emeryturze lub zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej
33 Trwale niepełnosprawny/a
34 W trakcie zasadniczej służby wojskowej
35 Wykonuje prace domowe
36 Inna osoba nieaktywna
- 1 Brak odpowiedzi
JOBSTAT STATUS ZAWODOWY MAINSTAT = 11, 12
11 Osoba pracująca na własny rachunek zatrudniająca pracowników
12 Osoba pracująca na własny rachunek niezatrudniająca pracowników
21 Pracownik mający stałą pracę lub umowę na czas nieokreślony
22 Pracownik mający pracę tymczasową/umowę o pracę na czas określony
30 Pracownik rodzinny
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12)
JOBISCO ZAWÓD MAINSTAT = 11, 12
2 cyfry Kod ISCO-08 na poziomie dwucyfrowym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12)
LOCNACE DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA JEDNOSTKI LOKALNEJ MAINSTAT = 11, 12
2 digits Kod NACE Rev. 2 na poziomie dwucyfrowym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12)
LOCSIZEFIRM LICZBA OSÓB PRACUJĄCYCH W JEDNOSTCE LOKALNEJ JOBSTAT

= 11, 21, 22, 30

1 1 - 10 osób
2 11 - 19 osób
3 20 - 49 osób
4 50 - 249 osób
5 250 lub więcej osób
7 Nie wiadomo, ale co najmniej 10 osób
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (JOBSTAT ≠ 11, 21, 22, 30)
JOBTIME ROK W KTÓRYM OSOBA ZACZĘŁA PRACOWAĆ NA SWOIM OBECNYM GŁÓWNYM STANOWISKU PRACY MAINSTAT = 11, 12
4 cyfry 4 cyfry odnośnego roku
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12)
NAJWYŻSZY OSIĄGNIĘTY Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOM WYKSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIA PAŃSTWA RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH) Wszyscy
HATFATHER OJCIEC (OPIEKUN-MĘŻCZYZNA)
1 Co najmniej średnie I stopnia
2 Średnie II stopnia
3 Wyższe
- 1 Brak odpowiedzi
HATMOTHER MATKA (OPIEKUN-KOBIETA) Wszyscy
1 Co najmniej średnie I stopnia
2 Średnie II stopnia
3 Wyższe
- 1 Brak odpowiedzi
ZAWÓD PAŃSTWA RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH) Wszyscy
ISCOFATHER GŁÓWNY ZAWÓD OJCA
(nieobowiązkowo) 0-9 Kod ISCO-08 na poziomie jednocyfrowym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (ojciec nigdy nie pracował, nie ma ojca)
ISCOMOTHER GŁÓWNY ZAWÓD MATKI Wszyscy
(nieobowiązkowo) 0-9 Kod ISCO-08 na poziomie jednocyfrowym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (matka nigdy nie pracowała, nie ma matki)
SEEKINFO W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY POSZUKIWANO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH MOŻLIWOŚCI UCZENIA SIĘ Wszyscy
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
SEEKFOUND ZNALEZIONO INFORMACJE SEEKINFO = 1
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (SEEKINFO ≠ 1)
SEEKSOURCE ŹRÓDŁO DOSTĘPU DO INFORMACJI SEEKINFO = 1
0 Żadne z poniższych źródeł
1-7 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 7 źródeł
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (SEEKINFO ≠ 1)
Lista źródeł (można wskazać wiele odpowiedzi)
SEEKSOURCE_1 Internet
SEEKSOURCE_2 Członek rodziny, sąsiad, kolega z pracy
SEEKSOURCE_3 Pracodawca
SEEKSOURCE_4 Usługi poradnictwa (np. doradca zawodowy w służbach zatrudnienia)
SEEKSOURCE_5 Instytucja edukacyjna lub szkoleniowa (szkoła, kolegium, ośrodek szkoleń, uniwersytet)
SEEKSOURCE_6 Środki masowego przekazu (TV, radio, gazety, plakaty)
SEEKSOURCE_7 Książki
Każda zmienna SEEKSOURCE_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(SEEKINFO ≠ 1)

FED UCZESTNICTWO W FORMALNYM KSZTAŁCENIU W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
FEDNUM LICZBA FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH, W KTÓRYCH OSOBA UCZESTNICZYŁA W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY FED = 1
0 Brak (FED = 2)
1-3 Liczba działań edukacyjnych
FEDLEVEL Poziom ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych (jak określono w ISCED 2011) FEDNUM ≥ 1
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDFIELD Dziedzina ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych FEDNUM ≥ 1 i FEDLEVEL = 300 do 800
0000-9998 Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia(1)

(1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6

- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub FEDLEVEL ≠ 300 do 800)
FEDVOC Rodzaj ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych FEDLEVEL = 300 do 400
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDLEVEL ≠ 300 do 400)
FEDMETHOD GŁÓWNA METODA UCZENIA SIĘ STOSOWANA PODCZAS OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
1 Nauczanie tradycyjne (np. zajęcia w salach lekcyjnych)
2 Nauka na odległość z wykorzystaniem komputera podłączonego lub niepodłączonego do Internetu
3 Nauka na odległość z wykorzystaniem tradycyjnych materiałów edukacyjnych
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
- 1 Brak odpowiedzi
FEDREASON PRZYCZYNY UCZESTNICTWA W OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁANIACH EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
0 Żadna z poniższych przyczyn
1-9 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 9 przyczyn
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi)
FEDREASON_01 Aby lepiej wykonywać moją pracę lub poprawić perspektywy rozwoju kariery
FEDREASON_02 Aby zminimalizować ryzyko utraty pracy
FEDREASON_03 Aby zwiększyć szanse otrzymania pracy lub zmiany pracy/zawodu
FEDREASON_04 Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą
FEDREASON_05 Byłem/am zobowiązany/a uczestniczyć
FEDREASON_06 Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu
FEDREASON_07 Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w temacie, który mnie interesuje
FEDREASON_08 Aby otrzymać świadectwo
FEDREASON_09 Aby poznać nowych ludzi/dla zabawy
Każda zmienna FEDREASON_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(FEDNUM = 0)

FEDWORKTIME OSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIA EDUKACYJNE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) FEDNUM ≥ 1
1 Tylko podczas płatnych godzin pracy
2 W większości podczas płatnych godzin pracy
3 W większości poza płatnymi godzinami pracy
4 Tylko poza płatnymi godzinami pracy
5 Nie pracowałem/am wtedy
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
(FEDVOLUME) ZAKRES CZASOWY SZKOLENIA W RAMACH OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
FEDNBHOURS 3 digits Łączna liczba godzin szkolenia
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDNBWEEKS (nieobowiązkowo) 1-52 Liczba tygodni
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDDURPERWEEK (nieobowiązkowo) 1-98 Średnia liczba godzin szkolenia tygodniowo
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDPAIDBY CZĘŚCIOWA LUB CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH PRZEZ: FEDNUM ≥ 1
0 Żadna z poniższych pozycji
1-5 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 pozycji
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista pozycji (można wskazać wiele odpowiedzi)
FEDPAIDBY_1 Pracodawca lub przyszły pracodawca
FEDPAIDBY_2 Publiczne służby zatrudnienia
FEDPAIDBY_3 Inne instytucje publiczne
FEDPAIDBY_4 Członek gospodarstwa domowego lub krewny
FEDPAIDBY_5 Samodzielnie
Każda zmienna FEDPAIDBY_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(FEDNUM = 0)

FEDPAIDFULL

(nieobowiązkowo)

CZĘŚCIOWA LUB CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH PRZEZ PODMIOT WSKAZANY PRZY "FEDPAIDBY" FEDPAIDBY≥ = 1
1 Tak
2 Nie (tylko część kosztów)
- 2 Nie dotyczy (FEDPAIDBY = 0, - 1, - 2)
- 1 Brak odpowiedzi (łączne koszty nieznane)
FEDPAIDVAL POKRYTE OSOBIŚCIE LUB PRZEZ CZŁONKA GOSPODARSTWA DOMOWEGO LUB KREWNEGO KOSZTY CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDPAIDBY_4 = 1 lub FEDPAIDBY_5 = 1
W euro
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDPAIDBY_4 ≠ 1 i FEDPAIDBY_5 ≠ 1)
FEDUSE WYKORZYSTANIE WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
1 W znacznym stopniu
2 W umiarkowanym stopniu
3 Niewielkie
4 Wcale
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
- 1 Brak odpowiedzi
FEDSAT

(nieobowiązkowo)

ZADOWOLENIE Z OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
- 1 Brak odpowiedzi
FEDUNSATREASON

(nieobowiązkowo)

PRZYCZYNA BRAKU ZADOWOLENIA Z OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDSAT = 2
0 Żadna z poniższych przyczyn
1-5 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 przyczyn
- 1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDSAT * 2)
Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi)
FEDUNSATREASON_l Adekwatność/przydatność
FEDUNSATREASON _2 Zbyt niski poziom szkolenia
FEDUNSATREASON _3 Zbyt wysoki poziom szkolenia
FEDUNSATREASON _4 Jakość nauczania
FEDUNSATREASON _5 Organizacja szkolenia (lokalizacja, materiały, sale lekcyjne itp.)
Każda zmienna FEDUNSATREASON_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (FEDSAT * 2)

FEDOUTCOME SKUTKI WYKORZYSTANIA NOWEJ WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM > 1
0 Żadne z poniższych skutków
1-8 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 8 rodzajów skutków
- 1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista skutków (można wskazać wiele odpowiedzi)
FEDOUTCOME_l Otrzymanie (nowej) pracy
FEDOUTCOME_2 Awans na wyższe stanowisko (FEDWORKTIME = 1,2,3,4)
FEDOUTCOME_3 Wyższa pensja/wynagrodzenie (FEDWORKTIME = 1,2,3,4)
FEDOUTCOME_4 Nowe obowiązki (FEDWORKTIME = 1,2,3,4)
FEDOUTCOME_5 Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych (FEDWORKTIME = 1, 2, 3, 4)
FEDOUTCOME_6 Przyczyny osobiste (poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w zagadnieniach ogólnych itp.)
FEDOUTCOME_7 Jeszcze nie ma żadnych skutków
FEDOUTCOME_8 Nie oczekuję żadnych skutków
Każda zmienna FEDOUTCOME_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(FEDNUM = 0)

(NFE) UDZIAŁ W KTÓRYMŚ Z PONIŻSZYCH DZIAŁAŃ W CELU DOSKONALENIA WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI W DOWOLNEJ DZIEDZINIE (W TYM HOBBY) W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
NFECOURSE a. KURSY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFEWORKSHOP b. WARSZTATY I SEMINARIA Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFEGUIDEDJT c. NADZOROWANE SZKOLENIE W MIEJSCU PRACY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFELESSON d. PRYWATNE LEKCJE Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFENUM LICZBA NIEFORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH I SZKOLENIOWYCH, W KTÓRYCH OSOBA UCZESTNICZYŁA W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY NFECOURSE = 1 lub NFEWORK SHOP = 1 lub NFEGUIDED JT = 1 lub NFELESSON = 1
0 Brak (NFECOURSE = NFEWORKSHOP = NFEGUIDEDJT = NFELESSON =2)
1-98 Liczba działań
WSKAZANIE DZIAŁAŃ (DO 10)
(NFEACT01) 01 - Wskazanie pierwszego działania
NFEACT01_TYPE Rodzaj działania NFENUM ≥ 1
1 Kursy
2 Warsztaty i seminaria
3 Nadzorowane szkolenie w miejscu pracy
4 Prywatne lekcje
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
(NFEACT02) 02 - Wskazanie drugiego działania NFENUM ≥ 2
NFEACT02_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT03) 03 - Wskazanie trzeciego działania NFENUM ≥ 3
NFEACT03_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT04) 04 - Wskazanie czwartego działania NFENUM ≥ 4
NFEACT04_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT05) 05 - Wskazanie piątego działania NFENUM ≥ 5
NFEACT05_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT06) 06 - Wskazanie szóstego działania NFENUM ≥ 6
NFEACT06_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT07) 07 - Wskazanie siódmego działania NFENUM ≥ 7
NFEACT07_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT08) 08 - Wskazanie ósmego działania NFENUM ≥ 8
NFEACT08_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT09) 09 - Wskazanie dziewiątego działania NFENUM ≥ 9
NFEACT09_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT10) 10 - Wskazanie dziesiątego działania NFENUM ≥ 10
NFEACT10_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
NFEPURP10 CO NAJMNIEJ JEDNO DZIAŁANIE ZWIĄZANE Z PRACĄ SPOŚRÓD DZIAŁAŃ 1-10 NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEWORKTIME10 CO NAJMNIEJ JEDNO DZIAŁANIE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) SPOŚRÓD DZIAŁAŃ 1-10 NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie (w tym - nie pracowałem/am wtedy)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEPAIDBY10 CO NAJMNIEJ JEDNO DZIAŁANIE CZĘŚCIOWO LUB CAŁKOWICIE OPŁACONE PRZEZ PRACODAWCĘ SPOŚRÓD DZIAŁAŃ 1-10 NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie (w tym - nie pracowałem/am wtedy)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFERAND1 KOD PIERWSZEGO LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA NFENUM ≥ 1
1-10 Kod identyfikacyjny pierwszego losowo wybranego działania (kod działania taki jak przy zmiennych NFEACTxx)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFERAND1TYPE Taki jak podany przy zmiennych od NFEACT01_TYPE do NFEACT10_TYPE dla pierwszego losowo wybranego działania
NFEPURP1 CEL DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
1 Głównie związany z pracą
2 Przyczyny głównie osobiste/niezwiązane z pracą
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFEFIELD1 DZIEDZINA PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
Kod jak w przypadku FEDFIELD
Nazwa i status zmiennej Kod Opis Filtr
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
Lub

010-863

(nieobowiązkowo)

Trzycyfrowe nieobowiązkowe kody dziedzin; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
NFEMETHOD1 GŁÓWNA METODA NAUKI WYKORZYSTANA PRZY PIERWSZYM DZIAŁANIU NFERAND1 ≠ - 2 i NFERAND1_TYPE ≠ 2,3
1 Nauczanie tradycyjne (np. zajęcia w salach lekcyjnych)
2 Nauka na odległość z wykorzystaniem komputera podłączonego lub niepodłączonego do Internetu
3 Nauka na odległość z wykorzystaniem tradycyjnych materiałów edukacyjnych
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 2,3)
NFEREASON1 PRZYCZYNY UCZESTNICTWA W PIERWSZYM DZIAŁANIU

(kody mające zastosowanie do NFERAND1_TYPE = 3 są zdefiniowane w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych)

NFERAND1 ≠ - 2
0 Żadna z poniższych przyczyn
1-9 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 9 przyczyn
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi)
NFEREASON1_01 Aby lepiej wykonywać moją pracę lub poprawić perspektywy rozwoju kariery
NFEREASON1_02 Aby zminimalizować ryzyko utraty pracy
NFEREASON1_03 Aby zwiększyć szanse otrzymania pracy lub zmiany pracy/zawodu
NFEREASON1_04 Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą
NFEREASON1_05 Byłem/am zobowiązany/a uczestniczyć
NFEREASON1_06 Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu
NFEREASON1_07 Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w temacie, który mnie interesuje
NFEREASON1_08 Aby otrzymać świadectwo
NFEREASON1_09 Aby spotkać nowych ludzi/dla zabawy
Każda zmienna NFEREASON1_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(NFERAND1 ≠ - 2)

NFEWORKTIME1 PIERWSZE DZIAŁANIE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) NFERAND1 ≠ - 2

i NFERAND1_TYPE ≠ 3

1 Tylko podczas płatnych godzin pracy
2 W większości podczas płatnych godzin pracy
3 W większości poza płatnymi godzinami pracy
4 Tylko poza płatnymi godzinami pracy
5 Nie pracowałem/am wtedy
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 3)
(NFEVOLUME1) ZAKRES CZASOWY SZKOLENIA W RAMACH PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
NFENBHOURS 3 cyfry Łączna liczba godzin szkolenia
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFENBWEEKS1 (nieobowiązkowo) 1-52 Liczba tygodni
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFEDURPERWEEK1 (nieobowiązkowo) 1-98 Średnia liczba godzin szkolenia tygodniowo
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFEPROVIDER1 PODMIOT PROWADZĄCY PIERWSZE DZIAŁANIE NFERAND1 ≠ - 2
1 Formalna instytucja edukacyjna
2 Nieformalna instytucja edukacyjno-szkoleniowa
3 Instytucja komercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjno-szkoleniowe (np. dostawca sprzętu)
4 Pracodawca
5 Organizacja pracodawców, izba handlowa
6 Związki zawodowe
7 Stowarzyszenie typu non-profit, np. towarzystwo kulturalne, partia polityczna
8 Osoby fizyczne (np. studenci udzielający prywatnych lekcji)
9 Instytucja niekomercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjno-szkoleniowe (np. biblioteki, muzea, ministerstwa)
10 Inne
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFECERT1 PO PIERWSZYM DZIAŁANIU OTRZYMANO ŚWIADECTWO NFERAND1 ≠ - 2
1 Tak, wymagane przez pracodawcę lub organizację zawodową lub przepisy prawa
2 Tak, niewymagane przez pracodawcę, organizację zawodową ani przepisy prawa
3 Nie (potwierdzenie uczestnictwa)
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFEPAIDBY1 CZĘŚCIOWA LUB CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2

i NFERAND1_TYPE ≠ 3

0 Żadna z poniższych pozycji
1-5 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 pozycji
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 3)
Lista pozycji (można wskazać wiele odpowiedzi)
NFEPAIDBY1_1 Pracodawca lub przyszły pracodawca
NFEPAIDBY1_2 Publiczne służby zatrudnienia
NFEPAIDBY1_3 Inne instytucje publiczne
NFEPAIDBY1_4 Członek gospodarstwa domowego lub krewny
NFEPAIDBY1_5 Samodzielnie
Każda zmienna NFEPAIDBY1_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 3)

NFEPAIDFULL1

(nieobowiązkowo)

CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO PIERWSZEGO DZIAŁANIA PRZEZ OSOBĘ WSKAZANĄ PRZY "NFEPAIDBY" NFEPAIDBY1 ≥ 1
1 Tak
2 Nie (tylko część kosztów)
- 1 Brak odpowiedzi (łączne koszty nieznane)
- 2 Nie dotyczy (NFEPAIDBY1 = 0, - 1, - 2)
NFEPAIDVAL1 POKRYTE OSOBIŚCIE LUB PRZEZ CZŁONKA GOSPODARSTWA DOMOWEGO LUB KREWNEGO KOSZTY CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFEPAIDBY1_4 = 1 lub NFEPAIDBY1_5 = 1
W euro
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFEPAIDBY1_4 ≠ 1 i NFEPAIDBY1_5 ≠ 1)
NFEUSE1 WYKORZYSTANIE WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
1 W znacznym stopniu
2 W umiarkowanym stopniu
3 Niewielkie
4 Wcale
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
- 1 Brak odpowiedzi
NFESAT1

(nieobowiązkowo)

ZADOWOLENIE Z PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
Nazwa i status zmiennej Kod Opis Filtr
NFEUNSATREASON1

(nieobowiązkowo)

PRZYCZYNY BRAKU ZADOWOLENIA Z PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFESAT1 = 2
0 Żadna z poniższych przyczyn
1-5 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 przyczyn
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFESAT1 ≠ 2)
Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi)
NFEUNSAT-REASON1_1 1 Adekwatność/przydatność
NFEUNSAT-REASON1_2 2 Zbyt niski poziom szkolenia
NFEUNSAT-REASON1_3 3 Zbyt wysoki poziom szkolenia
NFEUNSAT-REASON1_4 4 Jakość nauczania
NFEUNSAT-REASON1_5 5 Organizacja szkolenia (lokalizacja, materiały, sale itp.)
Każda zmienna NFEUNSATREASON1_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (NFESAT ≠ 2)
NFEOUTCOME1 SKUTKI WYKORZYSTANIA NOWEJ WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
0 Żadne z poniższych skutków
1-8 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 8 rodzajów skutków
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
Lista skutków (można wskazać wiele odpowiedzi)
NFEOUTCOME1_1 Otrzymanie (nowej) pracy
NFEOUTCOME1_2 Awans na wyższe stanowisko (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4)
NFEOUTCOME1_3 Wyższa pensja/wynagrodzenie (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4)
NFEOUTCOME1_4 Nowe obowiązki (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4)
NFEOUTCOME1_5 Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4)
NFEOUTCOME1_6 Przyczyny osobiste (poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w zagadnieniach ogólnych itp.)
NFEOUTCOME1_7 Jeszcze nie ma żadnych skutków
NFEOUTCOME1_8 Nie oczekuję żadnych skutków
Każda zmienna NFEOUTCOME1_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFERAND2 KOD DRUGIEGO LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA NFENUM ≥ 2
01-10 Kod identyfikacyjny drugiego losowo wybranego działania (kod działania taki jak przy zmiennych NFEACTxx)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0, 1)
NFERAND2_TYPE Taki jak podany przy zmiennych od NFEACT01_TYPE do NFEACT10_TYPE dla drugiego losowo wybranego działania
NFEPURP2 Kod jak w przypadku NFEPURP1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEFIELD2 Kod jak w przypadku NFEFIELD1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEMETHOD2 Kod jak w przypadku NFEMETHOD1 NFERAND2 ≠ - 2

i NFERAND2_TYPE≠ 2,3

NFEREASON2 Kod jak w przypadku NFEREASON1 i elementów składowych NFERAND2 ≠ - 2
NFEWORKTIME2 Kod jak w przypadku NFEWORKTIME1 NFERAND2 ≠ - 2

i NFERAND2_TYPE≠ 3

NFENBWEEKS2 Kod jak w przypadku NFENBWEEKS1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEDURPERWEEK2 Kod jak w przypadku NFEDURPERWEEK1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEPROVIDER2 Kod jak w przypadku NFEPROVIDER1 NFERAND2 ≠ - 2
NFECERT2 Kod jak w przypadku NFECERT1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEPAIDBY2 Kod jak w przypadku NFEPAIDBY1 i elementów składowych NFERAND2 ≠ - 2

i NFERAND2_TYPE≠ 3

NFEPAIDFULL2 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPAIDFULL1 NFEPAIDBY2 ≥ = 1
NFEPAIDVAL2 Kod jak w przypadku NFEPAIDVAL1 NFEPAIDBY2_4 = 1 lub NFEPAIDBY2_5 = 1
NFEUSE2 Kod jak w przypadku NFEUSE1 NFERAND2 ≠ - 2
NFESAT2 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFESAT1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEUNSATREASON2 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEUNSATREASON1 i elementów składowych NFESAT2 = 2
NFEOUTCOME2 Kod jak w przypadku NFEOUTCOME1 i elementów składowych NFERAND2 ≠ - 2
NFERAND3

(nieobowiązkowo)

KOD TRZECIEGO LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA NFENUM ≥ 3
01-10 Kod identyfikacyjny trzeciego losowo wybranego działania (kod działania taki jak przy zmiennych NFEACTxx)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0, 1, 2)
NFERAND3_TYPE (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFERAND1_TYPE NFERAND3 ≠ - 2
NFEPURP3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPURP1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEFIELD3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEFIELD1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEMETHOD3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEMETHOD1 NFERAND3 ≠ - 2

i NFERAND3_TYPE ≠ 2,3

NFEREASON3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEREASON1 i elementów składowych NFERAND3 ≠ - 2
NFEWORKTIME3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEWORKTIME1 NFERAND3 ≠ - 2

i NFERAND3_TYPE ≠ 3

NFENBWEEKS3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFENBWEEKS1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEDURPERWEEK3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEDURPERWEEK1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEPROVIDER3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPROVIDER1 NFERAND3 ≠ - 2
NFECERT3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFECERT1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEPAIDBY3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPAIDBY1 i elementów składowych NFERAND3 ≠ - 2

I NFERAND3_TYPE ≠ 3

NFEPAIDFULL3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPAIDFULL1 NFEPAIDBY3 ≥ = 1
NFEPAIDVAL3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPAIDVAL1 NFEPAIDBY3_4 = 1 lub NFEPAIDBY3_5 = 1
NFEUSE3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEUSE1 NFERAND3 ≠ - 2
NFESAT3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFESAT1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEUNSATREASON3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEUNSATREASON1 i elementów składowych NFESAT3 = 2
NFEOUTCOME3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEOUTCOME1 i elementów składowych NFERAND3 ≠ - 2
DIFFICULTY TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z UCZESTNICTWEM (LUB CZĘSTSZYM UCZESTNICTWEM) W KSZTAŁCENIU I SZKOLENIU W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu i nie chciałem/am uczestniczyć w nich częściej
2 Uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu, lecz chciałem/am uczestniczyć w nich częściej
3 Nie uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu i nie chciałem/am w nich uczestniczyć
4 Nie uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu, lecz chciałem/am w nich uczestniczyć
- 1 Brak odpowiedzi
DIFFTYPE RODZAJ TRUDNOŚCI DIFFICULTY = od 1 do 4
0 Żadna z poniższych trudności
01-11 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 11 rodzajów trudności
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (DIFFICULTY ≠ 1 do 4)
Lista rodzajów trudności (można wskazać wiele odpowiedzi)
DIFFTYPE_01 Trudność 01 - Wymagania wstępne
DIFFTYPE_02 Trudność 02 - Koszty
DIFFTYPE_03 Trudność 03 - Brak wsparcia ze strony pracodawcy lub służb publicznych
DIFFTYPE_04 Trudność 04 - Harmonogram
DIFFTYPE_05 Trudność 05 - Odległość
DIFFTYPE_06 Trudność 06 - Brak dostępu do komputera lub Internetu (w przypadku nauki na odległość)
DIFFTYPE_07 Trudność 07 - Obowiązki rodzinne
DIFFTYPE_08 Trudność 08 - Zdrowie lub wiek
DIFFTYPE_09 Trudność 09 - Inne przyczyny osobiste
DIFFTYPE_10 Trudność 10 - Brak odpowiedniego działania edukacyjnego lub szkoleniowego
DIFFTYPE_11 Trudność 11 - Brak potrzeby (dalszego) kształcenia i szkolenia (tylko w przypadku DIFFUCULTY = od 1 do 3)
Każda zmienna DIFFTYPE_xx ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (DIFFICULTY ≠ od 1 do 4)

DIFFMAIN NAJWAŻNIEJSZA TRUDNOŚĆ DIFFTYPE = 1-11
01-11 Kod trudności od 01 do 11 (kod trudności taki jak w przypadku zmiennych DIFFTYPE)
- 2 Nie dotyczy (DIFFTYPE ≠ 1-11)
- 1 Brak odpowiedzi
INF UCZESTNICTWO W INNYCH DZIAŁANIACH W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY (CELOWE SAMOKSZTAŁCENIE W CELU DOSKONALENIA WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI) Wszyscy
1 Tak, jedno działanie
2 Tak, co najmniej dwa działania
3 Nie
(INFACT1) WSKAZANIE PIERWSZEGO Z OSTATNICH DZIAŁAŃ
INFFIELD1 Dziedzina działania INF = 1, 2
Kod jak w przypadku FEDFIELD
- 2 Nie dotyczy (INF ≠ 1, 2)
Lub 010-863 (nieobowiązkowo) Trzycyfrowe nieobowiązkowe kody dziedzin; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
INFPURP1 Cel tego działania INF = 1, 2
1 Głównie związany z pracą
2 Przyczyny głównie osobiste/niezwiązane z pracą
- 2 Nie dotyczy (INF ≠ 1, 2)
INFMETHOD1 Nieformalna metoda nauki wykorzystana w ramach tego działania INF = 1, 2
1 Uczenie się od członka rodziny, przyjaciela lub kolegi z pracy
2 Wykorzystanie materiałów pisemnych (książek, czasopism branżowych itp.)
3 Wykorzystanie komputerów (podłączonych lub niepodłączonych do Internetu)
4 Przez telewizję/radio/płyty lub kasety wideo
- 2 Nie dotyczy (INF ≠ 1, 2)
(INFACT2) WSKAZANIE DRUGIEGO Z OSTATNICH DZIAŁAŃ INF = 2
INFFIELD2 INFPURP2 INFMETHOD2 Kod jak w przypadku INFACT1 i elementów składowych INFFIELD1, INFPURP1 i INFMETHOD1
Nie dotyczy (INF ≠ 2)
ICTCOMPUTER ZREALIZOWANE JUŻ DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z KOMPUTEREM Wszyscy
0 Nigdy nie korzystałem/am z komputera ani nie realizowałem/am żadnego z poniższych działań
1-6 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy działań od 1 do 6
- 1 Brak odpowiedzi
Lista przykładowych działań pozwalających na ocenę umiejętności (od niskich do wysokich; można wskazać wiele odpowiedzi)
ICTCOMPUTER_1 Działanie 1
ICTCOMPUTER_2 Działanie 2
ICTCOMPUTER_3 Działanie 3
ICTCOMPUTER_4 Działanie 4
ICTCOMPUTER_5 Działanie 5
ICTCOMPUTER_6 Działanie 6
Każda zmienna ICTCOMPUTER_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana

ICTINTERNET

(nieobowiązkowo)

ZREALIZOWANE JUŻ DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z INTERNETEM ICTCOMPUTER = 1-6, - 1
0 Nigdy nie korzystałem/am z Internetu ani nie realizowałem/am żadnego z poniższych działań
1-6 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy działań od 1 do 6
- 1 Brak odpowiedzi
Lista przykładowych działań pozwalających na ocenę umiejętności (od niskich do wysokich; można wskazać wiele odpowiedzi)
ICTINTERNET_1 Działanie 1
ICTINTERNET_2 Działanie 2
ICTINTERNET_3 Działanie 3
ICTINTERNET_4 Działanie 4
ICTINTERNET_5 Działanie 5
ICTINTERNET_6 Działanie 6
Każda zmienna ICTINTERNET_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana

LANGMOTHER JĘZYKI OJCZYSTE Wszyscy
Kody na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
2 cyfry Pierwszy język
2 cyfry Drugi język (00 jeśli brak)
LANGUSED INNE JĘZYKI POZA OJCZYSTYMI Wszyscy
0-98 Liczba innych języków
- 1 Brak odpowiedzi
LANGUSED_1 2 cyfry 1 - Kod pierwszego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_2 2 cyfry 2 - Kod drugiego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_3 2 cyfry 3 - Kod trzeciego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_4 2 cyfry 4 - Kod czwartego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_5 2 cyfry 5 - Kod piątego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_6 2 cyfry 6 - Kod szóstego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_7 2 cyfry 7 - Kod siódmego języka lub 00 (brak)
Każda zmienna LANGUSED_x ma kod na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegó-łowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
LANGBEST1 PIERWSZY NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGUSED ≠ 0, - 1
Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
2 cyfry Pierwszy język (kod dwucyfrowy)
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (LANGUSED = 0, - 1)
LANGLEVEL1 POZIOM PIERWSZEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGBEST1 ≠ - 1, - 2
1 Rozumiem i potrafię używać najczęstszych codziennych wyrażeń. Używam tego języka w odniesieniu do znanych rzeczy i sytuacji.
2 Rozumiem zasadniczą część wyraźnie sformułowanego języka i potrafię tworzyć proste teksty. Potrafię opisać swoje doświadczenia i wydarzenia oraz komunikuję się dosyć płynnie.
3 Rozumiem szeroki zakres wymagających tekstów i posługuję się tym językiem elastycznie. Prawie całkowicie opanowałem/am ten język.
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (LANGBEST1 = - 1, - 2)
LANGBEST2 DRUGI NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGUSED ≠ 0, 1, - 1
Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
2 cyfry Drugi język (kod dwucyfrowy)
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (LANGUSED = 0, 1, - 1)
LANGLEVEL2 POZIOM DRUGIEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGBEST2 ≠ - 1, - 2
Kod jak w przypadku LANGLEVEL1
CULTPAR1

(nieobowiązkowo)

CZĘSTOTLIWOŚĆ UCZESTNICTWA W PRZEDSTAWIENIACH NA ŻYWO W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTPAR2

(nieobowiązkowo)

CZĘSTOTLIWOŚĆ WYJŚĆ DO KINA W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTPAR3

(nieobowiązkowo)

CZĘSTOTLIWOŚĆ WIZYT W OBIEKTACH KULTURY W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTPAR4

(nieobowiązkowo)

CZĘSTOTLIWOŚĆ UCZESTNICTWA W IMPREZACH SPORTOWYCH NA ŻYWO W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTNEWS

(nieobowiązkowo)

CZYTELNICTWO GAZET (WYDAŃ PAPIEROWYCH LUB INTERNETOWYCH) W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Codziennie lub prawie codziennie
2 Co najmniej raz w tygodniu (ale nie codziennie)
3 Co najmniej raz w miesiącu (ale nie w każdym tygodniu)
4 Rzadziej niż raz w miesiącu
5 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTBOOK

(nieobowiązkowo)

CZYTELNICTWO KSIĄŻEK W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
CULTBOOKNUM

(nieobowiązkowo)

SZACUNKOWA LICZBA PRZECZYTANYCH KSIĄŻEK W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY CULTBOOK = 1
1 Poniżej 5
2 Od 5 do 9
3 Powyżej 10
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (CULTBOOK ≠ 1)
SOCIALPAR

(nieobowiązkowo)

UCZESTNICTWO W KTÓRYMŚ Z PONIŻSZYCH RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
0 Żaden z poniższych rodzajów działalności
1-6 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 6 rodzajów działalności
- 1 Brak odpowiedzi
Lista rodzajów działalności (można wskazać wiele odpowiedzi)
SOCIALPAR _1 Działalność partii politycznych lub związków zawodowych
SOCIALPAR _2 Działalność stowarzyszeń zawodowych
SOCIALPAR _3 Działalność grup lub organizacji rekreacyjnych
SOCIALPAR _4 Działalność organizacji charytatywnych
SOCIALPAR _5 Nieformalna działalność w ramach wolontariatu
SOCIALPAR _6 Działalność organizacji religijnych
Każda zmienna SOCIALPAR_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana

ZAŁĄCZNIK  II

  2 Wymagania dotyczące doboru próby i dokładności

1. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 452/2008 do celów badania dotyczącego edukacji dorosłych "wielkość próby ustalana jest na podstawie potrzeb w zakresie precyzji, tak aby efektywna wielkość krajowej próby była nie większa niż 5 000 osób, przy założeniu losowania badania prostego. W ramach tych ograniczeń szczegółowe podpopulacje wymagają oddzielnych rozważań dotyczących losowania próby".

2. Próba netto (z wyłączeniem całkowitego braku odpowiedzi) powinna zapewniać szacunki w zakresie 95 % przedziału ufności dla zbioru wskaźników wymienionych w pkt 3. Długość połowy rozpiętości przedziału ufności dla każdego wskaźnika nie może przekraczać progu określonego w pkt 3, chyba że na poziomie krajowym wymagana jest efektywna wielkość próby większa niż 5 000 osób.

3. Wskaźniki zainteresowania i maksymalnej długości połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności są następujące:

Wskaźnik Maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu 1,4 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (mężczyźni) 2,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (kobiety) 2,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (osoby w wieku 25-34 lata) 3,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (osoby w wieku 35-54 lata) 2,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (osoby w wieku 55-64 lata) 3,2 %
wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby o wysokim wykształceniu (ISCED poziomy 5-8) 4,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby bezrobotne 11,5 %
Udział działań związanych z pracą w nieformalnych działaniach szkoleniowych 4,0 %

W przypadku krajów o populacji w wieku 25-64 lata liczącej od jednego do trzech i pół miliona progi podane w kolumnie "maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności" zwiększa się o 20 %.

W przypadku krajów o populacji w wieku 25-64 lata liczącej mniej niż milion progi podane w kolumnie "maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności" zwiększa się o 40 %.

4. Wymagania te dotyczą próby jednostek będących rezydentami w wieku 25-64 lata. Próby krajowe o szerszym zakresie powinny pozwolić na dostarczenie szacunkowych danych dla populacji rezydentów w wieku 25-64 lata, spełniających wymagania dotyczące dokładności określone w pkt 2 i 3.

ZAŁĄCZNIK  III

 Wymagania dotyczące jakości i sprawozdania jakościowe

Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 452/2008 wymagania dotyczące jakości danych do celów badania dotyczącego edukacji dorosłych odnoszą się do kwestii odpowiedniości, dokładności, terminowości i punktualności, dostępności i jasności, porównywalności oraz spójności.

Państwa członkowskie składają sprawozdania jakościowe określone w art. 7 tego rozporządzenia. Sprawozdania te sporządza się zgodnie ze standardowym formatem dla sprawozdań jakościowych określonym przez Komisję (Eurostat). Do sprawozdania jakościowego dołącza się egzemplarz kwestionariusza krajowego.

1. ODPOWIEDNIOŚĆ

- Realizacja badania oraz stopień, w jakim statystyki spełniają obecne i potencjalne potrzeby użytkownika.

- Opis i klasyfikacja użytkowników.

- Indywidualne potrzeby każdej grupy użytkowników.

- Ocena, czy potrzeby te zostały zaspokojone i w jakim stopniu.

2. DOKŁADNOŚĆ

2.1. Błędy związane z doborem próby

- Opis doboru próby oraz zrealizowanej próby.

- Opis sposobu obliczania ostatecznych wag, w tym zastosowany model braku odpowiedzi oraz zmienne pomocnicze.

- Współczynniki zmienności danych szacunkowych zgodnie z warstwami próby w odniesieniu do wskaźników zainteresowania wymienionych w załączniku II, pkt 3.

- Oprogramowanie do estymacji wariancji.

- W szczególności należy przedłożyć opis zmiennych pomocniczych lub wykorzystanych informacji.

- W przypadku analizy braku odpowiedzi, opis błędu systematycznego w próbie i wynikach.

2.2. Błędy niezwiązane z doborem próby

2.2.1. Błędy zakresu

- Opis rejestru użytego przy doborze próby oraz jego ogólna jakość.

- Informacje zawarte w rejestrze oraz częstotliwość ich aktualizacji.

- Błędy wynikające z rozbieżności pomiędzy operatem losowania a populacją i podpopulacjami docelowymi (nadmierny zakres próby, niewystarczający zakres próby, błędy klasyfikacji).

- Metoda zastosowana w celu uzyskania tych informacji.

- Uwagi na temat przetwarzania błędów klasyfikacji.

2.2.2. Błędy pomiaru

Należy dokonać oceny błędów, które wystąpiły w fazie gromadzenia danych np. z powodów takich jak:

- forma kwestionariusza (wyniki badań wstępnych lub metody laboratoryjne, strategie zadawania pytań);

- jednostka sprawozdawcza/respondenci (reakcje respondentów);

- system informatyczny respondenta i wykorzystanie akt administracyjnych (zgodność pomiędzy pojęciem administracyjnym i badawczym, np. okres odniesienia, dostępność poszczególnych danych);

- sposoby gromadzenia danych.

2.2.3. Błędy przetwarzania

Opis procesu weryfikacji danych:

- zastosowany system i narzędzia przetwarzania;

- błędy wynikające z kodowania, weryfikacji, ustalania wag, przedstawiania w tabelach itp.;

- sprawdzanie jakości na szczeblu makro/mikro;

- podział poprawek i błędów wykrytych przy weryfikacji na brakujące wartości, wartości błędne i anomalie.

2.2.4. Błędy braku odpowiedzi

- Opis działań podjętych w zakresie "ponownego kontaktu".

- Wskaźniki częściowego i całkowitego braku odpowiedzi.

- Ocena częściowego i całkowitego braku odpowiedzi.

- Pełne sprawozdanie dotyczące procedur imputacji, w tym metody zastosowane do imputacji lub ponownego ustalenia wag.

- Uwagi na temat metod i wyniki analiz braku odpowiedzi lub inne metody oceny skutków braku odpowiedzi.

3. TERMINOWOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ

- Tabela terminów rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych etapów projektu, takich jak gromadzenie danych, przypomnienia i działania następcze, kontrola danych i weryfikacja, dalsze zatwierdzenie i imputacja, badanie braku odpowiedzi (w stosownych przypadkach), estymacje, a także przekazanie danych Eurostatowi oraz rozpowszechnienie wyników krajowych.

4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ

- Warunki dostępu do danych.

- Plan rozpowszechniania wyników.

- Kopia wszelkich dokumentów metodologicznych odnoszących się do przedłożonych statystyk.

5. PORÓWNYWALNOŚĆ

- W stosownych i adekwatnych przypadkach państwa powinny przedstawić uwagi omawiające następujące kwestie:

- odstępstwa od kwestionariusza europejskiego i definicji;

- czy badanie było powiązane z innym badaniem krajowym;

- w jakim stopniu badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem istniejących danych w rejestrach;

- opis sposobu, w jaki wymagania niniejszego rozporządzenia zostały spełnione, tak aby możliwa była ocena porównywalności danych.

6. SPÓJNOŚĆ

- Porównanie statystyk dotyczących tego samego zjawiska lub pytania z innych badań bądź źródeł.

- Opis sposobu, w jaki wymagania niniejszego rozporządzenia zostały spełnione, tak aby możliwa była ocena geograficznej porównywalności danych.

7. KOSZTY I OBCIĄŻENIA

- Analiza obciążeń i korzyści na szczeblu krajowym np. poprzez rozpatrzenie:

- przeciętnego czasu na odpowiedź na kwestionariusz;

- problematycznych pytań i modułów badania;

- problemów z klasyfikowaniem i definiowaniem działań w zakresie uczenia się, problemowych kwestii dotyczących klasyfikacji;

- które zmienne były najbardziej/najmniej użyteczne przy gromadzeniu danych na temat udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie;

- szacowanego lub faktycznego poziomu satysfakcji użytkowników danych na szczeblu krajowym;

- obciążenia respondentów;

- starań poczynionych w celu zmniejszenia obciążenia.

1 Załącznik I zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 317/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.99.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 317/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.99.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.246.33

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 823/2010 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie
Data aktu: 17/09/2010
Data ogłoszenia: 18/09/2010
Data wejścia w życie: 08/10/2010