Decyzja 2010/409/UE w sprawie wspólnych wymagań bezpieczeństwa, o których mowa w art. 7 dyrektywy 2004/49/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 19 lipca 2010 r.
w sprawie wspólnych wymagań bezpieczeństwa, o których mowa w art. 7 dyrektywy 2004/49/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 4889)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/409/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 lipca 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei)(1), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając zalecenie Europejskiej Agencji Kolejowej w sprawie pierwszego pakietu wspólnych wymagań bezpieczeństwa, przedstawione Komisji w dniu 18 września 2009 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2004/49/WE wspólne wymagania bezpieczeństwa (CST) należy wprowadzać stopniowo, aby zapewnić zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz jego poprawę, gdy jest to konieczne i możliwe. Powinny one zapewnić narzędzia do oceny poziomu bezpieczeństwa i działalności operatorów na poziomie Unii, jak również w państwach członkowskich.

(2) W art. 3 lit. e) dyrektywy 2004/49/WE CST zdefiniowano jako minimalne poziomy bezpieczeństwa, które muszą być osiągnięte przez różne części systemu kolejowego (takie jak system kolei konwencjonalnej, system kolei dużych prędkości, długie tunele lub linie przeznaczone wyłącznie do transportu towarów) i przez system jako całość, wyrażone w kryteriach akceptacji ryzyka. Jednak w motywie 7 decyzji Komisji 2009/460/WE z dnia 5 czerwca 2009 r. dotyczącej przyjęcia wspólnej metody oceny bezpieczeństwa służącej stwierdzeniu, czy osiągnięto wymagania bezpieczeństwa, o której mowa w art. 6 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2) stwierdza się, że ze względu na brak zharmonizowanych, wiarygodnych danych dotyczących poziomu bezpieczeństwa części systemu kolejowego, które funkcjonują w różnych państwach członkowskich, opracowanie pierwszego pakietu CST dla części systemu kolejowego (takich jak system kolei konwencjonalnej, system kolei dużych prędkości, długie tunele lub linie przeznaczone wyłącznie do transportu towarów) nie jest obecnie możliwe.

(3) Zgodnie z art. 7 ust. 3 dyrektywy 2004/49/WE pierwszy pakiet CST powinien opierać się na sprawdzeniu istniejących wymagań i stanu bezpieczeństwa systemów kolejowych w państwach członkowskich. Zgodnie z metodyką określoną w decyzji 2009/460/WE pierwszy pakiet wspólnych wymagań bezpieczeństwa ma opierać się na krajowych wartościach referencyjnych (NRV). Został on obliczony przy wykorzystaniu serii danych przekazywanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 91/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie statystyki transportu kolejowego(3) i przedstawiony przez Eurostat w dniu 6 marca 2009 r. za okres 2004-2007. Dla każdej kategorii ryzyka kolejowego maksymalny tolerowany poziom ryzyka dla każdego państwa członkowskiego powinien wynosić(1) NRV, jeśli NRV jest równa lub niższa od odpowiedniego CST lub(2) CST, jeśli NRV jest wyższa od odpowiedniego CST, zgodnie z pkt 3 załącznika do decyzji 2009/460/WE.

(4) Pierwszy pakiet CST należy traktować jako pierwszy krok w procesie polegającym na wprowadzeniu zharmonizowanych i przejrzystych ram w celu monitorowania i zachowania poziomu bezpieczeństwa kolei europejskich.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 dyrektywy 2004/49/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel i definicje

Niniejsza decyzja ustanawia wartości dla pierwszego pakietu wspólnych wymagań bezpieczeństwa w oparciu o krajowe wartości referencyjne, zgodnie z art. 7 ust. 3 dyrektywy 2004/49/WE, zgodnie z metodyką określoną w decyzji 2009/460/WE.

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje z dyrektywy 2004/49/WE, rozporządzenia (WE) nr 91/2003 i decyzji 2009/460/WE.

Artykuł  2

Krajowe wartości referencyjne

Krajowe wartości referencyjne dla poszczególnych państw członkowskich oraz dla różnych kategorii ryzyka są określone w pkt 1.1-1.6 rozdziału 1 załącznika.

Artykuł  3

Wspólne wymagania bezpieczeństwa

Pierwszy pakiet wspólnych wymagań bezpieczeństwa dla różnych kategorii ryzyka jest określony w rozdziale 2 załącznika.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 lipca 2010 r.

W imieniu Komisji
Siim KALLAS
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44.

(2) Dz.U. L 150 z 13.6.2009, s. 11.

(3) Dz.U. L 14 z 21.1.2003, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

1. Krajowe wartości referencyjne (NRV)

1.1. NRV dla ryzyka dla pasażerów (NRV 1.1 i NRV 1.2)

Państwo członkowskie NRV 1.1 (10 9)(*) NRV 1.2 (10 9)(**)
Belgia (BE) 53,60 0,456
Bułgaria (BG) 250,00 2,01
Republika Czeska (CZ) 40,60 0,688
Dania (DK) 7,55 0,0903
Niemcy (DE) 10,90 0,11
Estonia (EE) 50,20 0,426
Irlandia (IE) 6,22 0,0623
Grecja (EL) 54,00 0,485
Hiszpania (ES) 40,90 0,391
Francja (FR) 21,90 0,109
Włochy (IT) 55,00 0,363
Łotwa (LV) 50,20 0,426
Litwa (LT) 88,60 0,683
Luksemburg (LU) 28,80 0,225
Węgry (HU) 250,00 2,01
Niderlandy (NL) 11,70 0,0941
Austria (AT) 29,00 0,335
Polska (PL) 127,00 0,939
Portugalia (PT) 33,90 0,267
Rumunia (RO) 250,00 2,01
Słowenia (SI) 11,80 0,175
Słowacja (SK) 17,70 0,275
Finlandia (FI) 26,80 0,248
Szwecja (SE) 5,70 0,0557
Zjednoczone Królestwo (UK) 6,22 0,0623
(*) NRV1.1 wyrażona jako: Liczba ofiar śmiertelnych i ważonych poważnych obrażeń (FWSI) wśród pasażerów rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg pasażerski-km" rocznie Pociąg pasażerski-km oznacza tutaj jednostkę miary odpowiadającą ruchowi jedynie pociągów pasażerskich.

(**) NRV1.2 wyrażona jako: Liczba FWSI wśród pasażerów rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pasażer-km" rocznie.

W uwagach (*) i (**) FWSI są rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji 2009/460/WE.

1.2. NRV dla ryzyka dla pracowników (NRV 2)

Państwo członkowskie NRV 2 (10 9)(*)
Belgia (BE) 21,10
Bułgaria (BG) 11,00
Republika Czeska (CZ) 17,40
Dania (DK) 9,10
Niemcy (DE) 13,30
Estonia (EE) 17,00
Irlandia (IE) 8,33
Grecja (EL) 77,90
Hiszpania (ES) 8,33
Francja (FR) 6,68
Włochy (IT) 22,50
Łotwa (LV) 55,10
Litwa (LT) 36,90
Luksemburg (LU) 13,70
Węgry (HU) 11,90
Niderlandy (NL) 6,69
Austria (AT) 25,40
Polska (PL) 18,60
Portugalia (PT) 76,00
Rumunia (RO) 11,00
Słowenia (SI) 31,00
Słowacja (SK) 1,50
Finlandia (FI) 8,28
Szwecja (SE) 3,76
Zjednoczone Królestwo (UK) 8,33
(*) NRV 2 wyrażona jako: Liczba FWSI wśród pracowników rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg-km" rocznie.

FWSI są tu rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji 2009/460/WE.

1.3. NRV dla ryzyka dla użytkowników przejazdu kolejowego (NRV 3.1 i NRV 3.2)

Państwo członkowskie NRV 3.1 (10 9)(*) NRV 3.2(**)
Belgia (BE) 143,0 n.d.
Bułgaria (BG) 124,0 n.d.
Republika Czeska (CZ) 302,0 n.d.
Dania (DK) 55,9 n.d.
Niemcy (DE) 69,9 n.d.
Estonia (EE) 168,0 n.d.
Irlandia (IE) 31,4 n.d.
Grecja (EL) 743,0 n.d.
Hiszpania (ES) 131,0 n.d.
Francja (FR) 78,9 n.d.
Włochy (IT) 50,7 n.d.
Łotwa (LV) 240,0 n.d.
Litwa (LT) 530,0 n.d.
Luksemburg (LU) 97,3 n.d.
Węgry (HU) 244,0 n.d.
Niderlandy (NL) 128,0 n.d.
Austria (AT) 181,0 n.d.
Polska (PL) 264,0 n.d.
Portugalia (PT) 508,0 n.d.
Rumunia (RO) 124,0 n.d.
Słowenia (SI) 365,0 n.d.
Słowacja (SK) 249,0 n.d.
Finlandia (FI) 151,0 n.d.
Szwecja (SE) 74,2 n.d.
Zjednoczone Królestwo (UK) 23,0 n.d.
(*) NRV 3.1 wyrażona jako: Liczba FWSI wśród użytkowników przejazdu kolejowego rocznie wynikająca z poważnych wypadków/

liczba jednostek "pociąg-km" rocznie.

(**) NRV 3.2 wyrażona jako: Liczba FWSI wśród użytkowników przejazdu kolejowego rocznie wynikająca z poważnych wypadków/

[(liczba jednostek "pociąg-km" rocznie *liczba przejazdów kolejowych)/tor-km)]. Dane dotyczące liczby przejazdów i tor-km nie

były wystarczająco wiarygodne w czasie gromadzenia danych (większość państw członkowskich przekazała dane CSI dotyczące

km linii zamiast tor-km).

W uwagach (*) i (**) FWSI są rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji 2009/460/WE.

1.4. NRV dla ryzyka dla osób zaklasyfikowanych jako "inne osoby" (NRV 4)

Państwo członkowskie NRV 4 (10 9)(*)
Belgia (BE) 1,90
Bułgaria (BG) 6,45
Republika Czeska (CZ) 5,28
Dania (DK) 10,30
Niemcy (DE) 4,41
Estonia (EE) 18,50
Irlandia (IE) 6,98
Grecja (EL) 6,45
Hiszpania (ES) 4,93
Francja (FR) 6,98
Włochy (IT) 6,98
Łotwa (LV) 18,50
Litwa (LT) 18,50
Luksemburg (LU) 4,43
Węgry (HU) 6,45
Niderlandy (NL) 3,16
Austria (AT) 14,20
Polska (PL) 18,50
Portugalia (PT) 4,93
Rumunia (RO) 6,45
Słowenia (SI) 7,14
Słowacja (SK) 5,28
Finlandia (FI) 10,30
Szwecja (SE) 10,30
Zjednoczone Królestwo (UK) 6,98
(*) NRV 4 wyrażona jako: Roczna liczba FWSI wśród osób w kategorii "inne osoby" wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg-km" rocznie. FWSI są tu rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji 2009/460/WE.

1.5. NRV dla ryzyka dla nieupoważnionych osób na terenie kolei (NRV 5)

Państwo członkowskie NRV 5 (10 9)(*)
Belgia (BE) 75,5
Bułgaria (BG) 190,0
Republika Czeska (CZ) 657,0
Dania (DK) 134,0
Niemcy (DE) 106,0
Estonia (EE) 1 850,0
Irlandia (IE) 94,7
Grecja (EL) 906,0
Hiszpania (ES) 184,0
Francja (FR) 69,7
Włochy (IT) 122,0
Łotwa (LV) 1 520,0
Litwa (LT) 2 030,0
Luksemburg (LU) 83,7
Węgry (HU) 534,0
Niderlandy (NL) 28,2
Austria (AT) 117,0
Polska (PL) 1 110,0
Portugalia (PT) 948,0
Rumunia (RO) 190,0
Słowenia (SI) 273,0
Słowacja (SK) 477,0
Finlandia (FI) 294,0
Szwecja (SE) 98,1
Zjednoczone Królestwo (UK) 94,7
(*) NRV 5 wyrażona jako: Liczba FWSI wśród nieupoważnionych osób na terenie kolei rocznie wynikająca z poważnych wypadków/ liczba jednostek "pociąg-km" rocznie. FWSI są tu rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji 2009/460/WE.

1.6. NRV dla ryzyka dla ogół u społeczeństwa (NRV 6)

Państwo członkowskie: NRV 6 (10 9)(*)
Belgia (BE) 273,0
Bułgaria (BG) 364,0
Republika Czeska (CZ) 1 010,0
Dania (DK) 218,0
Niemcy (DE) 206,0
Estonia (EE) 2 320,0
Irlandia (IE) 131,0
Grecja (EL) 1 820,0
Hiszpania (ES) 351,0
Francja (FR) 179,0
Włochy (IT) 235,0
Łotwa (LV) 1 850,0
Litwa (LT) 2 510,0
Luksemburg (LU) 219,0
Węgry (HU) 1 000,0
Niderlandy (NL) 166,0
Austria (AT) 354,0
Polska (PL) 1 530,0
Portugalia (PT) 1 510,0
Rumunia (RO) 364,0
Słowenia (SI) 697,0
Słowacja (SK) 740,0
Finlandia (FI) 461,0
Szwecja (SE) 188,0
Zjednoczone Królestwo (UK) 131,0
(*) NRV 6 wyrażona jako: Całkowita liczba FWSI rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg-km" rocznie. Całkowita liczba FWSI jest tu rozumiana jako suma wszystkich FWSI uwzględnianych przy obliczaniu wszystkich pozostałych NVR.

2. Wartości przypisywane pierwszemu pakietowi CST

Kategoria ryzyka Wartość CST (10-9) Jednostka obliczeniowa
Ryzyko dla pasażerów CST 1.1 250,0 Liczba FWSI wśród pasażerów rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg pasażerski-km" rocznie
CST 1.2 2,01 Liczba FWSI wśród pasażerów rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pasażer-km" rocznie
Ryzyko dla pracowników CST 2 77,9 Liczba FWSI wśród pracowników rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg-km" rocznie
Ryzyko dla użytkowników przejazdu kolejowego CST 3.1 743,0 Liczba FWSI wśród użytkowników przejazdu kolejowego rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg-km" rocznie
CST 3.2 n.d.(*) Liczba FWSI wśród użytkowników przejazdu kolejowego rocznie wynikająca z poważnych wypadków/[(liczba jednostek "pociąg-km" rocznie * liczba przejazdów kolejowych)/tor-km)].
Ryzyko dla innych osób CST 4 18,5 Roczna liczba FWSI wśród osób w kategorii "inne osoby" wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg-km" rocznie
Ryzyko dla nieupoważnionych osób na terenie kolei CST 5 2 030,0 Liczba FWSI wśród nieupoważnionych osób na terenie kolei rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg-km" rocznie
Ryzyko dla ogółu społeczeństwa CST 6 2 510,0 Całkowita liczba FWSI rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek "pociąg-km" rocznie
(*) Dane dotyczące liczby przejazdów i tor-km, niezbędnie do obliczenia tego CST, nie były wystarczająco wiarygodne w czasie gromadzenia danych (np. większość państw członkowskich przekazała dane dotyczące km linii zamiast tor-km itd.).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.189.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/409/UE w sprawie wspólnych wymagań bezpieczeństwa, o których mowa w art. 7 dyrektywy 2004/49/WE
Data aktu: 19/07/2010
Data ogłoszenia: 22/07/2010
Data wejścia w życie: 22/07/2010