Decyzja 2010/399/UE wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 lipca 2010 r.
wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 4894)

(Jedynie teksty w językach angielskim, duńskim, fińskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim i węgierskim są autentyczne)

(2010/399/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnych weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach tych weryfikacji, zapoznaje się z uwagami zgłoszonymi przez państwa członkowskie, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana, a Komisja przeanalizowała sprawozdania sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami Unii Europejskiej.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia wymogów i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR, EFRG i EFFROW.

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR, EFRG oraz EFRROW. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami Unii Europejskiej.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 30 kwietnia 2010 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki akredytowanych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, EFRG lub EFRROW, wskazane w załączniku do niniejszej decyzji, wyłącza się z finansowania Unii Europejskiej z powodu ich niezgodności z zasadami Unii Europejskiej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Republiki Austrii, Republiki Słowenii, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2010 r.

W imieniu Komisji

Dacian CIOLOȘ

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIK  1

POZYCJA BUDŻETOWA 6 7 0 1

PC Środek RF Powód Rodzaj % Waluta Kwota Odliczenia Wpływ finansowy
AT Premie za mięso - bydło 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 679,96 0,00 - 1 679,96
AT Premie za mięso - bydło 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 9 517,64 0,00 - 9 517,64
AT Premie za mięso - bydło 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 573,73 0,00 - 1 573,73
AT Premie za mięso - bydło 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 12 065,28 0,00 - 12 065,28
AT Premie za mięso - bydło 2008 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 364,34 0,00 - 1 364,34
AT Premie za mięso - bydło 2008 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 12 346,20 0,00 - 12 346,20
AT ROW, sekcja gwarancji, środki towarzyszące (obszarowe) 2006 uchybienia w procedurze kontroli na miejscu ryczałt 5 % EUR - 958 551,00 0,00 - 958 551,00
AT ROW, sekcja gwarancji, środki towarzyszące (obszarowe) 2006 uchybienia w procedurze kontroli na miejscu w. jednorazowa 0 % EUR - 90 193,00 0,00 - 90 193,00
AT Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2006 Przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 720 696,92 - 720 696,92 0,00
Razem AT - 1 807 988,07 - 720 696,92 - 1 087 291,15
DE Wzajemna zgodność 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ brak lub niewłaściwe stosowanie sankcji ryczałt 2 % EUR - 340 646,38 0,00 - 340 646,38
DE Wzajemna zgodność 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ brak lub niewłaściwe stosowanie sankcji ryczałt 2 % EUR - 761 982,35 0,00 - 761 982,35
DE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2005 uchybienia w systemie kontroli dotyczące programów operacyjnych i uznawalności organizacji producentów w. jednorazowa 0 % EUR - 1 843 395,60 0,00 - 1 843 395,60
DE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2006 uchybienia w systemie kontroli dotyczące programów operacyjnych i uznawalności organizacji producentów w. jednorazowa 0 % EUR - 2 639 854,96 0,00 - 2 639 854,96
DE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2007 uchybienia w systemie kontroli dotyczące programów operacyjnych i uznawalności organizacji producentów w. jednorazowa 0 % EUR - 2 395 925,77 0,00 - 2 395 925,77
DE Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu ryczałt 2 % EUR - 545 241,63 0,00 - 545 241,63
DE Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu ryczałt 2 % EUR - 825 953,23 0,00 - 825 953,23
DE Pomoc obszarowa 2008 uchybienia w systemie kontroli na miejscu ryczałt 2 % EUR - 1 738,04 0,00 - 1 738,04
Razem DE - 9 354 737,96 0,00 - 9 354 737,96
DK Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2006 przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 3 820 260,57 0,00 - 3 820 260,57
DK Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2006 przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 1 171 734,39 - 1 171 734,39 0,00
Razem DK - 4 991 994,96 - 1 171 734,39 - 3 820 260,57
ES Premie za mięso - bydło 2005 wyłączenie z kontroli na miejscu specjalnej premii za wołowinę ryczałt 10 % EUR - 971,74 0,00 - 971,74
ES Premie za mięso - bydło 2005 sankcje nie dotyczyły premii ubojowych w. jednorazowa 0 % EUR - 9 964,00 0,00 - 9 964,00
ES Premie za mięso - bydło 2006 wyłączenie z kontroli na miejscu specjalnej premii za wołowinę ryczałt 10 % EUR - 736,24 0,00 - 736,24
ES Premie za mięso - bydło 2006 sankcje nie dotyczyły premii ubojowych w. jednorazowa 0 % EUR - 17 601,00 0,00 - 17 601,00
ES Premie za mięso - bydło 2007 sankcje nie dotyczyły premii ubojowych w. jednorazowa 0 % EUR - 12 770,10 0,00 - 12 770,10
ES Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu i niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 2 726 605,00 0,00 - 2 726 605,00
ES Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu i niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 900 131,00 0,00 - 1 900 131,00
ES Pomoc obszarowa 2007 niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 392 090,14 0,00 - 392 090,14
ES Pomoc obszarowa 2008 niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 467 281,93 0,00 - 467 281,93
ES ROW, sekcja gwarancji, środki towarzyszące (obszarowe) 2006 wypłacono zbyt duże kwoty pomocy i źle wyliczono sankcje ryczałt 2 % EUR - 251 015,00 0,00 - 251 015,00
ES Pomoc obszarowa 2006 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 2 315,31 0,00 - 2 315,31
ES Pomoc obszarowa 2006 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 9 850,00 0,00 - 9 850,00
ES Pomoc obszarowa 2007 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 8 591,31 0,00 - 8 591,31
ES Pomoc obszarowa 2007 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 14 045,00 0,00 - 14 045,00
ES Pomoc obszarowa 2008 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 12 885,31 0,00 - 12 885,31
ES Pomoc obszarowa 2008 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 14 045,00 0,00 - 14 045,00
ES Oś rozwoju obszarów wiejskich 2 (2000-2006, środki obszarowe) 2006 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 11 968,41 0,00 - 11 968,41
ES Oliwa z oliwek - Finansowanie GIS 2005 nieczytelne wydatki w. jednorazowa 0 % EUR - 1 296 714,44 0,00 - 1 296 714,44
Razem ES - 7 149 580,93 0,00 - 7 149 580,93
FI Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2007 przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 1 671 589,80 0,00 - 1 671 589,80
Razem FI - 1 671 589,80 0,00 - 1 671 589,80
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, procedurach administracyjnych kontroli i kontroli krzyżowych, opracowaniu analizy ryzyka, wydajności kontroli na miejscu i wyliczeniu sankcji. ryczałt 5 % GBP - 77 020 748,00 - 28 096 340,44 - 48 924 407,56
GB Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie LPIS-GIS, procedurach administracyjnych kontroli i kontroli krzyżowych, opracowaniu analizy ryzyka, wydajności kontroli na miejscu i wyliczeniu sankcji. ryczałt 2 % EUR - 48 275 334,89 0,00 - 48 275 334,89
GB Pomoc obszarowa 2005 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 2 % GBP - 689 685,19 0,00 - 689 685,19
GB Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2000-2006, środki obszarowe) 2005 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % GBP - 569 887,01 0,00 - 569 887,01
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % GBP - 11 009 183,28 0,00 - 11 009 183,28
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % GBP - 112 386,01 0,00 - 112 386,01
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 2 % GBP - 9 697,79 0,00 - 9 697,79
GB Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2000-2006, środki obszarowe) 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % GBP - 732 267,13 0,00 - 732 267,13
GB Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % EUR - 18 600 258,71 0,00 - 18 600 258,71
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie kontroli. Niewłaściwe naliczenie sankcji. w. jednorazowa 0 % EUR - 45 966,93 0,00 - 45 966,93
GB Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie kontroli. Niewłaściwe naliczenie sankcji. w. jednorazowa 0 % EUR - 236 631,98 0,00 - 236 631,98
GB Pomoc obszarowa 2008 uchybienia w systemie kontroli. Niewłaściwe naliczenie sankcji. w. jednorazowa 0 % EUR - 231 771,95 0,00 - 231 771,95
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2006 proces przedefiniowania w. jednorazowa 0 % GBP - 73 654,20 0,00 - 73 654,20
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2006 niewłaściwy wzór dla inwestorów rezerwy krajowej w. jednorazowa 0 % GBP - 6 454 006,67 0,00 - 6 454 006,67
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2006 korekta ryczałtowa dla przydziału rezerwy krajowej do kategorii inwestorów ryczałt 10 % GBP - 5 808 606,00 - 2 904 303,00 - 2 904 303,00
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2006 nowi rolnicy ryczałt 10 % GBP - 1 023 521,91 - 511 760,96 - 511 760,95
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2007 proces przedefiniowania w. jednorazowa 0 % EUR - 49 868,01 0,00 - 49 868,01
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2007 niewłaściwy wzór dla inwestorów rezerwy krajowej w. jednorazowa 0 % EUR - 8 768 128,77 0,00 - 8 768 128,77
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2007 korekta ryczałtowa dla przydziału rezerwy krajowej do kategorii inwestorów ryczałt 10 % EUR - 7 891 315,89 - 1 578 263,18 - 6 313 052,71
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2007 korekta ryczałtowa dla nowych rolników ryczałt 10 % EUR - 2 225 441,01 - 445 088,20 - 1 780 352,81
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2008 proces przedefiniowania w. jednorazowa 0 % EUR - 4 669,16 0,00 - 4 669,16
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2008 niewłaściwy wzór dla inwestorów rezerwy krajowej w. jednorazowa 0 % EUR - 7 190 363,64 0,00 - 7 190 363,64
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2008 korekta ryczałtowa dla przydziału rezerwy krajowej do kategorii inwestorów ryczałt 10 % EUR - 6 471 327,27 0,00 - 6 471 327,27
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2008 korekta ryczałtowa dla nowych rolników ryczałt 10 % EUR - 4 438 172,99 0,00 - 4 438 172,99
GB Rozliczenie rachunków 2006 błędy w transakcjach LMCS w. jednorazowa 0 % GBP - 62 928,00 0,00 - 62 928,00
Razem GB (GBP) - 103 566 571,19 - 31 512 404,40 - 72 054 166,79
Razem GB (EUR) - 104 429 251,20 - 2 023 351,38 - 102 405 899,82
HU Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2006 niewystarczająca ilość póbek i analiza cukru wywożonego w ramach systemu refundacji ryczałt 2 % HUF - 31 662 787,54 0,00 - 31 662 787,54
HU Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2007 niewystarczająca ilość póbek i analiza cukru wywożonego w ramach systemu refundacji ryczałt 2 % HUF - 4 239 145,14 0,00 - 4 239 145,14
HU Cukier składowany w magazynach państwowych 2005 niewłaściwy kurs wymiany w. jednorazowa 0 % HUF - 3 342 018,00 0,00 - 3 342 018,00
HU Zboże składowane w magazynach państwowych 2005 ustalenie ilości przejęć na miejscu w 2004/ 2005 w. jednorazowa 0 % EUR - 335 107,00 0,00 - 335 107,00
HU Cukier składowany w magazynach państwowych 2006 wliczenie VAT do wartości zakupionego cukru w. jednorazowa 0 % HUF - 2 955 303 504,00 0,00 - 2 955 303 504,00
HU Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2007 przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 1 553 836,42 - 1 652 789,71 98 953,29
Razem HU (HUF) - 2 994 547 454,68 0,00 - 2 994 547 454,68
Razem HU (EUR) - 1 888 943,42 - 1 652 789,71 - 236 153,71
LU Płatności bezpośrednie 2006 niesprawne LPIS-GIS i uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałt 2 % EUR - 645 946,68 0,00 - 645 946,68
LU Płatności bezpośrednie 2007 niesprawne LPIS-GIS i uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałt 2 % EUR - 2 488,50 0,00 - 2 488,50
LU Płatności bezpośrednie 2007 niesprawne LPIS-GIS i uchybienia w kontrolach na miejscu w. jednorazowa 0 % EUR - 153 075,60 0,00 - 153 075,60
LU Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2000-2006, środki obszarowe) 2007 niesprawne LPIS-GIS i uchybienia w kontrolach na miejscu w. jednorazowa 0 % EUR - 30 690,90 0,00 - 30 690,90
Razem LU - 832 201,68 0,00 - 832 201,68
SK Zboże składowane w magazynach państwowych 2005 uchybienia w analizie jakości składowanych zbóż w. jednorazowa 0 % EUR - 45 853,00 0,00 - 45 853,00
Razem SK - 45 853,00 0,00 - 45 853,00
POZYCJA BUDŻETOWA 6 7 1 1
PC Środek RF Powód Rodzaj % Waluta Kwota Odliczenia Wpływ finansowy
ES ROW, sekcja gwarancji, środki towarzyszące (obszarowe) 2007 wypłacono zbyt duże kwoty pomocy i niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 973,00 0,00 - 1 973,00
ES Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2007-2013, środki obszarowe) 2007 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 18 028,45 0,00 - 18 028,45
ES Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2007-2013, środki obszarowe) 2008 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 49 464,87 0,00 - 49 464,87
Razem ES - 69 466,32 0,00 - 69 466,32

POZYCJA BUDŻETOWA 6 5 0 0

PC Środek RF Powód Rodzaj % Waluta Kwota Odliczenia Wpływ finansowy
SI Rozwój obszarów wiejskich - instrument przejściowy 2005 późne wdrożenie procedur weryfikacji i zwrotu w. jednorazowa EUR - 1 354 253,00 - 1 263 363,80 - 90 889,20
SI Rozwój obszarów wiejskich - instrument przejściowy 2006 późne wdrożenie procedur weryfikacji i zwrotu w. jednorazowa EUR - 926 607,00 - 906 968,08 - 19 638,92
Razem SI - 2 280 860,00 - 2 170 331,88 - 110 528,12
1 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/837/UE z dnia 12 grudnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.332.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.184.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/399/UE wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Data aktu: 15/07/2010
Data ogłoszenia: 17/07/2010