Rozporządzenie 428/2010 w sprawie wykonania art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w odniesieniu do rozszerzonych inspekcji statków

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 428/2010
z dnia 20 maja 2010 r.
w sprawie wykonania art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w odniesieniu do rozszerzonych inspekcji statków
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu(1), w szczególności jej art. 14 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas przeprowadzania rozszerzonej inspekcji statku oficer kontroli państwa portu powinien kierować się wykazem konkretnych elementów, które należy sprawdzić, w zależności od ich praktycznej wykonalności lub wszelkich ograniczeń związanych z bezpieczeństwem osób, statku lub portu.

(2) Co do określenia konkretnych elementów, które należy sprawdzić podczas rozszerzonej inspekcji w odniesieniu do wszelkich obszarów ryzyka wymienionych w załączniku VII do dyrektywy 2009/16/WE, konieczne okazuje się oparcie się na wiedzy zdobytej dzięki memorandum paryskiemu w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu.

(3) Oficerowie kontroli państwa portu powinni korzystać ze swojego doświadczenia i wiedzy zawodowej w celu określenia stosowalności i właściwego stopnia wnikliwości badania każdego konkretnego elementu.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wykaz konkretnych elementów, które należy sprawdzić podczas rozszerzonej inspekcji

Rozszerzona inspekcja, o której mowa w art. 14 dyrektywy 2009/16/WE, obejmuje, tam gdzie ma to zastosowanie, co najmniej sprawdzenie konkretnych elementów wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

W przypadku gdy nie wskazano konkretnych obszarów dla danego rodzaju statku zgodnie z dyrektywą 2009/16/WE, inspektor wykorzystuje swoje doświadczenie i wiedzę zawodową przy podejmowaniu decyzji, które elementy muszą być poddane inspekcji i w jakim stopniu, w celu sprawdzenia ogólnego stanu w tych obszarach.

Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 57.

ZAŁĄCZNIK 

KONKRETNE ELEMENTY, KTÓRE NALEŻY SPRAWDZIĆ PODCZAS ROZSZERZONEJ INSPEKCJI

(zgodnie z art. 14 ust. 4 dyrektywy 2009/16/WE)

A. Wszystkie rodzaje statków

a) Stan konstrukcji statku

– Stan kadłuba i pokładu

b) Wodoszczelność/strugoszczelność

– Drzwi wodoszczelne/strugoszczelne

– Wywietrzniki, rury odpowietrzające i szyb

– Luki

c) Systemy awaryjne

– Symulacja braku zasilania/uruchomienia generatora awaryjnego

– Oświetlenie awaryjne

– Sprawdzenie działania pomp zęzowych

– Sprawdzenie urządzeń zamykających/drzwi wodoszczelnych

– Sprawdzenie urządzenia sterowego, w tym awaryjnego urządzenia sterowego

d) Łączność radiowa

– Sprawdzenie rezerwowego źródła zasilania

– Sprawdzenie instalacji głównej, w tym urządzenia do odbioru informacji dotyczących bezpieczeństwa na morzu

– Sprawdzenie przenośnych zestawów VHF (bardzo wysokiej częstotliwości) GMDSS (Ogólnoświatowego systemu bezpieczeństwa i alarmowania)

e) Bezpieczeństwo przeciwpożarowe

– Szkolenie przeciwpożarowe obejmujące zademonstrowanie umiejętności użycia wyposażenia strażackiego oraz sprzętu i urządzeń przeciwpożarowych

– Sprawdzenie awaryjnej pompy pożarowej (z dwoma wężami)

– Sprawdzenie awaryjnego zdalnego wyłączania systemu wentylacyjnego wraz ze związanymi z nim przegrodami

– Sprawdzenie awaryjnego zdalnego wyłączania pomp paliwowych

– Sprawdzenie zdalnych zaworów szybkiego zamykania

– Drzwi przeciwpożarowe

– Stałe urządzenia gaśnicze i związane z nimi systemy alarmowe

f) Alarmy

– Próba alarmu przeciwpożarowego

g) Warunki pracy i życia

– Stan urządzeń cumowniczych, w tym fundamentów urządzeń

h) Urządzenia ratunkowe

– Uruchomienie sprzętu umożliwiającego przetrwanie w trudnych warunkach i sprzętu ratunkowego (jeżeli są dowody na to, że nie był on używany, konieczne jest opuszczenie sprzętu na wodę)

i) Zapobieganie zanieczyszczeniom

– Sprawdzenie urządzenia filtracyjnego oleju

B. Masowiec/roporudomasowiec (w przypadku przewozu stałego ładunku masowego)

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku masowców podlegają następujące elementy:

a) dokumentacja

Sprawdzenie, czy na statku znajdują się następujące dokumenty, kompletne i zatwierdzone przez państwo bandery lub uznaną organizację:

– program rozszerzonych badań zawierający:

(i) sprawozdanie z przeglądu konstrukcji statku;

(ii) sprawozdanie z pomiarów grubości;

(iii) sprawozdanie z oceny stanu statku,

– sprawdzenie, czy przewożony ładunek jest wymieniony w dokumentacji dotyczącej przewozu towarów niebezpiecznych,

– zatwierdzenie urządzeń do załadunku;

b) stan konstrukcji statku

– Stan grodzi i zrębnic

– Zbiorniki balastowe

Co najmniej jeden ze zbiorników balastowych w przestrzeni ładunkowej musi być zbadany z włazu zbiornika/ włazu pokładowego lub od wewnątrz, jeśli inspektor uzna taką potrzebę na podstawie obserwacji i dokumentacji programu rozszerzonych badań.

C. Gazowiec, chemikaliowiec

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku gazowców i chemikaliowców podlegają następujące elementy:

a) dokumentacja

– Sprawdzenie, czy przewożony produkt wymieniony jest w odpowiednim świadectwie zdatności;

b) obsługa ładunku

– Urządzenia bezpieczeństwa i monitorowania zbiorników ładunkowych związane z temperaturą, ciśnieniem i tonażem

– Urządzenia analizatora tlenu i miernika wybuchowego, łącznie z ich kalibrowaniem. Dostępność sprzętu do wykrywania substancji chemicznych (miech) wraz z odpowiednią liczbą stosownych - dla konkretnego ładunku, jaki jest przewożony - rurek detekcyjnych gazu

– Test pokładowego systemu zraszania;

c) bezpieczeństwo przeciwpożarowe

– Test stałych urządzeń przeciwpożarowych na pokładzie (wymaganych dla przewożonego ładunku);

d) warunki pracy i życia

– Kabinowe zestawy ratunkowe zapewniające odpowiednią ochronę układu oddechowego i oczu, jeżeli są wymaganie takie zostało określone dla produktów wymienionych w odpowiednim świadectwie zdatności

D. Statek towarowy, kontenerowiec, chłodniowiec, statek-przetwórnia, ciężarowiec, statek służb przybrzeżnych, statek specjalnego przeznaczenia, morska ruchoma platforma wiertnicza (MODU), jednostka pływająca do wydobycia, magazynowania i przeładunku (FPSO), inne typy statków

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku rodzajów statków wymienionych w niniejszej sekcji podlegają następujące elementy:

a) wodoszczelność/strugoszczelność

– Stan pokryw luków

– Dostęp do ładowni/zbiorników ładunkowych;

b) obsługa ładunku

– Urządzenia do załadunku

– Wyposażenie do mocowania ładunku

E. Zbiornikowiec/roporudomasowiec (certyfikowany jako zbiornikowiec)

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku zbiornikowców podlegają następujące elementy:

a) dokumentacja

Sprawdzenie, czy na statku znajdują się następujące dokumenty, kompletne i zatwierdzone przez państwo bandery lub zatwierdzoną organizację:

– program rozszerzonych badań zawierający:

(i) sprawozdanie z przeglądu konstrukcji statku;

(ii) sprawozdanie z pomiarów grubości;

(iii) sprawozdanie z oceny stanu statku,

– certyfikat środka pianotwórczego dla pokładowej instalacji pianowej

b) stan struktury statku

– Zbiorniki balastowe

Co najmniej jeden ze zbiorników balastowych w przestrzeni ładunkowej musi być zbadany z włazu zbiornika/ włazu pokładowego lub od wewnątrz, jeśli inspektor uzna taką potrzebę na podstawie obserwacji i dokumentacji programu rozszerzonych badań;

c) bezpieczeństwo przeciwpożarowe

– Stała instalacja pianowa na pokładzie

– Kontrola ciśnienia gazu obojętnego i zawartość w nim tlenu

F. Szybki statek pasażerski (tzw. HSC), statek pasażerski, statek pasażerski typu ro-ro

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku statków pasażerskich podlegają następujące elementy:

Jeżeli zostanie to uznane za właściwe, część inspekcji statków pasażerskich typu ro-ro i szybkich statków pasażerskich, o których mowa w dyrektywie Rady 1999/35/WE(1), może być kontynuowana podczas rejsu statku do lub z portu w państwie członkowskim, za przyzwoleniem kapitana statku lub armatora, w celu udowodnienia, że statek nadal spełnia wymogi niezbędne do bezpiecznej eksploatacji. Oficerowie kontroli państwa portu nie mogą przeszkadzać w działaniu statku ani też prowokować sytuacji, w jakich, w opinii kapitana statku, zagrożone mogłoby być bezpieczeństwo pasażerów, załogi lub statku.

a) Dokumentacja

Udokumentowane dowody:

– szkolenia w zakresie panowania nad tłumem,

– szkolenia w zakresie zaznajomienia się ze statkiem,

– szkolenia w zakresie bezpieczeństwa dla personelu udzielającego w razie niebezpieczeństwa bezpośredniej pomocy pasażerom w przestrzeniach pasażerskich, a w szczególności osobom starszym i niepełnosprawnym,

– szkolenia w zakresie zarządzania kryzysowego i zachowań ludzkich

b) Wodoszczelność/strugoszczelność

– Furta dziobowa i rufowa, w razie potrzeby

– Sprawdzenie zdalnego i miejscowego sterowania wodoszczelnymi drzwiami grodziowymi

c) Systemy awaryjne

– Znajomość planu kontroli usterek przez załogę

d) Obsługa ładunku

– Wyposażenie do mocowania ładunku, w razie potrzeby

e) Bezpieczeństwo przeciwpożarowe

– Sprawdzenie zdalnego i miejscowego sterowania zamykaniem przegród pożarowych

f) Alarmy

– Próba urządzenia rozgłoszeniowego

– Próba pożarowego systemu wykrywczego i systemu alarmowego

g) Urządzenia ratunkowe

– Ćwiczenia opuszczania statku (w tym opuszczenie łodzi ratowniczej i łodzi ratunkowej na wodę)

G. Statek towarowy typu ro-ro

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku statków towarowych typu ro-ro podlegają następujące elementy:

a) wodoszczelność/strugoszczelność

– Furta dziobowa i rufowa;

b) obsługa ładunku

– Wyposażenie do mocowania ładunku

______

(1) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.125.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 428/2010 w sprawie wykonania art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w odniesieniu do rozszerzonych inspekcji statków
Data aktu: 20/05/2010
Data ogłoszenia: 21/05/2010
Data wejścia w życie: 10/06/2010, 01/01/2011