Decyzja 2009/253/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 19 marca 2009 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 1945)

(Jedynie teksty w językach angielskim, duńskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niderlandzkim, słoweńskim i włoskim są autentyczne)

(2009/253/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 marca 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z poszczególnymi państwami członkowskimi, w przypadku których jest to konieczne, i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami wspólnotowymi.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR i Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji, zwany dalej EFRG.

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR i EFRG. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż 24 miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 6 stycznia 2009 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki akredytowanych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR lub EFRG, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Słowenii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 marca 2009 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

ANNEX 

Pozycja w budżecie 6 7 0 1

Państwo członkowskie Środek Rok budżetowy Przyczyna korekty Rodzaj korekty % Waluta Kwota Już dokonane odliczenia Skutek finansowy
BE Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2004 Niewystarczająca liczba kontroli laboratoryjnych cukru. ryczałtowa 2,00 EUR -2.752.373,87 0,00 -2.752.373,87
BE Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2005 Niewystarczająca liczba kontroli laboratoryjnych cukru. ryczałtowa 2,00 EUR -3.348.166,37 0,00 -3.348.166,37
BE Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2006 Niewystarczająca liczba kontroli laboratoryjnych cukru. ryczałtowa 2,00 EUR -1.096.253,86 0,00 -1.096.253,86
BE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2005 Nieuprawnione wydatki, w tym na opakowania ekologiczne oraz VAT. jednorazowa EUR -1.189.054,23 0,00 -1.189.054,23
BE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2006 Nieuprawnione wydatki, w tym na opakowania ekologiczne oraz VAT. jednorazowa EUR -535.735,88 0,00 -535.735,88
ŁĄCZNIE BE - 8.921.584,21 0,00 - 8.921.584,21
CY Wino - restrukturyzacja 2005 Nadpłaty na rzecz indywidualnych producentów. ryczałtowa CYP -2.094,55 0,00 -2.094,55
ŁĄCZNIE CY - 2.094,55 0,00 - 2.094,55
DK Rośliny uprawne 2003 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 5,00 DKK -16.820.597,23 0,00 -16.820.597,23
DK Rośliny uprawne 2003 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 10,00 DKK -48.235.864,52 0,00 -48.235.864,52
DK Rośliny uprawne 2003 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 5,00 DKK -180.971.473,05 0,00 -180.971.473,05
DK Rośliny uprawne 2004 Słabość kluczowej kontroli: teledetekcja. ryczałtowa 2,00 DKK -6.594.611,09 0,00 -6.594.611,09
DK Rośliny uprawne 2004 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 5,00 DKK -199.488.578,07 0,00 -199.488.578,07
DK Rośliny uprawne 2004 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 10,00 DKK -48.736.215,92 0,00 -48.736.215,92
DK Rośliny uprawne 2005 Słabość kluczowej kontroli: teledetekcja. ryczałtowa 2,00 DKK -1.987.122,96 0,00 -1.987.122,96
DK Rośliny uprawne 2005 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 5,00 DKK -201.721.301,02 0,00 -201.721.301,02
DK Rośliny uprawne 2005 Słabość kontroli zgodności z gruntami odłogowanymi. ryczałtowa 10,00 DKK -45.156.517,78 0,00 -45.156.517,78
ŁĄCZNIE DK - 749.712.281,64 0,00 - 749.712.281,64
ES Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2005 Nieuznanie jednego z kryteriów organizacji producentów. jednorazowa EUR -78.111,82 0,00 -78.111,82
ES Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2006 Nieuznanie jednego z kryteriów organizacji producentów. jednorazowa EUR - 79.222,56 0,00 -79.222,56
ES Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2007 Nieuznanie jednego z kryteriów organizacji producentów. jednorazowa EUR -39.411,30 0,00 -39.411,30
ES Premie za mięso - owce maciorki i kozy 2003 Aktualizacja wyliczenia korekty na podstawie nowych danych finansowych. jednorazowa EUR -2.415,00 0,00 -2.415,00
ES Premie za mięso - owce maciorki i kozy 2004 Aktualizacja wyliczenia korekty na podstawie nowych danych finansowych. jednorazowa EUR -102.075,02 0,00 -102.075,02
ES Premie za mięso - owce maciorki i kozy 2005 Aktualizacja wyliczenia korekty na podstawie nowych danych finansowych. jednorazowa EUR -95.914,93 0,00 -95.914,93
ŁĄCZNIE ES - 397.150,63 0,00 - 397.150,63
FR Nieprawidłowości Zwrot wpłaty z powodu błędnego zastosowania zasady 50/50. EUR 265.473,73 0,00 265.473,73
FR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2005 Nieprzestrzeganie terminu realizacji płatności. Brak sankcji. ryczałtowa 2,00 EUR -959.937,85 0,00 -959.937,85
FR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2005 Nieprzestrzeganie terminu realizacji płatności. Brak sankcji. jednorazowa EUR -148.951,85 0,00 -148.951,85
FR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2006 Nieprzestrzeganie terminu realizacji płatności. Brak sankcji. ryczałtowa 2,00 EUR -838.194,08 0,00 -838.194,08
FR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2006 Nieprzestrzeganie terminu realizacji płatności. Brak sankcji. jednorazowa EUR - 340.621,43 0,00 -340.621,43
ŁĄCZNIE FR -2.022.231,48 0,00 - 2.022.231,48
GB Refundacje wywozowe 2003 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli. ryczałtowa 5,00 GBP -890.012,69 0,00 -890.012,69
GB Refundacje wywozowe 2004 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli; niewsytarczająca certyfikacja opuszczenia terytorium Wspólnoty. ryczałtowa 5,00 GBP -2.291.169,57 0,00 -2291 169,57
GB Refundacje wywozowe 2004 Produkty nieobjęte załącznikiem I - niewystarczająca weryfikacja receptury. ryczałtowa 10,00 GBP -43.131,68 0,00 -43.131,68
GB Refundacje wywozowe 2005 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli; niewsytarczająca certyfikacja opuszczenia terytorium Wspólnoty. ryczałtowa 5,00 GBP -3.395.655,55 0,00 -3.395.655,55
GB Refundacje wywozowe 2005 Produkty nieobjęte załącznikiem I - niewystarczająca weryfikacja receptury. ryczałtowa 10,00 GBP -68.291,82 0,00 -68.291,82
GB Refundacje wywozowe 2006 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli; niewsytarczająca certyfikacja opuszczenia terytorium Wspólnoty. ryczałtowa 5,00 GBP -2.291.169,57 0,00 -2291 169,57
GB Refundacje wywozowe 2006 Produkty nieobjęte załącznikiem I - niewystarczająca weryfikacja receptury. ryczałtowa 10,00 GBP -68.291,82 0,00 -68.291,82
GB Refundacje wywozowe 2007 Nieprawidłowo zastosowana analiza ryzyka -nieuzasadnione ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli. ryczałtowa 5,00 GBP -247.225,73 0,00 -247.225,73
ŁĄCZNIE GB - 9.294.948,43 0,00 - 9.294.948,43
GR Refundacje wywozowe - nieobjęte załącznikiem I 2004 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -160.378,12 0,00 -160.378,12
GR Refundacje wywozowe - nieobjęte załącznikiem I 2005 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -104.574,50 0,00 -104.574,50
GR Refundacje wywozowe - nieobjęte załącznikiem I 2006 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -10.276,40 0,00 -10.276,40
GR Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2004 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -838.787,30 0,00 -838.787,30
GR Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2005 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -99.948,50 0,00 -99.948,50
GR Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2006 Niewystarczające kontrole. Ryzyko niekwalifi-kowalnych płatności. Niewiarygodne dane co do ilości wywożonego cukru. ryczałtowa 10,00 EUR -69.462,90 0,00 -69.462,90
ŁĄCZNIE GR -1.283.427,72 0,00 - 1.283.427,72
IE Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE 2003 Słabość analizy ryzyka. Niewystarczająca jakość i ilość kontroli bezpośrednich. ryczałtowa 2,00 EUR -824.680,26 0,00 -824.680,26
IE Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE 2004 Słabość analizy ryzyka. Niewystarczająca jakość i ilość kontroli bezpośrednich. ryczałtowa 2,00 EUR -916.724,78 0,00 -916.724,78
IE Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE 2005 Słabość analizy ryzyka. Niewystarczająca jakość i ilość kontroli bezpośrednich. ryczałtowa 2,00 EUR -653.050,12 0,00 -653.050,12
IE Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE 2006 Słabość analizy ryzyka. Niewystarczająca jakość i ilość kontroli bezpośrednich. ryczałtowa 2,00 EUR -46.017,73 0,00 -46.017,73
ŁĄCZNIE IE - 2.440.472,89 0,00 - 2.440.472,89
IT Inna pomoc bezpośrednia - jedwabniki 2004 Niewystarczająca kontrola administracyjna wniosków o pomoc oraz niezadowalające wyniki kontroli wagi minimalnej. ryczałtowa 5,00 EUR -226,54 0,00 -226,54
IT Inna pomoc bezpośrednia - jedwabniki 2005 Niewystarczająca kontrola administracyjna wniosków o pomoc oraz niezadowalające wyniki kontroli wagi minimalnej. ryczałtowa 5,00 EUR -1.632,44 0,00 -1.632,44
IT Inna pomoc bezpośrednia - jedwabniki 2006 Niewystarczająca kontrola administracyjna wniosków o pomoc oraz niezadowalające wyniki kontroli wagi minimalnej. ryczałtowa 5,00 EUR -857,69 0,00 -857,69
IT Inna pomoc bezpośrednia - jedwabniki 2007 Niewystarczająca kontrola administracyjna wniosków o pomoc oraz niezadowalające wyniki kontroli wagi minimalnej. ryczałtowa 5,00 EUR -1.625,77 0,00 -1.625,77
ŁĄCZNIE IT - 4.342,44 0,00 -4.342,44
SI Płatności bezpośrednie 2005 Nieprawidłowości w kluczowych kontrolach: nieprawidłowe podejście, technika oraz narzędzia. ryczałtowa 5,00 SIT -175.559.567,33 0,00 -175.559.567,33
SI Płatności bezpośrednie 2006 Nieprawidłowości w kluczowych kontrolach: nieprawidłowe podejście, technika oraz narzędzia. ryczałtowa 5,00 SIT -180.027.349,79 0,00 -180.027.349,79
ŁĄCZNIE SI -355.586.917,12 0,00 - 355.586.917,12

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.75.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/253/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)
Data aktu: 19/03/2009
Data ogłoszenia: 21/03/2009