Rozporządzenie 1257/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 391/2007 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006 w zakresie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie w ramach wdrażania systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybackiej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1257/2009
z dnia 15 grudnia 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 391/2007 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006 w zakresie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie w ramach wdrażania systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybackiej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 861/2006 z dnia 22 maja 2006 r. ustanawiające wspólnotowe środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza(1), w szczególności jego art. 31,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska od 1990 r. finansuje działania państw członkowskich w zakresie kontroli i egzekwowania przepisów w rybołówstwie zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa ustanowionymi w szczególności w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2371/2002(2).

(2) Rozporządzenie (WE) nr 861/2006 przewiduje, oprócz innych działań, unijne środki finansowe na wydatki związane z kontrolą, inspekcją i nadzorem rybołówstwa na lata 2007-2013. W rozporządzeniu Komisji (WE) 391/2007(3) ustanowiono szczegółowe zasady realizacji takich środków.

(3) Ze względu na zasadę należytego zarządzania finansami państwa członkowskie powinny dysponować jasnymi wskazówkami na temat reguł, jakich należy przestrzegać, aby móc skorzystać z unijnego wsparcia finansowego w przypadku ponoszenia wydatków w obszarze kontroli i egzekwowania przepisów w rybołówstwie.

(4) Należy uprościć i sprecyzować reguły mające zastosowanie do wkładu finansowego UE w krajowe programy kontroli.

(5) Wnioski o zwrot kosztów muszą być powiązane z konkretną decyzją Komisji zatwierdzającą projekt, w odniesieniu do którego wnioskuje się o zwrot kosztów.

(6) Należy ustanowić szczegółowe reguły kwalifikowalności wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów współfinansowanych na mocy kilku kolejnych decyzji Komisji.

(7) Wnioski o zwrot kosztów w odniesieniu do danego projektu można przesyłać Komisji przed zakończeniem projektu. W związku z tym państwa członkowskie muszą wystąpić o zwrot kosztów w określonym terminie po dacie poniesienia wydatków - w przeciwnym wypadku wydatki te zostaną uznane za niekwalifikowalne.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 391/2007.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 391/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku projektów współfinansowanych na mocy kilku kolejnych decyzji Komisji akapit pierwszy ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do pierwszej decyzji Komisji zatwierdzającej odnośne projekty.";

b) dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Wydatki, o których zwrot nie wystąpiono w terminie określonym w art. 11 ust. 1, uznaje się za niekwalifikowalne.";

c) numeracja kolejnych ustępów zostaje odpowiednio zmieniona;

2) w art. 11 wprowadza się następujące zmiany:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa członkowskie przedkładają Komisji wnioski o zwrot kosztów w terminie 12 miesięcy od końca roku, w którym wydatki te zostały poniesione. We wnioskach jednoznacznie wskazuje się projekt i decyzję Komisji, których one dotyczą.";

b) skreśla się ust. 4;

c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Jeżeli Komisja uzna, że dany wniosek nie jest zgodny z warunkami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 861/2006, w niniejszym rozporządzeniu, w decyzji, o której mowa w art. 21 rozporządzenia (WE) nr 861/2006, lub z przepisami unijnymi dotyczącymi udzielania zamówień publicznych, zwraca się do państwa członkowskiego o przedstawienie uwag dotyczących przedmiotowej kwestii w ciągu miesiąca od wniosku Komisji. Jeżeli w wyniku zbadania sprawy nastąpi potwierdzenie braku zgodności, Komisja odmawia zwrotu wszystkich spornych wydatków lub ich części oraz, w odpowiednim przypadku, żąda zwrotu nienależnych płatności.";

3) w art. 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Koszty zwracane są w euro, po kursie opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej seria C w miesiącu, w którym departament zatwierdzający Komisji zarejestrował fakturę w swoim systemie księgowym.";

4) w art. 14 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 2 lit. a) ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) wykaz projektów, których realizacji zaniechano, jeżeli dotyczy;";

b) w ust. 2 lit. b) ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) wykaz projektów, których nie zrealizowano, jeżeli dotyczy, ze wskazaniem wkładu UE w te projekty;";

5) w załączniku VI lit. d) ppkt (vii) otrzymuje brzmienie:

"(vii) informacje dotyczące zamówień publicznych: we wszystkich przypadkach, w których wydatki przekraczają pułap nakładający wymóg publikacji, należy dołączyć kserokopię ogłoszeń o przetargu opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, protokołu z otwarcia ofert, oceny ofert, zawiadomienia o przyznaniu zamówienia oraz umowy. Wydatki poniesione na jednostki pływające i statki powietrzne wykorzystywane całkowicie lub częściowo do celów kontroli rybołówstwa nie mogą korzystać ze zwolnienia z unijnych reguł dotyczących zamówień publicznych zgodnie z przepisami art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2009 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 160 z 14.6.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59.

(3) Dz.U. L 97 z 12.4.2007, s. 30.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.338.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1257/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 391/2007 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006 w zakresie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie w ramach wdrażania systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybackiej
Data aktu: 15/12/2009
Data ogłoszenia: 19/12/2009
Data wejścia w życie: 22/12/2009