Rozporządzenie 1254/2009 ustanawiające kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1254/2009
z dnia 18 grudnia 2009 r.
ustanawiające kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstępstwa od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego oraz przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony, zapewniających równoważny poziom ochrony na podstawie [lokalnej] oceny ryzyka. Takie alternatywne środki powinny być uzasadnione przyczynami związanymi z wielkością statku powietrznego lub przyczynami związanymi z charakterem, skalą lub intensywnością działalności, lub innych odpowiednich działań. W związku z tym ustanawiane kryteria także powinny być uzasadnione tymi przyczynami.

(2) Zgodnie z art. 24 rozporządzenia (WE) nr 300/2008 załącznik do wspomnianego rozporządzenia stosuje się od daty, która zostanie podana w przepisach wykonawczych, lecz nie później niż po 24 miesiącach od wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 300/2008. W związku z tym stosowanie kryteriów przyjętych na podstawie art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 300/2008 powinno zostać odroczone do czasu przyjęcia przepisów wykonawczych zgodnie z art. 4 ust. 3, lecz nie później niż do dnia 29 kwietnia 2010 r.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Ochrony Lotnictwa Cywilnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 2

 

Państwa członkowskie mogą odstąpić od wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 300/2008, i przyjąć alternatywne środki ochrony zapewniające równoważny poziom ochrony na podstawie oceny ryzyka zatwierdzonej przez właściwy organ w portach lotniczych lub wyznaczonych strefach portów lotniczych, jeżeli ruch lotniczy ogranicza się do jednej z poniższych kategorii lub do ich większej liczby:

1)
statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 15.000 kilogramów;
2)
śmigłowców;
3)
lotów państwowych, lotów wojskowych i lotów w związku z egzekwowaniem prawa;
4)
lotów służących gaszeniu pożarów;
5)
lotów służb medycznych lub służb awaryjnych bądź ratunkowych;
6)
lotów badawczych i rozwojowych;
7)
lotów związanych z pracami lotniczymi;
8)
lotów z pomocą humanitarną;
9)
lotów obsługiwanych przez przewoźników lotniczych, producentów statków powietrznych lub firmy obsługi technicznej, niesłużących przewozowi pasażerów i bagażu ani towarów i poczty;
10.
lotów przy użyciu statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 45 500 kilogramów, będących własnością przedsiębiorstwa na potrzeby przewozu personelu własnego oraz pasażerów nieponoszących opłaty za przewóz i towarów w ramach prowadzonej działalności;
11.
lotów przy użyciu statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 45 500 kilogramów, czarterowanych lub dzierżawionych w całości przez przedsiębiorstwo od operatora statków powietrznych, z którym zawarło ono pisemną umowę, na potrzeby przewozu personelu własnego oraz pasażerów nieponoszących opłaty za przewóz i towarów w ramach prowadzonej działalności;
12.
lotów wykonywanych przy użyciu statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 45 500 kilogramów na potrzeby przewozu właściciela statku powietrznego oraz pasażerów nieponoszących opłaty za przewóz i towarów.

W przypadku lotów objętych pkt 10, 11 i 12, ale statkami powietrznymi o maksymalnej masie startowej wynoszącej 45 500 kilogramów lub więcej, właściwy organ może w wyjątkowych przypadkach, na podstawie oceny ryzyka dla każdego indywidualnego przypadku, zezwolić na odstępstwo od ograniczenia masy ustanowionego w tych kategoriach. Państwa członkowskie przyjmujące tego rodzaju loty statkami powietrznymi o masie wynoszącej 45 500 kilogramów lub więcej mogą wymagać uprzedniego powiadomienia, które może zawierać kopię przeprowadzonej oceny ryzyka, lub uprzedniej zgody na takie loty. Wymóg uprzedniego powiadomienia lub uprzedniej zgody przekazuje się na piśmie wszystkim pozostałym państwom członkowskim.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia podanego w przepisach wykonawczych przyjętych zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 300/2008, jednak nie później niż od dnia 29 kwietnia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2009 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2096 z dnia 30 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.326.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2016 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.338.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1254/2009 ustanawiające kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony
Data aktu: 18/12/2009
Data ogłoszenia: 19/12/2009
Data wejścia w życie: 29/04/2010, 08/01/2010