Decyzja 2009/835/WE w sprawie środków nadzwyczajnych dotyczących wprowadzenia specjalnych warunków w odniesieniu do kontroli urzędowych dotyczących przywozu gruszek pochodzących lub wysyłanych z Turcji, z powodu wysokich poziomów pozostałości amitrazu

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 listopada 2009 r.
w sprawie środków nadzwyczajnych dotyczących wprowadzenia specjalnych warunków w odniesieniu do kontroli urzędowych dotyczących przywozu gruszek pochodzących lub wysyłanych z Turcji, z powodu wysokich poziomów pozostałości amitrazu

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 8977)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/835/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 listopada 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającym dyrektywę Rady 91/414/EWG(2) określono m.in. najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla amitrazu i jego metabolitów.

(2) W latach 2007, 2008 i 2009 zgłaszano wielokrotnie poprzez system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt (RASFF), że w gruszkach pochodzących z Turcji stwierdzono poziom amitrazu przekraczający ostrą dawkę referencyjną (ARfD) dla tego pestycydu. Z ostatnich informacji otrzymanych w dniu 21 października 2009 r. od władz Niemiec wynika, że w najnowszych badaniach stwierdzono poziom amitrazu znacznie przekraczający ARfD.

(3) Z uwagi na wysoki stopień ryzyka, na które mogą być narażeni konsumenci europejscy, państwa członkowskie powinny kontrolować przy przywozie na obecność amitrazu co najmniej 10 procent przesyłek gruszek pochodzących z Turcji. Przesyłki znajdujące się już na rynku również powinny podlegać kontroli urzędowej.

(4) Państwa członkowskie powinny informować Komisję o wszystkich wynikach badań. Niekorzystne wyniki powinny być zgłaszane poprzez RASFF.

(5) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 669/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt i zmieniającym decyzję 2006/504/WE(3) zobowiązano państwa członkowskie do przeprowadzania wzmożonych kontroli przy przywozie gruszek pochodzących z Turcji w celu zweryfikowania obecności amitrazu w 10 % spośród wszystkich przesyłek tego towaru. Ponieważ wspomniany środek kontrolny będzie stosowany od dnia 25 stycznia 2010 r., należy określić okres obowiązywania środków ustanawianych w niniejszej decyzji w taki sposób, aby uniknąć ich nakładania się na środki kontrolne ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009.

(6) W artykule 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość wprowadzenia odpowiednich wspólnotowych środków nadzwyczajnych dotyczących żywności i pasz przywożonych z państwa trzeciego, w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt lub środowiska, w przypadku gdy istniejącemu ryzyku nie można wystarczająco zapobiec za pomocą środków wprowadzonych indywidualnie przez państwa członkowskie.

(7) Zważywszy na pilność sprawy, należy wprowadzić te środki nadzwyczajne zgodnie z procedurą określoną w art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa członkowskie przeprowadzają kontrole dokumentacji oraz kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie, łącznie z badaniami laboratoryjnymi, co najmniej 10 procent przesyłek świeżych gruszek objętych kodami CN 0808 20 10 i 0808 20 50, pochodzących lub wysyłanych z Turcji. Przesyłki zostają zatrzymane do czasu uzyskania wyników badań laboratoryjnych.
2.
Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki w celu dopilnowania, by wprowadzone już do obrotu produkty, o których mowa w ust. 1, również podlegały odpowiednio dokładnej kontroli.
3.
Celem kontroli, o których mowa w ust. 1 i 2, jest w szczególności upewnienie się, że poziom amitrazu nie przekracza wspólnotowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości określonego w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
4.
Państwa członkowskie zgłaszają wszelkie niekorzystne wyniki badań laboratoryjnych, o których mowa w ust. 1 i 2, poprzez system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt.
5.
Państwa członkowskie co dwa tygodnie informują Komisję o wszystkich wynikach. Sprawozdanie to ma formę, którą ustali Komisja, i zawiera następujące informacje:

a) szczegółowe informacje na temat każdej przesyłki, w tym jej wielkość przedstawioną jako waga netto przesyłki;

b) liczbę przesyłek, z których pobrano próbki do badań;

c) wyniki kontroli dokumentacji oraz kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, łącznie z badaniami laboratoryjnymi.

6.
Jeśli w wyniku kontroli, o których mowa w ust. 1 i 2, stwierdzona zostanie niezgodność z przepisami, podejmuje się działania na mocy art. 19, 20 i 21 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(4).
7.
Państwa członkowskie dopilnowują, by koszty poniesione w wyniku wykonania przepisów ust. 1 ponoszone były przez podmioty odpowiedzialne za przywóz.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja może zostać poddana przeglądowi w świetle wyników, o których mowa w art. 1 ust. 5.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich i stosuje się ją do dnia 24 stycznia 2010 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2009 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.

(3) Dz.U. L 194 z 25.7.2009, s. 11.

(4) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.299.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/835/WE w sprawie środków nadzwyczajnych dotyczących wprowadzenia specjalnych warunków w odniesieniu do kontroli urzędowych dotyczących przywozu gruszek pochodzących lub wysyłanych z Turcji, z powodu wysokich poziomów pozostałości amitrazu
Data aktu: 12/11/2009
Data ogłoszenia: 14/11/2009
Data wejścia w życie: 14/11/2009