Decyzja 2009/83/WE zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do programu indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 stycznia 2009 r.
zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do programu indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 148)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/83/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 stycznia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie podniesienia ochrony statków i obiektów portowych(1), w szczególności jego art. 10 ust. 1 oraz 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 725/2004 wprowadziło odpowiednie środki w dziedzinie polityki transportu morskiego ustanawiające wspólne standardy do interpretacji, wykonywania i monitorowania w ramach Wspólnoty poprawek do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Konwencji SOLAS) oraz Międzynarodowego kodeksu ochrony statku i obiektu portowego (Kodeksu ISPS) przyjętego przez Konferencję Dyplomatyczną Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w dniu 12 grudnia 2002 r.

(2) Wymagania przewidziane w części A Kodeksu ISPS, które stały się obowiązkowe na mocy rozdziału XI-2 załącznika do Konwencji SOLAS, zostały dołączone jako załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004.

(3) W dniu 20 maja 2005 r. IMO przyjęła rezolucję MSC 196(80) zmieniającą Kodeks ISPS w odniesieniu do obowiązkowych wymogów odnoszących się do przepisów rozdziału XI-2 załącznika do Konwencji SOLAS, który stanowi część A tego kodeksu. W związku z powyższym aktualizacja obowiązujących instrumentów międzynarodowych, określonych w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 725/2004, powinna obejmować poprawki do Kodeksu ISPS.

(4) Poprawki do Kodeksu ISPS są przyjmowane przez Międzynarodową Organizację Morską jako środki poprawy bezpieczeństwa na morzu, ochrony osób i mienia oraz ochrony środowiska oraz ułatwiające zapobieganie oszustwom morskim. Procedura dotycząca kontroli zgodności ustanowiona w art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 nie ma zastosowania w odniesieniu do statków prowadzących usługi krajowe oraz do obiektów portowych obsługujących te statki, w takim zakresie, w jakim stanowią one techniczne uaktualnienie przepisów Kodeksu ISPS wprowadzone przez rezolucję MSC 196(80).

(5) Wymieniona procedura dotycząca kontroli zgodności nie ma zastosowania także w odniesieniu do międzynarodowej żeglugi morskiej, o ile, na podstawie oceny przeprowadzonej przez Komisję, stwierdzono, że nie istnieje ryzyko, że taka zmiana doprowadzi do obniżenia standardu ochrony na morzu lub będzie niezgodna z prawodawstwem wspólnotowym. Ponadto państwa członkowskie nie zwróciły się do Komisji o rozpoczęcie tej procedury ani nie wyraziły żadnych zastrzeżeń co do włączenia zmian do części A kodeksu ISPS do odpowiednich wspólnotowych instrumentów prawnych dotyczących międzynarodowej żeglugi morskiej.

(6) Zainteresowane państwa członkowskie głosowały jednogłośnie/ większością kwalifikowaną(2) za włączeniem technicznych aktualizacji przepisów Kodeksu ISPS w odniesieniu do statków w rozumieniu art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 oraz armatorów do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 725/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004 zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W odniesieniu do międzynarodowej żeglugi morskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 725/2004, od dnia 1 stycznia 2009 r. państwa członkowskie stosują w całości zmiany wprowadzone do przepisów dodatku 1 oraz dodatku 2 do części A załącznika do Kodeksu ISPS, przyjęte w dniu 20 maja 2005 r. przez rezolucję IMO MSC 196(80).

Artykuł  3

W odniesieniu do krajowej żeglugi morskiej w rozumieniu art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 725/2004, od dnia 1 stycznia 2009 r. państwa członkowskie stosują w całości zmiany wprowadzone do przepisów dodatku 1 oraz dodatku 2 do części A załącznika do Kodeksu ISPS, przyjęte w dniu 20 maja 2005 r. przez rezolucję IMO MSC 196(80).

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2009 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 129 z 29.4.2004, s. 6.

(2) W zależności od wyniku głosowania.

ZAŁĄCZNIK

W dodatku do części A załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w dodatku 1, "Międzynarodowy certyfikat ochrony statku", po istniejącym wpisie "Nazwa i adres armatora" dodaje się wpis w brzmieniu:

"Numer identyfikacyjny armatora";

2) w dodatku 2, "Tymczasowy międzynarodowy certyfikat ochrony statku", po istniejącym wpisie "Nazwa i adres armatora" dodaje się wpis w brzmieniu:

"Numer identyfikacyjny armatora".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.29.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/83/WE zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do programu indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO
Data aktu: 23/01/2009
Data ogłoszenia: 31/01/2009
Data wejścia w życie: 01/01/2009